Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

bobster

Ei se ny viä tossa 1-4cm kasvaneena oo sanottu et siitä hontelu tulis. Kunnon valolla paksunee varmasti.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

ilpo00

Mitenköhän on kun bubblerit tuossa pörisee erittäin hyvin, 4 kasvia 200w eslin alla ja voi mainiosti... mutta 3 kaveria (2xmorugaa ja 7pot) on suurin piirtein 25cm leveitä ja 10cm korkeita. Oon miettinyt, että niillä meinaa olla "liian" hyvät olosuhteet, että vaan kasvaa leveyttä ja hieman kokoa, että tuleeko niille ollenkaan isoja oksia ja tulisia tuliaisia? Toisaalta vasta kuukauden tuossa ollut ja taitaa vainoharhaisuutta olla enemmänkin, mutta pitäisikö hieman valolla kiusaamalla (joka toinen päivä pois) yrittää saada kasvamaan korkeutta?

Hubert

Se on chinensejen tyyli. Kyllä ne siitä lähtevät haarautumaan.

sorrii

LainausOnko muuten kenelläkään hajua mahtaako E14-kantaan sopivaa tarpeeksi tehokasta ESL lamppua löytyä mistään (alle 15W ei hyötyä?), olisi yksi vanha lamppu käyttämättömänä, mutta harmiksi on E14 kantainen.

:D En malttanut olla vastaamatta  ;D kun tuli heti tuon luettuani vastaan kuva:

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288532787691.html .. Heh  ::) ???

Näyttäisi tuo olevan e14 ja koon perusteella joku 15W ..

http://dx.com/p/sencart-e14-20w-3500k-1410lm-282-led-warm-white-light-bulb-white-yellow-ac-85-265v-150828
Tuosta lähtis jo 1100-1400 lumenia ...

Kyä maailmalla kaikenlaista on kun käyttää -vittu- Googlea ...
[sorrii mutufiilistelee taas nollapostauksia ...  >:( >:( >:( ] {vielä selvinpäin}
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

krono

Panin chilit eteläikkunalle lähes lasiin kiinni ja lamppuna 11 w säästölamppu (semmoinen kierremallijippo). En uskalla istuttaa syvempään, sillä olen siinä uskomuksessa, ettei chilit tykkää hyvää jos istutussyvyyttä muuttaa. (siis päinvastoin kuin tomaatilla). Kaikki 5 lajia ovat nyt itäneet. Hungarian Yellow Wax Hot itänyt hitaimmin, se on vielä siellä kuuman takan päällä... -että mitään en ole oppinut!
Kiitän kaikista vastauksista.

Huru-ukko

Kyllä ne chilit voi istuttaa ihan syvemmällekkin kuin tomaatit. Sitä suositellaan hujopiksi kasvaneille taimille.

Jani M

Ammattiviljelyssä istuttavat hujopiksi venähtäneet taimet ylösalaisin ja varovasti kiertävät sen varren multapaakun ympäri niin, että sirkkalehdet kuitenkin tulevat mullan/kasvualustan pinnalle. Kyllä niitä voi aika monella tapaa istutella, eikä ne siitä hätkähdä, ellei niitä vaurioita.

-V-

Tuohon syvemmälle istuttamiseen liittyen...

Täällä on ollut sellaista puhetta, että juurenniska ei saisi olla pitkiä aikoja liian kosteassa. Tästä seuraa kaksi kysymystä;

1) Miten tarkalleen ottaen määritellään "juurenniska"?
2) Onko mahdollista, että syvemmälle istuttamalla tämä juurenniska saadaan liian lähelle ruukun pohjaa, jossa kosteus viihtynee pisimpään?

ChiliK

Olis tarkotus laittaa joku kivivillassa oleskeleva bacca tommoseen orthexin altakasteluruukkuun. Kysyisin sellaista, että miten tuo istutus, että laitetaanko sinne turvetta vai pelkästään soraa, ja mihin korkeuteen toi kivivilla kannattaa laittaa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 04, 2013, 19:13:13 ip
Mä oon kantapään kautta oppinut että juurien haarautumiskohdan eli varren alapään pitää hydrossa [passiivi-] olla aina vedenpinnan yläpuolella - bublerissa kestää olla veden allakin jonkun aikaa -täytön jälkeen, esim- kunhan ilmastus toimii kokoajan. Varmaan mullassa/turpeessa pätee sama sääntö kuin passiivihydroilla käytännössä: happi pääsee vaihtumaan niin syvälle kuin on ilmaa valiaineessa.
Tämä oli riittävä vastaus.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

mxv

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 31, 2013, 19:04:58 ip
LainausOnko muuten kenelläkään hajua mahtaako E14-kantaan sopivaa tarpeeksi tehokasta ESL lamppua löytyä mistään (alle 15W ei hyötyä?), olisi yksi vanha lamppu käyttämättömänä, mutta harmiksi on E14 kantainen.

:D En malttanut olla vastaamatta  ;D kun tuli heti tuon luettuani vastaan kuva:

http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288532787691.html .. Heh  ::) ???

Näyttäisi tuo olevan e14 ja koon perusteella joku 15W ..

http://dx.com/p/sencart-e14-20w-3500k-1410lm-282-led-warm-white-light-bulb-white-yellow-ac-85-265v-150828
Tuosta lähtis jo 1100-1400 lumenia ...

Kyä maailmalla kaikenlaista on kun käyttää -vittu- Googlea ...
[sorrii mutufiilistelee taas nollapostauksia ...  >:( >:( >:( ] {vielä selvinpäin}

No tulipa hommattua tuollainen Airamin Artco kasvilamppu, mikä muuten tuntuu ihan hyvältä, mutta onko tuo 15W megaman kasvilamppu mistään kotoisin, eli tuleeko siitä riittävästi valoa edes yhdelle kasville? Ostin samalla reissulla siihen E14 lamppuun sitten tollaisen perus 11W lampun, siitä tuskin on ihan kauheasti hyötyä?

Miten muuten keinovalaistus ylipäätään, olen antanut Zengrowin lampun posottaa 24/7 kasvejä. Pitäisikö valotusaikaa säädellä, että onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä pitää lamppuja päällä kokoajan, keinovalolla jokatapauksessa pakko valaista koska kämpässä ei ole tällä hetkellä paikkaa mihin saisin kasvit ja paistaisi ikkunasta aurinko kunnolla? Sitten kun tarkenevat olisi tarkoitus saada parvekkeelle kesällä jonkun kokoisia kasveja, että tulisi jotain satoakin.

PP

Lainaus käyttäjältä: mxv - helmikuu 07, 2013, 12:20:32 ip
Miten muuten keinovalaistus ylipäätään, olen antanut Zengrowin lampun posottaa 24/7 kasvejä. Pitäisikö valotusaikaa säädellä, että onko siitä enemmän haittaa kuin hyötyä pitää lamppuja päällä kokoajan, keinovalolla jokatapauksessa pakko valaista koska kämpässä ei ole tällä hetkellä paikkaa mihin saisin kasvit ja paistaisi ikkunasta aurinko kunnolla? Sitten kun tarkenevat olisi tarkoitus saada parvekkeelle kesällä jonkun kokoisia kasveja, että tulisi jotain satoakin.

Ei kannata valaista koko ajan. Kasvit tarvii myös pimeää eikä hyödy mitään jatkuvasta valaistuksesta suhteessa vaikka 16 h valoon.

sorrii

LainausNo tulipa hommattua tuollainen Airamin Artco kasvilamppu, mikä muuten tuntuu ihan hyvältä, mutta onko tuo 15W megaman kasvilamppu mistään kotoisin, eli tuleeko siitä riittävästi valoa edes yhdelle kasville?

Artco on ihan näppärä valaisin. Sen 15W purple-lampun tehosta en lähde esittämään arvauksia. Mä tuommoisen hommasin enkä jaksanut odottaa että näkisin käytännössä: Vaihdoin siihen heti Bilteman 30W esl'un. Nyt tuossa taitaa olla Motonetistä[?] ostettu 36 wattinen [6400K] jolla mini-TSMB tekee nuppuja - saa nähä!
Varmaan sillä vakiolampulla taimet kasvaa ja isompikin pysyy hengissä. Tuskin tämä TSMB hedelmää tuottaisi - epäilen nytkin  :-\
Isomman lampun kanssa kannattaa porata vähän tuuletusreikiä varjostimen pohjaan [kuva] ettei kuumene likaa...

Jos ei niitä reikiä saa aikaiseksi, niin en paljoa ylittäisi sitä Max15W -suositusta

Haaveilin joskus ostavani 4-5 kpl noita riiviin, mutta sitten laskin hinnan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Itsellä on sama lamppu, hyvä tietää että kestää isommankin polttimon kun kairailee kupuun reikiä! :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

mxv

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 07, 2013, 12:51:37 ip

Ei kannata valaista koko ajan. Kasvit tarvii myös pimeää eikä hyödy mitään jatkuvasta valaistuksesta suhteessa vaikka 16 h valoon.

Eli voi hyvin vaikkapa jättää kasvit yöksi nukkumaan pimeässä, hyvä tietää. Mistään kasvatusoppaasta ei oikeastaan selvinnyt tämä tarkemmin, painotetaan aina sitä että kasvi tarvitsee mahd. paljon valoa aina tietyissä vaiheissaan jne.

Kiitos Sorrii myös vinkistä, pitääkin tuoda Artco porattavaksi töihin, että saa siihen tilalle sitten tuollaisen kunnon lampun!
Iskin silmäni myös töissä rempassa ilm. ylimääräiseksi jääneisiin loisteputki-valaisimiin, pitääkin selvittää saisko sillaisen raijattua kotiin jopa ilmaiseksi.

Fredrik-flugarn

Jatkuu...
Olisiko hyödyllistä järjestää kesän läpi kunnon yöunet rehuille? Ei ne semmoisesta paikoista ole kotosin missä olisi valoisaa ympäri vuorokauden...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

sorrii

LainausOlisiko hyödyllistä järjestää kesän läpi kunnon yöunet rehuille?

Mä oon mutuillut ja ehkä lukenutkin että kotimaassaan tsileillä on keväällä/alkukesästä kasvukausi jolloin päivä on pitempi ja kun päivä alkaa lyhenemään siihen 12t niin se laukaisisi hedelmien tuoton ..
Ei vaan oikein tuo teoria mene yksiin sen kanssa että Suomen kesässä ulkona ne pukkaa juhannuksena maan mahottomasti sitä podia, jos ovat vaan ajoissa pantu kasvamaan!

Toisaalta mulla on se kuuluisa mutu että syksyllä kun illat pimenee, niin se raakileiden tuotto vielä lisääntyy. Nyt jo kolmena kesänä mä oon saanut selkeästi suurimman osan sadostani syksyllä lasitetulla partsilla [jossa lisävaloa iltapäivisin kun on varjon puolella] sekä makuuhuoneen ikkunalla hopeaverhon takana, jossa kans on sitä pimeetä tuo ~12t. Kahtena vuonna olen jo rahannut kasveja täynnä raakileita mökiltä ja plantaasiltani sisälle kypsymään ... Koko kämpän täyteen, siis ..

Olen suunnitellut pimennysverhon virittelyä parvekkeelle tai kasvariin, mutta se jää tekemättä ainakin vielä, kun en mitenkään voi olla aina paikalla niitä availemassa. Joku ajastimella, kiskoilla ja moottorilla toteutettu systeemi vaatisi liikaa sitä virittelyä ... hmm... ja osaamista  :-\ ehkä..
Laatikko-kokeilu tulee varmaan tehtyä tänä vuonna, mutta se on sitten pelkällä keinovalolla: Kokeilen ajastaa 12 tunnin "vuorokaudenkin" .. 8-4; 7-5; 6-6; ...
Saattaisi kasvien kehityskin nopeutua kun ne luulisivat ajan kuluvan nopeammin  8) ??? :D

Limanuljaska

NFT järjestelmässä vettä noin 45 litraa, pH 7,7. Minkälaisella annostuksella kannattaa lähteä tuota GHE:n pH downia annostelemaan?

DCX

mites itäminen onnistuu kuituruukuissa? ruukku halkaisijaltaan 6cm. (16 siementä olis tarkotus laittaa itämään ens viikolla)

bobster

Miksei onnistuis? Noita joutuu vaan kasteleen usein. Musta tuntu et toi kuitu imis kosteutta mullasta. Koko ajan oli kuivana loistareiden alla. Siis sirkoilla ilman kantta. Olikohan mulla 6 käytössä ja vannoin et muovi on ainoa mitä käytän tästedes- poltin takassa loput.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson