Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chipe

Lainaus käyttäjältä: Mattson - lokakuu 04, 2014, 22:15:18 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 04, 2014, 19:39:17 ip
Marjoja ovat: vesimeloni, munakoiso, chili, banaani (joka kasvaa ruohossa, ei puussa)
Marjoja sen sijaan eivät ole: mansikka, vadelma, karhunvatukka
Paprika on hedelmä.

*huokaus* muttakun paprika=chili, niinkuin hurukin jo sanoi, capsicum annuum... ikuisuusvääntö...

Tuo minuakin hämää kaikkein eniten. Kotimaiset kasvikset tosin väittää paprikaakin marjaksi:

"Paprikan hedelmä on kasvitieteellisesti marja."

Wikipedia on osoittautunut chilitietoudessa varsin onnettomaksi lähteeksi ja englanninkielisen Wikipedian mielestä chili on vuorostaan hedelmä. Mutta chiliyhdistykseltä ja Kotimaiset kasvikset ry:ltä voisi odottaa parempaa tietämystä?

ChiliTard

Mutta eikö se ole niin, että kaikki marjat ovat hedelmiä - mutta kaikki hedelmät eivät ole marjoja?

chipe

Lainaus käyttäjältä: ChiliTard - lokakuu 04, 2014, 22:52:22 ip
Mutta eikö se ole niin, että kaikki marjat ovat hedelmiä - mutta kaikki hedelmät eivät ole marjoja?

Niinpäs muuten onkin. Wikipediassa on tuota luokittelua tarkemmin ja kyllähän asia vaikuttaisi tuon perusteella olevan aika selvä. Chili (ja paprika) on siis marja ja siten myös hedelmä. Palko se ei ole vaikka sitä sellaiseksikin kutsutaan. Pidän asiaa ratkaistuna kunnes joku parempien lähteiden nojalla toisin todistaa :).

sorrii

Kommentoimpa pikästä aikaa vähän kaikkea. Ei jaksa tabletinläpyskällä kikkailla lainauksia..

-Kun puhutaan riittävästä lämmöstä, tai lämmitetystä tilasta, on hyvä muistaa että se tarkoittaa verrattuna ulos! Asuintiloissa lämpö on jopa ongelma. Jatkuva lämmin ilman viileämpiä öitä siis... Mutuna väittäisin, että myös pimeyttä tarvitaan samoin välillä, että olosuhteet ovat tasapainoiset.
-Rocotot eivät vaadi kasvihuonetta. Parasta satoa oon minä saanut ylivuotisista kasveista, jotka olen vienyt ulos mahdollisimman aikaisin keväällä. Ei tietenkään vielä silloin kun on vaara pakkas- tai hallaöistä. Pahin pettymys tuli tänä kesänä, kun kerrankin idättelin pubet joulukuussa ja vein kasvihuoneeseen toukokuussa. Siirsin ne ulos kasäkuun alussa kun kasvariin tuli muita paprikoia (=paprikakasveja kuten Naga Morich ja Petenero  8) ) Se kasvarihoito sai aikaan kyllä hienon kasvuspurtin, mutta kylmän kesäkuunkin takia varmaan jäi podit hyvin vähiin. Samaan aikaan oli toisia pubeja (samoja lajeja) taivasalla Tampereella, joka on kylmempää kasvuvyöhykettäkin kun mökki Valkeakosken Rauttussa. Tampereen pubet tekiväy satoa ihan ok. Rocotoilla on hyvä olla iso astia ja paljon multaa.
-Mun kokemukseni 5v ajalta on ollut että annuumeja lukuunottamatta ylivuotiset chilit tekevät satoa paljon helpommin, enemmän, nopeammin keväällä. Tabasco -jonka kuva tuo ylempi ei varmasti ole!- tekee toisena vuotena ensimmäisen sadon. Kolmantena tuplaten ja neljäntena 4-kertaisesti. ..  8)
Mun Tabascossani erityinen tuntomerkki on, että podit (palot, marjat, hedelmät, vihannekset ...mitäsenonväliä?!?) ovat märkiä sisältä; kuori on pehmeä, mutta sitkeä, niin että varmasti roiskahtaa mehut silmään kun yrittää leikata muulla kuin partaterällä. Raakana vaaleanvihreitä, kypsyvät oranssista punaisiksi. Violettia ei tule edes uv-lampulla...
-Tänä vounna on tullut laiskuuttaan kokeiltua miten kasvit tykkää muovitunneleissa syksyn kylmenevistä keleistä. Edelleen näyttävät chilit (ramiropaprika, poblano, pimenta de esplette, jalapeno .mm.) ihan eläviltä. Hedelmää kypsyy edelleen. Tomaateissakin viimeiset tertut kypsyvät, vaikka vähät lehdet näyttävät jokseenkin kuolleilta. Ulkona kuoli Outdoorgirl - tomaatti ensimmäisenä, siiten kesäkurpitsat. Tomatillot kestävät vielä mutta ananaskirsikat paleltuivat. Aji Cristal aurikokenno-nft'ssä ulkona oli viime viikolla ihan voimissaan, mutta kuskasin sen varmuuden vuoksi kotiin lasiparvekkeelle ebbiin kypsyttelemään VALTAVAN satonsa. Parvekkeen saa pysymään plussalla sähköllä tai pitämällä ovea raollaan ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Jos tekee simppelin rajanvedon marjan ja epämarjan välille:
- marjassa siemenet sisällä (chili, mustaherukka jne)
- epämarjassa siemenet ulkona/ulkopinnalla (vrt. mansikka jossa siemenet selkeästi ulkopinnassa, vadelma taas on luumarja jossa maltokerroksen keskellä on endokarpin ympäröimä siemen)
En ota kantaa hedelmien ja marjojen välisiin kiistoihin.

San-M

Kannattaakohan ikkunalauta/parvekekasvatuksessa lähteä yrittämään talvettamaan rocotoa vai laitanko suosiolla uudet siemenet (tällä kertaa vähän aiemmin kun maaliskuussa) itämään?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: San-M - lokakuu 05, 2014, 17:55:28 ip
Kannattaakohan ikkunalauta/parvekekasvatuksessa lähteä yrittämään talvettamaan rocotoa vai laitanko suosiolla uudet siemenet (tällä kertaa vähän aiemmin kun maaliskuussa) itämään?

Uskoisin parvekekasvatuksessa talvettamisen olevan hyvä idea, en osaa sanoa sisäkasvatuksesta.

NPhoBiaz

Meinasitko sorrii, että MINUN kuvani ei taatusti ole Tabasco? :o

sorrii

En uskoisi tuotakaan Tabascoksi, JOS omani on se aito  8)

Tätä kuvaa tarkoitin: Uskoisin sen olevan joku koriste-annuum

Tässä on mun 4 vuotias: keittiössä kypsymässä viime viikosta lähtien. Siihen asti tuo oli muovitunnelissa keskellä peltoa.

Saattaisi tuo mun kasvi olla vaikkapa joku Pequin. Tabasco -nimellä sen löysin siemenkiertokirjeestä. Pequinin -ja käsittääkseni yleensäkin frutescensien- erityispiirre lukemani mukaan on se että niissä on märkä sisus. Ihan jopa nestettä podeissa ... Mulla on .. taisiis mun Tabascollani ...  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 05, 2014, 11:31:30 ap
-Mun kokemukseni 5v ajalta on ollut että annuumeja lukuunottamatta ylivuotiset chilit tekevät satoa paljon helpommin, enemmän, nopeammin keväällä.

Ylivuotisten vs. uusien taimien satoisuudesta taitaa löytyä yhtä ristiriitaista tietoa kun vähän kaikesta muustakin chileihin liittyvästä :). Tuo riippuu varmaan ainakin siitä mihin verrataan eli annetaanko ylivuotiselle käytännössä pituutensa verran etumatkaa vai verrataanko uuteen aikaisemmin idätettyyn ja lähtötilanteessa vastaavaan mittaan ehtineeseen.

Sisä/parvekekasvatuksessa talvetus nyt lienee suhteellisen kätevää mutta ulkona ja etenkin suoraan multaan istutettuna noiden siirtäminen takaisin sisälle on operaatio johon en itse ilman erityistä syytä viitsi ryhtyä. Ihan jo siksikin että sieltä ulkoa voi tulla monenmoista mönkijää mukana sisälle. Parin kasvin suhteen tosin pitää itsekin tehdä poikkeus, kuten Surinamin haban, jota uhkaa muutoin sukupuutto. Tuotakin tosin on tarkoitus paremminkin sadottaa kuin talvettaa. Ironista kyllä sukupuuttouhkaan taisi johtaa se että istutin tuon ruukkuun helpottaakseni mahdollista sisällesiirtoa ja sato taisi jäädä saamatta juurikin siksi ettei tuo viihtynyt ruukussaan...

Oma strategiani aikaisempaan satoon on sama kuin tänäkin vuonna: "kertakäyttö"-annuumit. Eli aikaisin idätetyt nopeat lajikkeet (ainakin Fire/Orange Flame) jotka saavat sadottaa heti kun siihen kykenevät. Tänä vuonna seurauksena oli taimia jotka ~30cm pituisina tuottivat loistarien alla muutamia podeja kypsäksi loppukevään aikana ja nyykähtivät sitten pitkäksi aikaa kaiken annettuaan (antavat nyt toista satoaan mutta eivät koskaan kasvaneet kovin suuriksi). Nuo tarjosivat omalle kohtuukäytölleni riittävästi tuoretta kypsää chiliä jo ennenkuin kasvihuonekausi edes alkoi ja riittävän taimimäärän ansiosta sitä oli juuri tarpeeksi aina siihen saakka kun isommat sadot alkoivat.

sorrii

LainausYlivuotisten vs. uusien taimien satoisuudesta taitaa löytyä yhtä ristiriitaista tietoa kun vähän kaikesta muustakin chileihin liittyvästä :)

Näinhän se taitaa olla  8)

Frutescenseistä kuitenkin muistan lukeneeni, että kunnon satoa tulee tyypillisesti vasta 3-vuotiaasta kasvista.
Toinen oma kokemus on sitten pubescensit, joita en ole koskaan älynnyt oikein idättää riittävän aikaisin. Ylivuotiset ovat ainakin idätetty riittävän aikaisin  ;D
Sitten on tiet baccatumit, esim. Aji Cristal, jotka ylivuotisina ovat alkaneet tehdä satoa helmikuussa heti kun ikkunasta vähän aurinkoa alkaa pilkistelemään. Niitäkään en ole idätellyt sitten taas kuin maaliskuun alussa. Samoin baccatumeista otetut pistokkaat ovat alkaneet tehdä satoa 20cm korkusina, kun taimet venyvät 1m mittaan ilman podiakaan. Tämä tietysti loisteputkilla ja/tai valoa säästellen ...

Kotikasvatuksessa kerrostalossa on aina ongelmansa. Vaikka mulla on ollut mahdollisuus kasvatella kesällä kasveja mökillä kasvarissa ja nyt parina kesänä vuokrapalstalla, niin hankalaa on kasvatella taimia kovin isoiksi; 100 tainta niin että kaikille riittää hyvä paikka valossa ennen sitä kesää. Siksikin on aina kiusaus vähän viivytellä idätyksiä... Ja syksyllähän ne talvetettavat on niin pieniä  ;)

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 05, 2014, 23:10:56 ip
Frutescenseistä kuitenkin muistan lukeneeni, että kunnon satoa tulee tyypillisesti vasta 3-vuotiaasta kasvista.

Pitäis varmaan tuota fruteakin kokeilla kun siitä ei ole vielä mitään kokemusta. Olis ainakin mukava maistaa miltä tabasco oikeasti maistuu. Tabasco-kastikkeiden ansiosta kun tiedän miltä etikka maistuu ja sen etten pidä siitä.

Toinen oma kokemus on sitten pubescensit, joita en ole koskaan älynnyt oikein idättää riittävän aikaisin. Ylivuotiset ovat ainakin idätetty riittävän aikaisin  ;D

Mulla on jo ensimmäiset viiden pubelajin edustajat sirkkalehdillä. Canarion epäonnistumisen jälkeen en aio toista kesää jäädä täysin pubeitta :). Nuo on nyt tarkoitus sijoittaa ulkoilmaan heti säiden salliessa. Riittävän suuret ruukut on jo hankittu (varmaan 30-50 litraisia). Saakohan pubeista muuten paremman sadon jos laittaa tuollaiseen ruukkuun yhden taimen vs. useamman, jos lähtökohta on että ulkona ympärillä on muutoin vain vapaata tilaa? Useampi taimi ainakin vähentäisi yhden menettämisen riskiä.

Sitten on tiet baccatumit, esim. Aji Cristal, jotka ylivuotisina ovat alkaneet tehdä satoa helmikuussa heti kun ikkunasta vähän aurinkoa alkaa pilkistelemään. Niitäkään en ole idätellyt sitten taas kuin maaliskuun alussa. Samoin baccatumeista otetut pistokkaat ovat alkaneet tehdä satoa 20cm korkusina, kun taimet venyvät 1m mittaan ilman podiakaan. Tämä tietysti loisteputkilla ja/tai valoa säästellen ...

Nuo kyllä kuulostavat varsin hyviltä suorituksilta ylivuotisten eduksi.

Kotikasvatuksessa kerrostalossa on aina ongelmansa. Vaikka mulla on ollut mahdollisuus kasvatella kesällä kasveja mökillä kasvarissa ja nyt parina kesänä vuokrapalstalla, niin hankalaa on kasvatella taimia kovin isoiksi; 100 tainta niin että kaikille riittää hyvä paikka valossa ennen sitä kesää. Siksikin on aina kiusaus vähän viivytellä idätyksiä... Ja syksyllähän ne talvetettavat on niin pieniä  ;)

Tänä vuonna taisin idätellä reilut 100 tainta 3 loisteputkivalaisimen voimalla. Niiden lähiympäristö oli hyödynnetty aika tehokkaasti... Taimet, varataimet, niiden varataimet, harjoittelukausi varman päälle ;). Suuri osa noista tosin oli aika pienikokoisia kasvariin mennessään.

Jani M

Capsicum frutescensin tunnistaa helpoiten kukista. Kukan takana on jyrkkä 90 asteen mutka kukkavarressa ja kukan emien varret ovat violetit.

Sihijuoma666

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 05, 2014, 22:09:13 ip

Tässä on mun 4 vuotias: keittiössä kypsymässä viime viikosta lähtien. Siihen asti tuo oli muovitunnelissa keskellä peltoa.

Saattaisi tuo mun kasvi olla vaikkapa joku Pequin. Tabasco -nimellä sen löysin siemenkiertokirjeestä. Pequinin -ja käsittääkseni yleensäkin frutescensien- erityispiirre lukemani mukaan on se että niissä on märkä sisus. Ihan jopa nestettä podeissa ... Mulla on .. taisiis mun Tabascollani ...  8) 8) 8)

Duke Pequin ainakin on sisältä erittäin kostea ja hedelmä on kuorta lukuunottamatta erittäin pehmeää kypsänä. Podien muoto kuitenkin paljon "tylpempi" kuin Tabascossasi. Pequinin varressa ei kuitenkaan ole lainkaan tuota violettia sävyä mitä NPhoBiazin linkittämässä kuvassa näkyy. Melkein väittäisin tuota annuumiksi ja joksikin Thai -tai Birds Eye-variantiksi..?

Tässä joku "Birds Eye Chili"

sorrii

LainausOlis ainakin mukava maistaa miltä tabasco oikeasti maistuu. Tabasco-kastikkeiden ansiosta kun tiedän miltä etikka maistuu ja sen etten pidä siitä.

Mä pidän kyllä etikastakin ... säilykkeissä ym .. en raakana  ???
..toisaalta oon täysin allerginen kaikeille luonnollisesti hapatetulle, hapantuneelle, homehtuneelle, mädänneelle ja nyt käymistuotteillekin.
Tabasco-kastikkeessakin vähän arveluttaa sellainen "piimä-aromi" joka varmaan on tulosta pitkästä kypsytyksestä. Tabaso antaa oman ihan kivan arominsa juurikin reseptien "tippa tabascoa" annoksella. Eipä se etikka siinä mitään meinaa, jos sekoitetaan vaikka teelusikallinen johonkin soosiin. Hyvä mauste se on, muttei toki silloin jos siitä haluaa tulisuutta hakea.

Tabasco-pippuri, eli chili maistuu ihan omallensa. Potku on musta verrattvissa ihan oikeesti tulisiin chileihin kuten vaikkapa Nagaan sillä erotuksella että se iskee heti! Scoville-lukemat eivät varmaan ole lähelläkään, mutta kyllä siitä tietää chiliä maistaneensa. Musta se maku voisi olla hyvinkin jonkun annuumin ja chinensen sekoitus ... Ei ehkä varsinaisesti herkullinen, mutta hyvä mauste kuten vaikkapa valkoipippuri tai joku Goats Weed: eipä nekään paljaaltaan suoranaisesti makuhermoja hyväile ...  ::)

NPhoBiaz

En uskoisi tuotakaan Tabascoksi, JOS omani on se aito  8)

Pequinin -ja käsittääkseni yleensäkin frutescensien- erityispiirre lukemani mukaan on se että niissä on märkä sisus. Ihan jopa nestettä podeissa ... Mulla on .. taisiis mun Tabascollani ...  8) 8) 8)

Ei kyllä ole märkä sisus minun podeissani, saatikka pehmeä kuori. :-\

Lainaus käyttäjältä: Jani M - lokakuu 06, 2014, 01:09:16 ap
Capsicum frutescensin tunnistaa helpoiten kukista. Kukan takana on jyrkkä 90 asteen mutka kukkavarressa ja kukan emien varret ovat violetit.

KIITOS, tällaista tietoa olen metsästänyt. :) Tarkastelen kukkia tänään tarkemmin.

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - lokakuu 06, 2014, 01:09:57 ap
Pequinin varressa ei kuitenkaan ole lainkaan tuota violettia sävyä mitä NPhoBiazin linkittämässä kuvassa näkyy. Melkein väittäisin tuota annuumiksi ja joksikin Thai -tai Birds Eye-variantiksi..?

Tässä joku "Birds Eye Chili"

Joo, mausta tuli kyllä heti mieleen Bird's Eye Baby, joka minulla kasvoi tänä vuonna. Lähes identtinen sen suhteen. Polte iskee heti, ja se on aika ärhäkkä, mikä viittaisi annuumiin päin myös. Ehkä tyydytään toteamaan tuo joksikin Bird's Eye variantiksi? :D Koitan räpsiä vielä kypsymisestä pari kuvaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 06, 2014, 01:14:16 ap
Tabasco-kastikkeessakin vähän arveluttaa sellainen "piimä-aromi" joka varmaan on tulosta pitkästä kypsytyksestä. Tabaso antaa oman ihan kivan arominsa juurikin reseptien "tippa tabascoa" annoksella. Eipä se etikka siinä mitään meinaa, jos sekoitetaan vaikka teelusikallinen johonkin soosiin. Hyvä mauste se on, muttei toki silloin jos siitä haluaa tulisuutta hakea.

Tabasco-kastikkeen valmistuksessa chilit hapatetaan ennen kuin niistä tehdään kastiketta.
https://www.youtube.com/watch?v=ZgWk4nhwHNY

sorrii

??? Voihan nenä  :(
En kyllä jaksais 3 vuotta odotella jotain %¤#"£@!! soosia ...

Oon ajatellut kokeilla tuon tyylisiä kastikeita yhdestä sun toisesta chilistäni. Viime vuoden Tabascotkin vaan lopulta jäivät pakastimeen odottamaan sulatusta ja päätymistä biojätteeseen .. Vastaisikohan vuoden kypsytys pakastimessa mitenkään tuota tammitynnyri-fermentointia: varmaan pakastimessakin on tarttunut kivoja aromeita niihin esim. kylmäsavulohesta jonka pakastin jouluna ja unohdin sinne koko kevääksi  :D

Näin jossain ohjeen Srirachan valmistukseen, jonka joku oli kokeilemalla moneen kertaan keksinyt: Siinä chilimössön annettiin käydä huoneenlämmössä kunnes alkaa vähän kuplia, eli pari päivää. Sitten kuitenkin keitetään ennen pullotusta. Ehkä siinäkin lisättiin etikkaa tai viinietikkaa ym.

Kuivattuja chilejä on monelta vuodelta kertynyt ja jäänyt pölyyntymään kaappeihin, kun ei niitä tule niin paljoa käytettyä. Hyvä kun jokaista lajia oon ehtinuyt kerran kokeilla. Pakastettuja chilejä on jonkun verran sentään tullut käytettyä. Etikkasäilykkeet ovat jääneet melkein pääsääntöisesti vanhenemaan kellariin...
Ongelma on siinä, että mulla on aina jonkunverran tullut ympäri vuoden tuoretta satoa, joka on jokseenkin riittänyt omiin tarpeisiin.

Chilien kasvattelu onkin jo suosiolla muodostunut harrastukseksi jossa tärkeää on tekeminen eikä niinkään tulos  8)

Kastikkeet Tabascon tyyliin, mieluummin nopeammalla "Sriracha-menetelmällä" voisi olla tapa jolla saa satoa säilöttyä pieneen tilaan, niin että eri lajeja tulisi vuorollaan maisteltuakin. Tuon 3 vuoden viinitynnyrikäsittelyn kyllä jätän väliin ja mieluummin pyrin tuoreeseen makuun vähällä käsittelyllä ja lisäaineilla....

Amondae

Tätä kuvaa tarkoitin: Uskoisin sen olevan joku koriste-annuum

Tän kaverin henkilöllisyyshän ei siis ollut epäselvä, se on mun Prairie Fire :) kuva oli vaan NPhoBiazille esimerkkinä, että voi verrata omaan kasviinsa, kun mietti voisiko se olla Prairie Fire.

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 06, 2014, 01:14:16 ap
Tabasco-pippuri, eli chili maistuu ihan omallensa. Potku on musta verrattvissa ihan oikeesti tulisiin chileihin kuten vaikkapa Nagaan sillä erotuksella että se iskee heti! Scoville-lukemat eivät varmaan ole lähelläkään, mutta kyllä siitä tietää chiliä maistaneensa. Musta se maku voisi olla hyvinkin jonkun annuumin ja chinensen sekoitus ... Ei ehkä varsinaisesti herkullinen, mutta hyvä mauste kuten vaikkapa valkoipippuri tai joku Goats Weed: eipä nekään paljaaltaan suoranaisesti makuhermoja hyväile ...  ::)

Eli kuuluu osastoon pitäisi maistaa mutta montaa puskaa ei kannata viljellä. Goats Weediä pitää ainakin laittaa puska ensi vuodeksi. Petyin niin pahasti Bolivian Rainbowin valheelliseen markkinointiin kun sen väitettiin olevan karmeaa mutta eipä tuo nyt paljoa muista annuumeista poikennut ;).

Tuo Tabascosoosin hapatus varmaan osaltaan selittää miksi maku ei miellytä. Toisaalta en ole tykännyt tähän mennessä oikein mistään kaupan kastikkeesta ja nagakastikeessakin se hapan etikkainen maku häiritsi poltetta enemmän.