Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

k0nu

Tällänen tyhmä kyssäri et onko väliä onko ruukun pohjassa reikiä vai ei? Meinaan et ko tuo mun paprika ei kovin kuivu ikinä eikö kovin suostu haarautumaan :(.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 14, 2011, 03:10:05 ap
Tällänen tyhmä kyssäri et onko väliä onko ruukun pohjassa reikiä vai ei? Meinaan et ko tuo mun paprika ei kovin kuivu ikinä eikö kovin suostu haarautumaan :(.


Reiät on hyvä olla jotta liika vesi valuu pois. Anna sen nyt ihan rauhassa vaan kuivua. Oletko latvonut paprikaasi vai odotatko luonnollista haarautumista?

Nizo


Ropocoo

elokuu 14, 2011, 10:28:06 ap #3423 Viimeisin muokkaus: elokuu 14, 2011, 12:39:15 ip käyttäjältä Ropocoo
Mites tällänen? Muutamat chilit on siinä vaiheessa, että pukkaa kukkaa ja uusien marjojen alkua aika hyvää tahtia.
Niin mitäs, jos tässä nostais N-tasoja ihan reilusti..

Millanen on vaikutus? vaikuttako marjojen kokoon positiivisesti vai rupeeko tiputtelemaan raakoja marjoja. Kukkimisen luulis ainankin loppuvan 

Mitä muita vaihtoehtoja on saada marjojen kokoa suuremmaksi, jos tuo nyt ei ole milläänlailla toimiva vaihtoehto. Itselläni ei itseasiassa ole oikein mitään käryä mitä muuta tuossa tapahtuu, kun että kukinta loppuu. Lehteä rupee ehkä kasvattamaan enemmän, mutta kasvaako myös marjat.. 

EDIT: hedelmät -> marjat  (noob) ;D
"Chuck Norris voittaa sinut 400m juoksussa kahdella kierroksella."

TunturiTiger


ihis81

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mulla on yleensä ruukun koko ollut se marjojen kokoon vaikuttava tekijä. Eli eikös se ole että koolla on väliä ;D?

Tälläkin hetkellä naga joka on amppelissa, tuottaa hyvin pieniä podeja, mutta toinen joka on hieman isommassa ruukussa, tekee hieman isompia podeja.

Mutta toisaalta, esim. Fresno tuottaa kokoonsa ja ruukkuunsa nähden suuria podeja. Fresno kyllä on omaa luokkaansa satoisuuden puolesta...
-Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla-

http://www.youtube.com/watch?v=MLWSb6h6ltk

TunturiTiger

Tavallaan... Kuitenkin mun viimekauden pisin joe's long kasvoi lidlin jukurttiämpärissä.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: ihis81 - elokuu 14, 2011, 11:08:49 ap
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mulla on yleensä ruukun koko ollut se marjojen kokoon vaikuttava tekijä. Eli eikös se ole että koolla on väliä ;D?

Tälläkin hetkellä naga joka on amppelissa, tuottaa hyvin pieniä podeja, mutta toinen joka on hieman isommassa ruukussa, tekee hieman isompia podeja.

Mutta toisaalta, esim. Fresno tuottaa kokoonsa ja ruukkuunsa nähden suuria podeja. Fresno kyllä on omaa luokkaansa satoisuuden puolesta...


En nyt sanoisi noinkaan. Oma Aji Cristalini on pienessä ruukussa, ja tuottaa isoimpia podeja mitä olen nähnyt. Taitaa aika paljolti kaikki muut olosuhteet vaikuttaa podien kokoon.

k0nu

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 14, 2011, 07:30:38 ap
Lainaus käyttäjältä: konu123 - elokuu 14, 2011, 03:10:05 ap
Tällänen tyhmä kyssäri et onko väliä onko ruukun pohjassa reikiä vai ei? Meinaan et ko tuo mun paprika ei kovin kuivu ikinä eikö kovin suostu haarautumaan :(.


Reiät on hyvä olla jotta liika vesi valuu pois. Anna sen nyt ihan rauhassa vaan kuivua. Oletko latvonut paprikaasi vai odotatko luonnollista haarautumista?



Latvottu on. Kuhan lähtis nyt siitä kasvamaan : D.

Perry

En löytnyt vastauksia, joten kysyn täältä; Mitkä Chililajikkeet olisi pienkokoisia? Tarkoitan siis koko pensasta. Tilat ovat rajalliset, ja hydroa alustana käyttäen (Ebbi ja NFT). Niin ei olisi oikeen tilaa kasvattaa esim Bolivian Rainbowta.

Siku

En nyt osaa varsinaisesti pieninä pysyvistä lajikkeista sanoa, mutta eiköhän homma mene niin, että saksilla saa mistä tahansa pienen. Toki pieni juuritila = pieni kasvi, mutta sinullahan oli käytössäsi ebb/nft. Itsellä on Bolivian Bonsai, joka ainakin antaa olettaa jäävänsä melko pieneksi.

harr1

Noin kuukauden ikäinen Bolivian Rainbow kuvassa(tai n.1kk sitten laitoin itäneen kasvin ruukkuun). Pudotti sirkkalehdet heti alussa, mutta nyt alin lehti tuntuu kuihtuvan samanlailla kuin sirkkalehdet. Onko normaalia?

Miltä tuo kasvuvauhti muuten näyttää, pitäisikö olla isompi?


Nizo

Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 14, 2011, 21:43:26 ip
Noin kuukauden ikäinen Bolivian Rainbow kuvassa(tai n.1kk sitten laitoin itäneen kasvin ruukkuun). Pudotti sirkkalehdet heti alussa, mutta nyt alin lehti tuntuu kuihtuvan samanlailla kuin sirkkalehdet. Onko normaalia?

Miltä tuo kasvuvauhti muuten näyttää, pitäisikö olla isompi?


Sirkkalehtien kuihtuminen on ihan normaalia, mutta noiden muiden ei kyllä pitäisi vielä tuossa vaiheessa kuivettua. Millainen kasvualusta sinulla on? Miten olet kastellut?

harr1

Lainaus käyttäjältä: Nizo - elokuu 14, 2011, 22:17:22 ip
Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 14, 2011, 21:43:26 ip
Noin kuukauden ikäinen Bolivian Rainbow kuvassa(tai n.1kk sitten laitoin itäneen kasvin ruukkuun). Pudotti sirkkalehdet heti alussa, mutta nyt alin lehti tuntuu kuihtuvan samanlailla kuin sirkkalehdet. Onko normaalia?

Miltä tuo kasvuvauhti muuten näyttää, pitäisikö olla isompi?


Sirkkalehtien kuihtuminen on ihan normaalia, mutta noiden muiden ei kyllä pitäisi vielä tuossa vaiheessa kuivettua. Millainen kasvualusta sinulla on? Miten olet kastellut?

Pirkan Kukkamultaa alustana, alussa ehkä kastelin liian varovasti, mutta on kyllä nyt enemmän vettä saanut. Tällä viikolla annoin paristi puutarhan kevättä kun epäilin ravinnon puutetta.

Voiko olla, että ne on alussa kuivahtaneet liian vähäisen veden takia?

Ryhis

Jos kasvi kuivahtaa, niin silloin tippuvat kaikki lehdet. Tosin ensin ne riippuvat hyvän tovin. Alimpien lehtien tiputtelu on aivan normaalia kasvavalla kasvilla, varsinkin jos valoa on niukasti.

Sen sijaan liikakastelun seurauksena lehdet alkavat putoilla, alhaalta lukien. Anna mullan kuivua reilusti kasteluiden välillä, sormella kun kokeilee niin kuivaa multaa saa olla yli ekan nivelen verran (jos puhutaan yli litraisista ruukuista). Jos multa on jo pinnalta kosteaa, niin ei tarvitse kastella.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Waldhar-

Totaa....

Bolivian Rainbown podien pitäisi kypsyä Chiliwikin mukaan "violetista, valkoisen, keltaisen ja oranssin kautta punaiseen"
Tosin minun bolleni podit ovat aivan raakoina vihertäviä sitten vähän violetteja ja nyt yhen yön aikana puskassa oli kypsiä aivan tuoreita punaisia marjoja....

tosin kuin taas peukalon kokoiset podit jotka ovat olleet puskassa kohta kuukauden eivät ole kypsyneet yhtään...  eli siis vihreät peukalon kokoiset podit kuvissa eivät ole kypsyneet yhtään... 

Kuva liittyy....













"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln

sorrii

BR'n violetti väri tulee auringossa. Kait suojaväri ultravioletille. Huonevalaistuksessa isoillakaan lamppusysteemeillä ei taida saada kovin syvää violettia. Ehkäpä jos hankkisi UV-lampun, jota käytetään terraarioissa ;)



Tässä kivaa mallia, kun ovat olleet kesän ulkosalla kasvihuoneen vierustalla; tossakin kohdassa puiden varjot suojaavat noin puolet päivästä suoralta paahteelta. Noiden parin pistokkaan sekä 3v vanhan emokasvin välissä viihtyy Italian matkalta ostettu koristetsili jonka laji kukkakauppiaan mukaan: peperoncini, yksivuotinen ... ;) ... [kaikkia tulisia chilejä nimitetään arkikielessä peperonciniksi] Se on nyt kaksivuotias ja kahta komeampi kuin ostaessa. Maistuu vähemmän pahalle kuin BR ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

atni

Löytyiskö teiltä vinnkejä tuohon pölytykseen tota rungon "kopistelua" oon käyttäny ja se siveltimellä kukastakukkaan on kokeiltu mutta osa kukista nuutuu melkeen heti ja alkaa tekemään podia mutta osa kukista vaan kukkii nii oisko tähän mitään kikkaa?
Lainaus käyttäjältä: Starwhite - syyskuu 07, 2009, 19:55:41 ip
Vapautuisi niitä poliisejakin tutkimaan murhia, raiskauksia, talousrikoksia yms pahuutta maailmassa kun ei tarvitsisi puskassa kytätä koska joku on erehtynyt ostamaan Substralia maustekasveilleen.

coco

Tuskin saa niin syvää väritystä millään lampulla kuin auringossa tulee BR:lle!

Waldhar-

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 15, 2011, 21:32:54 ip
Maistuu vähemmän pahalle kuin BR ..

en tiiä mikä on mut mun mielestä se mun BR maistuu paremmalle ku cittarin haba ja oli makeita noi mun BR podit
ps. näkyykö noi mun kuvat edellisessä postissa ????
"The trouble with quotes on the internet is
that you can never know if they are genuine."
-Abraham Lincoln