heinäkuu 07, 2024, 15:49:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Jampan Chiliprojekti

Aloittaja LemieuX, helmikuu 17, 2009, 11:46:08 ap

« edellinen - seuraava »

LemieuX

helmikuu 17, 2009, 11:46:08 ap Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2009, 15:41:07 ip käyttäjältä LemieuX
Aloitan chilipäiväkirjan pidon ja tässä lista jo itäneistä chileistäni:

C. annuum
  - De Arbol x 1 mullassa
  - Baby Bell Pepper, Red x 1 mullassa
  - Jalapeno, Early x 3 mullassa

C. baccatum
  - Aji Cristal x 2 Aquafarmissa
  - C02598 x 1 Aquafarmissa
  - Stripe = itämässä, ei sirkkalehtiä vielä
  - Aji Benito, itämässä, ei sirkkalehtiä vielä
  - Omnicolor x 1 mullassa
  - Aji Andean x 1 = itämässä, ei sirkkälehtiä
  - Lemon Drop x 1 Bubblerissa
  - Champion x 2 = ihan just pystyssä. Menee Aquafarmiin tai bubbleriin

C. pubescens
  - Turbo Pube, ei idä, eikä ilmeisesti edes lähde itämään

C. chinense
  - Habanero, Peruvian White, ei idä, eikä ilmeisesti edes lähde itämään

Kasvatustilana toimii Budbox 120x120x200, valona 250w spna aluksi ja myöhemmin 400w, aktiivihiili ja kanavapuhallin 350m3 ja cooltube. 2 x Aquafarmi, 1 x n: 15l bubbleri ja 8 x 6.5l ruukuja jossa multaa ja 20% Lecaa. Eli toisin sanoen, ahdasta tulee olemaan.

Lannoitteen GHE:n kolmikombo + silikaatti ja Hesi supervit ja mullalle Biobizz:in lannoitteet + No mercyn bakteerit.

Näillä mennään, ja kuvia laitan kun pääsen kotopuoleen. Kommentoikaa ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan.



Hacky

mielenkiintoista tuon peruvian whiten kanssa. Itselläni se myös itämässä ensimmäiset laitoin tammikuun alussa ja tammikuun loppupuolella muutaman lisää ja yksikään ei itänyt. Tähän mennessä tällä foorumilla kaikki, jonka päiväkirjassa olen huomannut kyseisen kasvin mainittavan, kertoo ettei ole itänyt. Varmastikin ainakin viisi eri ihmistä nyt.

Muuten kasvatus lista vaikuttaa varsin mainiolta, melko samanlainen kuin itselläni.

Jook

helmikuu 17, 2009, 14:50:56 ip #2 Viimeisin muokkaus: helmikuu 17, 2009, 14:56:15 ip käyttäjältä Jook
Lainaus käyttäjältä: Hacky - helmikuu 17, 2009, 14:04:21 ip
mielenkiintoista tuon peruvian whiten kanssa. Itselläni se myös itämässä ensimmäiset laitoin tammikuun alussa ja tammikuun loppupuolella muutaman lisää ja yksikään ei itänyt. Tähän mennessä tällä foorumilla kaikki, jonka päiväkirjassa olen huomannut kyseisen kasvin mainittavan, kertoo ettei ole itänyt. Varmastikin ainakin viisi eri ihmistä nyt.

Muuten kasvatus lista vaikuttaa varsin mainiolta, melko samanlainen kuin itselläni.


Itsellä sama ongelma peruvian whiten kanssa. Ei idä. Onkohan fataliilta karannut huonoja siemeniä kiertoon? :-( Tammikuun alussa laitoin itsekin siement itämään (fataliin starttipaketti) ja muut lajit ovat kyllä itäneet ilman suurempia ongelmia.

Hyvältä näyttää aloittajan lajikelista, kuvia odotellen... :-)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Jook - helmikuu 17, 2009, 14:50:56 ip... Itsellä sama ongelma peruvian whiten kanssa. Ei idä. Onkohan fataliilta karannut huonoja siemeniä kiertoon?


Taitaa olla yleisemmin jotakin lajikkeeseen liittyvää.
Minulle nämä siemenet tulivat ulkomailta, kun tilailin perulaisia erikoisuuksia (joita ei siellä sitten ollutkaan). Eivät itäneet Peruvian Whitet. Moneen kertaan ja pitkään yritin. Viimein viileitä öitä pitämällä sain yhden itämään.

Enpä taida sitäkään kasvattaa isoksi. Lajikkeita on liikaa, eikä tuo ole edes oikea Habanero, kuten Inferno totesi: http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=5444.msg57439#msg57439


LemieuX

Itse asiassa minulla iti yksi Peruvian White, mutta se katkesi minun tai kissojen toimesta. Pitäisiköhän laittaa lisää vaan tulemaan, haluisin niin kovasti yhden habaneronkin kasvariin.

LemieuX

helmikuu 18, 2009, 19:28:44 ip #5 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2009, 19:56:07 ip käyttäjältä LemieuX
Tervehdys!!

Otin tänään muutaman kuvan kasvarista. Tässä kuva jossa näkyy vähän kaikkea:
http://img24.imageshack.us/img24/6598/p1010289ue8.jpg

Tein sunnuntaina bubblerin ja siihen meni Aji Andean ja Lemon Drop. Lemon Drop kärsi kun otin kypärää pois sen nupista, mutta nyt se on alkanut kasvamaan. Bubbleri on kyllä aivan loistava pienille chileille:)
http://img231.imageshack.us/my.php?image=p1010288kw7.jpg

Vastasyntynyt Champion:
http://img408.imageshack.us/my.php?image=p1010295rg3.jpg

Pieni Aji Cristal paistattelee päivää:
http://img99.imageshack.us/my.php?image=p1010302fi3.jpg

Miten näitä kuvia saa näkyviin suoraan tähän foorumille?

Fudurez

Copypasteet tuolta imageshackin sivulta ton FORUM-urlin mikä tos vasemmalla on eli siitä tulee sitten 


näkyy sitten se kuva tuossa. Copypasteet sen siis ihan suoraan tähän.

LemieuX

helmikuu 18, 2009, 21:02:20 ip #7 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2009, 22:06:00 ip käyttäjältä LemieuX
Kokeillaan..

Pieni Early Jalapeno:




Bubbleri:




Erittäin pieni Aji Andean:




tupla De Arbol. En ole raaskinut repiä toista vielä pois



Tomaatti:D




.. näinhän se toimii, tattista vaan:)

Fudurez

Voit myös halutessasi pienentää kuvien kokoa. Imageshackissa sitä voi muuttaa uploadausvaiheessa, siinä on se resoluutionmuutosvalikko siinä uploadausvalinnoissa.

LemieuX

No onkos täällä joku kuvan kokostandardi, eli mitä muut ovat suosineet? Laitoin vielä tilaukseen Big Sun Scotch Bonnet: in ja Naga Morich:in. Siemenet tulevat piakkoin. Mitä valojaksoa ootte natikalla teltassa käyttäneet, tai mitä voisitte suositella? Nyt 16/8.

sik

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 19, 2009, 08:44:02 ap
No onkos täällä joku kuvan kokostandardi, eli mitä muut ovat suosineet?

Ei kai ole erillistä ohjeistusta, mutta perus thumbnail linkki on ok.

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 19, 2009, 08:44:02 ap
Laitoin vielä tilaukseen Big Sun Scotch Bonnet: in ja Naga Morich:in. Siemenet tulevat piakkoin. Mitä valojaksoa ootte natikalla teltassa käyttäneet, tai mitä voisitte suositella? Nyt 16/8.

Natikka vielä kytkemis vaiheessa, mutta eslit ollu yhtä pitkään päällä kuin itse valveilla. Eli about 7-22

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 19, 2009, 08:44:02 ap
No onkos täällä joku kuvan kokostandardi, eli mitä muut ovat suosineet?


Tietääkseni ei ole standardia. Sehän on näytön koosta kiinni, mikä näyttää hyvältä. Olen yrittänyt pitää siitä kiinni, että läppärillä tai muuten pienellä näytöllä selailevat näkisivät kuvat ilman vierityspalkkia, jolloin tuollainen n. 700 pikseliä leveä kuva menee muiden kuin kännykällä surffaavien näytölle mukavasti. Pystykuvissa on syytä käyttää kapeampaa.

Jos kuvia on paljon, pikkukuvat linkin kanssa voivat armahtaa katsojaa, mutta toisaalta joidenkin katsomissivustojen mainokset ja hitaus ärsyttävät niin, että niitä ei tule katsottua lainkaan.


LemieuX

helmikuu 19, 2009, 11:40:13 ap #12 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2009, 11:46:45 ap käyttäjältä LemieuX
Pitäis varmaan yöllä pitää valoja päällä, kun yösähkö on vähän halvempaa. Ainoa ongelma on että toi kanavaimuri pitää vähän mekkalaa. No 16h on varmaan aikas hyvä. Laskin muuten  että kk:ssa menee n:15€ sähköön, lampun ja tuulettimien takia. Pitäis varmaan soittaa ja korottaa sähkölaskun kuukausimaksua.   

sik

Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 19, 2009, 11:40:13 ap
Pitäis varmaan soittaa ja korottaa sähkölaskun kuukausimaksua.   


Itse olen kasvukaudella karsinut muuta valaistusta. Myös eslit kaikissa valaisimissa kompensoi muutosta.

LemieuX

Lainaus käyttäjältä: sik - helmikuu 19, 2009, 12:54:09 ip
Lainaus käyttäjältä: LemieuX - helmikuu 19, 2009, 11:40:13 ap
Pitäis varmaan soittaa ja korottaa sähkölaskun kuukausimaksua.   


Itse olen kasvukaudella karsinut muuta valaistusta. Myös eslit kaikissa valaisimissa kompensoi muutosta.

Mulla kun on toi teltta niin sitä ei oikein saa käytettyä hyväkseen. Pitää vielä vaihtaa muutamaan lamppuun energiansäästölamput. Ihan turhaan pidän vanhoja hehkulamppuja, niissä valo on vaan jotenkin lämpimämmän väristä.

chiliwili

Lainaus

Itsellä sama ongelma peruvian whiten kanssa. Ei idä. Onkohan fataliilta karannut huonoja siemeniä kiertoon?

Laitoin Fataliilta saatuja Peruvian Whitejä itämään tammikuussa kaktusmultaan pari kappaletta ja molemmat itivät, tosin mahdottoman hitaasti, eli ei suurempia ongelmia täällä suunnassa Fataliin siemenien kanssa.

Hombre

Parin vuoden ajan olen käyttänyt pelkästään energiansäästölamppuja, eikä sitä sähkölaskussa huomaa pätkääkään.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

sik

Lainaus käyttäjältä: Hombre - helmikuu 20, 2009, 09:59:47 ap
Parin vuoden ajan olen käyttänyt pelkästään energiansäästölamppuja, eikä sitä sähkölaskussa huomaa pätkääkään.


Sähkölaskuun sen on sitten korvannut joku muu, mutta jos isket väliin energiankulutusmittarin, niin ero on havaittavissa  ;D

Hombre

Lainaus käyttäjältä: sik - helmikuu 20, 2009, 12:05:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Hombre - helmikuu 20, 2009, 09:59:47 ap
Parin vuoden ajan olen käyttänyt pelkästään energiansäästölamppuja, eikä sitä sähkölaskussa huomaa pätkääkään.


Sähkölaskuun sen on sitten korvannut joku muu, mutta jos isket väliin energiankulutusmittarin, niin ero on havaittavissa  ;D

Joo siihen sähkölaskuun vaikuttaa kovasti sellainen seikka kun "wattenfall", joka korottaa sähkön siirtohintaa tai sähkönhintaa sitä mukaa
kun meikäläinen ostelee uusia energiansäästölamppuja, tai sammuttelee tietokonetta.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

timppa

Lainaus käyttäjältä: Hombre - helmikuu 20, 2009, 14:01:36 ip
Lainaus käyttäjältä: sik - helmikuu 20, 2009, 12:05:26 ip
Lainaus käyttäjältä: Hombre - helmikuu 20, 2009, 09:59:47 ap
Parin vuoden ajan olen käyttänyt pelkästään energiansäästölamppuja, eikä sitä sähkölaskussa huomaa pätkääkään.


Sähkölaskuun sen on sitten korvannut joku muu, mutta jos isket väliin energiankulutusmittarin, niin ero on havaittavissa  ;D

Joo siihen sähkölaskuun vaikuttaa kovasti sellainen seikka kun "wattenfall", joka korottaa sähkön siirtohintaa tai sähkönhintaa sitä mukaa
kun meikäläinen ostelee uusia energiansäästölamppuja, tai sammuttelee tietokonetta.


Heh, joo. Jollainhan se energian kulutuksen vähenemisen vaikutus liikevaihtoon ja tulokseen on korvattava.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!