Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - huhtikuu 13, 2012, 13:12:01 ip
Oma Lemon Drop on aika nuori yksilö. Se on takuuvarmasta paikasta saadusta siemenestä
kasvatettu. Yhtäläisyyksiä kyllä löytyy, mutta värit ovat aika poikkeavat. Lannoitteilla, tai
valaistuksella, ei kyllä saa noin tumman vihreää aikaiseksi kasviin, jonka lehdet ovat pehmeät
ja vaaleanvihreät.

Tuo on kyllä totta. Kuvan violetti sävy on luonnoton, eikä lehtien värikään ole oikea (seinän pitäisi olettavasti olla valkoinen), mutta liian tummia nuo lehdet on silti. Voisiko olla jotain chinenseä?

sorrii

Mä oon ottanut linjan, että käytän pieniä ruukkuja mahdollisimman pitkään. Silloin voi lannoittamalla hallita kasvua paremmin. Isommassa ruukussa jos kasvua tulee liikaa -kuten pienessä kämpässä sisällä voi käydä- ei voi kun leikata. Jotenkin mun näppituntuma on, että pienissä ruukuissa alkaa hedelmien tuottokin paljon aikaisemmin. Voihan kasvin sitten siirtää isompaan ruukkuun kun raakileitakin jo tulee: yleensä samaan aikaan alkaa kesä, ja voi siirtää tilavampiin oloihin.

Itsellä tuli tän kevään ensimmäiset taimet vahingossa, kun huomasin, että yhdessä viimevuoden alasleikatussa ämpärissä alkoi itää kymmeniä pikkutaimia! En ole vielä tietoinen edes lajista, mutta luulisin olevan jotain hyvää, jota oon syksyllä perannut ja heittanyt pöydälle varisseet siemenet ämpäriin. [starfish  ;D tai AC  :D ]
Mä olen antanut noiden olla siinä 20l. ämpärissä ihan tälle viikolle asti ja isoimmat oon latvonut kait pariinkin kertaan tilanpuutteen takia. Nyt sitten eilen pelastin siitä 4 taimea omiin ruukkuihin ja yllätyin kuinka pienet juuret niillä kuitenkin oli: Isommallakaan ½ metrisellä jossa on jo kukan alkuja, ei ollut siinä varren alapäässä kuin sellainen 5cm juurakko josta muutamia surkeita pitempiä soiroja meni ämpärin pohjalle. Olisin kuvitellut, että se multa on niin täynnä juuria, etten saa taimia irti ilman vesitä ja saksia. Melko irtonaisia kuitenkin olivat pienine juurineen jotka olisivat mahtuneet jogurttipurkiiin. Käsittääkseni juuret haarautuu ja tuuhenee kun ne törmää esteeseen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Aurinia2

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 13, 2012, 13:52:51 ip

Tuo on kyllä totta. Kuvan violetti sävy on luonnoton, eikä lehtien värikään ole oikea (seinän pitäisi olettavasti olla valkoinen), mutta liian tummia nuo lehdet on silti. Voisiko olla jotain chinenseä?

Tuo kasvivalo tekee kuvan violetiksi, mutta tosiaan on ne lehdet aika tummat. Mutta tulipa mieleeni, että voihan ne aina olla risteytyksiä eli lemonin kukat onkin pölyttyneet jollain toisella lajikkeella? Joku on sitten tyytyväisenä kerännyt lemonista siemeniä tietämättä, että siemenet ovatkin risteytyksiä. No, pitää vain malttaa odotella ja katsella mitä niistä tulee. Laittelen sitten muutaman kuukauden päästä kuvia taas :)

LeKu

Mistä johtuu chilin kasvun pysähtyminen? n. 15-20cm.. Valoina toimii kolmelle ruukulle.. 2x30w esl ja 1x 15w megamanin plantlamppu

Fat Ali

Hyvä kysymys, voi johtua monesta tekijästä.

Minkä kokoinen ruukku?
Kauanko on ollut samassa ruukussa ?
Onko ruukku täynnä juuria ?
Tekeekö nuppuja / kukkia ?
Oletko lannoittanut miten ?
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

eikka492

Chilin lehtien "ruotojen" ympäristöön on ilmestynyt pieniä, noin 1mm halkaisijaltaan oleviaa ruskeita laikkuja. Olen käytellyt lannoitetta aika rankalla kädellä, kun lehdet alkoivat kellastumaan kukinnan aikana... Ensimmäinset chilini ovat kasvamassa :).

Whili

Lainaus käyttäjältä: eikka492 - huhtikuu 14, 2012, 12:43:41 ip
Chilin lehtien "ruotojen" ympäristöön on ilmestynyt pieniä, noin 1mm halkaisijaltaan oleviaa ruskeita laikkuja. Olen käytellyt lannoitetta aika rankalla kädellä, kun lehdet alkoivat kellastumaan kukinnan aikana... Ensimmäinset chilini ovat kasvamassa :).

Tutkippa lehtien alapintaa suurennuslasin kanssa, siellä voi olla ripsiäisen tuokkia, 0,5 mm pitkiä valkoisia pikkuperkeleitä.

eikka492

Uudelleen tiiratessa huomasin:
-toukkia ei näkynyt
-laikut ovat itse asiassa valkoisia ja ruskeita
-ne ovat paljon pienempiä kyin 1mm

LeKu

Lainaus käyttäjältä: Fat Ali - huhtikuu 14, 2012, 11:13:13 ap
Hyvä kysymys, voi johtua monesta tekijästä.

Minkä kokoinen ruukku?  20cm saviruukut jokaisella
Kauanko on ollut samassa ruukussa ? n. 1,5 viikkoa
Onko ruukku täynnä juuria ? en uskoisi olevan, mutta pitää tarkistaa  :)
Tekeekö nuppuja / kukkia ? ei..
Oletko lannoittanut miten ? en ole lannoittanut millään..

wille

Lainaus käyttäjältä: LeKu - huhtikuu 14, 2012, 16:24:25 ip

Kauanko on ollut samassa ruukussa ? n. 1,5 viikkoa

Siinäpä se. Se totuttelee uuteen ruukkuun.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

LeKu

#cstone

huhtikuu 14, 2012, 19:08:08 ip #4871 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2012, 19:59:36 ip käyttäjältä #cstone
Noniin. Paljon odottamani Aji Cristalin taimi waterfarmissa ei ole kolmeen viikkoon kasvanut käytännössä yhtään. Sirkkalehtiparin lisäksi pikkuinen on onnistunut kasvattamaan vain yhden tyngän oikean lehden (joka ei ole viikon aikana kasvanut lainkaan). Mullassa kasvava lajikaverinsa sentään kasvaa "normaalitahtiin", siinä on jo hyvä oikea lehtipari.
PH vedessä on pidetty 6.5:ssa, EC on ollut 0.6-0.8 GHE:n setillä. Valoa tulee ikkunasta ja ESL:lla illalla lisätukea.
Tämä ongelmanuori on idätetty kivivillapalassa ja törkätty vesiviljelyvehkeeseen kun juuri oli tullut kivivillasta läpi.
Mikähän voisi olla vikana? Kyseessä on meikäläisen ensimmäinen vesikokeilu.

muoks:Hätäinen kuva riutuvasta
ilmailu....tekniikka....kalat...rehut... joku ei nyt täsmää...

tsilizoo

Kyllä se siitä kohta lähtee kasvamaan ja ennenkuin huomaatkaan niin multa toveri jää kakkoseksi.

latukka

huhtikuu 15, 2012, 12:25:26 ip #4873 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 15, 2012, 12:28:09 ip käyttäjältä latukka
Heitetääs ilmoille tällainen idea... kun ruukun pohjan reiät ovat lecasoraa isommat: Olisiko fiksua pistää ruukun pohjalle pala NFT-ssä käytettävää harsoa estämään soran/mullan valuminen pohjan rei'istä? Eli alhaalta ylös: Harso -> ohut kerros soraa tai lecasoraa -> multa-perliitti seos. Sorakerros kannatanee pitää mahdollisimman ohuena, jottei se söisi liikaa multatilaa?

e: Näyttäisi, että jotkut ovat laittaneet harsoa soran ja mullan väliin. Mikäköhän tässä on pointtina?

Fat Ali

Ei harsosta ruukun pohjalla mitään haittaa ole. Reikien päälle voi myös laittaa esim. palan saviruukusta tukkeeksi. Harso soran ja mullan välissä estää mullan valumisen soran sekaan.
Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Välillä kun lukee näitä juttuja, niin tuntuu, että helpompaa olisi lentää kuuhun ja takaisin käyttäen apuna vanhoja reinoja ja teippirullaa.

El Borracho

Joskus olen käyttänyt tavallista paskapaperiakin tuohon, jos ei ole ollut ruukunkappaleita. Kestää yllättävän pitkään.

sorrii

Mä oon kanssa aina laittanut ruukkujen pohjalle joko kuitukangaspalan tai talouspaperia (=kestää vähän paremmin kuin wc-papru)
-Samoin mullan ja soran väliin.

Pieniin Ø10cm ruukkuihinkin olen laittanut pari senttiä soraa: Silloin voi useammaksi päiväksi lähtiessä jättää lillumaan vettä reilustikin.
Ihmeen hyvin se sorakin (=hydrosora) nostaa veden multaan.

Kuitukankaan ongelma on että se sitten jämähtää kiinni juuriin eikä lähde juuria katkomatta pois kun vaihtaa ruukkua! Talouspaperi on hyvä; sanomalehteäkin kuulemma voisi käyttää. Tiedä sitten mitä mömmöjä painomusteesta lähtee  :o

Sora on ruukunvaihtoa ajatellen hyvä siinäkin, että kun se on täynnä juuria, niin ne saa auki helposti kun ravistelee soran, ja uudelleen istuttaessa on sitten heti vapaita juuria paljon leviämään ..

[[jos joku ei ymmärrä sekavaa kielenkäyttöäni, niin unohtakoon...]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Ostin kaupasta jotain mitä myytiin chilinä. Ovatkohan oikeasti suippopaprikoita? Punaisia, pitkulaisia noin peukalonpaksuisia ja pituutta 2 keskisormenmittaa. Maistuivat ihan tavalliselle paprikalle, mitään tulisuutta ei ollut.

sorrii

LainausPunaisia, pitkulaisia noin peukalonpaksuisia ja pituutta 2 keskisormenmittaa. Maistuivat ihan tavalliselle paprikalle, mitään tulisuutta ei ollut.

Kuvaus muistuttaa esim. Lombardoa, joka on hyvin mieto. Musta se on hyvä laji kyllä, kun on makea ja aika mausteinen. Huomasin joskus niitä pitempään säilytettyäni jääkaapissa, että niihin tuli poltettakin jonkunverran. Miedot perus Dutch -chilit on usein ihan paprikaa kärjestä ja väkevöityy tyveä kohden. Siemenkannoissa voi olla potkua jo ihan päiväkerhon kesäretken verran...

PS. Paprikakin on chili; mieluummin kuin virallinen käytäntö että biologit kutsuvat chilejä "paprikakasveiksi". Paprika on van Unkarilaisten antama nimi chilille.
Azteekit kutsuivat chilejä "chile" joka nimitys on käytössä paljonlti vieläkin Amerikan puolella "pepper" -nimen rinnalla.  8)

Lillen

Hieman yleisempi kymysys eli ei pelkästään chilien kannalta.

Voiko kasvimaalle heittää saunankaminasta tuhkaa jossa on palanut muutakin kuin puuta ( sytykkeitä: maitotölkkejä, paperia, sanomalehtiä...)

Mitä itse olen kuullut niin pitäisi vaan käyttää puhtaan puun tuhkaa (ei kyllästettyä) ,mutta miten on?