tammikuu 09, 2025, 22:08:46 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Miten lähditte chili touhuun?

Aloittaja sik, helmikuu 25, 2009, 21:56:16 ip

« edellinen - seuraava »

sik

Itse innostuin 2007 syksyllä. Rupesin tutkimaan aihetta ja siihen liittyvää materiaalia kuultuani koti kasvatuksesta työkeikalla Porvoossa ollessani. Eräs viisissä kymmennissä oleva mies antoi kipinän ja antoi Janne Kilpisen yhteystiedot siemenien hankintaa varten.

Siitä se sitten lähti vuoden 2008 alkupuolella  8)

Chilicutter

Aina oon tykänny tulisesta ruuasta,mutta kun tuo kauppojen valikoima on mitä on.
Kaveri kasvatteli jokunen vuosi sitten itse jotain chilejä,sain siltä pari taimea thai tyyppisiä chilejä.
Niistä tulikin ihan reilu sato.(Niiden siemeniä on muuten tänäkin vuonna kasvamassa)
Sitten tulikin välivuosi taloremontin takia.
Viime kesänä ei oikein säät suosineet ulkokasvatusta,sain kuitenkin jotain chilejä omista puskista.
Tänä vuonna onkin sitten lähdetty kasvattamaan oikein tosissaan chilejä,ettei tarvis ostaa enää kaupan pötkylöitä.

Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

wille

Melko perinteisesti. Kukkakaupan Apache f1-puskasta. Sehän tietysti kuoli pystyyn... Tästä kimpaantuneena sitten siemeniä ties mistä kaupan pötköistä. Kuolihan nekin jo sirkkalehdellä. Sitten netistä etsimään tietoa hakusanoilla "chili" ja "chilin kasvatus". Sieltähän sitten löytyikin melko nopsasti kaksi sivua. Toinen oli semmonen, jossa joku chileihin hurahtanu hullu myi siemeniä  ;) ja toisella sivustolla monta täysin kilahtanutta chilijurpoa jutteli keskenään chileistä...  ;)  ;D

"Siitä se sitten lähti..."

Nimim. Sen hullun chilijurpo asiakas...
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Riiviö

Mulla on ollut 92-vuodesta lähtien kasvihuone, ja sinne on tullut aina jotain Cayenneja laiteltua, mutta oikeasti tämä homma aukesi viime keväänä mulle uudella tavalla, kun marttakerhomme julkkis-viherpeukalo oli miehensä painostuksesta alkanut kasvattaa kaikkien tomaattien ja kurpitsoiden taimien lisäksi erilaisia chilejä. Häneltä opin muunmuassa että ovat monivuotisia, että niitä on moninaisia lajikkeita yms...
   Sitten syksyllä eksyin myös parille sivulle... ja täällä olen vieläkin... ::)
   Taimia on noin 25lajikkeesta ja kauhea säätö päällä... Chilikuume on vakava riippuvuussairaus ;D
...vaikka olenkin Puutarhuri, joka tappaa talossa ja puutarhassa...

Janne

Vuoden 2000 keväällä laitoin ekat thaichilin siemenet purkkiin ja samoihin aikoihin haeskelin tietoa netistä. No, sieltä löytyikin tasan 1 suomenkielinen sivusto aiheesta ja muista hyvin kummallisista jutuista... (kuten junista ;) )

Infernon silloiset sivut tuli luettua moneen kertaan läpi ja tulostettuakin koko hoito paperille sängyssä selailtavaksi ja kipinä oli syttynyt. Hyvinkin pian tämän jälkeen rakensin infernon vieraskirjatyylisen foorumin tilalle tämän foorumin esiasteen ja pikkuhiljaa meni pikkusormen mukana koko käsi ja enemmänkin...
www.vastahanka.fi - erilainen ruokablogi

kyris

Itselläni se Wanha tarina. Aina pitänyt mausteisesta ja tulisesta ruuasta. Muutaman kerran kokeillut joitain chili pakettien kasvatusta, tosin huonlla menestyksellä. 2000-luvun alussa kaveri sitten kertoi kasvattavansa chilejä ja ohjasi Infernon sivuille.

Sitä kautta sitten mopo karkasi... Ekat siemenet taisin ostaa Exotic gardenista, sitten sain USDA:lta joitain siemeniä ja Reimeriltäkin tuli tilattua. Sittemmin Fataliista tullut "hovihankkija".

Alkuun kasvatin mullassa, mutta sitten tulivakin vesiviljelyvehkeet kehiin. Laitteita on niin itsetehtynä kuin ostettujakin.

hessi

jaa..
-91 kävin ekan kerran Portugalissa ja löysin Piri pirin, ja sitten sitä rahdattiinkin joka vuosi, niin jauheena kuin eri kastikkeina, silloin ei suomessa juuri kaupoissa chilikastikkeita ollut.
Se oli meidän perheen "yleis" mauste, jolla maustetiin lähes kaikki ruoka, ja avot kun muuten tule herkullisia kalapullia.
ensimmäiset chilinsiemenet toin Walesista, kun siellä olin töissä ja ne olivat vain cayennea, niitä kasvattelin muutaman kesän ystäville ja itselleni. Ystäväni kasvihuoneessa kasvoi sitten muutama chilipuska (torito todennäkisesti) ja niitä tuli rouskuteltua jokunen vuosi myös.
sitten v 2007 kesällä eksyin chiliyhdistyksen sivuille ja koukkuun jäin, ja koska eka meetti missä olin oli Herra 47 luona,
niin Nagathan siitä lähti kasvamaan :) ja
parikymmentä muuta lajia ja erittäin hyvällä menestyksellä kasvoivat senhän tietänee lähes kaikki.
joten olen vasta aloittelija :)
toinen "oikeiden" chilien kasvukausi vasta menossa  :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

Quini

Chilihullu minusta tuli heti kun muutin himasta mutsin ruokapöydästä omaan huusholliin. Siitä lähtien on maustaminen ollut oma juttu. Viherpeukalo olen ollut siitä lähtien kun sain ensimmäisen kerran hiukan pihamaata. Olen kasvatellut ulkosalla tomaatteja ja kaikenlaisia yrttejä. Paprikat kuitenkaan eivät ehtineet pihalla valmiiksi asti kesä kun on niin lyhyt. Tomaateistakin osa piti kypsyttää syksyn tullen sisätiloissa. Niinpä sitten ajattelin kokeilla Chilejä. Yllätys yllätys ne tuottivatkin hedelmää - olisin luullut toisin. Chilit ovat onnistuneesti talvehtineet ja taas sitten kesäksi pääsevät jälleen pihalle kunhan ilmat tästä lämpenevät. Haaveena vielä joskus saada se iso piha ja kunnon kasvihuone  ;)

Noli Me Tangere

Olen ollut mausteisen ja tulisen ruoan ystävä jo kauan. Viime keväänä päähäni pälkähti (syystä jota en enää muista) että voisi olla hienoa kasvattaa itsekin jotain maustekasvia. Päädyin sitten chiliin sen maineen ja tulisuuden vuoksi. Asun nykyisin Helsingissä, mutta maalla kasvaneena on tottunut siihen, että ympärillä on vihreää. Isoäidin kasvimaalla on möyritty ihan konttausiästä lähtien, joten kasvit ovat tuttuja. Mitään "vihreätä peukaloa" ei kyllä ole, mutta ehkä tämä tästä...

Kun kipinä chilin kasvatteluun sitten syttyi, etsin netistä tietoa ja - yllätys yllätys - törmäsin Infernon sivuihin. Nekin on tullut luettua jo muutamaan kertaan läpi. Ensimmäisinä kasveina jonkun minkälie kukkakaupan Habanero, Chiliyhdistyksen jäsenpaketin Lemon Drop, ja Euromarketin Apache. Haba ja Lemon Drop ovat elossa ja hyvisä voimissa, Apache kuoli tehtyään melkoisen sadon.

Yllätyksenä on tullut, että näinkin moni (eikä tällä foorumilla tietenkään käy läheskään kaikki) kasvattelee chiliä. Olen saanut pari kaveriakin "tartutettua" ja tutuistakin on paljastunut yllättäviä piirteitä, kun ovat tunnustautuneet chilinkasvattajiksi.

Smaug

Mulla on taipumus laitella kaupan vihannesten ja hedelmien siemeniä multaan ja katsoa, että millainen kasvi siitä tulee. Sillä tavalla olen aikoinaan laittanut paprikat ja chilitkin multaan ekan kerran ja kun satoa sitten yhtenä vuonna tuli paljon, niin innostuin enemmänkin just nimenomaan chileistä.

Lähisukulainen laittoi sitten joskus infernosta linkkivinkin, kun näki mun viljelykset. En hoksannut ollenkaan, että tämä olisi laajemmallekin levinnut hurahdus. Kasvattelin niitä mun tsilejä tomaattien ja muiden systeemien ohella ihan tavallisesti ja pahaa aavistamatta.

naga morich

maaliskuu 12, 2009, 14:17:45 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2009, 14:21:54 ip käyttäjältä naga morich
no mul lähti siit ku kaveri toi kouluu chiliä sit maistoin sitä aika paljon tais olla cayenne sit olin siin tuskissani. sit jossain kuukauden päästäse toi uudelleen sit söin taas sitä ja seki oli joku cayenne. sit polteen jälkeen tuli sellanen hyvä olo (endorfiili) vuosi oli silloin 08 ja syyskuu. sit vähn ajan pääst olin porukoiden kaa kaupois sit oltii siin jossain vihannes hyllyillä ja silmiin osui lidlin chili mix tulisuus 5-7. ne olivat suht hyviä siitä se innostus alkoi ja sit ku luin viel infernon sivuja sit aattelin ei noit sit näköjää oo hankala kasvatta ja aloin niistä otetuist siemenist kasvattaa ,mut heitin ne jossain 1kk päästä roskiin koska ne ois tarvinu lisä valoa.eikä ne mitää kalliita tai hienoja chilejä ollu päätin oottaa kevääseen , ja nyt on kasvamassa n.10 eri lajiketta.

noin pinestä toi lähti
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

keto

Itselleni on tulinen ruoka maistunut aina ja ruoanlaittoakin tulee harrastettua aika kiitettävällä tahdilla. Tästä syystä markettien chilitarjonta on ottanut ajoittain hieman kupoliin. Sitten näin Ennätystehtaan jakson jossa feattasi Herra 47.

Kun tuli vielä kaiken lisäksi muutettua omakotitaloon ja puutarhanhoitokin maistuu, niin mikäs siinä  ;D Viime kausi meni lähinnä harjoitteluksi mm. teknisten ongelmien takia (rainforestin sprayerin varsi irtosi akselistaan ja huomasin asian vasta kun suurin osa kasveista oli död jne.).

Nyt ollaan sitten liikkeellä uudella innolla ja taimet (työhuoneessa) ovatkin itäneet siihen malliin ettei kohta enää sekaan sovi. Kevättä ja kasvarin pystyttelyä sekä ebbiprojektia odotellessa...  ::)

CAVOK

Flame

Täällä kaikki alkoi kebabaterioihin tulevista vihreistä pepperoneista. Alussa ne olivat liian tulisia, sitten sopivia, nyt ei tunnu miltään. Kebabia tuli jossain vaiheessa haettua lähes pelkästään niitten chilipötkylöitten takia. Jossain vaiheessa aloin ostella noita kaupasta pari vuotta sitten. Vuosi sitten tuli muutettua yksiöstä isompaan eteläparvekkeelliseen kämppään ja siinä ratkesi tilanpuute alkaa itsekin noita kasvattamaan. Yritin kerran kyllä idättää aiemminkin niitä kaupan vihreitä (Royalin "mietoja kreikkalaisia pepperoneja", mutta eipä lähteneet, yllättäen. Lisäksi olen aikoinaan puutarhurikoulutuksen saanut ja viherpeukalointihommat ovat aina olleet lähellä sydäntä.

Nyt chiliviljelmä elää ja voi hyvin. Tekisi mieli muuttaa omakotitaloon, jotta saiai lisätilaa harrasteelle. Toisaalta tekisi mieli perustaa kauppapuutarha pelkästään tätä varten, mutta ei vielä rohkeus (ja taidot omasta mielestä) riitä. Koukutus on tapahtunut!

Rankkapanda

Itsellä alkoi kauheasta kilpailuvietistä. Kaveri höpöttö messengerissä, että kasvattaa chiliä nimeltä Lemon Drop ja oli vaikea uskoa, että on muita chilejä kuin vihreä chili, punainen chili, jalapeno ja habanero. Tämä tietotaso oli siis 2007 jouluna, mutta kaveri onnistui selittämään niin hienosti chileistä, että siitä se lähti ja heti ihan yliammunnaksi. Jotain 73 taimea alkuun chilimaailman siemenistä, ja musta multa karsi heikoimmat pois, eli 12 jäi henkiin :D. Meinasin jo, että ei tästä mitään tule, mutta virheistä oppii yllättävän paljon. Mutta tosiaan pakko oli pistää kaveria paremmaksi ja siinä on onnistuttu.

ottulo

-07 syssymmällä Traviania pelatessani, liittouman foorumilla eräs nimeltämainitsematon kysyi, onko siellä chilistejä. Lueskelin kyseistä triidiä ja jossain vaiheessa eksyin sieltä tänne sekä Fataliin sivuille. Siemenet tilasin joulukuussa, lahjaksi vanhemmilta 15W ESL ja sitten datauspöydän alle nurkkaan taimet paahtumaan. Sittemmin tuo Travian putosi, mutta tämä homma jäi ja jalostuu.
Viime kesältä sain jopa 4 podia, jotka eivät kovin herkullisia olleet... eivät kyllä isojakaan, eikä ehkä ihan kypsiä. Useampi puska kyllä kukki. Tänä keväänä uudet satsit ja paremmin valikoiden, nyt on podeja tulossa yli puolenkymmentä Starfishistä, ja melkein yhtä monta Lemon Droppia. Kolmaskin puska kukkii ja aloittaa podittelua, mutta muut kolme ovat pieniä siihen hommaan vielä.

MikaK

Tapiolassa asuessa n. vuonna 2003 tuli innostuttua alkukesästä laittamaan kaupan chilistä siemeniä itämään ilman kauheasti mitään tietoa asiasta. Eksoottisin viritys oli peitota nuoret taimet muovipussiin ja sijoittaa pari isoa muovipulloa vettä kasvien viereen. Silloin avovaimo, nykyinen vaimo, oli jostain kuullut että näin kuuluu tehdä, kun chilit eivät kuulemma tykkää kylmästä ja pullot sitten tekevät trooppisemmaksi muovipussin sisätilan. Tästä huolimatta kasvit kasvoivat, vaikka yhdessä laakeassa ruukussa oli 6-7 kasvia. Hyvin kasvoivat ja jonkun kukan ehdin saadakin ennenkuin kuivahtivat mökkiloman ja unohduksen takia. S

Sitten tyydyin läheisen K-Supermarketin punaisiin chileihin sekä habojen satunnaiseen käyttöön. Sitten vaimo kertoi jossain vaiheessa parin työkaverinsa kasvattavan chilejä työpaikallaan. Tämä osui sopivasti hetkeen jolloin työnantaja oli muuttanut moderniin lasipalatsiin ja istun ikkunan vieressä, mihin paistaa kiitettävästi. Ajattelin kasvattaa työpaikalla, niin olisivat kasvit vielä suojassa pieneltä mukulalta kotona. Työnantajan asenne tai pikemminkin erään työntekijän asenne oli, että mm. ajastin ja oma esli ovat turvallisuusriski, mikä voi polttaa koko talon. Eikä kasvavien kasvien läsnäolo muutenkaan ollut hyvä asia, joten siirsin operaation kotiin varasto-/vaatehuoneeseen sekä alkukesästä pihalle terassille.

jeQQ

Meillä meni niin, että tyttöystävä tilasi fataliilta siemeniä ja mä olin aika skeptinen asiaa kohtaan.. Noh, kun kaverit sitten alkoivat kasvaa, niin mäkin innostuin. Vaan yksi saatiin pelastettua taimista, joita oli reilu 10(kävi vähän köpelösti lemmikkien takia), nyt ensi vuodelle laitetaankin sitten vähän parempaa viritystä kuin multa..

Ryhis

Kaikenmaailman rehuja on tullut kasvatettua, milloin on sukulaisilta saatu pistokkaita tai kavereilta kasveja. Sain eräältä asiakkaaltani juuri-ja-juuri takakonttiin mahtuvan Afrikanliljankin joka oli pakko istuttaa omaan ruukkuun pihalle. Keittiön pöydälle unohtunut inkivääri alkoi pukkaamaan vihreää vartta joten löin senkin multiin..kohta 60 pituutta.

Chilien kasvatus lähti käyntiin kun syötin papukaijoillemme jotain habaneron tapaisia chilejä, no pakkohan niitä oli maistaa, ihan piruuttaan. Kaikkihan jossain vaiheessa maistavat lemmikkinsä ruokia?

Summa summarum; löin siemenet multiin nähdäkseni kasvavatko nekin. Ja sitten kun ne itivät, piti alkaa hankkia tietoa ja tällä tiellä ollaan..
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Endalion

Veljeni oli idättänyt monta kasvia ja jakoi ylimääräisiä pois, jolloin päätin ottaa neljä kasvia itselle ikkunalautakasvatukseen. Houkutuksena oli se, että saisin kerrankin jotain kasveja jotka suostuvat kukkimaan ja kaiken kukkuraksi vielä satoamaankin kuumassa ja valoisassa kämpässä. Muutkin kasvit ovat täällä kasvaneet, mutta eivät nuo huonekasvit tunnu kukkivan.