Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Juhoa - maaliskuu 28, 2011, 22:48:58 ip
Kuinkas usein vaihdatte bubleriin vedet? Itsellä bublerissa Aji Cristal ja melko paljon on jo puskenut juuria veteen. Pärjääkö 10 litran ämpärillä kauden loppuun, vai onko tarvetta vaihtaa isompaan sankoon?
Itse olen pyrkinyt pitämään kaksi viikkoa vedenvaihtovälinä, mutta kas kummaa jotkut ovat jo kasvaneet sen verran isoksi, että 1.5 viikossa on ollut ämpäri jo tyhjä. Itselläni on niissä ollut 10 litran sanko myös, mutta taidan vaihtaa ne ainakin 20 litrasiin, että kesällä riittäisi edes joksikinaikaa niissä vesi.  :D Elikkäs, jos jaksat laittaa vesiä tiheään, niin riittää.  ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Blade

Mullan pintaan ilmestyy sellaista linnunp:n oloista vaaleankeltaista kökköä. Mitä se on ja onko siitä haittaa?

PP

Lainaus käyttäjältä: Blade - maaliskuu 31, 2011, 16:45:18 ip
Mullan pintaan ilmestyy sellaista linnunp:n oloista vaaleankeltaista kökköä. Mitä se on ja onko siitä haittaa?

Se on kiteytyneitä suoloja yms. vaaratonta. Jos haluat pitää pinnan siistinä, peitä se lecasoralla tai muulla katteella.

Blade

Lainaus käyttäjältä: PP - maaliskuu 31, 2011, 16:48:55 ip
Lainaus käyttäjältä: Blade - maaliskuu 31, 2011, 16:45:18 ip

Se on kiteytyneitä suoloja yms. vaaratonta. Jos haluat pitää pinnan siistinä, peitä se lecasoralla tai muulla katteella.

Ok, hyvä juttu. Olen kyllä noihin isompiin laittanutkin lecasoraa, mutta silti tuntuu tulevan läpi. Ilmeisesti sitä pitää sitten olla enemmän kuin käyttämäni 1-2 cm...

hara

Lainaus käyttäjältä: Toni.A - maaliskuu 29, 2011, 02:12:09 ap
Lainaus käyttäjältä: Juhoa - maaliskuu 28, 2011, 22:48:58 ip
Kuinkas usein vaihdatte bubleriin vedet? Itsellä bublerissa Aji Cristal ja melko paljon on jo puskenut juuria veteen. Pärjääkö 10 litran ämpärillä kauden loppuun, vai onko tarvetta vaihtaa isompaan sankoon?
Itse olen pyrkinyt pitämään kaksi viikkoa vedenvaihtovälinä, mutta kas kummaa jotkut ovat jo kasvaneet sen verran isoksi, että 1.5 viikossa on ollut ämpäri jo tyhjä. Itselläni on niissä ollut 10 litran sanko myös, mutta taidan vaihtaa ne ainakin 20 litrasiin, että kesällä riittäisi edes joksikinaikaa niissä vesi.  :D Elikkäs, jos jaksat laittaa vesiä tiheään, niin riittää.  ;)

Tuollaiset 20litraiset olis mukavia, mutta eipä ole tullut vastaan tuota kokoluokkaa vaikka kuinka on koittanut etsiskellä. Eli joutuu noihin 10litrasiin kesällä tyytyä.

chilihardhead.fi

Halpakaupoissa noita yleensä on. 30l käymispönttöjä onkin sitten useammassakin kaupassa alle kympillä
Älä tee niin kuin minä teen, vaan miten sanon/kirjoitan. Vastuu on silti kuuntelijan/lukijan, vaikka Hämeestä olenkin

ParturjzCoxsone

joo kyl tollasissa maxi makasiineissa ym puuilossa löytyy hyvä valikoima vaikka minkälaista saavia, kannattaa käyä ihmettelee. itelle hain toho hydroviritelmään 90litran saavin :)

Miksaa

Lainaus käyttäjältä: hara - maaliskuu 31, 2011, 18:01:13 ip
Tuollaiset 20litraiset olis mukavia, mutta eipä ole tullut vastaan tuota kokoluokkaa vaikka kuinka on koittanut etsiskellä. Eli joutuu noihin 10litrasiin kesällä tyytyä.

Tuolta tilaamalla saa halvalla: 20 Litran ämpärit
Kiinteät postikulut 17€, eli jos tilaa isomman satsin, niin tulee kannattavaksi. Luotettava toimitus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Herpiili

ainakin Prismasta löytyy 30 litran orthexin saaveja, kansien tukevuus on täysin eri tasoa kuin 10 litran ämpäreissä ja olenkin niissä saanut pysymään kasvit isompinakin pystyssä ilman että menee verkkoruukku ja koko kasvi kannen läpi muovin väsyessä. Kasvihuoneessakin riittää helteillä viikon välein vedenlisäys, kun taas ämpäreissä pitää vettä lisätä jopa vuorokauden välein. Eivätkä ahdista juuria liiallisesti, hintaa taisi olla alle kymppi.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Miksa73 - huhtikuu 01, 2011, 12:35:40 ip
Lainaus käyttäjältä: hara - maaliskuu 31, 2011, 18:01:13 ip

Tuolta tilaamalla saa halvalla: 20 Litran ämpärit
Kiinteät postikulut 17€, eli jos tilaa isomman satsin, niin tulee kannattavaksi. Luotettava toimitus.

taisivat etsiä vesiviljelyyn soveltuvia ämpäreitä kansineen, nuo ovat ruukkuja joiden pohjassa on reikiä?

Miksaa

Joo, niinpäs olikin. My bad. Mutta turvekasvatukseen noi on loistavia. Mä tilasin niitä 20kpl alkuvuodesta. ;)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

Blade

Muistelenko väärin vai olikos se niin, että nuo nuput olisi vielä tässä vaiheessa kannattanut nyppiä pois?
Kasvi on noin 20cm korkea.

hara

Lainaus käyttäjältä: Herpiili - huhtikuu 01, 2011, 12:40:15 ip
ainakin Prismasta löytyy 30 litran orthexin saaveja, kansien tukevuus on täysin eri tasoa kuin 10 litran ämpäreissä ja olenkin niissä saanut pysymään kasvit isompinakin pystyssä ilman että menee verkkoruukku ja koko kasvi kannen läpi muovin väsyessä. Kasvihuoneessakin riittää helteillä viikon välein vedenlisäys, kun taas ämpäreissä pitää vettä lisätä jopa vuorokauden välein. Eivätkä ahdista juuria liiallisesti, hintaa taisi olla alle kymppi.

Jup, yksi tuollainen löytyy tuosta nurkasta odottamasta. Itseä kiinnostaisi nuo 20-25litraiset käymissangon kokoiset saavit (käymissankoja ei viitsi ostaa ku niillä on yllättävästi hintaa) tuollaisiin hiukka kapeempiin saa niin hyvin tuollaisesta "pesusaavista" tehtyä kasville paikan.

Olisikohan tuo viritys jonkin sortin drip feed? Aikasemmassa asunnossa oli yksi tuollainen tehtynä ja siinä on mun kasveilla ollut tähän asti kovin kasvu nopeus. Muuton aikana vain tuo saavi otti osumaa ja halkesi.

Geroniimo

Osaako joku sanoa pystyykö hydrossa käyttämään tuollaisia perus peltoviljelyyn takoitettua lannoitetta? Ois tossa pari tonnia salpietaria pihalla saatavilla :D

ingeniero

Salpietari taitaa olla käsitteenä aika yleisluontoinen, mutta lienee kyse ammoniumnitraatista? eli puhtaasta typpilannoitteesta. NPK arvoista vain N, muut nollaa.

Joku varmaan korjaa, mutta mun mielestä salpietari on jokin käsite eri nitraateista?

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Geroniimo - huhtikuu 02, 2011, 14:40:47 ip
Osaako joku sanoa pystyykö hydrossa käyttämään tuollaisia perus peltoviljelyyn takoitettua lannoitetta? Ois tossa pari tonnia salpietaria pihalla saatavilla :D

Ainakin joidenkin kemiran/yaran lannoitteiden kanssa on salpietari ollut käytössä, juurikin typpisisältönsä vuoksi.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7726.msg101720#msg101720

Geroniimo

Lainaus käyttäjältä: ingeniero - huhtikuu 04, 2011, 08:33:50 ap
Salpietari taitaa olla käsitteenä aika yleisluontoinen, mutta lienee kyse ammoniumnitraatista? eli puhtaasta typpilannoitteesta. NPK arvoista vain N, muut nollaa.

Joku varmaan korjaa, mutta mun mielestä salpietari on jokin käsite eri nitraateista?

No siis tarkemmin sannottuna toihan on Suomen salpietaria. Eli 27-0-1-4 NPKS. Lähinnä kysyin sitä että voiko noita rakeita liuottamalla käyttää hydrossa..

wps

;D Heippa
Mulla on "amppelichilit" 2kpl kasvamassa samassa ruukussa... ja kovasti kiinnostaisi tietää mite ne voisivat olla laatuaan.
::) Juu olen jo hetken lueskellut foorumia, eikä vielä ole kukkasia taikka podeja tunnistettavana, taikka perus annuumia ihmeempää tulossa mutta silti syyhyttäisi tietää. ::) Siemenethän sain kaverilta ja noiden emokasvi on tuottanut viime kesänä punaisia hedelmiä amppelissa...

Mitäs ehdotuksia näillä tiedoilla? Ja mihin piirteisiin voisin kiinnittää huomiota noiden kasvaessa: haarat, lehdet? Nyt noilla on ~10 cm korkeutta, multaan laitoin varmaan tammikuussa, enkä aurinkoa kummempaa valoa ole tarjoillut... Lehdet on tulleet (sirkkalehtien jälkeen) yksitellen ja muutamaa viikkoa sitten ilmestyi joka lehden/rungon liitoskohtaan pikkuset kasvupisteet... Alimmista näyttäs tulevan lehti+verso.  :o

sorrii

Kun pitää vähän varjossa tai heikolla valolla ja lannoittaa vähän liikaa, niin tulee mistä vaan tsilistä amppelichili ;) Melkein kaikistahan tulee punaisia, lopulta.
Mulla on ollut amppelissa viime kesänä cascabel ja inca red drop. Molemmat yleensä aika tukevakasvuisia, mutta panin ne alulle sisällä heikommalla valolla.
Amppeli on aika kätevä tapa kasvattaa kun ei oo sitä suoraa auringonvaloa tai teholamppuja: ei tarvitse tukea!

Tänä kesänä meinaan koittaa köynnösmäisesti kasvavia lemon dropeja tai aji habaneroa sekä rocoto red'iä, joka tuppaa kasvamaan aika paljon sivusuuntaan.
Lisäksi tarkoitus on hyödyntää lasitetun parvekkeen lasien ulkopuoliset kaiteet parilla parvekelaatikolla joihin laittanen aji cristalia ja ehkä inca berryä. Molemmat varmasti taipuu helposti kasvamaan sivulle ja roikottamaankin oksia, kun saa alkuun. Saa sitten alakerran naapuri korjata sadon ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

st8

huhtikuu 06, 2011, 19:42:36 ip #2859 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2011, 19:52:05 ip käyttäjältä st8
Mulla on 2x 0,5-1m chiliä joihin on tullu jo ensimmäiset nuput. Lehtiä eikä kokoa oo hirveesti joten pitäskö mun latvoa noi pois?