tammikuu 10, 2025, 16:22:21 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Pääsiäislammasohjeenne jakoon

Aloittaja Hombre, maaliskuu 08, 2009, 16:22:04 ip

« edellinen - seuraava »

Hombre

Nyt pitäisi saada tänne hyviä Lammaspaistiohjeita ja marinadeja jakoon.
...Kun kerran pääsiäinenkin sieltä hiljalleen lähestyy.

"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Hombre

...Itselläni oli suunnitelmana käyttää savuchiliöljyä siten, että ensin viiltoja köntsään ja sitten sivelee sen savuchiliöljyllä kauttaaltaan.
Jääkaappiin 1vrk:ta muovipussissa. Tämän jälkeen vasta punaviini- tai kahvimarinadiin 1-2 vrk:ta.
Mitäs sanoisitte tähän?
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

jarzzo85

kuullostaa hyvältä! Yleensä itse olen vaittanut valkosipulia niihin viiltoihin :)

Hombre

...valkosipuli tulee sitten siihen seuraavaan osioon, eli varsinaiseen marinadiin.
R.Repomies

Tepi

Olen kehitelly paria erilaista versiota jota sitten sovellan vähän fiiliksestä ja lihan laadusta riippuen. Chiliä en ole koskaan paistin marinoimiseen käyttänyt- tai olen käyttänyt mutta silloin olen kypsentänyt sen patatyyppisesti ja muulloin kuin pääsiäisenä.

Maitohappomarinadi:
- 1prk kermaviiliä
- 10 kynttä valkosipulia
- 2 rkl pippurisekoitusta

Tätä olen käyttänyt jos lammas vaikuttaa epäilyttävältä tai sitkaanlaiselta (lue:perus Uudesta Seelannista tuotu). Paisti saa marinoitua 3-4 päivää.

Yrttimarinadi:
- 1dl oliiviöljyä
- 0.5 dl balsamicoa (tai 2 dl punkkua jos sattuu oleen)
- 0.5 dl hunajaa
- 2 rkl yht. rosmariinä ja timjamia (jos tuoretta niin kourallinen molempia)
- 1 rkl kokonaisia mustapippureita
- Muutama kynsi valkosipulia

Ja tätä laadultaan parempaan lampaaseen- lähiruokaa kun yritän ainakin kannattaa niin Meri-Lapin Lammas on laadultaan ainakin hyvää. Marinoitumisaika 2 päivää.
http://ruoka.fi/blogit/paahtaja/

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Hombre

Tuo maitohappomarinadi vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Pitäisi ehkä kokeilla, mutta Isä Mitron tapaan jogurtilla...unohtaa se viini, sehän on joka tapauksessa varsin käyttökelpoista
myös juotuna. ;D
R.Repomies

Watt

http://chilikauppa.fi/product_info.php?products_id=194

Tällä voisi vähän piristää. Itse en mintun mausta juuri pidä, mutta jos on ollut tapana lammasta mintulla maustaa niin varmasti toimii!  ;)
Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Tepi

Lainaus käyttäjältä: Hombre - maaliskuu 09, 2009, 19:09:35 ip
Tuo maitohappomarinadi vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Pitäisi ehkä kokeilla, mutta Isä Mitron tapaan jogurtilla...unohtaa se viini, sehän on joka tapauksessa varsin käyttökelpoista
myös juotuna. ;D

Juups, purkki bulgarian jogurttia toimii ihan yhtä hyvin (kuten myös ranskan kermakin). Jotkut käyttävät lampaan marinoinnissa soijaa mutta itse en siitä pidä, mielestäni se vain kuivattaa lihan ja antaa tunkkaisen maun.

Älä koskaan leiki naisen sydämellä, koska hänellä on vain yksi sellainen. Leiki mieluummin hänen tisseillään, sillä niitä hänellä on kaksi.

Hombre

Lainaus käyttäjältä: Watt - maaliskuu 09, 2009, 22:35:54 ip

Tällä voisi vähän piristää. Itse en mintun mausta juuri pidä, mutta jos on ollut tapana lammasta mintulla maustaa niin varmasti toimii!  ;)

Varmasti on hyvää tuokin, mutta en viitsi tuollaista tilata yhden paistin vuoksi ja pyrin käyttämään itse valmistamiani/kasvattamiani tuotteita mahdollisimman pitkälle. Valitettavasti minulla ei vaan ole lampaita, joten sen joudun hankkimaan kaupasta tai vastaavasta.
R.Repomies

Watt

Lainaus käyttäjältä: Hombre - maaliskuu 10, 2009, 09:44:10 ap
Lainaus käyttäjältä: Watt - maaliskuu 09, 2009, 22:35:54 ip

Varmasti on hyvää tuokin, mutta en viitsi tuollaista tilata yhden paistin vuoksi ja pyrin käyttämään itse valmistamiani/kasvattamiani tuotteita mahdollisimman pitkälle. Valitettavasti minulla ei vaan ole lampaita, joten sen joudun hankkimaan kaupasta tai vastaavasta.

Maukkaat kastikkeet Etelä-Afrikasta. Minttuinen kastike lammasruokien ja muidenkin piristäjäksi.
Valmistusaineet: : Chili (20%), minttu (20%), viinietikka, sokeri, öljy, valkosipuli, sitruunamehu, tuoreet yrtit, suola (1,2%), mustapippuri, sinapinsiemen

Siitä sitten vain soveltamaan. ;)

Mainokset, grafiikka, suunnittelu, logot, bannerit, ulkoasuntoteutus...
watt@gmx.com

Tepi

Pääsiäinen alkaa olla lopuillaan mutta niin on karitsakin. Eli tänä vuonna marinoin n. kilon karitsan paistin kohtuu perinteisellä reseptillä...

- 1 dl balsaminoa
- muutama kynsi v alkosipulia murskattuna
- kourallinen thai-chilisilppua
- 1 rkl mustapippuria
- 1/2 dl rosmariinirypsiöljyä (itsetehtyä)
- 1/2 dl soijaa
- vettä 1 dl

Kaikki sekaisin ja paistin päälle pakastepussiin. Marinointiaika nelisen päivää.

Paisti oli Uuden Seelannin tuontitavaraksi hyvää- ainakin verrattuna aiempiin vuosiin...ei sitä kyllä kotimaiseen Meri-Lapin karitsaan voi verrata samana päivänäkään mutta minkäs teet kun lähikaritsat oli jo myyty.