Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - toukokuu 10, 2010, 11:19:19 ap
Lainaus käyttäjältä: shibari - toukokuu 09, 2010, 21:46:48 ip
Sisällä itsekkin kasvattelen ja pumpulipuikko on hoitanut siittimen virkaa. Sillä hellästi töpötellen on marjaa saatu muodostumaan.

Pilaako väärän lajin siitepölyn joutuminen kukkaan kukan? Olen pölyttänyt samalla puikolla tomaatteja ja chilejä, mutta aloin tuossa miettimään, aiheuttaako se kenties jotain ongelmia.

Tuskin. Eri chilit saattaa kyllä ristipölyttyä ja tulos voi olla aika mielenkiintoinen. (kannattaa testata mitä niistä tulee) Kyllä kai tuolla luonnossa sama möttiäinen saattaa poiketa eka voikukassa sitte sun naapurin pelarkuuniassa ja tulla sitte sun tsileilles pöriseen. Eihän sekään meinaa mitään.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - toukokuu 10, 2010, 13:49:54 ipTuskin. Eri chilit saattaa kyllä ristipölyttyä ja tulos voi olla aika mielenkiintoinen. (kannattaa testata mitä niistä tulee)

Käsittääkseni risteytyksissä useimmiten yhdistyvat emokasvien huonot ominaisuudet, joten jalostamiseksi pitäisi olla mahdollisuus kasvattaa hyvin suurta kasvimäärää, jotta voisi valita ne onnenkantamoiset. Minulla ei ole siihen resursseja. Eikä paljon kiinnostustakaan. Ennemmin viljelen ostosiemenistä "tiedän mitä saan" -asenteella mahantäytettä kuin perehdyn edistyneen kasvitieteen saloihin.

LainausKyllä kai tuolla luonnossa sama möttiäinen saattaa poiketa eka voikukassa sitte sun naapurin pelarkuuniassa ja tulla sitte sun tsileilles pöriseen. Eihän sekään meinaa mitään.

Varmaan kyllä, mutta luonnossa kasvien määrä pysyy vakiona, jos jokainen kasvi tuottaa elinaikanaan yhden hedelmän, josta yksi siemen kasvaa lisääntymiskykyiseksi kasviksi. Siinä saa muutama kukka mennä pilalle. Itse wannabe-tehotuottajana haaveilen aivan toisen luokan onnistumisprosenteista. Mutta jatkan ristipölyttämistä kunnes joku osoittaa sen vahingolliseksi.

TunturiTiger

No siis jos sä etä ota niitä siiduja ittelles talteen niin eihän sillon ole mitään väliä vaikka tupsuttelisit kaikki tsilit samalla puikolla. Ei vaikuta kyseiseen hetelmään pätkääkään. Vaikutus tulee vasta seuraavaan sukupolveen.

Woodenleg

Lainaus käyttäjältä: Xbow - toukokuu 10, 2010, 11:12:54 ap
Tyypillistä tuntuu olevan, että ensiksi satsaavat enempi toisen lehden kasvattamiseen. Toinen sit kasvaa hitaammin toisen perässä.

Tuossa pari vuotta sitten omia pikkutaimia, Chinenseä, baccaa, annuumia ja myös pubea. Järjestäin oli toinen lehti on toista vajaakasvuisempi. Suunnilleen jokaisesta sain ainakin jotain satoa myöhemmin :)

Tämä hyvä. Näytti varsin tutulta verrattuna omieni tilanteeseen. :)

Jasmus

Hei kaikille,

mistä johtuu pensaspaprikan lehtien kellastuminen? Kahdesta 30cm korkuisesta kukkivasta kasvista suuri osa kellastuu ja putoaa pois, ongelmana ei ole liika tai liiallinen kastelu ja lannoitteena käytän kohtuullisesti Kekkilän kastelulannoitetta. Voisiko ongelma johtua pienistä ruukuista jotka ovat 13cm?

CyberDog

mahdollisesti liian vähän lannotetta ja liian pieni ruukku.

Stryker

Juuri ekat chilit aloittelevat kukintaa, mitenkäs pölytys onnistuu käytännössä?

Chilivaari

Chilit pölyttävät itse itsensä. Jos kämpässä vähänkin lattia tärisee, se riittää. Ellei, voit naputella varsia sormella kerran, pari päivässä.

Perusteellisempaa huolehtimista löydät helposti haulla vaikka pölytys-sanalla.

cortezz

Lainaus käyttäjältä: Stryker - toukokuu 11, 2010, 19:21:58 ip
Juuri ekat chilit aloittelevat kukintaa, mitenkäs pölytys onnistuu käytännössä?
Itse käytän jokaiselle kasville omaa pumpulipuikkoa. Riittää kun puikolla pyöräyttelee kerran päivässä kaikki kasvin kukat läpi. Näin olen ainakin kaikki omat kasvini 7podista Aji cristalliin saanut kukkimaan.

Woodenleg

Olikos lehdelle ilmestynyt valkoinen laikku merkki jostain ikävämmästä? Näyttäisi lähtevän vähän leviämään sitä (n. 1 kk ikäistä) Habaneron lehteä pitkin. Mitään ötököitä ei näy ja muut lehdet kunnossa, samoin ympärillä olevat taimet.

Goottivompatti

Mullakin on muistaakseni yhdessä habanerossa (Caribbean Red habanero) yhdessä lehdessä vaalea läntti, kyseessä jotain 3kk ikäinen taimi.
Ensimmäisen vuoden puutarhuopiskelija, ensimmäistä vuotta chilien kasvatusta kokeilemassa.

Chili-Hixu

toukokuu 12, 2010, 15:17:32 ip #1491 Viimeisin muokkaus: toukokuu 12, 2010, 16:27:36 ip käyttäjältä Chili-Hixu
Moro Goottivompatti!! minä olen se idättäjä, eri nimellä vain. :)
Kuinka paljon turvetta pitäisi olla siinä pussissa, kun juurruttaa chiliä? Sillä tavalla varressa se pussi, että saa katkasta chilin.

Edit: no korjasin tuota minun itse keksimää murrettani parempaan suuntaan. Jos se oli se mitä et ymmärtänyt. pahoitteluni sinulle.

Kaltsu

^Häh, nyt mä en ymmärrä?? Eikö koulussa opeteta nykyään kirjoittamaan selkokielellä. Kannattaa ehkä vähän lukea mitä kirjoittaa ennenkuin painaa lähetä nappulaa. ::) Kyllä, oli pakko kommentoida sen verran jäi häiritsemään. :)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - toukokuu 12, 2010, 15:25:33 ip
^Häh, nyt mä en ymmärrä?? Eikö koulussa opeteta nykyään kirjoittamaan selkokielellä. Kannattaa ehkä vähän lukea mitä kirjoittaa ennenkuin painaa lähetä nappulaa. ::) Kyllä, oli pakko kommentoida sen verran jäi häiritsemään. :)

Koulussa opetetaan vain kuriositeettina. Mutta mitään ei voida vaatia, etteivät tenavat saisi hermoromahdusta.  ;D
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

popcornmaker

toukokuu 13, 2010, 08:22:57 ap #1494 Viimeisin muokkaus: toukokuu 13, 2010, 08:40:44 ap käyttäjältä popcornmaker
Moiks.. Nostin nyt ekaa kertaa noi "pienoiset" hieman parvekkeelle suoraan auringon "paahteeseen". Kauanko noitä siinä uskaltaa pitää ennen varjoon siirtämistä???

rasse

Hoi, muista harsosuojaus!!!  Saattaa käydä niin että palavat lehdet piloille.

Ryhis

Itse pidin ikkunalaudalla koko talven, tosin lamppujen alla,  ja nyt kun valo on lisääntynyt, olen kerinyt kaihtimet ylös. Ekan "paahde-päivän" jälkeen vähän riiputtelivat ja ajattelin, että lämpöhalvaus tappoi.

Nyt viikkoa myöhemmin ovat edelleen kunnossa.

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

popcornmaker

Pidin tunnin about "paahteessa" ja sitten siirsin varjoon. Saavat nyt olla yön ulkona ja huomisen samassa varjossa kun paistaa aamupäivällä tonne partsille ja ite oon duunissa (enkä vahtimassa). Vloppuna jos ilma suo niin lisää aurinkoa saavat.

Pärjäävätkö noi paahteessa totuttelun jälkeen ilman suojuksia/ siirtelyä välillä varjoon?

Ryhis

Pärjäävät jos valon määrä ja lämpö kasvavat edes jotenkuten tasaisesti. Viikko pilvistä ja sen perään heti suoraa paistetta +5h niin saattavat ottaa nokkiinsa. Nopeasti nuo kuitenkin tottuvat UV-säteilyyn, eli kyse on enempi lämpötilasta. Itsellä onneksi lasittamaton partsi, joten lämmöt eivät karkaa käsistä.

jla1710

Jotkut ovat herkempiä palamaan kuin toiset. Itse olen ainakin huomannut, että Bhut Jolokia on aika herkkä palamaan kun taas tavallinen paprika siinä vieressä ei ole millänsäkään. Ei ne kuitenkaan mihinkään kuole jos niillä on jonkinlaiset juuret olemassa. Lehdet vaan palavat ja uusia alkaa kasvamaan tilalle. Takapakkia tietysti siinä otetaan jonkin verran.
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.