tammikuu 10, 2025, 06:31:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ensikertalaisen epämääräiset viritykset

Aloittaja Leknu, helmikuu 06, 2009, 21:03:19 ip

« edellinen - seuraava »

Leknu

Hajonneena kauppojen tuoreiden chilien tarjonnan vähyyteen tuli muunnettua oma pikku kaksio epämääräiseksi askarteluhuoneen ja kasvihuoneen kombinaatioksi. "No, jollei se vie koko elintilaa, tai koko lompakkoa, se ei ole harrastus", tällä motolla mennään. :D

¨
Vanerista askarreltu customi valaisin ja sen armaassa auringossa paistattelee päivää ~15 pikkuista (8 sorttia). Saas nähdä moniko elää kesään asti...

Riiviö

Hienot viritykset! Kyllä ne selviää kesään, kun ei kuivata eikä hukuta, antaa joskus ravinteita ja antaa niille rauhan kasvaa...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

MasaT

Lainaus käyttäjältä: Leknu - helmikuu 06, 2009, 21:03:19 ip
Saas nähdä moniko elää kesään asti...

Veikkaan,että elää kesään asti. :) Ja uskon, että olet kasvatellut ennenkin? ;)

Leknu

MasaT, Aiemmat yrttiyritykseni lähinnä koskivat kaktuksen kuivatusta/homettamista. Tällä kertaa uskon kuitenkin että olisi motivaatiota pitää herkut hengissä ;)

Leknu

Lisättäköön että se ehkä pirtein ilmestys etualalla on basilika....

Riiviö

Mutta jos basiliskon saa kasvamaan, saa varmasti chilitkin... Nimittäin minä saan chilit kasvamaan, mutta basilika tuottaa harmaita hiuksia. :-\

MasaT

Basilika on aivan mahtava mauste. - On tullut kasvatettua sitäkin.
Ja noista kaktuksista koitan itse kasvattaa ekaa kertaa dragon fruitia  elikkäs metsäkaktusta tai pitahayaa. Cittarissa oli juuri pitahayan hedelmä 13,50/kilo. :)
- Joku näemmä väänsi sitarin taas sittariksi.

Leknu

Mitä basiliskosta on tullut luettua kuulostaa hivenen x-files touhulta. Virkeä pistokas oli tuo minkä purkkiin pistin, mutta sen jälkeen on ollut melko mäkistä touhua. Se ei kai tykkää tuosta (liiasta) valosta, eikä myöskään tykkää tuosta puhaltimesta. Ei tykkää vedestä, ei kuivuudesta, ei pienestä purkista, eikä suurestakaan? Kuolkoon tylsä ruoho... :D

Hombre

Minulla Basilikat ovat kasvaneet parhaiten siten että, katkaistaan esim. lidlin muovinen iso pullo melkein keskeltä poikki. Valitaan muoviruukku joka sopii pulloon niin, että alle jää jonkun kokoinen vesitila. Rojautetaan kasvi ruukkuun ja ruukku pulloon. Kastellaan siten että vettä valuu vesitilaan.
Hetken päästä juuret ovat kasvaneet ruukun rei´istä (niitä reikiä pitää tehdä lisää, jos niitä on vaan muutama sen ruukun pohjassa) vesitilaan.
Kastelu hoidetaan kuitenkin mullan läpi, aina kun vesitila on tyhjentynyt, mikä tapahtuu varsin nopeasti, sillä Basilika on todella janoinen kasvi.
Tietysti voi käyttää myös pienehköä altakasteluruukkua, mutta tässä systeemissä on jotenkin helpompaa seurata veden kulutusta.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Riiviö

Mulla tuo vedentarve tuottaa juuri ne ongelmat, kun olen enemmän sellaisten kuivanpaikankasvien ystävä, ja esimerkiksi puutarhakoulussa tapoin varmaan 200 karpaattienkelloa kuivuuteen kun olin viikonloppupaivystyksessä... En yksinkertaisesti voi sietää lorkko-kasveja... ;D

Leknu

Dippasin eilen basilikan ämpäriin jotta "hieman" kastuisi, ja sitten isompaan rasiaan valuttamaan. Tänään näyttää selvästi virkeämmältä. :o

Tykkääkös tämä jalapeno roikottaa lehtiään vai voiko se ikävästi? Muilla (baccatum/chinense/pube) ryhtyä on riittämiin, jalapeno ainoa annuumi perhessä toistaiseksi... Aamusella on virkeämpi, mutta väsyy muita nopeammin?

Riiviö

helmikuu 10, 2009, 12:05:16 ip #11 Viimeisin muokkaus: helmikuu 10, 2009, 22:40:05 ip käyttäjältä Riiviö
Mun Early Jalapeño, joka on viimevuotinen talvehtija, on just tuollainen jumppaaja, välillä on lehdet pystysuoraan alas, välillä melkein vaakatasossa, eikä se ole kuitenkaan kuolemaan päin. ::)
EDIT Löysin näppäimistä ñ kiemuran :D

wille

Jalapeñon lehdet on kyllä melkoisia rättejä. Tunnustele lehteä. Jos se on ihan lerppa ja pehmeä niin sitten kyse on kastelusta. (sen puutteesta tai ylimalkaisuudesta...  ;) ) Jos lehti taas tuntuu ihan normaalisti ryhdikkäältä ja on vain ulkonäöltään "roikkuva", ei syytä huoleen ole.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Leknu

Oli kyseinen rehu juuri pari päivää aiemmin tullut kasteltua ja ihmetytty menikö muka överiksi tai jotain. Mutta jos tykkää että lehdet on tommosia tiskirättejä niin ihan vapaasti... Paljo pirteämpi taas nyt mutta selkeästi "roikompi" kuin kaverit.
Uusi valaisin pitäisi askarrella kun hylly loppuu kesken mikäli meinaa noita jugurttipurkeissa majailevia hieman isompaan yksiöön sijoittaa :/

Leknu

Tältä näyttää tilanne tänään. Hieman ahdasta mutta vielä nipin napin yhdellä hyllyllä pärjää.

Perhe on hieman laajentunut viime aikoina...

Fataliin kokoelmakitistä lähti liikkeelle, eli:
- Aji cristal (2kpl)
- Jalapeno early (2kpl)
- Omnicolor (2kpl)
- Stripe (1kpl)
- Turbo pube (4kpl)
- Peruvian white habanero itämis-purnukka lensi roskiin 6 viikon jälkeen (kuten kuulemma vähän muillakin ???)
- Ylläri (1kpl) , joka on sinnitellyt elämän ja kuoleman välimaastossa jo pitkään. Edelleen perheen säälittävin otus. Saas nähdä mitä siitä tulee jos mitään...

Uudempia tulokkaita on: Sudden death habanero, Starfish, Champion, Lemon drop, Bolivian rainbow, joista osa vasta itämässä.

Määrä on toki naurettava minun tiloihini. Suuri suunnitelma on yrittää pitää "backuppina" vähän kaikkea josko tyrii jotain; ensi ruukun vaihdon yhteydessä saa tuttavat sitten hieman tuliaisia noista ylimääräisistä ;)

Leknu

Jaa että alle 10cm korkea pube meinaa että olisi aika ryhtyä kukan tekemiseen?  ???
Jos ei nyt kuitenkaan ihan vielä...

Chilivaari

Hoppu niillä on jälkeläisiä tuottaa. Mikähän maailman menossa niitä noin huolettaa?

Lajikkeethan ovat erilaisia, mutta minulla on mennyt yllätys-puben kanssa suunnilleen näin:
- Kuukauden vanhana (20 cm) ensimmäiset nuput, jotka kuihtuivat ihan itse.
- Kahden kuukauden iässä ne kehittyivät kukaksi asti ja kukkia tuli paljon. Ne putoilivat pois kukittuaan.
- Kolmas kuukausi täyttyy viikon päästä ja nyt on yksi kukka kehittänyt pikkuisen raakileen, jossa ei ole tapahtunut kehitystä pariin päivään. Taitavat vielä tippua jonkin aikaa.

Maakari

Juu kiire on turbo pubella täälläkin. Pikkunen nupun alku näkyy vaikka on vähän päälle 10 senttiä korkea.
Ei taida kuitenkaan edes tuo nuppu kehittyä tarpeeksi.
Toivossa on hyvä elää...

Chilivaari

Ovatpa sitten erilaisia. Turbo ei minulla kasvatellut lainkaan turha nupuja, vaan ryhtyi suoraan kukkimaan eilen. Se on viikkoa vaille 3 kk vanha, ja (hävettää ihan tunnustaa) asuu edelleen maitopurkissa, on 40 cm korkea ja 35 leveä. Korkeimman sivuoksan jo leikkasin poiskin. Enpä oleta kukkien kehittyvän edes pikku pallukoiksi tässä valossa. Kevättä odotellaan.

Leknu

Pitäisikös se nyppäistä heti pois vai antaa pudota itsekseen (vai onko sillä mitään merkitystä)?

Valoa riittää, ruokittukin sitä on, joten ei osaa hahmottaa mikä maailman menossa noin suuresti huolettaa. Ehkä se tietää jotain mitä minä en ;)