Lehdet nuutuneet, harvaan kasvanut ja vähäinen sato

Aloittaja Chamatööri, maaliskuu 01, 2009, 17:01:47 ip

« edellinen - seuraava »

Chamatööri

Apacheni lehdet ovat kummasti nuutuneet ja roikkuvat alaspäin. Kärjet ovat ruskehtavat ja kuivan oloiset, vaan ei kastelu ole auttanut. Olen myös tarkistanut ettei mitään öttiäisiä ole. Eniten murehduttaa se, että apacheni ole yhtään niin tuuhea kuin sen pitäisi olla. (ks.http://www.froer.nu/product-images/14860560.jpg) Viime vuonna satoa tuli varmaan viisi 3,5cm hedelmää. ??? Mikä vikana?

Aloitteleva Amatööri

Pitkis

Näin hatusta heittämällä, onko kasvi miten lähellä lamppua? Itselläni kävi puben kanssa samalla tavalla, lehdet kuivuivat ja lehtien kärjet muuttuivat ruskeiksi (kuivuneiksi ja kuolleiksi) kunnes tajusin, että kasvi oli liian lähellä valoa ja pääsi 'palamaan'. Tuohon tuuheuteen, kasvin ikää tuntematta, noin yleisesti nuo kasvavat minulla (valon vähyydestä kenties johtuen) ensin harvaksi ja melko pitkiksi ennenkuin nyt ovat ruvenneet tuuheutumaan kun luonnonvaloa on tullut enemmän.

wille

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chamatööri

Kun nyt olen pitänyt kastelussa pientä taukoa (joka jatkuu) chilini lehdet ovat nousseet vähän. Vaan vieläkään en ymmärrä harvuutta ja vähäsatoisuutta.

kuje


Chamatööri

En ooo tässä talviaikaan kauheesti lannotellu. Vaan vähän merileväuutetta sillon tällön.

kuje

Onko chileillä joku lisävalo vai ihan vaan ikkunalaudalla?

Chamatööri

Juuh, luulisin itekki, et valon puute vaivaa ku talvella sen kanssa ei ollu mitää lisävaloa. Oon nyt vähän ajatellu ostaa jotai lisävaloa sille vielä kevääksi.

PS. Tänään sillä oli jo kukkia tulossa kasvin alaosiin! Kiitos kuje! :)

Hombre

"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Chamatööri

Onkos jotain ehdotuksia valoksi? Oon ajatellu tuolta viherpeukusta hommata tollaset halvat ESLit kasvuun ja kukkimiseen (ks. http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_107&products_id=785 ja http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=79_107&products_id=786) joilla pääsee varmaan ihan hyvin alkuun. Lisävaloa tulenkin tarvitsemaan ku meinaan jotain muutakin laittaa tässä lähiaikoina ruukkuun.

Nuuskamuikkunen


Masokisti

maaliskuu 07, 2009, 15:17:23 ip #11 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 07, 2009, 15:20:06 ip käyttäjältä Masokisti
Suosittelen mielummin loisteputkia (jos on tilaa ja ripustus mahdollisuus). Biltemasta esim loisteputkivalaisin 19.90e ja siihen kaksi 18W 60cm loisteputkea 2.50e kappale plus maadoitettu piuha 2e (sokeripalaan kiinni valaisimen sisälle, todella simppeli homma).

kuje

maaliskuu 08, 2009, 17:49:06 ip #12 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2009, 17:54:13 ip käyttäjältä kuje
Ite ostin juuri K-Raudasta 50W eslin. Lumeneja löytyy 2700 ja värilämpötila on 2700K (lämmin valkoinen).
Kannattaa ottaa huomioon ettei aina suurempi watti määrä tarkoita että ois parempi lamppu.
Lumenit on ne mitä kannattaa kattoa. Yleensä ne kasvaa lampun tehon mukaan, mutta ei mitenkään lineaarisesti, myös merkkikohtasia eroja on.

Esleissä on plussaa niiden helppo käyttöönotto. Ei tarvi ku lampun ja valaisimen jossa on sama kanta ja riittävä tehonkesto.
Noita K-Raudasta löytyviä Luminen eslejä on 20W=~10€, 25W=~15€, 50W=~25€ & 85W=~35€.

Masokisti

maaliskuu 08, 2009, 19:08:18 ip #13 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2009, 21:51:50 ip käyttäjältä Masokisti
Lainaus käyttäjältä: kuje - maaliskuu 08, 2009, 17:49:06 ip
Lumenit on ne mitä kannattaa kattoa. Yleensä ne kasvaa lampun tehon mukaan, mutta ei mitenkään lineaarisesti, myös merkkikohtasia eroja on.


Kyllä lumeneja kannattaa tosiaan katsoa ja ottaa se mikä eniten mielyttää omaa silmää. Käytännön eroa chileille ei pahemmin ole 2700K tai 5600K välillä.

Matteus

Moi!
Omassa vuoden vanhassa Apachessani oli samankaltaisia oireita, kun oli ollut "heitteillä" ikkunalaudalla. Se on saanut nyt kolmisen viikkoa 4000K Megamania n. 8h päivässä, ja uusia lehtiä ja kukkia pukkaa aivan hillittömällä vauhdilla, ei meinaa pysyä saksien kanssa perässä.
I am not dead, I am just badly,badly burned...

Inca

Kuje kerrotko mistä K-raudasta löysit noita isompia eslejä? Itse olen metsästänyt noita Helsingin seudulta ja ei löydy ei.

kuje

Tampereen ja Turun K-raudoissa olen nähnyt.
Molemmissa 85W asti.