Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

harr1

Kasvi kukkii normaaliin tapaan ja alkaa tehdä podeja. Noin 50% podeista tosin kuivahtaa ja tippuvat pois haalean vihreinä, mikä vialla?
Bubblerissa elelee ja näyttää muuten tuuhealta ja hyvältä.

eikka492

Olen nyt diagnosoinut Lemon-drop:ni magnesiumin puutoksen (kellastumista, lehden reunat käpristyy ylös)
ja olen miettinyt asiaa. Olisiko ok jos vähennän kastelua ja ripottelen hieman kalkkia ruukkuun?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: harr1 - joulukuu 25, 2011, 17:16:48 ipNoin 50% podeista tosin kuivahtaa ja tippuvat pois haalean vihreinä, mikä vialla?

Ei tuo ihan normaalia ole, mutta saattaisi vaatia vähän lisätietoja, kuten lajike, valo, lämpö, lannoitus, onko ollut isoja muutoksia jne.

Minulla tuollaista on tapahtunut lähinnä syksyllä kylmästä sisään tuoduille, jonkinlainen shokki. Tasaisissa huonoissa oloissa yleensä tulee vain pieniä, mutta ne eivät putoa kesken.
Valon vähyys voisi olla syy, ehkä ravinteissakin voi olla puutteita.

Jukka I

Kysymys ruukunvaihdoista.

Olen käyttänyt Pauliinoita turvekasvatuksessa niin, että pikkutaimet ensin 140 mm:n ruukkuun (multaosa 1 l), sitten siirto 250 mm:n ruukkuun (multaosa 6,5 l)  ja lopullisena ruukkuna 360 mm (multaosa 26 l). Tämä ainakin näyttää toimivan. Mutta tuli mieleen, mitä tapahtuisi jos siirtäisi suoraan 140 mm -> 360 mm siinä vaiheessa kun 140 mm on juuria reunat täynnä ja taimi riittävän korkea isompaan ruukkuun?

Tämähän sotii sitä uskomusta vastaan, että juurten tulisi aina hallita multaansa ja siirto vaiheittain suurempiin ruukkuihin on tärkeää, mutta osaako joku sanoa mihin tämä perustuu? Onko riskinä että multa homehtuu "yli-isossa" ruukussa sieltä missä ei vielä ole juuria imemässä vettä? Vai onko ainoa haitta se että kasvu hidastuu kunnes juuret ovat valloittaneet koko uuden tilansa?

Kasvualustana pelkkää Kekkilän puutarhaturvetta ja lajikkeet joille tätä vaihtoehtoa pohdin ovat Jamy (kiitokset Chilivaarille siemenistä!), Serrano ja Mirasol.

Nizo

joulukuu 26, 2011, 09:15:19 ap #4204 Viimeisin muokkaus: joulukuu 26, 2011, 09:28:48 ap käyttäjältä Nizo
Kyllä sen voi ihan suoraan siirtää 140mm -> 360mm, mutta kasvu tosiaan hidastuu/pysähtyy, kunnes kasvi on juuriaan kasvatellut lisää. Ei siitä mitään muuta haittaa ole. Itse tosin vaihtaisin 140mm -> 250mm -> 360mm.

TunturiTiger

Mä taasen laitan kasvit suoraan taimiaskista tuollaiseen. Se tekee aikansa niitä juuria ja sitten kasvaa normaalisti. Makuasioita.

Stryker

Ääh, ilmeisesti yhdessä leikellyssä habanerossa oli sieni/virustauti (oli vielä suht hyväkuntoinen kun leikkelyt aloitin, mutta sen kunto romahti äkkiä. Luulin, että aluksi tapahtuneet lehden pudotukset johtuivat vain valon vähyydestä, sillä se ei saanut sisältä kovin hyvää paikkaa) ja nyt on ilmeisesti saanut tartunnan melkein jokainen 1- ja 2-vuotias kasvi, jota ehdin pilkkoa. Vitutus on melkoinen. Ei voi kuin sanoa, että jos on pienintäkään epäilystä kasvitaudista, pitää olla hyvin tarkkana.

Ja sitten kysymykseen, minkälaisen desinfioinnin jälkeen noita ruukkuja uskaltaisi ottaa uudestaan käyttöön?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Stryker - joulukuu 27, 2011, 11:30:11 ap... nyt on ilmeisesti saanut tartunnan melkein jokainen 1- ja 2-vuotias kasvi, jota ehdin pilkkoa. Ei voi kuin sanoa, että jos on pienintäkään epäilystä kasvitaudista, pitää olla hyvin tarkkana.

Ja sitten kysymykseen, minkälaisen desinfioinnin jälkeen noita ruukkuja uskaltaisi ottaa uudestaan käyttöön?

Vaihtakaa välillä saksia tai peskää ne hyvin, kun leikkelette.
Tauti voi tarttua vaikkapa leikkokukkien tyviä leikanneista saksista. Itse leikkelin syksyllä multaisia juuria ja vihreitä latvoja vuorotellen. Yhteen tarttui.

Leviää noita muutenkin, kosketuksesta, hyönteisistä, ehkä ilmastakin. Ruukut voi pestä vaikka Tolulla ja kuivata hyvin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Stryker - joulukuu 27, 2011, 11:30:11 ap

Chilivaarin ehdottama Tolu tai muu kunnon pesuaine riittää erittäin luultavasti, mutta jos haluaa olla ihan varma, voi käyttää esim. Virkon S -nimistä desifiointiainetta.

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: eikka492 - joulukuu 25, 2011, 21:41:15 ip
Olen nyt diagnosoinut Lemon-drop:ni magnesiumin puutoksen (kellastumista, lehden reunat käpristyy ylös)
ja olen miettinyt asiaa. Olisiko ok jos vähennän kastelua ja ripottelen hieman kalkkia ruukkuun?

Kalkin ripottelu pitäisi auttaa. Puutarhakalkki sisältää yleensä magnesiumia, mutta vaikkei sisältäisikään, niin kalkin aiheuttama mullan ph muutos auttaa lieventämään puutoksen aiheuttamia oireita. Liian kostea ja liian kuiva ei ole hyvä kun on puutoksesta kyse, eli koita löytää hyvä keskitie. Kastele joka päivä vähän, niin ei kuivu liikaa eikä tule liian kosteaksi.

Tiemuh

Jukka I ruukunvaihtokysymykseen. Periaatteessa voit vaihtaa pienestä ruukusta valtavaan ruukkuun, mutta silloin altistat itsesi monille ongelmille, mutta ongelmittakin saatat tuurilla selvitä. Eli isossa ruukussa olevan pikkuisen chilin taimen kanssa täytyy olla varovainen ainakin kastelun kanssa. Kosteushan jakautuu tasaisesti ruukkuun, painovoima huomioon ottaen. Jos kastelet liikaa on pohjamulta pitkään märkänä ja lämpimässä märässä paikassa elävät kasvitaudit, homeet ym. Jos kastelet liian vähän niin kasvu on hidasta. Uskoisin suurimman ongelman olevan juurikin kosteuden kanssa, sillä kyllä peltoonkin istutetaan kasvit suureen multatilaan. Tosin pellossa on myös paljon muuta kasvamassa ja pienentämässä tuota avaruutta.

Tiemuh

Lainaus käyttäjältä: Stryker - joulukuu 27, 2011, 11:30:11 ap
Ääh, ilmeisesti yhdessä leikellyssä habanerossa oli sieni/virustauti (oli vielä suht hyväkuntoinen kun leikkelyt aloitin, mutta sen kunto romahti äkkiä. Luulin, että aluksi tapahtuneet lehden pudotukset johtuivat vain valon vähyydestä, sillä se ei saanut sisältä kovin hyvää paikkaa) ja nyt on ilmeisesti saanut tartunnan melkein jokainen 1- ja 2-vuotias kasvi, jota ehdin pilkkoa. Vitutus on melkoinen. Ei voi kuin sanoa, että jos on pienintäkään epäilystä kasvitaudista, pitää olla hyvin tarkkana.

Jos ongelmana on leikkuukohdasta alkava kuivuminen niin lisäämällä valoa ja ravinteiden saantia voit selvitä tilanteesta. Aina kun leikkaa kasvin oksan on leikkuukohta hyvä desinfioida ja tukkia. Eli esim. kuumalla steariinillä tai kaupoissa myytävällä erikoisaineella. Niin homeitiöt eivät pääse laijailemaan siihen ja tartuttamaan. Kasvi on aina hyvin heikkona kun valoa ei ole riittävästi. Siksi taudit, sienet ym. saattavat viedä sen hengen. Mitä jalostetumpi chili, sitä vaikeampi se on saada selviämään seuraavaan satokauteen. Itselläni kärsii moni talvetuksessa ikkunalaudoilla oleva chili, mutta monet villit paljon vähemmän kuin jalostetut lajikkeet. Pari Ulupica Largea ei ole saanut suoraa auringonvaloa tai lisävaloa pariin kuukauteen, mutta mitään kärsiminen merkkejä ei ole näkyvissä ja nyt ollaan jo matkalla kohti valoisuuden lisääntymistä.

disturbed833

Moi. Jostain luin ,että lannoite määrää pitäisi vähentää silloin kun kasvi alkaa tekemään/kypsyttämään chilejä. Että se pilaa tai pahentaa valmiin chilin makua. Onko totta?

tomppa,

noh,myyttejä on monia mutta itse suosittelisin jättämään hyvissä ajoin lannoitteen kokonaan pois, jotkut kasvattajat vain laimentavat sitä ja toki tämä on viisasta joillekkin todella herkille kasveille tai harvinaisuuksille mutta ns peruslajikkeita kasvatettaessa kannattaa mielestäni jättää kokonaan lannoite pois.

ja pieni vinkkin jonka itse olen havainnut hyväksi..  kun kasvi rupeaa podia tekemään niin se ottaa kaiken ravinteen ja kosteuden mullasta minkä saa.. jos kasvatat tulista lajiketta ja tahdot mennä äärimmäisyyksiin niin anna kasvin "kitua" mahdollisimman vähällä vedellä ja anna paljon valoa.

ei toimi kaikille kasveille mutta jos puhutaan "bulkkikamasta" ja tahdot suuret kapsiinipitoisuudet niin suosittelen koittaa.. mutta älä unohda että chili on yksilö!

disturbed833

Pystyykö chilin taimia kasvatta pienissä virvoitusjuoma tölkeissä? 0,33 ja 0,5 litrasissa? Eli kun kasvaa isommiksi niin tietysti vaihdan isompiin ruukkuihin ,mutta noin niin väliruukkuina? Haittaako jos juuret pääsevät kosketuksiin metallin kanssa?

Nizo

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - joulukuu 29, 2011, 19:48:26 ip
Pystyykö chilin taimia kasvatta pienissä virvoitusjuoma tölkeissä? 0,33 ja 0,5 litrasissa? Eli kun kasvaa isommiksi niin tietysti vaihdan isompiin ruukkuihin ,mutta noin niin väliruukkuina? Haittaako jos juuret pääsevät kosketuksiin metallin kanssa?

Hyvin voi käyttää välivaiheruukkuina. Muistat vaan pistää reiät pohjiin, että valuu ylimääräinen vesi pois, tai sitten kastelet erittäin varovasti.

disturbed833

Aina teen reiät pohjaan mutta rupes mietityttämään kun nuo pohjan on tuollai "ilmassa" eli pohja on kovera niin se vesi jää sinne "ansaan"/jumiin.

Nizo

Lainaus käyttäjältä: disturbed833 - joulukuu 29, 2011, 20:47:43 ip
Aina teen reiät pohjaan mutta rupes mietityttämään kun nuo pohjan on tuollai "ilmassa" eli pohja on kovera niin se vesi jää sinne "ansaan"/jumiin.

Koita tehdä reiät sinne "ansaan". Kyllä sen luulisi onnistuvan.

disturbed833

Jep, mutta entä sitten kun se täyttyy?

Huru-ukko

Tämän hetkinen tasoni  ;).