Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

En osaa ...  ;D .. mutta selvitän kuitenkin!
Kukka voi pysyä paikoillaan parisen viikkoa. Sitten se tippuu tai tiputtaa/kuivattaa terälehdet ja sen muna alkaa melkein heti näkyä ...

Oli muuten vaikea kysymys, kun yleensä niitä kukkia tulee ja menee kokoajan, niin ei yksittäisiin kukkiin oikein voi kiinnittää huomiota. Muistan kyllä kun joskus aikanaan mäkin nypin niitä kukkia ja ihan oikeesti ekana vuonna laskin ne! Ekalla nyppimisellä kukkia oli parikymmentä jotka nypin pois. Viikon päästä kukkia oli tuplamäärä, jotka nypin. Kolmannet kukat meni jo yli sadan kappaleen yhdellä [esim.] Aji Cristal -taimella.

Sitten voi-hitsin-hitsin-hitsi- noista kasveista parin loisteputken valolla jaksoi tulla 5-10kpl podeja kuitenkin vaan...

Mun kokemukseni mukaan kun kukkiminen alkaa, tulee niitä kukkia jatkuvalla syötöllä lisää jos olosuhteet on kunnossa, eli esim. ulkona, kasvihuoneessa ja hyvillä valoillakin. Nyppimisen oon minä jättänyt ja kun kasveja kukkii joka puolella kymmeniä aina, niin ei tarvitse seurata noin tarkaan  ::)

Raakileiden kysymisen odottelusta ei kyllä pääse eroon! Se kypsyminen vasta hitaalta tuntuu!  :-\ :-[
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Kiitokset!

Tämäkin selvensi jo asiaa huomattavasti:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

liveshere

Ihan ensimmäisiä chilejä ajattelin alkaa kasvattamaan,tälläinen kysymys olisi. Jos nyt laitan kaupasta ostettujen punaisten chilejen siemeniä itämään ja kasvattelen niitä sisällä ESL:eillä, koska ensimmäiset chilit mahtavat olla kypsiä? :) kasvatus alustana multa.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: liveshere - marraskuu 19, 2013, 22:01:24 ip
Ihan ensimmäisiä chilejä ajattelin alkaa kasvattamaan,tälläinen kysymys olisi. Jos nyt laitan kaupasta ostettujen punaisten chilejen siemeniä itämään ja kasvattelen niitä sisällä ESL:eillä, koska ensimmäiset chilit mahtavat olla kypsiä? :) kasvatus alustana multa.
Älä laita kaupan punaisista. Pahhaa. Maailma on täynnä herkullisia lajikkeita, kasvata niitä.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

liveshere

selvä homma. Mitä lajiketta voisit suositella aloittelijallle,mielellään nopea kun hirvittävän hidas.

bobster

Aji cristal on täydellinen valinta aloittelijalle. Myös muita baccatumeja kannattaa katsella.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Hämmennetään  8) ...

Aji Cristal voi toki olla kohtuullisen helppo saada tuottamaan satoa, mutta vaatii kuitenkin latvomista, leikkelyä ja/tai tukemista, kun tahtoo hyvässäkin valossa kasvaa aika köynnösmäisesti. Maku loistava, aloittelijalle hyvinkin tulinen. Jos pystyy ymmärtämään tuon kiipeilevän ja oksia roikottavan kasvutavan niin on eliittiä, varsinkin maultaan!

MINÄ suosittelisin aloittelijalle kuitenkin jotain helppoa Annuumia jota ei tarvitse latvoa, leikata, tukea tms. ja joka on nopea. Ja mietokin voisi varmaan olla. Alma Paprika esim: http://chilivaari.blogspot.fi/search/label/Alma%20Paprika
Mä sain siemeniä viime keväänä juurikin Chilivaarilta ja voin kyllä vähän jakaa eteenpäinkin. Alma oli tosiaan nopea eikä muutenkaan kovin vaativa. Tutun hyvän paprikan makuinen lievällä poltteella. Ainoa ongelmakohta oli mulla, että nuo olivat aika heikkoja kirvojen hyökätessä  ??? Harrastusta alottelevalla ei luulisi kuitenkaan pesivän kämpässään kirvoja ellei kasvattele jotain kaupan ruukkuyrttejä: niistä meinaan saa sitten kaikki ötökät ....
[[Katselin LiDL'ssä hiljattain ruukku-rosmariiniä kun ajattelin että olisi kiva puska keittiön ikkunalle. Sitten vilkaisin juuria: Paitsi että olivat harmaan ruskeat, niin juurten välillä vilisi pieniä ötököitä, ripsiäisiä luulisin ... sinne jäi ..]]

Baccatumeista helpompia voisivat olla Inca Red Drop ja Omnicolor, jotka kasvavat tukevasti. Vielä helpompi sittentaas sadon ja olosuhteiden kannalta on Lemondrop joka kasvutavaltaan on samaa sarjaa AC'n kanssa. Oikeesti isoja baccatumeja en talveksi kotiin suosittelisi [=starfish, bishps crown, aji fantasy .. ym.ym.ym.]

Jos haluaa heti hullujen kerhoon ja on valmis kuluttamaan resursseja kunnon lamppuun ja sähköön, niin Naga tietysti on mitä suositeltavin chili aloittelijan ekoihin omiin maistiasiin  :) ;) :D ;D
Sehän on chinenseksi kuitenkin yllättävän helppo! [=Itselleni Limonin jälkeen ensimmäinen Chinense josta tuli kunnolla satoa: sitä tuli niin kertakaikkiaan liikaa että hävettää  :-\ :-X :-[ ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

liveshere

Kiitos vastauksista ! tuo Alma vaikuttaisi aika hyvältä tälläiselle noviisille. Olisiko sorrii halukas jakamaan muutamia siemeniä tähän suuntaan?  :)

sorrii

Awttu

Osaisikos joku kertoa mika mahtaa mun incaa vaivata. kahdessa lehdessa tommoset reiat. otokoita ei ainakaan paljaalla silmalla loydy, eika muista kasveista loydy mitaan...

hoono soomi kun enkkunappis :>

sorrii

marraskuu 22, 2013, 15:06:40 ip #7030 Viimeisin muokkaus: marraskuu 22, 2013, 15:08:19 ip käyttäjältä sorrii
Ötökät löytyy yleensä lehden alta. Jos ei siellä mitään pikku-ukkeleita näy, niin voi olla vaan kolhu. Aika pienestä kosketuksesta voi taimen pehmeään lehten tulla reikä, joka sitten kasvaa kun reuna kuivuu ...

Onko Inca Red Drop vai Berry? Näyttää vähän karvaiselta ...

Whili

Inca berryltähän tuo näyttää  ;)

Joo ja samaa mieltä noista reijistä. Pikkutaimilla on joskus vähän kasvukipuja ja pienestäkin osumasta usein syntyy
tuollaisia reikiä  ..jos kerran mitään örkkejä ei näy. Jos seuraavissa lehdissä on reikiä niin sitten rehu tarkempaan syyniin.

Awttu

Lainaus käyttäjältä: sorrii - marraskuu 22, 2013, 15:06:40 ip
Ötökät löytyy yleensä lehden alta. Jos ei siellä mitään pikku-ukkeleita näy, niin voi olla vaan kolhu. Aika pienestä kosketuksesta voi taimen pehmeään lehten tulla reikä, joka sitten kasvaa kun reuna kuivuu ...

Onko Inca Red Drop vai Berry? Näyttää vähän karvaiselta ...

Joo berry on tama.

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 22, 2013, 15:26:29 ip
Inca berryltähän tuo näyttää  ;)

Joo ja samaa mieltä noista reijistä. Pikkutaimilla on joskus vähän kasvukipuja ja pienestäkin osumasta usein syntyy
tuollaisia reikiä  ..jos kerran mitään örkkejä ei näy. Jos seuraavissa lehdissä on reikiä niin sitten rehu tarkempaan syyniin.

Muista lehdista ei loydy eli eikohan tama sitten ollut vaara halytys!

0lli

En tiedä onko faktaa, mutta oon kuullut myös semmoisen väitteen että jos on joku tehokas valaisin ja kasvien lehdille jää vesitippoja sumuttelusta, niin voi syntyä niinsanottu suurennuslasi-efekti eli vesitippa toimii eräänlaisena suurennuslasina ja polttaa reiän lehteen  :o Mut voi olla ihan legendaa vaan :)

chinkki

Hei,

Päätin aloittaa chiliharrastuksen viisi päivää sitten (ja olen sitä hyvin aktiivisesti harrastanut siitä lähtien!:)). Tilasin seuraavat siemenet:

C. baccatum
Starfish
Lemon Drop
Omnicolor
Aji Cristal
Aji Rojo
Aji Fantasy
Aji Ovo

C. annuum
Chilaca
Ancho Poblano
Goat's Weed
Minipaprika, Red

C. chinense
Moruga Scorpion
Caribean Red Habanero
Pink Habanero

C. pubescens
Rocoto PI585273
Rocoto Turbo Pube
Red Peruvian Rocoto

Vielä jäi moni lajike kutkuttamaan, kuten moni tulisempi chinenses ja serranon puuttumisesta sain jo kuulla. Mutta pystään nyt näissä, ehkä.

Mutta, mitä minun kannattaisi ryhtyä idättämään ensi vuodeksi?

Jonkinlainen pieni vesiviljelysysteemi varmaan rakennetaan kotiin idätys- ja kasvatusvaiheeseen. Mitkä kasvit hyötyisivät siitä eniten? Nuo habanerotko? Isoina kaikki ulos muuttavat saavat mennä ruukkuihin, amppeleihin ja saaveihin kasvuturpeeseen.

Kannattaako minun Moruga Scoprionia kylvää? Voiko sitä käyttää järkevästi jossain ruuassa? Tykkään kyllä tulisesta, ja käytän ruuanlaitossa paljon kiinalaista kuivattua chiliä ja tuoreita bird's eye chilejä, muiden potkua antavien aineiden lisäksi, mutta meneeö tuo peijakainen ihan överiksi..?:)

Minulla on chileille tarjollla kasvatuspaikkoja muutama kasvihuoneessa, muutama lasitetulla parvekkeella, rajattomasti paikkoja ulkona mökillä ja pari haluaisin myös kotiin kerrostaloasunnon aurinkoisella ikkunalaudalle. Olisin kiitollinen kommenteista, mikäli suunnittelu on mennyt pieleen. Esim. mitkä noista lajeista tarvitsisivat eniten nuo rajatut kasvihuonepaikat satoa tuottaakseen ja mitkä ovat tuottoisia muutenkin? Mitkä chilit toimivat kivasti amppeleissa, mitkä ruukuissa ja mitkä tarvitsevat eniten tuota vertikaalista seinätilaa köynnöstääkseen?

Neljä kasvihuoneeseen ja kaksi amppeleihin kasvihuoneeseen:
Red Peruvian Rocoto, Aji Fantasy, Ancho Poblano ja Chilaca kasvihuoneeseen? Pink ja Red Habanero amppeleihin?
Kannattaako Poblano ja Chilaca kumminkin tuholaisten pelossa kylvää ulos? (Kasvihuoneeseen tulee tomaattia näiden lisäksi, jos sillä on väliä) Toimivatko habat normikokoisissa amppeleissa?

Muutama lasitetulle parvekkeelle, jossa aurinkoinen ja varjoisa puoli:
Aurinkoon Lemon Drop ja Aji Cristal ja varjoisammalle puolelle PI585273

Muutama ulos kiipeämään eteläseinälle:
Starfish, Aji Rojo, Minipaprika red

Muutama kerrostaloikkunalle:
Goat's weed, Omnicolor, Aji Cristal

Kiitos etukäteen, mikäli joku ehtii auttaa.:)

bobster

Chinenset kuumimpaan paikkaan. Pistä Rocotot mieluummin amppeleihin, kuin Habanerot. Ei ulkona kannata tuholaisia pelätä. Ulkoa löytyy petoja. Mulla kirvat ilmeni vasta sisälle oton jälkeen.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

PP

Luit varmaan jostain, että rocotot tykkää puolivarjosta? Se on vanha ja sikäli väärä käsitys, että ne tykkää auringosta siinä missä muutkin lajit. Liikaa aurinkoa ei voi olla, mutta se on totta, että kaikkein kuumimpiin paikkoihin niitä ei kannata sijoittaa.

chinkki

Kiitos tosi paljon vastauksista! Näistä on hyötyä:)

Lainaus käyttäjältä: bobster - marraskuu 25, 2013, 17:00:19 ip
Chinenset kuumimpaan paikkaan. Pistä Rocotot mieluummin amppeleihin, kuin Habanerot. Ei ulkona kannata tuholaisia pelätä. Ulkoa löytyy petoja. Mulla kirvat ilmeni vasta sisälle oton jälkeen.

Kiitos, vaihdan nuo siis päittäin habat ja rocotot.

Tarkennan vielä, siis voiko tuholaiset olla ongelma noille minun poblanoille ja chilacoille kasvihuoneessa vai kannattaisiko ötököitä pakoon juuri laittaa taivasalle ulos?

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 25, 2013, 17:39:40 ip
Luit varmaan jostain, että rocotot tykkää puolivarjosta? Se on vanha ja sikäli väärä käsitys, että ne tykkää auringosta siinä missä muutkin lajit. Liikaa aurinkoa ei voi olla, mutta se on totta, että kaikkein kuumimpiin paikkoihin niitä ei kannata sijoittaa.

Näin juuri olen lukenut. Kiitos paljon vinkistä. Näin nuorena harrastajana kaikki vaan liimautuu nuppiin, ehkä se maalaisjärki chilinkasvatukseenkin joskus kehittyy:) Mutta hienoa, en sitten piilottele rocotojakaan auringolta, mutta ehkä siirrän ne (mahdollisilla) kesäkuumilla ainakin pois kasvihuoneesta.

Onko mikään chililajeista satoisa/toimiva hieman varjoisemmassa paikassa esim tuolla parvekkeella, vai kannattaako tällöin aina laittaa lisävalo?

0lli

Lainaus käyttäjältä: chinkki - marraskuu 25, 2013, 18:04:41 ip
Onko mikään chililajeista satoisa/toimiva hieman varjoisemmassa paikassa esim tuolla parvekkeella, vai kannattaako tällöin aina laittaa lisävalo?

Terve! Itseäkin alkoi chilitouhut kiinnostaa jokunen kuukausi sitten ja ensikasvatukset siis meneillään. En voi siis vuosien kokemuksella enkä oikeastaan millään kokemuksella puhua, mutta mieleeni tuli että lemon drop voisi olla hyvä parvekkeelle hieman varjoisampaan paikkaan, ainakin www.chiliwiki.fi sanoo valontarpeeksi "keskinkertainen". Eipä sekään siis varmaan hämärässä viihdy, mutta jos edes jonkin verran suoraa aurinkoa saisi, niin veikkaisin että voisi viihtyä:) Mutta kokeneemmat korjatkoon, jos ihan päin mäntyä neuvon, en kuitenkaan väärää tietoa halua näin noviisina täällä jaella:)

Huru-ukko

Starfish viihtyy hiukan varjoisemassakin. Ja sopii parvekkeelle hyvin, koska kasvaa hyvissä olosuhteissa parimetriseksi puskaksi ruukkuviljelyssäkin. Jos siihen partsille ei paista lainkaan aurinko, niin kannattaa kyllä harkita mitä siihen laittaa, ja tuskin tuo Starfishkään silloin kovin menestyy.