Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Tomppa0211

Mites ku minun chileillä on näitä rullautuneita lehtiä? Minulla on taimi kivivillassa ja kivivilla lepää sellaisenaan vesttävirtaavalla hyllyllä.. Eli juuret käytännössä kivivillan ja hyllyn välissä. Onko virhe? Vai pitäisikö laittaa kivivila hydrosoraan ja verkkoruukkuun ja tämä paketti vasta siihen hyllylle jossa virtaa vesi.. Systeemi on siis indoorgarden..

sorrii

huhtikuu 27, 2012, 11:26:41 ap #5021 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 27, 2012, 11:31:50 ap käyttäjältä sorrii
Arvelisin turhan ärjyä lientä. Taimet pärjää vähemmällä...
Ei se rullaaminen kait haittaa kuin silmää, mutta on mutu että liian korkea EC voi hidastaa kasvua.

Nutrifoten ohjeissa on vaan annokset: kasvu - kukinta + raakileet - pääsato
GHE'n Micro+Mato setille on annostus: Stecklinge und jungpflannzen - starksehrende pflanzen - extrem starksehrende ...

Kun sitten noilla vertaa EC'tä ja ravinnearvoja, niin Nutriforten kasvu-annostus on samoissa kuin tuo "starksehrende" [vahva kasvi taijotain]
Se "Stecklinge & jungpflanzen" -annos on puolet miedompi. Mä oon soveltanut pienille taimile [30cm asti] Nutrifortellakin miedompaa ~0,85 EC'tä, mikä tulee lähes puolittamalla se "kasvu" -annos. Hyvin on sillä lähtenyt kasvamaan  ;D

Mikro+Mato on setti joka on tarkoitettu juuri hedelmiä tuottaville kasveille [Fruchtbildende Pflanzen] ja etikettikuvassa [FloraMato] on kulhollinen paprikoita ...
[Käytin viime vuonna noita rinnan Nutriforten setin kanssa, eikä kyllä eroja ollut ainakaan niin että maksaisin sitä kalliimpaa hintaa]

PS. Kasvihan ottaa sieltä liemestä sen mitä tarvitsee. Vahvemmassa liemestä ei ehkä pikkukasvin juuret "jaksa"; miedompi liemi taas innostaa kasvattamaan lisää juuria.
Jos omistaa EC-mittarin niin voi tarkkailla sitä lientä ja näkee arvoista laimeneeko se: usein käy niin, että kasvi imee liemestä vaan vettä, ja liemi vahvenee sitä mukaa kun vähenee. Hyvin harvoin käy niinpäin, että raviteet vähenisivät nopeammin kuin se vesi!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Jos on aktiivivesiviljely laite. Jossa vesi virtaa kokoajan kasville. Niin saako juuret olla kokonaan vedessä vai kannattaako pitää hydrosorassa ruukussa siitä huolimatta

Nikodeemus

Saa olla kokonaan vedessä. Ruukku ja sora on lähinnä vaan tukemassa, jahka juuret ovat kasvaneet kunnolla. Sinne ne hakeutuu vesitilaan jotakuinkin väistämättä. Joka tapauksessa joudut tukemaan kasvisi isompina naruilla tai kepeillä.
Mikään ei ole niin tärkeää, kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole kovin tärkeää.

Tomppa0211

Eli suosittelet laittamaan ruukkuun jo nyt ettei tarvitse sitä järkyttävää juuriviuhkaa rueta sullomaan jälkikäteen ruukkuun. Aikomus kun on jättää kaksi pysyvästi herbieen.. Joten parempi laittaa jo nyt verkkoruukkuun. Loput siirtyy passiiviin kasvamaan reilummaksi.

sorrii

Huom: Juuret saa "kokonaan" olla vedessä, mutta kyllä "juurakko"; varren alin kohta - se mistä juuret lähtee, täytyy olla veden pinnalla! Tokihan se saa hetkellisesti mennä uppiin esim. ebbissä, mutta vaikkapa bublerissa kasvi kyllä hukkuu jos on liian syvällä. Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö on että kuutiosta muutama milli saa lillua vedessä. Yleensähän juuret siitä kasvaa montakymmentä senttiä aika pian ja vedenpinta voi laskea reilustikin ilman että kasvi kuivuu. Eikös siinä Herbiessäkin vesi virtaa siinä kuution alla, niinkus NFT'ssä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tomppa0211

Kyllä virtaa vesi siinä hyllyllä jossa kivivillakuutioille jopa omat lokkeronsa. Mutta mieluummin laitan hydrosora ruukku yhdistelmän siihen hyllylle koska se helpottaa käsittelyä jatkossa.. Koska kivivilla itsessään on suht hajoavaa pitemmänpäälle.. Eikös näin..

Fredrik-flugarn

On tähän asti vaan 15cm kokemusta chiliviljelystä ja mun pienet vauvat ovat viittä vailla muuttoa seuraaviin pöntöihin
Mietin tämmösenä vastasyntyneena chili-newbina...

-Miksi ihmeessä näyttää yleensä olevan passiivihydroruukkuissa reso-tila varattu vedelle?
(olettaako valmistajat että käytetään jotain tiivimpää kuin hydrosora vai?)

Eikö ihan tavallinen sanko antais juureille vielä parempi tilaa? Resoon kai ne kuitenkin joutuis pikku hiljaa...
Mahtuuko suurempi vesimäärä jos ei o ryynejä seassa? Saahan vedet "akvaariolapolla" pois hydrosoralta jos vaan jossain nurkassa on putki, jos vettä siis jostain syystä haluisi vaihtaa.

En taju ???

t. F
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

Huru-ukko

En oikeastaan tajunnut ehkä kysymystä, mutta tarkoittanet varmaan passiivihydroruukuilla ilman ilmapumppua olevia ruukkuja. Esim. Mimosa.
Ne on tarkoitettu varmaan alunperin ihan multaviljelyyn, ja silloin vesitila ruukun alla auttaa kastelukertojen suhteen. Jos puska on iso, niin aika äkkiä se vesitila on juuria täynnä tosin.
Lueskele Sorriin juttuja, hänellä on kokemusta noista passiivihydroistakin, yritä suodattaa ylimääräinen mutuilu pois..... ;). Muistaakseni Sorriin lemppari on miten vesiviljellä...

chilifani

huhtikuu 28, 2012, 23:33:11 ip #5029 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2012, 23:36:18 ip käyttäjältä chilifani
Sopivatko nämä GHE lannoitteet vesiviljelyyn hyvin? Onko sen pakko olla tuo BioBozz?

Ja jos lannoittaa tuolla GHE lannoitteilla niin.. pitääkö olla nuo kaikki: FloraGro, FloraMicro, FloraBloom ja FloraMato?

Itse olen tilannut jo nuo äskön listatuista lannoitteista kolmea ensimmäistä.
Ajatellut lannoituksena Bubbleriin.

Ja kun lannoitan niin pitääkö nuita kaikkia käyttää samaan aikaan?

masaiman

No siis, GHE:hän taitaa tulla sanoista General Hydroponics Europe, joten ovat erittäin päteviä hydrolannoitteita. Itsellä Gro-Micro-Bloom-Tripack ilman Matoa, ja niillä on nyt menty samoilla litran pulloilla jo pari kautta. Hyviä lannoitteita on, kun käyttää ohjeen mukaan annosteltuna.

chilifani

Onko tuo Tripack välttämätön? Vaikka siis käsitykseni mukaan siinä on kaikkea.

chilifani

Mitä suosittelette PH:n kalibrointiin? Mikä olisi hyvä jauhe/neste tai joku vastaava?

Tomppa0211

huhtikuu 28, 2012, 23:42:04 ip #5033 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2012, 23:51:14 ip käyttäjältä Tomppa0211
Onko normaalia kasvua? Idut istutettu 3 viikkoa sitten. Nauttineet pääosin 21w LED valosta ja 24w ESL. Lannoitteena nutriforten tomaatti&mansikka 1+2 yhdistelmää ohjeitten mukaan. Kaikki ovat olleet saman ajan aktiivivesiviljelyssä. Toiset kaksi on juuri siirretty passiiviin. (Kolmas keskellä on juuri siirretty itu)


masaiman

Gro kasvattaa, Micro= peruslannoite, Bloom kukittaa, käsittääkseni ovat rakennettu toimimaan yhdessä, en tiedä voisiko käyttää esim. pelkkää microa, mutta eppäilen... Tuosta löytyy peedeeäffänä taulukko minkä mukaan lannoitteita pitäis antaa.

Mulla on ihan GHE:n Ph Downia nestemäisessä muodossa, uskoakseni helpompaa käsitellä kuin jauhe. Sit varovasti noitten kanssa, on käsittääkseni käytännössä jotain happoa.

chilifani

Kiitoksia! Itsekin aluksi katsoin nuista kuvista että nuo taitaisi viitata jotenkin siihen tiettyyn juttuun mihin ne toimivat.

Kiitoksia todella paljon! :)

wille

Lainaus käyttäjältä: chilifani - huhtikuu 28, 2012, 23:38:58 ip
Onko tuo Tripack välttämätön? Vaikka siis käsitykseni mukaan siinä on kaikkea.


Ei. Mulla oli waterfarmissa ravinteina Micro, Mato ja satovaiheessa myös BioBizz TopMax.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chilifani



Mikäköhän Short Yellow Tabascon ala-lehtiä vaivaa? Mustia läikkyjä on joka toisessa ala-lehdessä.

Tomppa0211

Minulla sama catarinassa. Nimenomaa vain alalehdissä..

Herpiili

Näyttäis oireilu fosforin puutokselta.