Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

El Borracho

^Mulla on suurinpiirtein joka toisessa .Annuumissa samanlaisia, yksi tai useampia. En ole välittänyt, kun chilit silti kasvaa ja voi hyvin.

Pawni

Lainaus käyttäjältä: El Borracho - marraskuu 19, 2011, 15:41:00 ip
^Mulla on suurinpiirtein joka toisessa .Annuumissa samanlaisia, yksi tai useampia. En ole välittänyt, kun chilit silti kasvaa ja voi hyvin.

Juu ei mua se huolettanu, että tosta jotain haittaa olis. Hyvinhän tuokin kasvi voi, mutta kunhan laitoin merkille tommosen jännän seikan. :)
Oliskohan toi jopa se sama yksilö jolla oli 4 sirkkalehteä...? Ei pysty muistamaan varman päälle.
Ensimmäistä satoa odotellessa... :)

chilifani

mulla oli tuohon bird's eye babyn yhteen lehteen tullut semmonen harmaa läiskä. vaarallista?

zarmo

Kun kylvätte siemeniä kivivillaan, niin tungetteko sen siemenen sinne sisään vai jätättekö pinnalle?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Kärsä Babar

Itse jätän aina pinnalle.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Aku

Lainaus käyttäjältä: chilifani - marraskuu 19, 2011, 15:51:16 ip
mulla oli tuohon bird's eye babyn yhteen lehteen tullut semmonen harmaa läiskä. vaarallista?

Jos se on hieman hopeanhohtoinen, saattaa olla että kasvisi kärsii ripsiäisistä.

Jartza7

Kuinka usein kannattaa vaihtaa bubbleriin vedet ??
Ne jotka menevät lauman perässä, seuraavat peräreikää

harr1

Lainaus käyttäjältä: Jartza7 - marraskuu 20, 2011, 19:54:11 ip
Kuinka usein kannattaa vaihtaa bubbleriin vedet ??

Itse olen vaihtanut 3-4 viikon välein. Flora Tripackin ohjeita mukaillen.
Menisi varmaan pidempäänkin, mutta välissä lisäilen vaan vettä ja ravinneliuos laimenee kokoajan.

sami.

Tätä foorumia selaillessa olen nähnyt noissa altakasteluruukuissa/passiivihydroissa(?) mullan päällä tuota soraa (miksi sitä soraa nyt sanottiinkaan),, onko tästä sorasta jotain hyötyä vai onko koristeena vain?

Hubert

Lainaus käyttäjältä: jörgen - marraskuu 20, 2011, 20:53:30 ip
Tätä foorumia selaillessa olen nähnyt noissa altakasteluruukuissa/passiivihydroissa(?) mullan päällä tuota soraa (miksi sitä soraa nyt sanottiinkaan),, onko tästä sorasta jotain hyötyä vai onko koristeena vain?

Vesiviljelyssä hydrosora on kasvualustana ja multa/turveruukuissa pinnalla oleva leca/tms-sora on koristeellisuuden lisäksi torjumassa multaan änkeviä ötököitä. Samaa tavaraa voi myös sekoittaa itse multaan tuomaan ilmavuutta ja "keveyttä".

sorrii

Aito hydrosora on mullan sekaan sekoitettuna vähän kallista tavaraa. Mä oon siihen tarkoitukseen hommannut ihan rakennus/rautakaupan lecasoraa, jota saa 50l säkin n. 5€
Se nostaa peehoota jonkun verran, mikä kannattaa muistaa ... Kasteluveden ph kannattaa silloin eritoten säätää. Sitähän sitten voi huuhtoa puhtaaksi koristeeksi ja katteeksikin...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tsilizoo

8-16mm muistaakseni oli toi leca. Itse kävin joskus kyselemässä tuota soraa ja ei saanut kun 500l paketeissa. Jäipä sitten ostamatta.

sorrii

Isorakeista [8-16mm?] saa vaan tonnin -tai oliko kuution- säkeissä. Pienirakeista [2-8mm?] saa 50l säkeissä vitosella. Kekkilän nimellä varustettuna saa kanssa 25l säkkejä tasalaatusempaa 4-6mm(?), mutta maksaa heti enemmän, en muista ..... ehkä 10€ ... Hiekostukseen tarkoitettua lecasora-murskaa saa kaikkein halvimmallä. Sekin kyllä mullan jatkeena menisi ..

Mä ostin kerran tuo 50l säkin ja yritin siitä huuhtoa puhdasta soraa hydroa varten. Se oli sitten niin pienirakeista, että piti sihdata (=hirrrveä homma) ja pestä sekä vielä tasata peehoo. Hah: Siitä jäi noin puolet sihtaamisen jälkeen sellaista n. 4 - 6 millistä, ja tuli maksamaan siis vitosen plus kolme tuntia hommia ....
Hydroon siis kannattaa ostaa hydrosoraa, mutta mullan sekaan käy vaikka se halvin sora, kunhan vähän laskee sitä kasteluveden peehoota. En ole kokeillut, mutta voisi toimia niinkin, että sekoittelisi reilusti lecasoraa luonnonturpeeseen, niin saisi täysin ravinteetonta kasvualustaa, jota voisi sitten lannoitella itse vaikka hevonpaskalla, tai kanan- ... [luonnonturpeen Ph on ~4!]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Pakko kysyä koskapa laitoin Kuolan pioneilleni "luonnonturvetta" suoraan metsästä hakien ja sekoitin vanhaan multaan. Joutuuko tuohon nyt lisämään Rhodolannoitetta jotta kasvu onnistuu. Vai tarkoititko tuolla luonnonturpeella kaupan tuotteita?.

sorrii

marraskuu 21, 2011, 13:28:42 ip #4094 Viimeisin muokkaus: marraskuu 21, 2011, 13:31:35 ip käyttäjältä sorrii
Minähän kyllä tarkoitin luonnonturvetta, esim Kekkilän. Ostin kerran säkin, kun ei normaalia lannoitettua kasvuturvetta (talvikaudella) ollut tarjolla. Säkissä on siis se Ph selosteessa.
Siinä oli ohje miten sitä voi käyttää kasvualustana luomuviljelyssä: Muistaakseni 1kg puutarhakalkkia ja 1kg kanankakka-merilevä rakeita sekoitetaan siihen 80 litraan: tämä varmaankin tavallisille vihanneksille hyvä ...
Tuskin metsästä itse kaivettu turve kummempaa on. Ravinteitahan ei turpeessa juuri ole, joten se pitääkö lisätä lannoitetta on ihan kasvista kiinni. Rodolannoite kyllä saattaa laskea turpeen peehoon jo liian alas! Ja lannoitteet yleensäkin laskee Ph'ta enemmän tai vähemmän, mitä turpeelle ei enää kaivata. Kananpaska(+merilevä =Kekkilä) varmaan sitten ... ja ehkä jopa vähän kalkkia niillekin kasveille, jotka viihtyy happamessa.

Tuo kaupan luonnonturve muuten maksaa saman kuin lannoitettu ja kalkittu valmis kasvuturve. En mä siinä näkisi järkeä ellei halua hifistellä ja luomustella erityisesti. Tavallisin käyttö on sekoittaa sitä peruna- ja juuressäkkeihin tasaamaan kosteutta yms.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: jule100 - marraskuu 21, 2011, 11:57:08 ap
Pioni tykkää happamasta maasta, joten ph saakin olla matalampi.

Se on aika yleinen käsitys, mutta Taivassalon pionivaari (Pionien koti) sanoo kyllä että pioneille käy normaalikin Ph tasoa edustava maa.
Tuo Kuolan pioni taas tosiaan pitää alhaisesta Ph>:sta, siksi sille turvetta a la naturel.
Keväisin kaikki pionini saavat ihan puutarhan kevättä lannoitteeksi ja ripaus kalkkia. Ei Kuolan pioni.Hyvin ne muut ainakin viime vuonna kukoisti.
Sorrii vastasi tuohon tyydyttävästi, ja ensivuoden kasvustohan on tämän vuoden satoa, eli vasta seuraavana vuonna tuosta turpeen uudistamisesta pääsee nauttimaan..... :)

Tzili

Miksi 7cm chili taimi kasvaa hitaasti? Lehdet vaaleenvihreet ja "terveen" näköiset. ja varressa jtn ihme kyhmyjä, ihan pieniä ???

Kiitos jo etukäteen!

sorrii

Ensimmäiset taimet kasvaa aina tuskallisen hitaasti ...  :-*

Stryker

Ne pienet kyhmyt ovat todennnäköisesti juuren alkuja.

chili_bean

mitä sanot pispalanpalmusta saatavasta ATAMI Bio Grow Mix pussista.käykö chileille? tai mikä olis ylipäänsä paras mahdollinen kasvualusta chileille?