Tuholaisten tunnistaminen - linkki - Kun haluat tietää kuka chiliäsi nakertaa

Aloittaja Tekla, kesäkuu 28, 2002, 11:22:23 ap

« edellinen - seuraava »

Tekla

Liitän oheen erinomaisen ötököiden tunnistamislinkin. (Jarmo Holopaisen kokoamaa entomologian kurssin aineistoa Kuopion yliopistosta.) Linkitetyn sivun alaosasta löytyvät ainakin kaikki minun kasvejani kiusanneet tuholaiset: punkit, ripsiäiset, kirvat ja miinaajat.  

ötököiden tunnistaminen

Minulla alkavat hermot olla koetuksella noiden ötököiden kanssa. Eilen löytyi parvekkeelta yhdestä paprikasta ripsiäisen toukka täydessä vauhdissa. Tuskin yksi toukka riittää, eiköhän niitä ala kohta löytyä lisää. Ripsiäiset kuuluvat hankalimpiin torjuttaviin, siksi harmittaa todella lujaa. Talvella ripsiäiset koettivat tehdä selvää kasveistani, mutta silloin pääsin niistä eroon Raidin myrkkytikuilla. Nyt en voi myrkkytikkuja käyttää, kun kasvit jo tuottavat satoa. Tuolla tunnistussivulla on erinomainen kuva ko. ripsiäisestä ja sen töistä. :angry:

Tekla

Nostan vanhan linkin ylös, kun aika monella tuntuu olevan riesaa ötököistä. Kasvihuonelajit ovat tuon sivun alareunassa. Tunnista ja tuhoa - ötökät kuriin!

Rauhaa rakastavana luonnonystävänä suosittelen mahdollisimman luonnonmukaisia menetelmiä: vesihuuhtelu, liiskaus käsin, mäntysuopavesi ja viimeisenä Raid.

Tekla

Nosta tämän "Teklan ötökkäyksinpuhelu" -ketjun taas ylös (toivottavasti kellään ei mene hermot). Tommi kirjoitti 23.1. Infernossa, että valkoiset kärpäsen kaltaiset ötökät ovat kiusanneet kasveja tänä talvena. Lienevät ansarijauhiaisia. Paljon kuvia ylläolevan, päivitetyn, linkin kautta.

tretjakov

Onkohan foorumilla tarkempia ohjeita siitä, miten eri öttiäisistä pääsee eroon? Kun nyt olen diagnosoinut rehuistani ripsiäisiä ja kahteen kertaan suihkutellut 4% mäntysuopaliuoksella, niin kuinka usein se vielä pitäisi toistaa? Ne on niin pieniä otuksia, ettei niitä kovin helposti huomaa, vaikka päivittäin koettaisi etsiä. Tunnistesivulla jostakin tupakka/sipuliripsiäisestä sanottiin sen lisääntymissykliksi 14-30 päivää.

Ei tee mieli vahvoja myrkkyjä käyttää syötäviin chileihin, mutta kun satokausi ei ole vielä alkanut, jääkö myrkky kasviin? Haluaisin satoni edes jollain tavoin luomuna, kasveihin kertynyt myrkky ei yleensä kuulu ruokavaliooni.

Immu

Noniin, vihdosta viimein puskiini on ilmestynyt ötököitä. Ongelmat ovat sisäkasveissa. Osa näistä lienee ripsiäisiä. Olen aloittanut mäntysuopa- + suihkuttelukuurin...

Mutta kysymys kuuluu, mikä tuo toinen elävä on? Lehdillä mönkii myös 2-3 millin mittaisia vihreähköjä mittarimadon näköisiä toukkia (kulkee eteenpäin laittamalla selän koukulle). Kun suihkuttelin mäntysuovalla, ne laskeutuivat ohuen seitin varassa pois lehdeltä/kukalta. Näin ne oli kyllä helppo listiä sormin.

Jos joku voisi kertoa mikä tuo on, miten pääsee eroon, vai antaako sen rauhassa rouskia reikiä lehtiin? :?

snu

#419
Eksyminen on suotavaa.

ktk

Voiko tuomikirva ruveta chileissä lisääntymään? Tunnisteiden perusteella noi on niiden lentäviä versioita.
Mustia pari millisiä ,siivissä musta piste ja takaruumiin takapään alapuoli vihreä.

Noita on lennellyt kasvustossa nyt muutamia ja kaikki näkyvät olen listinyt.

Tuuletin tuntuu tekevän niille myös hallaa kivasti.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: "ktk"Voiko tuomikirva ruveta chileissä lisääntymään?

Sinähän sen havaitset lähipäivinä.  :lol:
Monenlaiset kirvat kyllä voivat, mutta voivathan nuo olla vain ohikulkumatkalla.

Ripsiäisen tuhoja alkoi esiintyä parvekechileissäni elokuun loppupuolella. Silloin kuvasin niitä oikein urakalla. Tuhot eivät parvekkeella muodostu kovin pahoiksi. Ripsiäinen leviää hitaasti ja talvi tulee ennen kuin sen tuhot. Sen sijaan sisään tuoduissa chileissä nuo alkavat jylläämään lämpimässä ja kuivassa ilmassa. Kannattaa ruiskutella chilit ennen sisään tuontia.

Chilituholaisten tunnistukseen J. Leskinen on tehnyt mainion kuvallisen sivuston: http://jleskinen.net/index.php?p=otomap