kesäkuu 30, 2024, 23:41:17 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Habanero

Aloittaja St.Sebastian, helmikuu 11, 2009, 14:29:55 ip

« edellinen - seuraava »

St.Sebastian

Päiviä,

Mulle on jostain tullut pakkomielle kasvattaa just Habaneroa, joten voisikohan joku neuvoa, mikä olisi aloittelijalle hyvä lajike (lue: helppo kasvattaa)?
Ed. yritys kaatui siihen, kun siemenet (ilm.) mätänivät purkkiin.

Roas

http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4324.msg42088#msg42088 Siinä olisi ainakin Chilivaarin kehittämä idätysmetodi, jolla idättämisen pitäisi olla varsin helppoa. :)

timppa

Lainaus käyttäjältä: St.Sebastian - helmikuu 11, 2009, 14:29:55 ip
voisikohan joku neuvoa, mikä olisi aloittelijalle hyvä lajike (lue: helppo kasvattaa)?
Ed. yritys kaatui siihen, kun siemenet (ilm.) mätänivät purkkiin.


Sanoisin, että esim. Caribbean red habanero olisi parempi vaihtoehto kuin ihan tavallinen perus habanero. Viime kesänä oli kasvamassa useammanlaisia habaneroja ja kaikkein satoisin ja ongelmattomin oli juuri caribbean red habanero. Vieressä tavallisiin red habaneroihin iski ötökät pariin kertaan ja satokin jäi niissä niukaksi. Caribbean red habanero on vähän isompi kasvina (noin metrin korkea ja hyvin tukeva vartinen) ja maukas lajike. Itää myös erittäin helposti.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: St.Sebastian - helmikuu 11, 2009, 14:29:55 ip
Päiviä,

Mulle on jostain tullut pakkomielle kasvattaa just Habaneroa, joten voisikohan joku neuvoa, mikä olisi aloittelijalle hyvä lajike (lue: helppo kasvattaa)?


Tuollaista olen kehunut:
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4756.msg48008#msg48008

Kuva löytyy täältä: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg53078#msg53078

harvester

Voin kyllä suositella tuota caribbean rediä, on melko vaivaton. Olosuhteista tosin riippuu kasvin lopullinen koko, mutta ihan kiitettävästi saa satoa aikaan ilman poppakonsteja. Mulla viime vuonna pelkällä keinovalolla kasvi kasvoi about 50cm korkeaksi tukevaksi, lehteväksi, ja tuotti 10-20 podia "kesän" päätteeksi. nyt tuo samainen kasvi on leikattu ja kasvu on kirinyt suunnilleen samaan kuin viime vuonna.. kukkia on jo esillä, joten odotellaan satoamista.

haboissa on se hyvä puoli kyllä, ettei kelpaa itikoille aivan ensimäiseksi.. ne tuhoaa annuumit mieluummin enen noita chinensejä. eli vihannes punkeilta habani säästyivät, mutta kirvat kävivät vierailulla.

On vaan niin häijyn tulisia.. niihin jää pahasti kyllä koukkuun.

St.Sebastian

Kiitos,

Tuo Caribbean Red kuulostaa hyvältä.
Mistäs siemeniä ? Fataliista en ainakaan löytänyt (tai sitten olen totaalinen puusilmä)

timppa

helmikuu 11, 2009, 17:04:49 ip #6 Viimeisin muokkaus: helmikuu 11, 2009, 20:24:04 ip käyttäjältä timppa
Esim. minulta löytyy siemeniä sekä caribbean red habasta että oranssista habanerosta ja muutamista muista, lähetin yksityisviestiä asiasta.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

lolleropollero

mulla justiinsa itänyt 4 viidestä caribbean red habanerosta ja hyvin yksi on jogurtti purkis alkanu sirkkalehtii levittämään.

Aji Inferno

Ihan tavallinen oranssi perushabanero on ollut mulla vaivaton. "Haboja" vain on nykyään niin lukemattoman montaa sorttia; kuvaavaa on, että kun itse 1997 harrastuksen aloitin, ei tunnettukaan muita kuin tuo klassinen oranssi muoto sekä sen hiukan erilainen Scotch Bonnet alamuoto. Sitten alkoi pikkuhiljaa ilmaantua punaisia muotoja - ja 2000-luvulla chiliharrastuksen räjähdettyä niitä alkoi ilmaantua kaiken muotoisia ja värisiä, kaikilla tulisuusasteilla...

Itse en pitänyt enkä edelleenkään pidä noita väri-ihmeitä oikeina habaneroina; jo hedelmän muoto ja koko poikkeavat yleensä niin paljon, että olisi paljon selkeämpää käyttää jotain muuta nimeä. Mutta Habanero oli nimenä myyvä, joten ei suuri ihme, että kaikki mahdollinen sen kanssa lähisukuinen nimettiin sen mukaan. Jokin pink tai brown habanero ei esim. ole oikea haba - eivätkä ole nuo lukemattomat litteähkön muotoiset punaisetkaan muodot. Ne eivät myöskään ole alkuperäiskasvin kaltaisia kasvatettavia.

Tällä hetkellä sama muoti-ilmiö jyllää sukulaislajike "nagan" ympärillä. Rahan haistavat tahot ovat ilmiselvästi jo nimenneet naga morich, naga jolokia, ym ym nimikkeiden alle jotain aivan muuta kuin mistä lajikkeessa alkujaan oli kysymys. Kaiken huippuna tietenkin ruokamarketista löytyvät "nagat" - alkuperäistä miljoonan scovillen nagaa ei taatusti myytäisi suomalaismarketissa! Tuloksena olisi oikeasti ensiapukeskukselle töitä ja ruoanlaittoon ylipäätään lähes käyttökelvottoman vahva chili. :)

Suosittelenkin kokeilemaan "klassisia", omintakeisia lajikkeita ennen noita kaikkia usein aivan muuksi jalostettuja versioita. Eipä niissäkään vikaa, päinvastoin. Usein ne on jalostettu satoisammiksi tai tautisietoisemmiksi, ym - mutta harvoin maukkaammiksi.


Masokisti

Onko kukaan muuten koittanut kasvattaa habaneroa kaupan habapodin siemenistä?  Vai ovatko tälläiset markettiperäiset kasvatukset vähän niin ja näin jalostuksen tai jonkun vastaavan takia?

wille

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - helmikuu 11, 2009, 20:17:08 ip
Onko kukaan muuten koittanut kasvattaa habaneroa kaupan habapodin siemenistä?  Vai ovatko tälläiset markettiperäiset kasvatukset vähän niin ja näin jalostuksen tai jonkun vastaavan takia?


Kyllähän tuota on monikin yrittänyt, onnistunut ja epäonnistunut. Monella tuntuu alkavan chiliharrastus juurikin tollalailla. Eli kaupan chilistä siemenet multiin, oli se sitten cayenne-tyyppinen yleischili, habanero tai mikä muu vaan. Itse idättelin kokeeksi nyt jotain habaneron siemeniä, saattavat olla kaupan podista. Varmin tapa on kuitenkin tilata siemenet joiden alkuperä ja lajikekin on tiedossa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - helmikuu 11, 2009, 20:17:08 ip
Onko kukaan muuten koittanut kasvattaa habaneroa kaupan habapodin siemenistä?  Vai ovatko tälläiset markettiperäiset kasvatukset vähän niin ja näin jalostuksen tai jonkun vastaavan takia?


Tuollahan tavalla harrastus tosiaan usein alkaa, eikä siinä mitään väärää. Lähinnä se arveluttava puoli markettichileissä on siinä, että ne ovat yleensä äärimmäisen pitkälle kaupallisesti (jopa pilalle) jalostettuja, eivätkä suinkaan aina enää lähelläkään alkuperäänsä. Esim. se "habanerot", jotka olen suomen kaupoissa nähnyt, eivät ole oikeita habaneroja. Lähisukua kyllä, mutta eivät sitä ihtiänsä. Syy on helppo ymmärtää: kaupallisille toimijoille "habanero" on laaja yleisnimike, jossa oikeastaan vain se, että kasvi on c.chinense lajia ja että se on enemmän tai vähemmän tulinen, merkitsee mitään. He luottavat - ja syystäkin - siihen, ettei keskivertoasiakas, tai edes välttämättä harrastaja, huomaa tai välitä...

En ole nähnyt kaupan hyllyllä ainoatakaan oikeaa Habaneroa. Ne kun eivät välttämättä kasva tarpeeksi hyvin niissä maissa, joista nämä "habanerot" meille tuodaan...  (Afrikka, Hollanti). Mutta vastatakseni itse kysymykseesi: kyllä, nuo markettihabat ovat vähän "niin ja näin" lajikepuhtausmielessä, kuten useimmat sateenkaaren väriset habaneron muunnelmatkin (aito = oranssi, suippo), mutta jos siitä ei välitä, näistä kaikista saa kyllä makua ja iloa! :)

St.Sebastian

Onkos tuossa "kelluva lautta"-systeemissä lautan paksuudella väliä ?
oman purtiloni paksuus on noin 8cm

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: St.Sebastian - helmikuu 18, 2009, 14:55:00 ip
Onkos tuossa "kelluva lautta"-systeemissä lautan paksuudella väliä ?


Muutama millikin riittäisi paperia ja siemeniä kannattelemaan. 8 cm tuntuu kyllä liioittelulta. Sormellasi sinä sen tunnet ja silmällä näet, kykeneekö paperisi (niitä on erilaisia) imemään itsensä kosteaksi noin korkealle. Luultavasti kykenee. Leipäveitsellä voi liian paksua styroksia viipaloida. Elintarvikepakkauksissa, jauhelihan tai hedelmien alustana tulee kaupasta sopivia alustoja. Noita ohuita on viisasta laittaa 2 kerrosta.

Pidä kuitenkin jotakin kantta päällä, ettei haihtuminen jäähdytä siemeniä. Minulla on idätysastian kansi löysästi laskettuna sen päälle.

St.Sebastian

Paperi on kauttaaltaan kostea.
Mietin vaan, että onko siemenille haittaa, jos ne siirtää lautalta hetkeksi pois, niin sais sahailtua tuota venettä hiukka ohuemmaksi, mutta kun se paperi tosiaan on läpikostea, siihen tuskin on tarvetta

timppa

Lainaus käyttäjältä: St.Sebastian - helmikuu 18, 2009, 15:37:38 ip
Paperi on kauttaaltaan kostea.
Mietin vaan, että onko siemenille haittaa, jos ne siirtää lautalta hetkeksi pois, niin sais sahailtua tuota venettä hiukka ohuemmaksi, mutta kun se paperi tosiaan on läpikostea, siihen tuskin on tarvetta


Ei pienestä tauosta ole haittaa siemenille. Katso kuitenkin, että paperi pysyy kosteana koko ajan. Jos siis otat styroksin vain sen ajaksi pois, kun sahaat siitä ohuemman, niin mitään vahinkoa ei siemenille siitä ole.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: timppa - helmikuu 18, 2009, 15:45:28 ip... mitään vahinkoa ei siemenille siitä ole.


Paitsi että järjestys voi mennä sekaisin, jos on monia lajikkeita samalla lautalla.  ;)

timppa

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - helmikuu 18, 2009, 15:56:09 ip
Lainaus käyttäjältä: timppa - helmikuu 18, 2009, 15:45:28 ip... mitään vahinkoa ei siemenille siitä ole.


Paitsi että järjestys voi mennä sekaisin, jos on monia lajikkeita samalla lautalla.  ;)


Jep. Ja paperi saattaa repeytyä jne. :)
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

St.Sebastian

Fiksuna miähenä tein uuden paperin ;D

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: St.Sebastian - helmikuu 18, 2009, 14:55:00 ip
Onkos tuossa "kelluva lautta"-systeemissä lautan paksuudella väliä ?


Tarkistusmittaus: Nuo käyttämäni pakkausmateriaalit olivat 5 mm paksuja ja käytin niitä kaksinkertaisena, eli sentin styroksi ainakin kantaa märän paperin hyvin. Puolisenttinen voi kallistua ja siemenet huuhtoutuvat veteen.