tammikuu 10, 2025, 15:45:47 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Zengrow

Aloittaja Maveric, helmikuu 16, 2009, 15:35:32 ip

« edellinen - seuraava »

LemieuX

Miksei Zengrowssa sitten käytetty uusimpia "villityksiä", kuten LED-lamppuja ja aerosumuttimia? Olisi ollut ainakin jotakin aivan uutta.

Xbow

helmikuu 20, 2009, 11:56:37 ap #21 Viimeisin muokkaus: helmikuu 20, 2009, 12:00:32 ip käyttäjältä Xbow
Kyllähän tuommoinen zengrowin tapanen vimpain toiminnee ihan oivasti joidenkin pikkurehujen, kuten salaatin tahi yrttien kasvattamisen, ovatten sitten kätevästi keittiössä saatavilla. En kyllä 200 euroo tuollaisesta maksaisi, ellen sitten sitä ennen voita lotosssa. Mullassa tai itsetehdyssä hydrossa kasvavat nasvikset yhtälailla.

Chileille ( ainakin useammalle aikas pienen oloinen ). Yhdelle varmaan menisi kätevästi, mutta djoo, onhan niitä esimerkiksi waterfarm, aquafarm, rainforest tms... jos haluaa hifistellä ja vähän esteettisyyttä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

ZENGROW

Toisin kuin Aerogarden on Zengrow avoin systeemi. Laite toimii ilman valaisinta tarvittaessa vaikka ikkunalla (kesällä suomessa ja etelässä vaikka koko vuoden). Aerogardenissa valaisin tulee aina mukana.

Tästä syystä Zengrow:ta voi kehittää avoimesti eteenpäin ja nykyisen energiansäästöpolttimoihin perustuvan valaisimen tilalla voisi siis olla vaikka LED valaisin tulevaisuudessa.

Ruukut ovat myös avoimet eli käytännössä Aerogardeniin käyvät vain valmistajan omat ruukut. Zengrow:ssa voi käyttää useita eri kokoisia ja erilaisia ruukkuja.

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 20, 2009, 11:39:07 ap
Miksei Zengrowssa sitten käytetty uusimpia "villityksiä", kuten LED-lamppuja ja aerosumuttimia? Olisi ollut ainakin jotakin aivan uutta.

hyeena

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 20, 2009, 11:39:07 ap

Tuon tahan (kuten MikkoM tuossa aiemmin) yrittajan nakokulmaa, jotain aivan uutta ja uusimmat villitykset on yrittajan nakokulmasta myrkkya - liian suuri riski.

Tasta on myos omakohtaista kokemusta, ei vahvasti mennyt kun toi suomen markkinoille tuotteen joka oli jotain aivan uutta perus penalle ja pirkolle. Ja kaytossa eksoottinen tekniikka. Firma on edelleen pystyssa, mutta odottelen yha sita hetkea kun yhtiokokouksessa kuulee lauseen "tama oli nyt sitten tassa.".

Lainaus käyttäjältä: ZENGROW - helmikuu 20, 2009, 09:50:23 ap
Ravinteita ei tarvitse sekoitella itse vaan tabletit on valmiiksi optimoitu laitteeseen ja ensikertalainenkin pääsee helposti mukaan.

Mielenkiintoista, luulin etta ravinteet kuuluisi optimoida kasvavettavan kasvin mukaan  ;)
(joo, periaatteessa hienosaatoa lukuunottamatta kaikki kasvit kayttaa samoja aineita..)

csg

Itse tilasin pari ZenGrow settiä, jossa on itse laite, valaisin sekä ravinteet.

Itseasiassa tilasin testiin myös AeroGardeninkin, joten osuu ihan sopivasti tähän postausketjuun mun viesti.

Tässä kuva

Kuvasta näkee että on hyötykäytetty laitteiden tuomaa valoa laittamalla ruukkuja vähän päälle. AeroGarden tuli jostain ulkomailta ja sieltä paketista sitten puuttu idätysruukut sekä aloituspakkaus kokonaan, enkä laiskuuttani jaksanut sitä vielä palauttaa, joten sen funktio on ainoastaan tarjota valoa noille ruukuille tällä hetkellä :) Jos vaikka ens viikolla jaksaisi palauttaa....

Toisessa ZenGrow:ssa kasvaa basilikaa ja toisessa lemon drop chilejä. Kuva on jo viikon vanha ja olen siirtänyt pari pientä pistokasta tuohon toiseen ZenGrow:iin.

Tässä siitä kuva:

Tehon huomaa hyvin siitä, että ruukut on itseasiassa laitettu aikasemmin itämään kun itse ZenGrow:ssa. Voi siis todeta, että vedessä kasvaa paljon nopeammin. Yksi osasyy myös multakasvatuksen hitauteen on se, että en ole saanut vielä tilaamiani litkuja.

Itse pidän ZenGrow:n ulkonäöstä, yksinkertaisuudesta ja toiminnallisuudesta. Se on kompakti ja kätevä, etenkin valojen säätäminen.

Vaikka tuossa aikasemmin sanottiin, sopii ZenGrow pienimuotoiseen chilinkasvatukseen ja jossain välissähän se jää pieneksi. Eipä tuo haittaa, kätevä se silti on.

Varmasti saa itse tehtyä edullisemmin, mutta ainakaan itseäni ei kiinnosta.

O

Minkäs tehoiset lamput noissa on?

Kuinka pitkään vesi riittää? Näyttää aika pieneltä astialta..
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

csg

Lainaus käyttäjältä: O - helmikuu 21, 2009, 13:22:29 ip
Minkäs tehoiset lamput noissa on?

Kuinka pitkään vesi riittää? Näyttää aika pieneltä astialta..

Niissä on 2x 24W ESL-polttimot

Kannattaa tsekkaa mitä se setti sisältää osotteesta:
http://shop.zengrow.com/product/6/zengrow--kasvatusjarjestelma/

Ohjeistuksen mukaan vesi pitäisi vaihdella parin viikon välein, mutta tuskin se niin tarkkaa. Paras tietenkin taitaa olla, että vaihtaa sitä sen parin viikon välein ja käyttää setin mukana tulevia ravinnetabletteja ohjeistuksen mukaan (tai jos haluaa, niin miksei käyttäis muitakin litkuja vielä tehokkaampaan kasvuun). Mukana tulevat ravinnetabletit on kuitenkin helppo tapa pitää ravinnetasoja yllä - tosin en tiedä kuinka hyviä ravinteita ovat, mutta tuotakin kannattaa koittaa. Jos on itsellä muitakin ravinteita niin kannattaa testata mikä on paras.

Jos ei jaksa vaihdella vettä niin usein, niin sen kun kaataa vettä välillä lisää. Sivussa on kätevä vesitasomittari, josta näkee, että paljonko vettä on.

ZENGROW

Zengrow:ssa on korkealaatuiset kolmekomponenttiset vesiviljelyyn tarkoitetut ravinteet ja mukana on lisäksi ph bufferi.

Ravinteet on optimoitu salaateille ja yrteille.

Lainaus
Ohjeistuksen mukaan vesi pitäisi vaihdella parin viikon välein, mutta tuskin se niin tarkkaa. Paras tietenkin taitaa olla, että vaihtaa sitä sen parin viikon välein ja käyttää setin mukana tulevia ravinnetabletteja ohjeistuksen mukaan (tai jos haluaa, niin miksei käyttäis muitakin litkuja vielä tehokkaampaan kasvuun). Mukana tulevat ravinnetabletit on kuitenkin helppo tapa pitää ravinnetasoja yllä - tosin en tiedä kuinka hyviä ravinteita ovat, mutta tuotakin kannattaa koittaa. Jos on itsellä muitakin ravinteita niin kannattaa testata mikä on paras.

Jos ei jaksa vaihdella vettä niin usein, niin sen kun kaataa vettä välillä lisää. Sivussa on kätevä vesitasomittari, josta näkee, että paljonko vettä on.

Quini

Mulle ei nyt ihan zengrow-sivuilta auennut, että oliko niin että se kasvatusalusta+valo setti pitää sisällään vain valon ja sen "pöytäpuutarhapumppumuovilaitteistohässäkän", vaiko samaan hintaan myös ruukut+kasvatusalustat ja ravinteet? Vai maksaako vielä ne erikseen jolloin hintaa tulee melkoisesti lisää. Sivuilla kaikki oli hinnoiteltu erikseen ja sain hämärästi käsityksen että tossa tarjouksessa ois vaan se alusta ja valaisimet? Siellä siis sanotaan että
"ZENGROW™ -kasvatusjärjestelmällä voit aloittaa kasvien kasvatuksen siemenestä tai vaihtoehtoisesti kaupan yrttiruukuista." Voit aloittaa joo mutta mitä siihen ostamaasi settiin lopulta kuului? 

csg

Lainaus käyttäjältä: Quini - helmikuu 24, 2009, 17:35:29 ip
Mulle ei nyt ihan zengrow-sivuilta auennut, että oliko niin että se kasvatusalusta+valo setti pitää sisällään vain valon ja sen "pöytäpuutarhapumppumuovilaitteistohässäkän", vaiko samaan hintaan myös ruukut+kasvatusalustat ja ravinteet? Vai maksaako vielä ne erikseen jolloin hintaa tulee melkoisesti lisää. Sivuilla kaikki oli hinnoiteltu erikseen ja sain hämärästi käsityksen että tossa tarjouksessa ois vaan se alusta ja valaisimet? Siellä siis sanotaan että
"ZENGROW™ -kasvatusjärjestelmällä voit aloittaa kasvien kasvatuksen siemenestä tai vaihtoehtoisesti kaupan yrttiruukuista." Voit aloittaa joo mutta mitä siihen ostamaasi settiin lopulta kuului? 

Kyllä ne sivut näyttäisi toimivan.

Se sisältää se 199e setti kaiken tarvittavan ja mainitsemasi, eli laite + valaisimet + kasvatuspakkaus (sis. ravinteet ja ruukut).

ZENGROW

Sen verran tarkennusta asiaan, että sivuilla oli tarjous aikaisemmin vuoden loppuun 2008 jossa setti sisälsi kaiken.

Tällä hetekellä idätyspakkaus ei kuulu samaan hintaan eli 199 EUR sisältää pöytäpuutarhan ja kasvivalaisimen. Näiden lisäksi käyttäjä saa itse valita aloittaako kasvatuksen kaupan ruukuilla vai siemenestä.

Jos kasvatuksen aloittaa kaupan ruukuilla tarvii lisäksi ravinteen ja jos haluaa aloittaa siemenestä tarvitsee idätyspakkauksen.

Mikäli jollekin on jäänyt vanhoja sivuja välimuistiin kannattaa refereshata!

Lainaus käyttäjältä: csg - helmikuu 24, 2009, 18:45:32 ip
Lainaus käyttäjältä: Quini - helmikuu 24, 2009, 17:35:29 ip

Kyllä ne sivut näyttäisi toimivan.

Se sisältää se 199e setti kaiken tarvittavan ja mainitsemasi, eli laite + valaisimet + kasvatuspakkaus (sis. ravinteet ja ruukut).

Quini

:o no huh huh - ihanan kallista ::)

Chilicutter

Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

LemieuX

No hinnat on ainakin hurjia..

ZENGROW

Voisiko joku joka pitää hintaa kovana listata omien tee-se-itse laitteiden hintoja, jotta saadaan jotain konkretiaa näihin kommentteihin.

Lisäksi voisi mainita paljon on laittanut laitteisiin rahaa kokonaisuudessaan jos on rakentanut useampia laitteita.

Kasvatusjärjestelmä
Valaisin
Ravinteet ruukut ja alustat

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 24, 2009, 20:55:52 ip
No hinnat on ainakin hurjia..

MikkoM

Määhän en kritisoinut hintoja mutta vertailun vuoksi 4kpl 120x30 senttistä ebbiä kaikkine tarpeineen yhteensä ~130e + lekasorat 27e + natikka 81e + ajastimet ~12e ja ylijäämäpalasista rakentaa vielä yhden zengrow kloonin.

O

Paljonkos tuon zenin tilavuus on? 

Tein juuri 5l ämpäri bubblerin. 10l olis tulle 1e lisää.
-Ämpäri + ruukut 5e
-Pumppu + letku 15e
-pari 11w pöytävalaisinta 10e

Onhan tuossa zenissä hyvät polttimot mitä on vaikea löytää tilaamatta ja muotoilu. Paremmaltahan se väkisinkin näyttää, mutta silti 10x vs. teeseitse.
If a law is unjust, a man is not only right to disobey it, he is obligated to do so. - Thomas Jefferson

cola

Siis oh hoh jotenkin tuntuu että nimimerkillä Zengrow ei tajua että tuo hinta on todellakin aivan älytön. Tuskin on kauhean montaa nimimerkillä Csg:tä jolla on laittaa 400e pariin muovilaatikkoon jolla saa kasvatettua chilejä pari kuukautta.

En myöskään tajua että hommaa monen sadan euron edestä vehkeitä jotta saa kasvatettua kaupasta ostettuja 1e yrttejä ;) Jos tosiaan haluaa niitä kasvatella niin laittaa joko multaan tai omaan pikku bubleriin. Myös tuo Zengrow etusivun video 25 päivän salaatin kasvatuksesta ei ole päätähuimaava. Itse kasvatin kesällä mullassa n 1kk aikana salaatit ja vedessä kasvais vielä nopeammin.

Onhan toi vehje paremman näköinen kun omatekemät mut hei haloooo. Aikaisemmin myös sanoin että ei noi omatekemätkään nyt niin rumia ole etteikö niitä voisi kotonaan pitää.  Zengrowin toimitusaika näyttää olevan 5 päivää jonka aikana idioottikin vääntäis oman vesiviljelyjärjestelmän.

Esim: Käy ostamassa prismasta 5l sininen pikku ämpäri (n. 3€) Sitten vaikka Hong Kongiin ja ostaa uppopumpun (5€) verkkoruukkuja löytää vaikka peukusta (25-40centtiä kpl) (voit myös tehdä semmoisen itse tai käyttää kaupan yrttiruukkuja) lannoitteita nyt on joka lähtöön otetaan vaikka Ghe flora tripack  joka sisältää Flora Gro 0,5 l, Flora Bloom 0,5 l, Flora Micro 0,5 l, pH  testerin 30 g ja Dry pH Downin 25g (38e).Noi lannoitteet sit myös kestää pitempään kuin sen 3kk.  Alkuun kyllä kävis myös Kekkilän kastelulannoite 800g (muistaakseni 6€)
Lampuksi käy mikä vain johon saa energiansäästölampun. Itsellä oli jalkalamppu johon saa 2 lamppua. (jalkalamppuja nyt on lähes kaikkien kotona tai sit ostaa vaikka ikeasta tai kirpparilta)  Esl:llän hinta Hong Kong jos oikeen muistan 25w 6000k (4,95 tai 6,95€) Noi tarvikkeet olis 53,20€  Aikaa ei rakentelulle mene 10min kauempaa.

Minun mielestä toi Zengrow kävis parhaiten "aloittelijoille".
Mut aloittelijat nyt harvemmin lähtee tuhlaamaan montaa sataa vehkeisiin vaan aloittaa esim mullalla ja maitotölkeillä (tai siis itse en ainakaan pistäis) Sit kun chilikärpänen puree kunnolla niin ei tommosella enään tee yhtään mitään. Sorry mut niin mä ainakin ajattelen  ;D Taitaa tulle p.... aika huolella.

ps. olen niin väsynyt (kello 02,51) että en jaksa tarkistaa tekstiä joten jos virheitä löytyy niin ei voi mitään  :D

ZENGROW

Äkkiä laskettuna 250 EUR ja työt päälle. Lisäksi laitteen ulkonäkö varmasti karu vaikka en ole sitä nähnytkään?

Lisäksi uskallan väittää että täällä on porukkaa jotka ovat askarrelleet laitteita jopa 1000EUR edestä (=useita laitteita vuosien varrella).

Kun halutaan tehdä vesiviljelystä koko kansan huvi on Zengrow ensimmäistä kertaa asiaan perehtyvälle ainoa ja oikea ratkaisu tällä hetkellä. Vastaavaa tuotetta ei ole saatavilla. Kunnon harrastelijallekin laitteesta on hyötyä koska se on monikäyttöinen mm. pistokaskasvatukseen tai bonsaichilin kasvatukseen.

Zengow:n avulla uusia vesiviljelyharrastajia saadaan mukaan harrastukseen tuhansia ihmisiä lisää!

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - helmikuu 24, 2009, 22:57:35 ip
Määhän en kritisoinut hintoja mutta vertailun vuoksi 4kpl 120x30 senttistä ebbiä kaikkine tarpeineen yhteensä ~130e + lekasorat 27e + natikka 81e + ajastimet ~12e ja ylijäämäpalasista rakentaa vielä yhden zengrow kloonin.

synkri

Lainaus käyttäjältä: ZENGROW - helmikuu 25, 2009, 09:05:59 ap
Äkkiä laskettuna 250 EUR ja työt päälle. Lisäksi laitteen ulkonäkö varmasti karu vaikka en ole sitä nähnytkään?
.....

Lainaus käyttäjältä: MikkoM - helmikuu 24, 2009, 22:57:35 ip

Tolla pystyykin kasvatta koko vuoden sadot. Mites zenin kanssa? ekat pari kuukautta paria kasvia.