tammikuu 10, 2025, 18:24:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Suositellut EC- ja Ph-arvot

Aloittaja LemieuX, maaliskuu 12, 2009, 11:57:27 ap

« edellinen - seuraava »

LemieuX

maaliskuu 12, 2009, 11:57:27 ap Viimeisin muokkaus: maaliskuu 12, 2009, 12:31:41 ip käyttäjältä LemieuX
Terve!

Minkälaisia EC- ja Ph-arvoja olette hydrossa chileille antanut. Haluaisin tietää taimi- kasvu- ja kukitusvaiheiden kasvattajien omia käyttämiä arvoja erilaisille lajikkeille ja lajeille, sekä sen, mitä valonlähdettä ja lannoitemerkkiä on käyttänyt? lajeina pääasiassa c. baccatum, c. annuum ja c.chinense, mutta miksei myös muistakin.

Kertoa voi myös ravintolisistä ja niiden positiivisista puolista.

Nyt rohkeasti kertomaan omista kokemuksista ja vaikkapa myös mokistakin joita on tapahtunut. 

mpp

Nämä kiinnostaisi itseänikin.

Olen mennyt pikkaisen mututuntumalla näin alussa.

PH:ta olen koettanut pitää ohjeiden mukaan 5,5-6,5 paikkeilla, PH:t olen tarkastanut päivän parin välein.

EC on ollut ihan nuorilla taimilla luokkaa 0,4-0.5 ja ~15cm pitkistä taimista eteenpäin 0,6-0,8.

Lannoitteena GHE:n Tripack.

Valaistus kaksi ekaa viikkoa 125W ESL ja nyt 400W SPNA, valaisuaika klo 7-22 jota lyhensin tunnilla, kun taimet alkoi roikuttaa illalla yhdeksän aikoihin lehtiään.

Lajikkeina Baccatumeja, annuumeja ja parit pubescensit.

Mokia mitä on sattunut:
Ensimmäinen liuos pääsi ilmeisesti liian vahvaksi ennen uuden vaihtoa (en älynnyt lisätä vettä) ja Aji Cristal rullasi pikkaisen lehtiään.

Pari päivää sitten PH mittari näytti liikaa ja liuos pääsi liian happamaksi (tippatesti oli aika punainen eli PH lähellä 4), tästä johtuen samaisen Aji Cristalin lehtiin tuli keltaisia laikkuja.
Värivirheet on alkaneet nyt hävitä, kun sain ph:n takaisin nostettua kohdalleen.

Tällaisia kommentteja on itsellä ensimmästen kahden kuukauden kokemuksella... saa nähdä joko Aji Cristal heittää kohta lusikan nurkkaan ;D

LemieuX

LainausPH:ta olen koettanut pitää ohjeiden mukaan 5,5-6,5 paikkeilla, PH:t olen tarkastanut päivän parin välein.

joo, itse olen myös sahannut ph 5.5 ja 6.5 välillä, ja olen huomannut että vähiten ongelmia on kun ph on yli 6.0, mutta alle 6.8.

Parikymmensenttisille taimille olen pitänyt 5ml+5ml+5ml/10l lannoitusvahvuutena(GHE)EC:n ollessa 0.7. Ei aluksikaan kovinkaan typpivoitttoista vaan aika tasaisesti kaikkea. Koitin viikon verran typpivoittoisella ja lehtiin alkoi tulla epämuodostumia ja värihäiriöitä. Uudet litkut sisään ja homma toimii taas.

Tuo lehtien roikkuminen on tapahtuu minullakin. Valot on päällä 6-22 ja klo 20 jälkeen alkaa roikuttamaan lehtiä. Pitäisköhän tuota nukkumaanmenoa aikaistaa??

flare

huhtikuu 14, 2009, 14:21:36 ip #3 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2009, 14:27:30 ip käyttäjältä flare
Miettisin tässä kevään taas koittaessa lannotteita, ja harkitsin tuollaisen EC-mittarin ostoa. Koska mokomat maksavata ainakin virhepeukussa reilusti (vinkkejä halvemmista?) miettisin vähän yksinkertaisempaa mittausta. Esim Biltema myy edullisesti:
2.5e: MP-AKKUHAPPOMITTARI - Kelluvien kuulien määrä ilmoittaa akun varauksen/kunnon
2.5e: AKKUHAPON OMINAISPAINOMITTARI - Akkuhapon ominaispaino kertoo akun varauksen ja kunnon.

Eikö noin periaatteessa ravinteiden määrä vedessä muuta sen ominaispainoa, jolloin sen pitäisi olla mitattavissa noilla värkeillä. Onko muutos niin pieni että se on käytännössä mittaamattomissa? Sattuisko jollakin olemaan em. värkkejä ja vähän intoa testata?

Periaatteessa kai ton EC:n vois mitata ihan yleismittarilla ja korkeella jännitteellä, jos jaksaisi kikkailla..

EDIT: Toinen juttu johon olisi mukava löytää halpa testeri olisi veden ilmapitoisuus.
Paljon hauskempaa kuin työnteko!

LemieuX

Niin EC-mittarin osto on kertaostoksena aika kallis, mutta ne kestää oikein käytettynä vuosia. Mun mittari on ainakin 3 vuotta vanha ja hyvin se toimii vielläkin. Omistan siis tämän mittarin -> http://www.hydroponic-shop.com/product_info.php?products_id=109.

Mutta jos haluat ostaa laatumittarin ja panostaa siihen, suosittelen tällästä: http://www.greenshorticulture.co.uk/Plant-Nutrition-90/Nutrient-Management-397/BlueLab-Truncheons-823.aspx

Bluelabin mittarit ovat erittäin laadukkaita.