Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Pidin joskus natikkaa päällä kuukauden tai kaksi tauotta. Ei ollut minkäänlaista ongelmaa.
Tuskin puolen välin alapuolelta lehdet palaa muutenkaan, jos ei latvoissa mitään ongelmaa ole.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 29, 2013, 19:55:07 ip
Sanoisin ennemminkin, että lehdet paloivat ja siksi tippuivat, liian pitkään valoa.
Erittäin epätodennäköistä, jopa mahdotonta. Olen käyttänyt testimielessä 120w lediä kiinni kasveissa pariakin vuorokautta putkeen.

Veikkaan kahta eri mahdollisuutta:
- Kasvit on lähiaikoina kannettu ulkoa sisälle. n. viikossa ne alkavat tiputtaa luontaisesti lehtiään, koska olosuhteisiin, etenkin ilmankosteus, tulee niin dramaattinen muutos.
- Ylikastelu.

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Pavla

Lainaus käyttäjältä: jaolsten - lokakuu 29, 2013, 23:13:34 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - lokakuu 29, 2013, 19:55:07 ip
Sanoisin ennemminkin, että lehdet paloivat ja siksi tippuivat, liian pitkään valoa.
Erittäin epätodennäköistä, jopa mahdotonta. Olen käyttänyt testimielessä 120w lediä kiinni kasveissa pariakin vuorokautta putkeen.

Veikkaan kahta eri mahdollisuutta:
- Kasvit on lähiaikoina kannettu ulkoa sisälle. n. viikossa ne alkavat tiputtaa luontaisesti lehtiään, koska olosuhteisiin, etenkin ilmankosteus, tulee niin dramaattinen muutos.
- Ylikastelu.

Lannoituksen puute tuskin tiputtaa lehtiä yhtäkkisesti? Eli vahvin veikkaus itsellänikin on ylikastelu. Eivät olleet ulkona.

hellacce

Eipä keksinyt sopivaa ketjua mieltä askarruttaneelle kysymykselle, joten heitetään ajatus tänne. Elikkäs koskakohan löytyisi sellainen heppu, joka häikäisisi muita ohjelmointitaidoillaan ja koodaisi android-sovelluksen chiliwikistä. Tai no lähinnä lajikeluettelo ja -tietopaketti kuvien kera.. noh, mutta minä jatkan unelmointia että jospa joku päivä.. :)
Jätkä kasvattaa rehuja

Caide

Mään oo ikinä noita mobiilisovelluksia tajunnut. Hyviä esimerkkejä täysin turhista sovelluksista on facebook, wikipedia ja youtube. Siis mitä järkeä, kun voi puhelimessa mennä ihan sinne täysiversiosivulle. Poikkeuksena facebook, mikä on aivan sitä itteensä, kun kännykällä edes pääse sinne oikealle sivulle ja sovellus ei ole ikinä toiminut. No onhan se muutenkin sössitty pisin vitt... koko sivusto.

Eija

Lainaus käyttäjältä: Caide - lokakuu 30, 2013, 21:26:14 ip
Poikkeuksena facebook, mikä on aivan sitä itteensä, kun kännykällä edes pääse sinne oikealle sivulle ja sovellus ei ole ikinä toiminut. No onhan se muutenkin sössitty pisin vitt... koko sivusto.

Kyllä se facebook toimii mulla aivan mainiosti puhelimella.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: hellacce - lokakuu 30, 2013, 21:13:47 ip
Eipä keksinyt sopivaa ketjua mieltä askarruttaneelle kysymykselle, joten heitetään ajatus tänne. Elikkäs koskakohan löytyisi sellainen heppu, joka häikäisisi muita ohjelmointitaidoillaan ja koodaisi android-sovelluksen chiliwikistä. Tai no lähinnä lajikeluettelo ja -tietopaketti kuvien kera.. noh, mutta minä jatkan unelmointia että jospa joku päivä.. :)

Chiliwikistä voisi kyllä toisaalta tehdä mobiilisivuston, se hoituisi ihan css-pohjaisesti, joten ei sinällään olisi edes iso homma. Toisaalta myöskään appi ei olisi mitenkään poikkeuksellisen vaikea tehdä, mutta tuo mobiilisivusto toimisi laitteella kuin laitteella.

Jone1970

Mahtaakohan Jamaican Bell-Baccatum tykätä kyttyrää jos sen vaihtaa isompaan ruukkuun kesken kukinnan/sadotuksen? Eli onko vaaraa että kukat/podit alkavat vaihdon seurauksena tippuilemaan vai voinko tarttua toimeen huoletta?
Mikä ei tapa sattuu ihan hel*etisti.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jone1970 - marraskuu 12, 2013, 21:40:07 ip
Mahtaakohan Jamaican Bell-Baccatum tykätä kyttyrää jos sen vaihtaa isompaan ruukkuun kesken kukinnan/sadotuksen? Eli onko vaaraa että kukat/podit alkavat vaihdon seurauksena tippuilemaan vai voinko tarttua toimeen huoletta?

Jos et vaurioita juuria, eikä muutos ole muuten mitenkään suuri, niin ei pitäisi vaikuttaa. Mutta jos tuot kasvin ulkoa sisälle, vaihdat mullat kokonaan ja laitat isompaan pönttöön, niin ei voi kyllä sanoa varmaksi, mitä tapahtuu.

groovyholmes

Mulla oli kaksi naga morichia jotka halusin vaihtaa uuteen ruukkuun. (olivat isoissa ja raskaissa savisissa ulkoruukuissa) uutta multaa uuteen ruukkuun, kevyesti painellen päällimmäisiä kerroksia multaa, ja sen jälkeen päältä vettä että multa kastuu hyvin. Ja olen tosiaan ensimmäistä kertaa asialla! Sen jälkeen takaisin muiden seuraksi 4satasen lampun alle ja peruspöytätuuletin puhaltamaan vajaan metrin päästä kevyemmällä teholla. Noin tunnin kuluttua kun kävin kurkkaa miten voivat, niin lehdet ovat aivan velttona ja elottoman tuntuisina! Koko ajan jännittää että kuoleeko ne pois!

Eli annoinko vaan rankan yliannostuksen vettä, ja nyt täytyy odotella sormet ristissä parasta, vai teenkö hautakivet valmiiksi?

Chilivaari

Uuteen ruukkuun asettuminen kestää juurilla muutaman päivän ja siksi aikaa kannattaa kaikki haihduttava poistaa lehdiltä. Eli tuuletin ja valo pois pariksi päiväksi, eikä tuulettimella minusta kyllä ole käyttöä sen jälkeenkään.
Ensiavuksi laita muovipussi kasvin päälle löysästi, kunnes lehdet taas saavat ryhtinsä.

sorrii

Naga on kyllä aikas vahva kasvi..

Mä siirsin alkukesästä kotoa kaksi 120cm korkeaa nagaa kasvutunneliin keskelle peltoa [=kuuuumaa!]:
Toinen niistä oli kasvanut 10cm kuutiossa nft'n tapaisella kastelulla. Toinen oli kasvatettu taimesta asti pienessä verkkoruukussa taimibublerissa. Nuo molemmat istutin ~3l astiaan kookoskuituun vain viikkoa ennen ulos viemistä, joten juuritila oli aika pieni, ja kasvit todella isoja! Näytti siellä tunnelissa aika huonolta muutaman päivän, kun oli vielä helleviikot. Kasvarin lämpötilat huiteli mittarin mukaan yli 40 asteessa päivisin ja lehdet roikkuivat kuin märkä nahka. Mä sumuttelin niitä pari kertaa päivässä ja kaadoin juurelle vettä reilusti. Kuohkeaan maahan istutettuna ei liikakastelusta ollut huolta ..
Yllättävän äkkiä [=viikossa] ne toipuivat ja (ilmeisesti) kasvattelivat juuret vaikka alkuun näytti pahalta. Satoa tuli sitten syksyllä liikaa  ??? ??? ???

Kolmas yksilö samaa sarjaa oli kaikkein isoin, jota kasvatin isossa kivivilla-harkon palasessa [20x20x10cm] myöskin nft-tyyliin: Se lähti mökille kasvihuoneeseen autopottiin tilkittynä perliitillä. Hienosti sopeutui sekin kerrasta, ja satoa tulee edelleen keittiössä johon kuskasin se autopotteineen syyskuussa. Nyt luulen nyt että ensi kerralla tyydyn yhteen kasviin ...  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

groovyholmes

mulla olisi samassa tilassa kolme muuta kasvia jotka voivat hyvin, eli siirrän varmaan nämä kaksi ko. kasvia toiseen paikkaan... Paljon kiitoksia!

groovyholmes

seuraavana aamuna yhdentoista kintaalla olivat kasvit taas voimissaan, mahtavuutta!

Kajje

Mitäs asiantuntijat sanoo.. hometta vai jotain muuta?

Käytössä siis ZenGrow 2 ja lannoitteina flora mato + micro.  Parin metrin päässä asusteli ruukussa sukulaiselta adobtoitu ruohosibuli joka ei oikein "jaksanut" meillä asustella.

Eli kysymys: Käytössä Oasis-sieni jonka pitäisi olla home-vapaa. Onkohan hometta tullut muualta ja voiko tuo ruohosipuli tartuttaa chiliä em.tavalla?
Liika on liikaa, kohtuus liian vähän.

Miquel

Laita kuva!  Lannoite/kalkkisaostumat voi muistuttaa hometta :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Whili

Veikkaisin jonkillaista leväkasvustoa..   mutta kuvasta olisi helpompi arvailla.

ChiliK

Oon pistänyt kuivamaan uunipellille Inca red droppia n. 1kk sitten, ja lapussa lukee että otettu myrkytetystä puskasta. Puska on varmaankin myrkytetty vähintäänkin pari viikkoa ennen sadonkorjuuta, ja myrkkynä toimi Spruzitin tiiviste ohjeen mukaisella prosentilla. Voidaanko olettaa että vähintään kuukauden kuivaneet podit on syömäkelpoisia ja vapaita myrkystä? :D

sorrii

Mä syön Spruzitilla sumutetuista ilman mitään suoja-aikoja ...  8) 8)

Pahimmat "saippuat" pesen pois vaan. En toisaalta montaa grammaa chilejä kerralla syö.
Pullossa lukee: Varoaika maustekasveilla [=yrtit] 7 vuorokautta; muilla 1 vrk.
Elikät vuorokauden päästä sumutuksesta voi luvan kanssa syödä ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Osaisiko joku selventää noviisille, kuinka kauan kukan aukeamisesta esim. baccalla ja annuumilla kestää, että siitä alkaa muodostumaan podi? Tietenkin lajikekohtaisia eroja on varmasti valtavasti, mutta edes jonkinlaista arviota. Viikko, kaksi, kolme? Olettaen että kukka pölyttyy ja se podi alkaisi normaalisti siitä muodostumaan:) Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii selventää tätä!
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.