tammikuu 08, 2025, 22:07:57 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ensimmäinen kokeilu

Aloittaja Hvannadalshnjukur, helmikuu 18, 2009, 17:20:39 ip

« edellinen - seuraava »

Hvannadalshnjukur

Laittelin chilit itämään joku viikko sitten, ensimmäiset itivät noin viikon kuluessa. Itämispaikkana jääkaapin päällinen, jossa +27°c.

Maa-aineksena kaktus- ja idätysmulta turveruukussa. Ajattelin ensin turvetta, mutta paikallisessa kaupassa ei ollut sitä.

Nyt pienet taimet ovat muoviboksissa, jonka päällä on ESL ja hieman kauempana 60 cm loisteputki. Valoa taimet saavat noin 15-18 tuntia vuorokaudessa, ja lämpöä boksin sisällä on noin +25°c. Olen pitänyt mullan hyvin kosteana, muutama taimi nuupahti jo pois, kun multa pääsi kuivahtamaan vain jonkin verran.

Takana keskellä oleva taimi kasvattaa jo hieman lehteä. Missä vaiheessa taimet olisi syytä siirtää isompaan ruukkuun? Onnistuuko kasvatus tuolla samalla kaktus- ja idätysmullalla vai pitäisikö taimet laittaa mieluummin turpeeseen?

Ajattelin laittaa taimen turveruukkuineen isomman astian pohjalle, ja lisätä maa-ainesta siten, että taimen varsi (ja turveruukku toki) peittyvät suht hyvin multaan. Vartta uskaltanee peittää reilustikin?

Isompi ruukku tulee sitten ihan huoneeseen, lämpötila noin +20-22°c.

Comments?

Icaros

Itse olen siirrellyt silloin kun taimet ovat alkaneet kasvattaa ensimmäistä kunnollista lehtiparia sirkkalehtien jälkeen, mutta se ei kai ole niin tarkkaa. Suosittelen vahvasti repimään nuo turveruukut pois kokonaan ruukunvaihdon yhteydessä. Kasvit eivät välttämättä saa kasvatettua juuria niiden läpi. Varren voi peittää vaikka ensimmäisiin lehtiin asti. Suosittelisin turvetta seuraaviin ruukkuihin. Kasvatin viime vuonna muutamaa kasvia kaktusmullassa ja tulokset olivat aika surkeat, nyt turpeessa kasvit viihtyvät paljon paremmin.
Jatkossa kannattaa muuten vältellä noita turveruukkuja. Mokomat haihduttavat kaiken kosteuden todella nopeasti ja taimia pitää olla jatkuvasti kastelemassa etteivät kuivu.

Hvannadalshnjukur

Pitkällisen etsiskelyn jälkeen paikallisen rautakaupan pihalta, lumikasan alta löytyi Biolan Puutarhan Turvemulta -säkki.

Tarkoitus olisi käyttää tuota ruukuttamiseen. Hyvä vai huono valinta?

Olen pitänyt kasveja nyt niin kosteina, että turveruukut miltei hajoavat käsiin, jos niitä koittaa liikuttaa. Suunnitelmana on kokeilla seuraavaa; saviruukkuun laitetaan turveruukku pohjalle peittämään saviruukun pohjareikä. Turveruukun alaosan ympärille laitetaan ruukkusoraa salaojaksi sentti pari. Sitten turvemullalla peitetään koko höskä huolella. Turveruukku toimii vähän altakasteluruukun tapaan, sillä se on sitten salaojamurskeen keskellä imien mahdollisen liikaveden ylöspäin. Käsittääkseni turveruukun kanssa tulee ongelmia, mikäli sen reunat jäävät mullan pinnan yläpuolelle. Tällöin se voi kuivattaa koko ruukun.

Toinen satsi on itämässä, muutamia alkuja näkyy jo, kylvin siemenet tasan viikko sitten.

Hvannadalshnjukur

Jokohan tämä alkaa olla siinä koossa, että sen voisi istuttaa ruukkuun? Tarkoitus on peittää taimi turvemullalla lähes lehtiin saakka.

wille

Lainaus käyttäjältä: Hvannadalshnjukur - helmikuu 21, 2009, 11:49:52 ap
Jokohan tämä alkaa olla siinä koossa, että sen voisi istuttaa ruukkuun? Tarkoitus on peittää taimi turvemullalla lähes lehtiin saakka.

Tee ihan kuten parhaaksi näet. Itse en ole vielä tuon kokoisina siirrellyt, kuin korkeintaan pois taimikipostaan. Tuolla kaverilla on kuitenkin juuritilaa vielä vaikka kuinka.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Riiviö

Sillä taimella on suurin piirtein saman kokoiset juuret kuin se maanpäällinen osa, tai tuon kokoisella on lähinnä sellainen yksi ohut rimpula juuri ehkä sinne pohjalle saakka. Kun se kohtaa pohjan se alkaa haaroa, ja se on sille myöhemmin hyödyksi, ei kaadu eikä keiku...

Tarkoittaako tuo Hvannadalshnjukur jotain? Kuulostaa islannilta...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Hvannadalshnjukur

Islannin korkein paikka. Vaan tuskimpa chilini kasvavat edes Møllehøjn korkuisiksi.

Juuren takia, aionkin sijoittaa turveruukun pohjan ruukun pohjan tasalle.

Mitenkäs multaus, että chilin kasvaessa vartta hieman vajaaksi jätettyä vartta peitetään mullalla, kunnes ruukku on täysi?

Miksaa

helmikuu 22, 2009, 12:01:07 ip #7 Viimeisin muokkaus: helmikuu 22, 2009, 12:03:03 ip käyttäjältä Miksa73
En mä vielä vaihtais isompaan ruukkuun. Ruukunvaihto hidastaa kasvua, kun juurikasvu menee ensisijalle. Pääsääntö on, että juuret hallitsee tilaa, eikä päinvastoin.

Anna tuon olla vielä pari vkoa ja sit vasta vaihdat. Voit sit laittaa multiin sirkkalehtien tasalle. Se varsi, joka jää mullan alle, alkaa kasvattaa juuria myös sieltä. Silloin saat tukevamman rungon.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Hvannadalshnjukur

Laitoin jo yhden kuitenkin isompaan, tosin turveruukkuineen. Ja sillä tavoin, että turveruukun sisältö kastuu kastellessa, ympärillä olevan turpeen sitoessa vielä tässä vaiheessa ylimääräisen kosteuden. Juuret eivät ehkä ihan heti möngi vielä tuon turveruukun läpi, mutta myöhemmin sitten ruukun hajotessa.

Riiviö

Mä olen istuttanut itäneet tuolta kellukkeelta noihin puolikkaisiin maitopurkkeihin ja jättänyt vähän vajaaksi että voin mullata niitä kun ovat sen vartensa oikaisseet.
   Olin töissä 7kk Islannissa, mutten muista tuota vuorta, se onkin kai pohjoisessa. Asumukseni ikkunasta näkyi Heklan ääriviivat Trihyrningun takaa...
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Hvannadalshnjukur

Teoreettinen kysymys.

Laitoin kourallisen tavallisen paprikan siemeniä turveruukkuun, nyt siinä kasvaa noin 20-30 pientä taimea samassa ruukussa. Mitä tapahtuu kun noiden antaa vain kasvaa siinä? Kasvaako ne yhteen, tuleeko siitä pensas, kuoleeko koko viritys?

Xbow

Kasvavat aikansa, kunnes ravinteet tai vesi loppuu. Kilpailu saattaa jättää ainakin jotkut yksilöt kitkuttamaan. Omien havaintojeni mukaan pienet taimet kyllä säilyvät kohtuu pitkän tovin hengissä, kunhan vaan saavat tarvitsemansa veden. Kasvua ei vaan tapahdu, mikäli ravinteet loppuu.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Juhiz

Varastetaanpas tätä ketjua ja laitetaan omat viljelmät ihmeteltäviksi.
14 chilinalkua sieltä yhteensä taitaapi puskea. Lajikkeet: Apache, Caribbean Red Habanero ja oletettavasti Bishop's Crown.
Missähän vaiheessa noille pitää alkaa jotain kehittelemään. Tarkotus olis nyt hetken aikaa noissa kasvatella noita. Menossa taitaa olla viikko 3.

Hvannadalshnjukur

Koska uskaltaa lannoittaa ensimmäisen kerran?

Kaapista löytyy Kekkilän kastelulannoite; N 16,6 %, P 4,0 %, K 25,3 %. Sekoitetaan veteen. Onko sopivaa?

Chilivaari

En minä ainakaan mene sanomaan mitään viikko- tai kuukausilukemaa. Se riippuu liian monesta asiasta.  :o

Yleensä minulla hoituu taimien alkuvaihe multaa vaihdellen säännöllisin välein isompaan ruukkuun. Jonkinlaisena rajana olen pitänyt, kun taimi on ollut samassa ruukussa yli kuukauden hyvässä mullassa. Joskus tarvetta tulee maitopurkkivaiheessa, yleensä vasta isommassa ruukussa. Pienissä taimiruukuissa eivät ole ehtineet lannoitusta vaatimaan, mutta minä kasvatankin niitä alusta asti ravinteikkaassa mullassa, ei missään hiekkasekoituksessa.

Millilitra (gramma) tuon vahvuista litraan vettä ei ainakaan tee vahinkoa kuin enintään kaikkein hienohelmaisimmille baccatumeille. Nekin nyrpistävät lehdillään nopeasti, joten sen kyllä huomaa. Puutarhan kesässä on fosforia reilusti enemmän, muuten nuo ovat aika samanlaisia. Niillä kestää lannoittaa hyvässä kasvussa olevia kasveja tuon verran vaikka joka kastelukerta.

Hvannadalshnjukur

Selventävä vastaus, kiitoksia.

Laitoin chilini nyt ikkunalaudalle aurinkoon. Auringon ja kasvien väliässä on likainen ikkunalasi ja taimirasian pleksi. Voiko kasvit saada aurinkoa tuhoisan liikaa näillä eristeillä? Aurinko paistaa suorasti kasveihin noin 4 tuntia aurinkoisena päivänä, puiden takaa muutaman tunnin lisää.

Watt

Lainaus käyttäjältä: Hvannadalshnjukur - maaliskuu 12, 2009, 13:34:20 ip
Selventävä vastaus, kiitoksia.

Laitoin chilini nyt ikkunalaudalle aurinkoon. Auringon ja kasvien väliässä on likainen ikkunalasi ja taimirasian pleksi. Voiko kasvit saada aurinkoa tuhoisan liikaa näillä eristeillä? Aurinko paistaa suorasti kasveihin noin 4 tuntia aurinkoisena päivänä, puiden takaa muutaman tunnin lisää.

Tuskin saavat mitään auringon yliannostusta. Kunhan muistat kastella etkä päästä kuivumaan liiaksi.
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Hvannadalshnjukur

Olen pitänyt taimet suhteellisen kosteassa. Pleksin alla jopa niin kosteana, että päällysturve otti hieman hometta - sitten kuivateltiin. Nyt olen siirtynyt tippa päivässä -linjalle, pidän pintamaan suhteellisen kuivana.

Auringottomana aikana chilien päällä on 11 W ESL. En sitten tiedä miten riittävää olisi pelkkä auringoton päivänvalo eteläikkunalla.

Hvannadalshnjukur

Pikakysymys: käykö hydroon soraksi ruukunsora (poltettu punertava savi)? Sama kama mitä laitetaan ruukkujen pinnalle koristeeksi.

calm

Lainaus käyttäjältä: Hvannadalshnjukur - maaliskuu 14, 2009, 11:40:59 ap
Pikakysymys: käykö hydroon soraksi ruukunsora (poltettu punertava savi)? Sama kama mitä laitetaan ruukkujen pinnalle koristeeksi.

Ihan samaa tavaraa se kaupoista 3 litran pusseissa saatava tavara on kuin puutarhoilta 50 litran pussissa saatavakin. 4 e / 3 l taisi olla lähikaupassa ja puutarhalta saa 22,50 e / 50 l.