tammikuu 06, 2025, 22:09:52 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Chilit ulos !?

Aloittaja Bermann_7, maaliskuu 06, 2009, 14:19:48 ip

« edellinen - seuraava »

Rigsu

Vien chilit ulos joka päivä jos säät sallii, eli aurinko paistaa, on tarpeeksi lämmintä, ei sada. Parveke on avonainen, mutta lasinen, eli ottavat silti lasin läpi aurinkoa. En koskaan pidä kohdassa jota lasi ei peittäisi "varjoonsa". En ole suojannut...jotkut vanhimmista, ensimmäisistä lehdistä ovat kärähtäneet vähän, uudet eivät ole millänsäkään.

est. 28.07.2009

mpp

Kolmatta päivää osa chileistä kasvarissa. Yöt on vielä melko kylmiä täällä itärajalla, lämmitintä joutuu vielä käyttämään.

CyberDog

Hyvän kelin aikana kiikuttelen ne avoparvekkeelle. Muuten saavat olla sisällä etteivät vilustu. Tossa varjoisalla parvekkeella ei nytkään ole kun 13 astetta lämmintä...

Rigsu

onneks meillä on etelään päin! :) koko päivän paistaa ja helottaa.

est. 28.07.2009

dicotyledon

Lainaus käyttäjältä: Avon Barksdale - toukokuu 12, 2009, 10:55:36 ap
Laitoin eilen chilejä isompiin astioihin turpeeseen ja samantien ulos. Nyt lehdet lerputtavat. Annoin hieman lämpimämpää vettä niille äsken. Otanko sisälle nyt kun aurinko alkaa paistamaan vai annanko olla ulkona? Olivat eilen ensimmäisen yön ulkona.

Melkein jokainen chili on mulla ensimmäisen yön jälkeen kasvihuoneessa hieman lerputtanut lehtiä, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän. Hyvin ovat siitä kuitenkin lähteneet kasvamaan, eli tottumiskysymys lienee. Eilen vein kuutisen ruukkua ensimmäiseksi yöksi kasvariin, kaksi ei lerputtanut ollenkaan. Lämpötila kävi metrin korkeudella minimissään 1,8 asteessa.

oiva_

Lauantaina tulee kolme viikkoa täyteen minkä chilit on parvekkeella viettänyt. Pariksi pakkasyöksi olen chilit sisälle kantanut mutta muuten ovat hyvin selvinneet koettelemuksesta. Parveke on etelän suuntaan ja lasitettu joten päivisin olen pitänyt ikkunoita auki että on ilma parvekkeella vaihtunut ja jäähtynyt.

Malla007

Moi taas :)

Itse pähkäilen edelleen uskaltaako chilit viedä parvekkeelle (lasitetulle). Olen nimittäin sen verran laiska että kun ne sinne kerran vien niin sinne ne myös jää :) Viime vuonna pidin niitä ensin lattialla kaiteen vieressä ettei aurinko pääse helottamaan, ja hyvin meni, mutta silloin vein vasta kesäkuussa. Tänään oli pervekkeella parhaimmillaan +28c, joten päivälämpötilat riittää, mutta tuosta yöstä en tiedä. Ensi yöksi luvattiin vain +1, mutta kyllä lasitus saa sen pysymään n. +6c´ssä. Tänään vasta laitoin chilit lopullisiin astioihinsa, onko liian kova shokki jos hylkään ne heti parvekkeellekin? :)

cola

Kertokaas mitä teen kun tuomani chilit paloivat kreikassa vaikka olivatkin varjossa 10 kerroksisen harson alla :( En mä tajuu kuinka monta kerrosta joudun harsoa oikeen laittamaan?

Exitium

Olen jo jonkin aikaa vienyt chilit päivittäin ulos muutamaksi tunniksi. Ihan hyvää tuntuvat tykkäävän, varret voimistuvat jne. Ei ole muuta negatiivista ollut kuin se, että yhdestä birds eyesta on muutama lehti kärsineen näköisiä.

Hakkis

Itselläni on ollut toistakymmentä Chiliä ulkoilemassa yötä päivää toista viikkoa. Suurin osa kasveista elelee taivas alla ja hyvinhän nuo näyttävän voivan. Pienimmät eläjät ovat saaneet itselleen taimisuojasta auringon suojaa, mutta muut ovat omillaan. Pari kertaa olen joutunut koko konkkaronkan sisälle tuomaan, kun lupasivat hallaa, mutta nyt näyttäisi yöt sen verran lämpimiltä, että saavat olla ulkona. Sisä tiloihin verrattuna näyttää ulkona ainostaan kasvu hidastuvan. :D

esanssi

Saikulla on ollut aikaa raahata niitä ympäriinsä, mitkä nyt ovat raahattavissa. Nyt on ollut niin komeita kelejä, että vähintään pari chinenseä on ulkoillut päivittäin. Viime la-su yönkin olivat parvekkeella. Alkoholilla oli osuutta asiaan. Ilmatieteenlaitoksen käppyrän mukaan oli lämpötila käynyt ihan nollan pinnassa. Eivät silti olleet millänsäkään.

Niabo

Mä raijasin eilen 8 ensimmäistä sissiä parvekkeelle. Aattelin ne siellä pitää harson alla nyt pysyvästi mikäli lupaavat yli 5 astetta yölämmöksi.

Retired_nurse

-V-:ltä saatu Bolivan Rainbow maijailee jo toista yötä ulkon Halpa-Hallista ostetussa minikasvihuoneessa. Mitään tietoa muovin uv-sädesuojasta ei ole, mutta aamulla kasvi oli oikein hyvinvoivan näköinen. Katsomme tuleeko palamisen merkit tänään.

karis

On tampereen seudulla nyt jo toista viikko chilit pihalla. Osa pieniä taimia, mutta hyvin ovat pärjänneet mielestäni vaikka onkin ollut välillä kylmää. Mites veikkaisitte olisiko hyvä totuttaa isompikasvuisia talon sivulla mihin ei paista aurinko kuin muutaman hetken aamulla ja muuten varjossa? Tarviiko siinä silloin harsoa tms?

Mape

oletteko siirtäneet vesiviljelyn kasvihuoneeseen?
---

Herra 47

kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Mape

---

Herra 47

ei enää kuukauteen ole ollut :)
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Mape

Okei, tänään kannoin vesi viljelyt ulos
---

johniemi

toukokuu 27, 2017, 17:02:19 ip #79 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2017, 17:48:46 ip käyttäjältä johniemi
Jos päivällä on pilvistä ja kasvihuoneen sisälämpö 10-15c niin onko parempi pitää annuumit, baccatumit ja chinenset ulkona noissa oloissa kasvarissa vai tuoda sisälle 20 asteeseen ikkunalaudalle?

Vähän tämmöinen typerä välikeli eli sisällä ei ole oikein valoa, ja sitten taas ulkona on kylmä mutta edes hieman enemmän valoa.