Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

manmanman

Lainaus käyttäjältä: Yakuza - lokakuu 16, 2009, 15:57:18 ip
Heij te viisaammat Chiliystäväni

Varmistus kysymystä omaan epätietoisuutteeni tarvitsisin :) ... olen nyt jonkin aikaa idättänyt siemeniäni märällä Talouspaperilla ja ensinmäiset Sirkanlehdetkin näkyvät kysyin vain minkä kokoisina olisi viisasta siirtää ne kivi villaan .. ja jotain erikois huomioita ?

Minä olen siirtänyt niitä jo kun näkyy pieni parin millin häntä ja jotkut silloinku sirkat jo näkyy. Ehkä helpointa ollut siirtää siemenet kun se häntä on tullut esiin..

Yakuza

kiitos nopeasta vastauksesta onhan noissa sirkoissa jo jonkun verran paperin sisällä "juurta tai sen tapaista jo" kun pystyssä pysyvät .. täytynee varovasti leikata irti tuosta paperista  pala  missä juuret sun muut ovat kiinni ja siirtää villaan ;)

Kiitos vielä kerran 

Viltsu777

Mä en oo ikinä leikelly mitään, kyllä se juuri varovaisen irroittamisen kestää..tietysti tapauksen mukaan. Vessapaperissa idätettäessä paperia tulee helposti mukaan itäneiden siementen irroituksen yhteydessä, talouspaperi taasen on jämäkämpää ja pysyy paremmin ehjänä ja juuren saa nätisti vetäistyä pois. Varovasti tietenkin..

Yakuza

näin nyt tehnytkin että ensinmäisen "uhrin" otin erittäin varovasti ja siirsin kivivillaan ja eikös se pikkuinen ottanut nokkiinsa ja tappanut ittensä..... :-[  nyt sitten toinen uhri menossa ja katsotaan miten sille käy . se on palassa talouspaperia mukana vielä ja ootellessa jännityneenä mitä tapahtuu

jeQQ

Miksi ihmeessä et idättänyt suoraan kivivillassa?

Yakuza

en tiedä itsekkään varmaan halusin tutulla turvallisella/fucking rairuohot/ metodilla kasvattaa ne ees pieniksi että saan olla ylpeä xD

Herra 47

minä itse käytän tuota paperi idätystä ja siirrän sen jälkeen kivivillaan
Siirron jälkeen tärkeää on se että villa pysyy kosteana mutta iso MUTTA... Ei liian märkänä ja lannoitevesi roiskeista taimet eivät pidä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Yakuza

Lannoitetta en ole vielä laittanut yhtään :s pitäisikö muka aloittaa jo noin piskuisen kanssa lannoitteet :)... mutta paremmin tää kakkos yritys onnistui

Yakuza

Onko muuten mahdollista että se johtuisi kivivillasta koska ei ole mtn viherpeukun villaa vaan tollasta perus harmaa/vihrää mitä kaupasta saa.. ?

jeQQ

Voi toki olla, että ne on myrkytettyjä.

chilimieli

Lainaus käyttäjältä: chilimieli - lokakuu 16, 2009, 12:34:15 ip
Elikkäs kasvit ovat joutuneet kirvahyökkäyksen kohteeksi. Elukat eivät nähtävästi pyretriinistä piittaa, mikä eteen? Kirvojen väri vihreä, määrä joissakin kasveissa suuri. :o

Hombre

kokeile mäntysuopa tai -puutoluliosta
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

lumi1234

mulla ainakin ihan ilman mitään lannotteita tavallisessa kukka mullassa, ja nyt on kaks chiliäkin jo hiljalleen vaihtaas väriä :) maaliskuulla laitoin multaan ja sieltä nopsakasti ovat tulleet.

Yakuza

Kyse hydrosta .. kyllä mie osan multaan voisin laitta jollei toi nyt toimi
;I kyllä se viherpeukalo tosta pikku hiljaa värjäytyy

Mikho

Kukkaa ja podia pukkaa, mutta näyttää siltä että suurin osa kukkavarsista kuihtuu ja kaikki energia menee parin podin tekoon. En ole uskaltanut lannoitaa vähään aikaan, ku niin paljon on varoiteltu liiasta typestä. Uskaltaako puutarhan kesää antaa kukinnan/podien kypsymisen aikaan ja minkälaisella annostuksella?

homekorva

Moi kaikille, aloittelijalla olisi pientä ongelman tynkää johon toivoisin vastausta kokeneimmilta kasvattajilta.

Eli, minulla on 4 kpl chiliä kasvamassa. Lajike = tuntematon. Idätin siemenet kostutetun kahvinsuodattimen välissä ja kaikki itivät kivasti reilussa viikossa. Istutin sitten idut Pirkka Kukkamultaan, suoraan aika isoihin n. 16cm halkaisijaltaan oleviin ruukkuihin. Kaikki ovat kasvaneet nyt 10-15cm korkuisiksi taimiksi. Ovat reilun kolmen viikon ikäisiä ja nauttivat 250w spna-auringon valosta 12 tuntia päivässä. Lämmöt keikkuu siinä 27- 29 asteen paikkeilla. Pöytätuulettimen lisäsin viikko sitten vähän viilentämään.

Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, mutta nyt joissakin lehdissä on pieniä ruskeita pisteitä havaittavissa. Mitään ötököitä en ole kasveista löytänyt. Lehdet ovat myös hieman vaalean vihreitä ja nuokkuvia. Onkohan tässä nyt lannoituksen puute, pH ongelma vai mikä?
Olen kastellut kasveja pelkällä vedellä tähän asti. Olen huomannut, että tuo Pirkan multa sisältää aika paljon hiekkaa ja tuppaa kuivumaan nopeasti, eikä myöskään sido kosteutta itseensä kovin hyvin. Voisiko vika olla siinä, mene ja tiedä.

Kaikki apu otetaan vastaan.

ikke

lokakuu 24, 2009, 11:55:01 ap #716 Viimeisin muokkaus: lokakuu 24, 2009, 12:14:34 ip käyttäjältä ikke
Aloittelija itsekkin, mutta jotain lannotetta laittaisin. Mulla oli parissa Hungarian Hot Cherryssä samaa vaivaa ja annoin puutarhan kesää purkin ohjeen mukaan niin väri palautu eikä ruskeita pikku pisteitä enää tullu. Olivat tosin kekkilän turvemullassa mutta liian pienissä ruukuissa. Nyt muutama viikko myöhemmin ihan tuuheita pikkusia.
Sulla on kyllä valoa "hiukka" enempi, noi on 28w loistarin ja 24+30 eslien kajossa toistaseksi.

edit: nyt on ikää 7 viikkoa ja korkeutta 25cm leveyttä samaten, ekat nuput vaiheessa. Niin ja merileväuutetta saavat joka kastelun mukana, kerran viikossa puutarhan kesää.

Pihlajaviita

Tahtoisin tietää, että mitä kirvat, harsosääsket ja muut tuholaiset tykkäisivät saunasta?
Jos kasvin kanssa kävis vetämässä kunnon löylyt, luulisi että pikku ötökät kuolevat nopeammin kuin itse chili. Mutta miten mahtaa olla?

Vielä itselläni ei ole tuholais ongelmia, mutta varmuudeksi kysyn etten sitten tosipaikan tullen mene ja polta kasviani hengiltä.

lumi1234

jepulis! mulla ois tossa muutama chili, luultavasti jokin annuum. siemenet aikoinaan otettu pirkan punaisista chileistä, mutta nuo "palot" on jo olleet täysmittasia nelisen viikkoo, ja silti aina vain vihreitä. onko se vihree nyt sitte siis se lopullinen väri, onko ne kypsiä, vai oottelenko vielä värn vaihtumista punaseen? täysin vihreitä, ei mitään merkkiäkään värin muuttumisesta tähän mennessä.

papereeka88

Oman käsitykseen mukaan mikään chili ei ole kypsä vihreänä?Värin vaihdoksen nopeus riippuu ymmärtääkseni lämpötilasta (näin olen itselleni ainakin uskotellut :D) tosin kaikkein eniten asiaan taitaa vaikuttaa mitä lajia mahtavat olla.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"