Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mä itse olen ihmetellyt jo pari vuotta punkkeja jotka syö ainoastaan Aji Cristalia. Naapuripuskissa [Fantasy, Finlandia, Verde] ovat samat pikku hämikset käväiseet, mutta ainoastaan AC'lle aiheuttavat tuhoa. Mä olen nuo saanut kuriin monta kertaa Spruzitilla, mutta jostain ne ovat tulleet sitten taas ...
Ensi syksynä taidan (yrittää) olla kovana enkä ota talveksi sisään yhtään vanhaa kasvia ja hävitän huonekasvitkin vähäksi aikaa.

Hiljattain jo tottuneena noihin punkkeihini huomasin että lehdillä vilistelikin ripsiäisiä. Punkeja ei näkynyt ainakaan mun silmilläni. Päätin sitten turvautua pikku iskuun Provadolla: Käsittelin kaikki kasvini taimista vanhoihin koristekasveihin Provadolitkulla: 2 tabletia per litra survoin sauvasekoittimella ja kastelin kohtuullisesti kaikki. Vesiviljelyssä olevat sumuttelin samaisella litkulla puolta väkevämpänä.

Ripsiäiset lähtivät. Eikä ole näkynyt harsosääskiäkään, eikä kirvoja, luteita tai täitä. Viikon kuluttua vaan alkoivat Aji Cristalien lehdet käpristellä kirjavina ja lehtien alustoilla vilisteli laumoina taas punkkeja.  .... Uusi kierros sitten vaan taas Spruzitilla eikä näytä kauheita tuhoja tulevan kuitenkaan.

Noita punkkien saastuttamia Aji Critalin pistokaita vein viikko sitten ulos palstalle, ja eilen juuri yritin katsella näkyisikö ötököitä niissä. Vanhat lehdet ovat kirjavia, oksilla raakileita ihan kivasti; uusi kasvu on tervettä eikä vanhoillakaan näy elämää. Ulkona varmaankin nuo punkit joko kuolevat tai lähtevät voikukka-apajille .. tai jotain.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

toukokuu 28, 2013, 17:21:49 ip #6661 Viimeisin muokkaus: toukokuu 29, 2013, 10:22:29 ap käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 28, 2013, 12:14:02 ip
Kyllä pölytys tapahtuu ilman pölyttämistäkin...

MÄ en ainakaan ole puuttunut kasvien pölyttymiseen mitenkään muuten kuin joskus vahingossa töninyt kasveja hoitaessa. En ole vuosiin pitänyt tuulettimia enkä tarkoituksella ravistellutkaan puskia. Tällä hetkellä on joitakin taimia umpilaatikossakin jossa ei tuulenvirettäkään eikä varmasti käy muita pölyttäjiä kuin ehkä yksinäisiä harsosääskiä ja -toivonmukaan ei- ripsiäisiä sekä punkkeja  ??? Siellä niissä pikkutaimissa jo kaikissa kasvaa oksilla podeja: Alma paprikaa, Greek pepperonia, Peter pepperiä ...

Tokihan kasveja tulee vahingossa ravisteltua ahtaassa kämpässä siirrellessä, kastellessa, leikatessa jne. Kun sitä pölyä on, niin luonto on sen suunnitellut niin että pöly varisee yleensä oikeaan paikkaan. Joskus 1-kaudellani nypin ensimmäisiä kukkia, pölyttelin vesiväripensselillä, pidin tuulettimia ja ravistelin puskia aina ohi kulkiessani. Nyt kyn on fillari karannut jonnekin Hauhon taakse ja tamia on toistasataa, luotan että luonto hoitaa oman osansa. Itse tarjoan vettä, valoa ja lämpöä sekä lannoitteita kasvikatraalleni ... Riittää puuhastelua noiden kanssa ilman että rupean vielä mehiläistenkin hommiin  8) 8) 8)

PS: Tuli muuten kesäkelit vähän turhan aikaisin mun hämäläiselle päälleni. Nythän voisi jo suurimman osan kasveista viedä kesälaitumille, mutta on muuta puuhaa  :-[
Ei ehdi kaikkea. Viime vuonna istuttelin chilit palstalleni juhannuksen alla, joten luulen ehtiväni tänä vuonna vähän aikaisempaan  ;D

Pölytys ilman pölytystä ja kasveihin ei kosketa ikinä paitsi satunnaisesti joka päivä. Oletko _ sorrii mahdollisesti käynyt YLE:n toimittajakurssin, kun haastelet tuohon malliin puutaheinää??

Itsekään en koskaan juo olutta, paitsi arkisin, pyhäisin, töiden jälkeen, vapaalla ja joskus aamulla. Muulloin juon viskiä, tai muita mietoja kuten rommia.

Tekisi vielä mieli kertoa, mitä seuraisi seuraavasta väärästä hakasulkujen käytöstä, mutten tahdo elinikuista banaania foorumille.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

sorrii

toukokuu 28, 2013, 19:59:22 ip #6662 Viimeisin muokkaus: toukokuu 29, 2013, 10:23:14 ap käyttäjältä jaolsten
Yleensä _ osaa lukea vaikka pari virhettäkin olisi ...

Sanoinhan etten ole enää tarkoituksella, vartavasten ravistellut tahi ... eli pölytellyt {([!])}

_ _ _
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

KP78

Melkoinen F1 ollut kaupassa myynnissä nimellä "chilimix", yhdestä siemenestä kasvaa chinense ja muut ovat annuumeja. Vai vahvistaako kukaan tätä chinenseksi, lehdet tätä luokkaa kun muissa neljäsosan tästä ja ei lannotteita käytetty, kukkanuppujakin lähtee useita samasta pisteestä.

HSuomi

Siirsin tänään salaperäisen 10l bubblerissa kasvaneen chilin multaan. Ämpäri oli kasvanut täyteen juurta ja se oli käytännössä juuriharkko. Ilmakiven ja letkun sain sieltä väkisin repimällä pois. Yhtään niitä juuria ei pystynyt selvittämään kun niin tiiviiksi oli kasvanut. Mitenköhän tossa nyt käy kun siirsin multaan? Mahtuuko sieltä edes mitään uusia juuria kasvamaan ulos?
Ensikerralla teen 45l bubblerit.

Epäilyksen Lohi

Saisiko hiukan ohjeita Italianolle. Tämän kaverin pitiolla ymmärtääkseni " ikkunalautachili", mutta rilusti yli puolimetrinen kaveri jo. Mullassa tavallisessa ruukussa. Kasvaako nänä kuinka isoiksi, kun tarkoitus oli tehdä tästä monivuotinen työpöytächili.

Kipu

Terve kaikille, olen uusi foorumilla. Sain käsiini muutamia lajikkeita siemenien muodossa. Onko tunnetusti jotain tiettyä lajia joka olisi helppo saada kasvamaan näin täyden aloittelijankin toimesta? Kasvatukset pitäisi aloittaa tässä jossain vaiheessa.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Kipu - kesäkuu 05, 2013, 10:06:06 ap
Terve kaikille, olen uusi foorumilla. Sain käsiini muutamia lajikkeita siemenien muodossa. Onko tunnetusti jotain tiettyä lajia joka olisi helppo saada kasvamaan näin täyden aloittelijankin toimesta? Kasvatukset pitäisi aloittaa tässä jossain vaiheessa.

Tervetuloa!

Tässä vaiheessa on jo aika myöhäistä alkaa idättämään chilejä, ellei ole varautunut tarjoamaan niille valoa esim. ESL:n muodossa myös syksyllä ja talvella. Satoa ei siemenestä välttämättä ehdi saamaan kesän aikana. Vaihtoehtoisesti voit koittaa hankkia valmiita taimia toreilta tai esim. foorumin jäseniltä.

Hyviä lajeja tuntuvat olevan ainakin Lemon Drop, Aji Cristal ja Aji Fantasy, jotka myös ovat maukkaita lajikkeita. Koristeellisempien C. annuumien puolelta esimerkiksi Bolivian Rainbow ja Malibu Purple ovat ainakin omissa käsissä kasvaneet todella helposti, vaikka kaikki mahdolliset virheetkin on matkan varrella tehty. Noista ei vaan oikein sellaisenaan syötäväksi taida olla.

Kannattaa selailla foorumia ja lueskella juttuja, paljon on tietoa ja mielenkiintoista asiaa, vaikka osa onkin hieman levällään eri ketjuissa :)

Kipu

kesäkuu 05, 2013, 10:52:39 ap #6669 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2013, 10:54:37 ap käyttäjältä Kipu
Tuon idätysmyöhäisyyden tiesinkin jo  :) Nyt isompaan asuntoon muuttaneena olisi mahdollisuus myös idätykseen / sadotukseen sisätiloissa. Olen huono kokoamaan yleispätevät step-by-step ohjeet netistä joten täältä jos joku voisi neuvoa simppelit ohjeet kuinka aloittaa ihan se siemenpussi hanskassa  :D

EDIT: Muistaakseni lajikkeet joita mulla on tällä hetkellä, on: tabasco, aji cristal, naga morich, habanero, seven pod. laitanko kaikki itämään vai mitä kokeilen ensimmäisenä?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Kipu - kesäkuu 05, 2013, 10:52:39 apMuistaakseni lajikkeet joita mulla on tällä hetkellä, on: tabasco, aji cristal, naga morich, habanero, seven pod. laitanko kaikki itämään vai mitä kokeilen ensimmäisenä?

Blogini sivupalkista löydät eräät pikaohjeet, "12 etappia chiliin". Niistä on monille ollut hyötyä.
Siemenistäsi kolme viimeistä on lajia chinense, joka on vaikea saada tekemään satoa syksyn pimeillä ja ennen niitä ne eivät ole satoikäisiä. Eli niitä kannattaa säästää joulun tienoille siemeninä.
Suosittelen jonkun valmiin taimen hankkimista pahimpaan hoitotarpeeseen. Niitä on vielä monessakin paikassa tarjolla.

Kipu

Kiitos nopeasta avuntarjoamisesta. Katsotaan mitä tehdään ja raportoin vastaisuudessa miten hommat etenee!

Jani M

Jos siemeniä on paljon, voit toki harjoitella chilinkasvatusta muutamalla siemenellä vaikka nyt heti, jätät vaan sato-odotukset ensi kesälle. Voit laittaa siemenet itämään vaikka välittömästi, näin saat koko kesän ja syksyn aikaa harjoitella ja tehdä ne chilinkasvattajan normaalit virheet (joita sattuu meille jokaiselle, varsinkin aluksi). Kantapään kautta tarttuu oppi parhaiten näidenkin kasvien kanssa. Jos kasvit näyttävät hyvältä vielä syksyllä, niitä voi leikata hieman pienemmäksi ja talvettaa sisätiloissa, jolloin valmiit kasvit alkavat tehdä satoa jo loppukeväästä.

KP78

Toisaalta ne chinenset kai vois laittaa itämään jo nyt, nehän pärjää vähemmällä valolla. Laittaa syksystä lähtien talven yli isompiin ruukkuihin ettei vahingossakaan yritä alkaa kukkimaan ja pitää esim. 23w energiansäätölampun alla?
Itsellä caribbean red habanero on ainakin ollut raivostuttavan hidaskasvuinen vaikka jo vuodenvaihteessa idätetty. Varmaan kukkii aikaisintaan joulukuussa.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: KP78 - kesäkuu 05, 2013, 15:23:16 ip
Toisaalta ne chinenset kai vois laittaa itämään jo nyt, nehän pärjää vähemmällä valolla. Laittaa syksystä lähtien talven yli isompiin ruukkuihin ettei vahingossakaan yritä alkaa kukkimaan ja pitää esim. 23w energiansäätölampun alla?
Itsellä caribbean red habanero on ainakin ollut raivostuttavan hidaskasvuinen vaikka jo vuodenvaihteessa idätetty. Varmaan kukkii aikaisintaan joulukuussa.

Chinenset nimenomaan tarvitsevat PALJON valoa
http://infernochili.net/?page=c-chinense  "Chinensen valontarve on myös epätavallisen suuri; varjoisassa paikassa kasvi saattaa liiallisen lannoituksen seuraamusten lailla näennäisesti kukoistaa, mutta satoa ei synny. Ei siis sovellu varjoisille ikkunalaudoille ja parvekkeille!"

Dethlock

Omasta härdellistä viisastuneena kannattaa rajoittaa idätettävien siementen määrää tai sitten kylmästi arpoa itäneistä ne parhaat ja dumpata loput. Hyvistä siemenistä tulee taimia kiusaksi asti.
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - kesäkuu 05, 2013, 15:27:33 ipChinenset nimenomaan tarvitsevat PALJON valoa

Näin on.
Kukkimaan ne saa pohjoisikkunallakin, mutta ei tule satoa.
Kyllä normaali habanero pitäisi ryhtyä kukkimaan noin kolmen kuukauden iässä, ellei sitä sitten ole turbokasvatettu typpilannalla.
Habanero tarvitsee hedelmien tekoon noin 10.000 luksia valoa ja sitä ei syksyllä ole kuin hyvin voimakkaalla lisävalolla.

Kaikkeen on poikkeuksia, niin tähänkin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 05, 2013, 16:20:18 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - kesäkuu 05, 2013, 15:27:33 ipChinenset nimenomaan tarvitsevat PALJON valoa

Näin on.
Kukkimaan ne saa pohjoisikkunallakin, mutta ei tule satoa.
Kyllä normaali habanero pitäisi ryhtyä kukkimaan noin kolmen kuukauden iässä, ellei sitä sitten ole turbokasvatettu typpilannalla.
Habanero tarvitsee hedelmien tekoon noin 10.000 luksia valoa ja sitä ei syksyllä ole kuin hyvin voimakkaalla lisävalolla.

Kaikkeen on poikkeuksia, niin tähänkin.

Ylivuotinen oranssi habanero puuhasi 250W eslin alla noin 70 podia kevään aikana. Nyt se meni parvekkeelle nauttimaan auringonvalosta, ja näyttäis jäävän edelleen podeja muikeaan tahtiin kiinni. Eli kyllä se onnistuu ihan sisälläkin, jos ei kilokaupalla satoa odottele.

Chilivaari

250W on minusta paljon.
108W riittää minulla muutamalle kasville, mutta sekin on paljon valoa 30 cm etäisyydeltä.
Etäisyyshän tuossa on oleellista, kauempaa nuokaan eivät riitä.

KP78

Melko jännä, mulla chinenset tuntuu masentuvan valosta ja roikottaa lehtiä parvekkeella :/ ja piristyy heti ku pääsee varjoon...