lannoitteilla kikkailu ja merileväuute.

Aloittaja naga morich, maaliskuu 13, 2009, 09:08:18 ap

« edellinen - seuraava »

naga morich

elikkäs mul on lannoitteena substral ekologinen ja oon ostamassa biolan ruukun voimaa ja merileväuutetta. kysymys kuulu et pystyyks substral ekoo ja ruukun voimaa pistää samaa kastelu veteen? eli jos pistää esim 2ml substral okoa ja ruukunvoimaa 2-4ml. onko tos mitää järkee tehdä noin.ku aattelin et sais monest eri lähteest noi ravinteet. ku substral eko on tehty puhdistetus´ta sukerijuuriuutteesta ja ruukun voima kanankakasta ja merileväuutteesta.
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Kuti

Vanhempia kasvatuksen harrastajia kuunnellessa olen ymmärtänyt, että substaria käyttäessä chilit saa herkästi liikaa typpeä.
Oma kohtaista koekmusta ei ole. Lannoitteiden hienosäätö on ilmeisen hifistelyä. Kun perus asiat on kunnossa, niin hieno säädettäessä
käytetty aika / tulos huononee.
Muistaakseni NaokimSoma käyttää muistaakseni kekkilän puutarhan kesää läpi kauden 1ml / 1litra kasteluvettä. Edullinen, yksinkertainen ja 
ilmeisen toimiva vaihtoehto.

Viisaammat vastatkoot paremmin...

karis

Mitenkäs kun itellä on tota biobizz growta niin koska noita voi alkaa sillä lannoittamaan ja kuinka paljon? Taimissa nyt alkaneet ensimmäiset sirkkalehdet tulemaan.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: naga morich - maaliskuu 13, 2009, 09:08:18 ap
elikkäs mul on lannoitteena substral ekologinen ja oon ostamassa biolan ruukun voimaa ja merileväuutetta. kysymys kuulu et pystyyks substral ekoo ja ruukun voimaa pistää samaa kastelu veteen?

Mitään kokemusta noiden käytöstä ei ole. Olen tyytyväinen Puutarhan Kesän käyttäjä.  ;)  Eko pitäisi olla koostumukseltaan aika samanlaista, laihempaa vain. Sitä pitää antaa kait 6 ml litraan, että päästään asiallisiin lukemiin. Kesää riittää 1 ml, joten se on lopulta huikeasti halvempi.

Sekoittaminen saattaa aiheuttaa outoja. Jotkut kemikaalit saattavat reagoida keskenään. Aika tavallista on, että joku aine saostuu ja painuu pohjalle. Anna niitä vuorotellen, jos molempia haluat antaa ja anna täydet annokset siinä vaiheessa kun multa alkaa köyhtyä ja taimet kasvaa isoiksi. Turha niitä on nälässä pitää. Minä olen havainnut vain joidenkin baccatumien kohdalla reagointia voimakkaaseen lannoitukseen. Muut ovat pitäneet siitä.

Tarkistusmittaus osoitti, että Eko on ravinteiltaan melkein samaa kuin chilien erikoislannoite Chilli Focus, jos sitä annetaan 5 ml litran kasteluveteen. Numeroiden valossa tuo pitäisi olla melkein parasta, mitä Suomen kaupoista löytyy. Onko kellään kokemuksia?

naga morich

maaliskuu 13, 2009, 16:24:12 ip #4 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 13, 2009, 16:28:03 ip käyttäjältä naga morich
kiitos vastaksesta chilivaari. katoin just tot taulukkoa et mikä on lähimpänä tota chili focusta ja sen perusteella ostin substral ekon. jos pistän 5ml kasteluvetee ekoa nii kuin usein annan sitä? joka kastelu kerralla joka toisella vai kuin usein? muuten tost merilevä uutteesta ku oon ostamassa biolanin merileväuutetta kuin usein kannattaa antaa sitä. kuin kauan merileväuute-vesi seos säilyy?

Chilivaari

Puutarhan kesää olen antanut joka kasteluvedessä voimakkaan kasvun ajan. Helteillä, kun haihtuminen on voimakasta, olen välillä antanut pelkkää vettä. Syksyä kohden lannoitus loppui. Nyt se on taas alkamassa. Ekon voimakkuus on samaa luokkaa, joten uskoisin tuota voivan soveltaa. Jos joku kasvi vetää lehtiä rullalle reunoista, pidä taukoa sen kanssa.

Merilevää olen antanut hyvin epäsäännöllisesti. Sen voi lorauttaa lannoiteveteen. Tai suihkutella lehdille.

cola

Minä en anna merilevää ikinä veteen vaan suihkutan sitä lehdille joka ilta ennen nukkumaanmenoa.

naga morich

mä ajatelen et voi pistää melkein joka päivä lehille ja välillä multaan

MasaT

Lainaus käyttäjältä: cola - maaliskuu 13, 2009, 23:26:30 ip
Minä en anna merilevää ikinä veteen vaan suihkutan sitä lehdille joka ilta ennen nukkumaanmenoa.

Voi sitä antaa myös kasteluveden mukana. Olen käyttänyt kamomillateetäkin ravinteiden tasoittamiseen.
Vaikutuksista en pysty sanomaan.
Ravinteet on muutenkin niin että kasvuvaiheessa typpeä, kukintavaiheessa fosforia(ja mieluummin vähän ennen) ja satovaiheessa kaliumia enemmän.  Jokaisen pitää mieluummin päätellä nämä itse.

GynZi

Lainaus käyttäjältä: MasaT - maaliskuu 13, 2009, 23:39:00 ip

Voi sitä antaa myös kasteluveden mukana. Olen käyttänyt kamomillateetäkin ravinteiden tasoittamiseen.

Nyt päästäänkin äärimmäisten kysymysten äärelle. Minkä takia nuo mun chilit, jotka on purkeissa joissa on ollut vihreää teetä, kasvaa tuplavauhtia muihin verrattuna? Kolme eri ryhmää, eri olosuhteilla, jokaisessa ryhmässä vihreäteepurkki, ja eri lajiketta oleva taimi jokaisessa, ja teepurkissa oleva rehu on kaksin verroin muita edellä  :o

purkit siis pahvisia mehupurkkeja, joissa on ollut nestemäistä vihreää teetä.

taitaa olla sattumaa..
Artesaanirakastelija

calm

Lainaus käyttäjältä: karis - maaliskuu 13, 2009, 14:37:17 ip
Mitenkäs kun itellä on tota biobizz growta niin koska noita voi alkaa sillä lannoittamaan ja kuinka paljon? Taimissa nyt alkaneet ensimmäiset sirkkalehdet tulemaan.

Jos aiot vaihtaa niitä isompiin ruukkuihin tarpeen vaatiessa (esim ~3 viikon välein maitopurkin puolikas -> 18 cm ruukku -> 10 l ruukku) et hyötyne lannoittamisesta suurestikaan ennenkuin kasvisi ovat olleet hyvän aikaa isossa ruukussa. Jos sinulla on tarjolla hirveästi valoa ja/tai aiot pitää kasveja pienemissä ruukuissa, niin sitten lannoitusta voi aloitella varovasti jo muutaman lehtiparin kohdalla. Olettaen kasvualustan lannoitetuksi turpeeksi tai vastaavaksi.

wiFFy

toukokuu 27, 2009, 13:16:43 ip #11 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2009, 13:36:41 ip käyttäjältä wiFFy
Onko kellään tullut vastalle noita suurempia merileväuute/jauhepakkauksia?

Esim. Nekolla olisi uutteena tarjolla pakkauskoot: 3 l, 10 l, 30 l, 200 l, 1000 l, sekä Neko Merileväjauhe: 5 kg, 10 kg ja 20 kg. Luulisi varsinkin jauheiden olevan hieman riittoisampia ja halvempia, kuin nuo puolen litran uutepönikät, jotka maksavat 6-7e.

-Edit: Tuota Nekon tököttiä ei tullut googletellessa vastalle, mutta Runebergin kukassa on myynnissä "Merileväjauhe, belgialaisen Akerne-orkideatarhan hivenainevalmiste 500 g 2 €". Mitään tietoja pitoisuuksista, tai annostelusta ei ole, mutta ei järin hinnalta pilatulta näytä. Liike vain sattuu olemaan helsingissä ja itse asun Turussa, joten se siitä.

tonttu

Toi kyllä kiinnostaisi ainakin itseäni, oisko jengillä sit mitään kiinnostusta ottaa esim 1.5L pulloja tai 3L satsia tota, jos selvittäisin mitä noi maksaa tilattuna?  Siis lähinnä toi 30L satsi saattas olla ihan kannattava "kimppatilaus". Mä ainakin käytän merileväuutetta paljon.

wiFFy

Lainaus käyttäjältä: tonttu - toukokuu 27, 2009, 13:32:35 ip
Toi kyllä kiinnostaisi ainakin itseäni, oisko jengillä sit mitään kiinnostusta ottaa esim 1.5L pulloja tai 3L satsia tota, jos selvittäisin mitä noi maksaa tilattuna?  Siis lähinnä toi 30L satsi saattas olla ihan kannattava "kimppatilaus". Mä ainakin käytän merileväuutetta paljon.
Täällä ainakin olisi kiinnostusta, jos hinta on ihan kohtuullisella tasolla. Tuo jauhemuodossa oleva tavara varmaankin menee hieman pienempään tilaan ja olisi siten helpompi postitellakin?

Jupu

Googlella kun etsii merileväjauhetta niin osumat viittaavat lemmikille annettavaan jauheeseen. Ei kai tuollaista kannata kasveille antaa?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Jupu - huhtikuu 13, 2012, 11:25:11 ap
Googlella kun etsii merileväjauhetta niin osumat viittaavat lemmikille annettavaan jauheeseen. Ei kai tuollaista kannata kasveille antaa?

Kokkeile merileväuutetta....

Jupu

Kokeilin jo ja hyväksi havaitsin ja nyt onkin haussa edullisempi vaihtoehto.