Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jeQQ

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - lokakuu 25, 2009, 17:24:15 ip
Oman käsitykseen mukaan mikään chili ei ole kypsä vihreänä?Värin vaihdoksen nopeus riippuu ymmärtääkseni lämpötilasta (näin olen itselleni ainakin uskotellut :D) tosin kaikkein eniten asiaan taitaa vaikuttaa mitä lajia mahtavat olla.


Raakoja ne vihreinä on!

Yakuza

Taas Kyselyä :)

Milloinkohan tuo lannoitteiden jakelu bubleriin pitäisi aloittaa ???...
kullannuppuni tuosssa vain kasvaa ja kasvaa "nyt noin 4cm" ja vauhti on huima
ja toinenkin bubleriin siirretty toipui hyvin pienestä"välikohtauksesta" kun pääsi pitkäksi kasvanut juuri "idusta" katkeamaan siirrossa mutta oikein hyvin tullut toimeen nykyisessa paikassaan -vielä-

Nerohaba

Voisko joku laittaa tähän miten noita chilejä latvotaan?
Muistaakseni oli joku kuvakin mutta en nyt löytänyt haulla.
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

MaXXer


Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: MaXXer - lokakuu 26, 2009, 21:46:53 ip
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6387.0

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4411.0

tässäpä pari juttua latvonnasta näin äkkiseltään ;D


Juu kiitos näistä.
Muistin noita lueskellessani että hessin omassa toipicissa oli tuosta latvomisesta ja tosiaan tätä kuvaa hain.  :)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Mikho

lokakuu 29, 2009, 10:31:40 ap #725 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2009, 10:37:27 ap käyttäjältä kapsikumi
Mistäköhän mahtaa johtua, että Aji cristal pudottaa kukkavarret? Kukkii hienosti, mutta podit ei kehity -->varret putoaa.
Puutarhan kesää saa joka toisella kastelukerralla, vettä joka toisella. Viikon verran ollut 400W natikan alla, etäisyys 70cm (onko hyvä?).
Lisäksi ylimmät lehdet käpristyy ylöspäin.

EDIT: Lamppu päällä 12tuntia, hämärää 12tuntia.

bittipippuri

Mikään tietäjähän en ole, mutta voisiko ilman viileys olla tekijänä? Muistan jostain päin foorumia lukeneeni, että kukat tuppaavat tipahtelemaan, jos on viileätä. Viisaammat korjatkoon, jos männikköön meni.

papereeka88

Tai sitten voisi lannotteen typpi määrän kanssa olla jotakin tekemistä asian kanssa?Liika typpi aiheuttaa hyvää vihreää kasvua,mutta ei onnistunutta satoa (näin olen ainakin itse ymmärtänyt)Lisäksi valo-olosuhteet saattavat vaikuttaa asiaan?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

nuthero

lokakuu 29, 2009, 17:11:25 ip #728 Viimeisin muokkaus: lokakuu 29, 2009, 17:17:12 ip käyttäjältä nuthero
Lainaus käyttäjältä: kapsikumi
Mistäköhän mahtaa johtua, että Aji cristal pudottaa kukkavarret?
Lisäksi ylimmät lehdet käpristyy ylöspäin.

Minulla kävi juuri samanlailla cayenne long slimille, että pudotti kukat ja niitten varret niitten kukittua, sekä lehdet olivat käpristyneet pahasti ylöspäin. Kukkien tippuminen loppui sitten vähän ajan päästä.
Ebbissä se oli, ja ongelma oli, että olin antanut kasvaa vain pituutta. En ollut ollenkaan latvonut, joten se piti sitoa kiinni. Veden vaihto siten muuttui mahdottomaksi, ja kun aina vain lisäilin vettä ja ravinteita, vesi kuulemma happamoitui.
Eli luulen että kyseessä on lannoiteöverit.

Osaakohan joku muuten sanoa, että voiko kellertävät lehdet ja hontelo varsi johtua liian vahvasta mullasta? Kun jostain käsittämättömästä syystä laitoin aji cristalin ja nagan väärään multaan, ja cristalista tuli pitkä- ja ohutvartinen + kellertävät lehdet, toisin kuin nagasta, joka näytti pitävän vahvasta mullasta. Nyt tosin ovat ebbissä molemmat.

PeeVee

Itselläkin kyllä tippuu kukkavarret Aji Cristaleista, tosin sillä erotuksella että joka kasvissa jo muutama podi kypsymässä... Uskaltaako tuota lannoitusta jatkaa koko kypsymisvaiheen yli? Vaikuttaako tulevan hedelmän makuun? Tästä olen lukenut eriäviä mielipiteitä, toiset sanoo että kannattaa siirtyä vesilinjalle kypsymisen loppuvaiheessa ja toiset taas ovat lannoittaneet jatkuvasti...

Kasvin iällä voi myös olla suuri merkitys. Itse en ensimmäisiä nuppuja nyppinyt pois vaan annoin kukkia ja nyt vain vähän reilun kahden kuukauden iässä kasvit tuntuvat jaksavan kypsytellä vain 3-5 podia... Olisi varmaan pitänyt antaa kasvaa ja vahvistua ennen kuin alkaa sadottamaan. Tosin itsellä valona "vain" 2 kpl 150cm loistareita + äskettäin lisäksi saatu 150w monimetalli, joten voihan valojen riittämättömyyskin olla syynä kukkien tippumiseen... Ja varmasti asiaan vaikuttaa vielä valojakso, lämpötila, ilmankosteus yms. seikat.
Sen enempää en kuitenkaan mistään tiedä kun aivan aloittelija olen, mutta tällaista olen yrittänyt järkeillä... :P

Atheos__

Chinense five color muuttuu violetiksi? Normaalia?



Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

CyberDog

Sitä en tiedä onko toi normaalia Chinese Five Colorille mutta toiset lajit tekee noin kun saavat valoa riittävästi.

nuthero

Tämmöinen ongelma olisi aji cristalissa.
Lainaus käyttäjältä: wikibooksin ganjankasvatusopasLehdet ovat tasaisen keltaiset tai vaaleanvihreät, lehdet kuolevat ja putoavat. Kasvu on hidasta. Lehtien reunat eivät ole silminnähden käpristyneet ylös. » Typen (N) puutos.
Eli päteekö tähän nyt tuo wikibooksin ganjankasvatusopas?
Se on ebbissä oleskellut jo jonkin aikaa, ja sitä ennen tavallisessa puutarhamullassa. Ebbissä on ravinteena one part grow, vähän miedommalla liuoksella mitä putelissa neuvotaan. Ph:seen en ole koskenut.

Herra 47

minä kyllä tarkistaisin äkkiä sen ph:n
Näyttää että siellä suunnalla saattaa ongelma löytyä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

nuthero

Ph oli se sama mitä hanasta, eli 7-8. Laskin sen 6:teen, jos vaikuttaisi. Muistaakseni joku kuitenkin sanoi, ettei fatte koske ebbien Ph:seen mitenkään?
Naga on tosiaan tuossa samassa ebbissä, ja sillä lehdet ovat ihan hyvän värisiä, ehkä vain jotain todella pientä kellastumista.

Herra 47

aika nopeasti pitäisi näkyä tulokset ph:n säätämisestä...
Mikäli se ongelma oli siinä.. 2-5 päivän sisällä
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

jalapeeno

Olen aloittamassa vasta tätä kasvatusta, kysyn että, kuinka kauan kestää tavallisesta kaupan chilien siemenestä tulee satoa? Lajina esim annuum.

ARvngr

Lainaus käyttäjältä: nuthero - lokakuu 31, 2009, 20:51:53 ip
Tämmöinen ongelma olisi aji cristalissa.
Lainaus käyttäjältä: wikibooksin ganjankasvatusopasLehdet ovat tasaisen keltaiset tai vaaleanvihreät, lehdet kuolevat ja putoavat. Kasvu on hidasta. Lehtien reunat eivät ole silminnähden käpristyneet ylös. » Typen (N) puutos.
Eli päteekö tähän nyt tuo wikibooksin ganjankasvatusopas?
Se on ebbissä oleskellut jo jonkin aikaa, ja sitä ennen tavallisessa puutarhamullassa. Ebbissä on ravinteena one part grow, vähän miedommalla liuoksella mitä putelissa neuvotaan. Ph:seen en ole koskenut.
Typen puutos. Niin paljon on ollut puhetta tuosta, ettei ebbissä tarvitse säätää pH:ta, että uskon ettei ongelma johdu pH:sta.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jalapeeno - marraskuu 01, 2009, 19:56:20 ip... kysyn että, kuinka kauan kestää tavallisesta kaupan chilien siemenestä tulee satoa?


Tervetuloa kyselemään! Kyllä tänne kysymyksiä mahtuu. Vastaajia vain taitaa vuoden pimeimpään aikaan olla harvassa.
Kyllä siinä helposti yli 4 kuukautta menee, huonosti hoitaen yli puoli vuotta - ja hitaat lajikkeet sitten vielä lisää. Kun noinkin pitkä jakso on edessä, suosittelen kyllä panostamaan heti hyviin siemeniin. Ne eivät montaa euroa maksa.

jalapeeno

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - marraskuu 01, 2009, 22:06:23 ip
Lainaus käyttäjältä: jalapeeno - marraskuu 01, 2009, 19:56:20 ip... kysyn että, kuinka kauan kestää tavallisesta kaupan chilien siemenestä tulee satoa?


Tervetuloa kyselemään! Kyllä tänne kysymyksiä mahtuu. Vastaajia vain taitaa vuoden pimeimpään aikaan olla harvassa.
Kyllä siinä helposti yli 4 kuukautta menee, huonosti hoitaen yli puoli vuotta - ja hitaat lajikkeet sitten vielä lisää. Kun noinkin pitkä jakso on edessä, suosittelen kyllä panostamaan heti hyviin siemeniin. Ne eivät montaa euroa maksa.
Saako puutarhaliikkeistä chili sielmeniä? mikä olisi helppo ja melko pieni chili lajike?