Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Whili

Lainaus käyttäjältä: Jame - marraskuu 15, 2014, 22:40:30 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - marraskuu 15, 2014, 22:19:17 ip
Omat kokemukset tuosta jälkikypsytyksestä ovat hyvin rajalliset (ei ole ollut oikein tarvetta vielä) mutta tähän asti noilla on ollut paha tapa nahistua ennen kypsymistä.

Samma här. Ja ainakin osa sisällä kypsytetyistä on siinä mielessä vajavaisia ettei niissä ole normaalia poltetta. Esim. itsellä kypsyi sisällä Habanero Sudden Deathia jotka ovat tyyppiä vähätulinen.
Värin saavat kyllä sisällä ja siemenetkin saattavat tulla sukukypsiksi, mutta maku ei hirveästi parane.   ...Paitsi rocotoissa.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 15, 2014, 22:53:08 ip
Värin saavat kyllä sisällä ja siemenetkin saattavat tulla sukukypsiksi, mutta maku ei hirveästi parane.   ...Paitsi rocotoissa.

Siinä tapauksessa taitaa olla vain paras kuivailla vihreänä.

PP

En muista oliko Lemon Drop vai joku muu lajike, mutta olen nähnyt vihreänä kuivattua kehuttavan kalamausteena.

Whili

Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 16, 2014, 01:01:03 ap
En muista oliko Lemon Drop vai joku muu lajike, mutta olen nähnyt vihreänä kuivattua kehuttavan kalamausteena.
Stripe  http://chiliwiki.fi/index.php?title=Stripe

chipe

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 16, 2014, 01:02:30 ap
Lainaus käyttäjältä: PP - marraskuu 16, 2014, 01:01:03 ap
Stripe  http://chiliwiki.fi/index.php?title=Stripe

Tuli tuosta mieleen että Fataliihan aiemmin myi vihreää nagajauhetta harvinaisena herkkuna nimellä "Naga Morich Green Devil". Onko tuo Green Devil joku erillinen lajike vai ihan markkinointinimi? Eli oliko vain raaka kypsää harvinaisempaa? ::)

sorrii

marraskuu 16, 2014, 13:43:55 ip #8725 Viimeisin muokkaus: marraskuu 16, 2014, 13:52:33 ip käyttäjältä sorrii
Nahistuneita on hyvä kuivata ...  ;)

On vähän ristiriitaista kokemusta maun kehittymisestä jälkikypsytyksessä. Mun kokemus on ollut että tulisuus usein lisääntyy. Jopa Lombardoista tuli tulisia kum muhivat ~1kk paperipussissa. Mä oon kyllä pitänyt nuo paperipussit parvekkeen nurkassa, jossa pysyy lämmöt 10-15 asteessa. =Lasitettu, eristetty parveke ja ovi aina raollaan sisälle..
Huoneenlämpö tahtoo mulla olla 25 ja päivisin jopa 27 silloin kun on enempi lamppuja käytössä: niin kuumassa kyllä pilaantuu kaikki nopeasti ...

PS. Tänä vuonna ei juuri jalluja tullut, kun ötökät vaivasivat keväällä ja niistä jotenkuten selvinnneet pari pikkupuskaa tuli istutettua aikas huolimattomasti savimaahan mun
plantaashillani. Ne mitä poimin, olivat täysin tulettomia - varmaankin Gauchojen jälkeläisiä. Selvittelin juuri pari päivää sitten ne muutamat podit ja yllätyin maistaessani, että olivat ihan napakan tulisia nyt!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Kuolee tuskallisesti hukkumalla ...
[tai kuoli jo! jos otat pois ruukusta vaikkapa sanomalehden päälle juuripaakku kuivumaan ja kun on vain vähän kostea, takaisin ruukkuun: voi alkaa tehdä uutta versoa. Suurimman osan varresta saa leikata pois. Jos ei ole älyttömän ainutlaatuisen harvinainen laji, niin abort
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

Mistäs porukka löytää noita pienen pieniä minigrippejä? Itse oon tähän asti käyttänyt noita 10x8cm pusseja, mutta tuntuvat vähän turhan isoilta :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Trioniska

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Whili

Lainaus käyttäjältä: 0lli - marraskuu 29, 2014, 08:56:22 ap
Mistäs porukka löytää noita pienen pieniä minigrippejä? Itse oon tähän asti käyttänyt noita 10x8cm pusseja, mutta tuntuvat vähän turhan isoilta :D
Lainaus käyttäjältä: Trioniska - marraskuu 29, 2014, 09:04:22 ap
http://www.chilitarvike.fi/salpapussit  ;)
..ja älkää pelästykö noita toimituskuluja, vaan klikatkaa toimitustapa: Kirje (1,00 €)

0lli

Lainaus käyttäjältä: Whili - marraskuu 29, 2014, 10:04:14 ap
Lainaus käyttäjältä: 0lli - marraskuu 29, 2014, 08:56:22 ap
..ja älkää pelästykö noita toimituskuluja, vaan klikatkaa toimitustapa: Kirje (1,00 €)

Noniin yllättävänkin läheltä löytyi, kiitokset molemmille! :D
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Jame

Eilen kävine ensimmäistä kertaa Chilitarvikkeessa ja arvatkaa mitä unohdin ostaa vaikka ne olivat ykkösenä ostoslistalla  :-[

No eniveis, kusti polkee
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Kävi muuten ihan samoin pari p sitten ..  :-[
..vaikkakin oon käynyt melkein viikoittain ..

sorrii

Luulen että haen edelleen minigrippejä  ::)

chipe

Riittääkös loisteputki chinensejen sadotukseen? Saako sillä podeja alkuun ja jos saa niin miten paljon nuo tarvitsevat valoa myös pitääkseen ne kiinni ja pikkuhiljaa kypsyttääkseen?

Olis tuossa yksi kompakti tänäkesäinen Habanero Surinam Red, ja yksi 2x36W 965 loistari vielä vapaana kun ensi vuoden pikku sisälmyksenkärventäjät mahtuu toistaiseksi yhden alle.

Tuo kypsytteli nyt syksyllä sisällä ensimmäiset kaksi peukalonpäänkokoista hedelmää eli ei ollut täysi epäonnistuminen... mutta ihan mukavan makuisia ja riittoisiahan nuo ovat että mielellään saisi pari lisääkin tulla :).

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chipe - joulukuu 05, 2014, 21:21:01 ip
Riittääkös loisteputki chinensejen sadotukseen? Saako sillä podeja alkuun ja jos saa niin miten paljon nuo tarvitsevat valoa myös pitääkseen ne kiinni ja pikkuhiljaa kypsyttääkseen?

Olis tuossa yksi kompakti tänäkesäinen Habanero Surinam Red, ja yksi 2x36W 965 loistari vielä vapaana kun ensi vuoden pikku sisälmyksenkärventäjät mahtuu toistaiseksi yhden alle.

Tuo kypsytteli nyt syksyllä sisällä ensimmäiset kaksi peukalonpäänkokoista hedelmää eli ei ollut täysi epäonnistuminen... mutta ihan mukavan makuisia ja riittoisiahan nuo ovat että mielellään saisi pari lisääkin tulla :).

Voisi riittääkin muutaman podin tekoon. Sen näkee siitä jos alkaa kukkimaan ja podit jää kiinni, niin kyllä se sitten jonkun kypsyttääkin.
Mielestäni on ihan rajoilla, kaksi samanlaista rinnakkain n. 25 cm välillä olisi jo riittävä omasta mielestä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - joulukuu 05, 2014, 21:31:37 ip
Voisi riittääkin muutaman podin tekoon. Sen näkee siitä jos alkaa kukkimaan ja podit jää kiinni, niin kyllä se sitten jonkun kypsyttääkin.
Mielestäni on ihan rajoilla, kaksi samanlaista rinnakkain n. 25 cm välillä olisi jo riittävä omasta mielestä.

Muutama olis ihan riittävä. Kunhan vähän enempi saisi maisteltavaa ja samalla siemeniä. Peukalonkokoisessa oli ruhtinaallisesti yksi siemen...

Joskus kuukausi taaksepäin tuo vielä kukki ikkunalla pelkällä luonnonvalolla, jota ei todellakaan ollut paljoa tarjolla. Mutta eipä jäänyt mitään kiinni, eikä ole sitten enää yrittänyt. Pitää vaan vähän hyllyjärjestelyä tehdä että saa tuon idätyslampun alle mutta ehkä se olisi sitten sen arvoista. Ja kovin pitkään tuo ei siitäkään paisteesta pääsisi kunnolla nauttimaan kun ensivuotiset valtaa parhaat paikat.

NPhoBiaz

Lainaan postausta eri ketjusta, kun kysymys sopii tänne.

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - joulukuu 09, 2014, 20:20:31 ip
3-vuotias goronongini meni tänä vuonna kompostiin, koska tulisuus ja maku alkoi mennä huonoksi iän myötä.

Ja esitänkin tyhmän kysymyksen: Jos otat pistokkaan 3 vuotta vanhasta puskasta ja kasvatat siitä täysikokoisen kaverin, onko maku ja polte edelleen huonoa tasoa, vai "nollaantuuko" nuo ominaisuudet, kun kyseessä on kuitenkin nuori oksa? ???