lokakuu 06, 2024, 03:25:42 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Kuoliko Chilini

Aloittaja DeNaKO, helmikuu 23, 2009, 12:56:37 ip

« edellinen - seuraava »

DeNaKO

Elikkäs tein eilen muuttoa ja huomasin chilini unohtuneen autoon (30min) nostin sen sisälle ja laitoin valon alle sitten minulle ehdotettiin, että laita se saunaan kasvamaan jota oli käytetty päivällä sen lämpötila oli noin 35C. Menin 20min päästä katsomaan sitä niin lehdet olivat kaikki nuutuneet (sirkkalehtien lisäksi yksi pari oikeita lehtiä) ja löysiä, mutta varsi on vielä jäykkän ja eloisan oloinen repisin kuolleet lehdet pois ja yritän nyt elvyttää sitä. Pitäisikö heittää menemään vai yrittää vielä

PS on surullinen olo ---> taisin tappaa sen

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: DeNaKO - helmikuu 23, 2009, 12:56:37 ip... minulle ehdotettiin, että laita se saunaan kasvamaan jota oli käytetty päivällä sen lämpötila oli noin 35C. Menin 20min päästä katsomaan sitä niin lehdet olivat kaikki nuutuneet (sirkkalehtien lisäksi yksi pari oikeita lehtiä) ja löysiä, mutta varsi on vielä jäykkän ja eloisan oloinen ...


Tuo oli totaalisen väärä neuvo.
Viime keväänä pidin chilejäni parvekkeella pakkasöinäkin. Parvekkeella ei kyllä laskenut miinuksen puolelle, mutta aamulla löytyi nuutuneita lehtiä ja varsiakin. Lämmin vesi JUURILLE korjasi asian. Ongelma syntyy siitä, että lehdet eivät pysty imemään nesteitä pitääkseen paineet ja ryhtinsä, kun juuret ovat kohmeessa.
http://javu.kapsi.fi/inferno/index.php?topic=4107.msg44195#msg44195


DeNaKO

Mutta voiko siitä tyngästä enään tulla mitään. kyllä harmittaa kun saa huonon neuvon, mutta varmaan kannattaa yrittää vielä viiko ja todeta vasta sitten kuolleeksi Vai ??

timppa

Ehkä ei kuitenkaan kannata heti niitä lehtiä siitä repiä pois. Joskus nuukahtaneella lehdet roikkuvat alaspäin, mutta kun kasvi saa valoa ja vettä jonkin aikaa, niin lehdet pomppaakin pystyyn.

Ei nyt kyllä ihan fiksulta touhulta kuulosta siirtää kasvi ensin kylmään ja sitten liian kuumaan. 35 astetta ei vielä tosin normaalisti katastrofi ole. Mitä itse tekisin, niin jätä ne "kuihtuneet" lehdet rauhaan ja laita kasvi valoon. Voit sumutella sitä märäksi ja jos multa on kuivaa, niin kastele. Älä kuitenkaan kastele liikaa. Katsele miten käy.
Ruoka ilman chiliä on teeskentelyä!
ps. kysy siemeniä, löytyy yli 80 eri lajiketta! OTA YHTEYTTÄ SÄHKÖPOSTILLA: sir_timppa@hotmail.com

En lue yksityisviestejä!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: DeNaKO - helmikuu 23, 2009, 13:23:48 ip
Mutta voiko siitä tyngästä enään tulla mitään.



Kyllä tyngästä voi hyvinkin kasvaa ihan kelpo chili, jos yksikin kasvupiste on terve. Niitä on joka lehtihangassa useita. Muutaman päivän päästä siinä saattaa jo olla uusia silmuja pullistumassa. Älä tee sille mitään erikoisia hoitotoimenpiteitä. Ei lisää kastelua, lämpöä tai valoa. Aivan tavalliset olot riittävät. Suihkuttelu saattaa nopeuttaa elpymistä. Jos pakkanen on todella purrut, se kuivuu aika nopeasti kokonaan.

Xbow

Juu, toivoa on. Takapakkia kyllä tuli kasvussa, jokunen viikko mennee kunnes saapi uudet lehdet aikaiseksi ( mikäli nirri ei lähtenyt ). Onneksi uusien siemenöisten kylväminen on helppoa. Itse yritän pitää 'pikkuiset' hengissä hamaan loppuun asti.

Mutta ei, elkää peevelissä rupeko repimään hetkellisesti nuutuneita lehtiä. Minulla meni viime vuonna melko pahannäköisiksi pikkuiset ( lysähtivät, lehdet löysinä käppyröinä ), kun pääsi kivivillakuutio kuivahtamaan. Täsmäkastelua saatuaan toipuivat, lehdet suoristuivat pikkuhiljaa ja varsi 'jännittyi' ( meni joku vuorokausi-pari ).

Herkkiä ovat pikkuiset. Ottiko sitten liikaa kylmästä tai kuumasta takkiin vai ei, tiedä sitten. Minulla rocopica oli jonkun tovin puolitangossa pitkän reissailun jälkeen, mutta virkosi kyä ja melkoiseksi 'rocopikkuiseksi' kasvoi.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

DeNaKO

kiitos paljon vinkeistä nyt harmittaa että yritin vaan nopeasti pelastaa pikkuiseni ja repisin nuutuneet lehdet pois.
luulisin että vähän mollemmat (kuuma ja kylmä) teki sille pahaa mutta varsi on vielä jäykkä tälleen 32h jälkeen kyllä yritän pelastaa sen vielä.
harmittää tämä oli ensimmäinen chilini jota yritän kasvattaa kaverilta jä pari pipanaa yli ja minä sain ne, mutta nyt on fatalii saanut minultakin tilauksen ja sen pitäisi olla perillä viimeistään torstaina nyt aion oikeasti opiskela asiaa ja onnistua siinä missä vain sinnikkäimät onnistuu eli syödä omaa satoa vielä tänä vuonna.

Leknu

Jäädyttämisestä ei ole kokemusta eikä sen puoleen saunomisestakaan, mutta melko sitkeässä henki joillain näyttäisi olevan.

Tuli kuivatettua yksi pieni "taimi" sirkkalehtivaiheessa. Makasi pitkin pituuttaan koko varsikin multaa vasten (vielä vihreä sentään). Olin aivan varma että sinne meni se, mutta yön yli peiteltynä riittävässä kosteudessa oltuaan nousi pystyyn kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

St.Sebastian

Tuosta tuli mieleen, että rakkaat kissamme repivät talvehtimassa olevan (= alas leikatun) Malawin huitsin nevadaan ruukusta,
löin juuret uudestaan multaan, saas nähä miten käy
Kiitosh katit  ;D

Chilicutter

Mullakin maukusaukot nyhti pari taimea mullasta.
Tökkäsin takas multaan ja hyvin nuo näyttävät kasvavan.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

DeNaKO

Hyvin on Red Droppi hengissä vähän tais tulla kasvussa takapakkia mut se ei menoa haittaa.
On kyl kova sisusia chilejä kun vaan sille päälle sattuvat ;)