Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MiKla

Heiii. Siirsin chilit ulos tollaseen minikasvihuoneeseen (tyyliin korkeus 1,4m x 50cm x 40cm, halpa hallista 20e, aika kätevä ^^).

Ja kysymys siis on, tarviiko tollasessa pitää hallaharsoa päällä? Siis palamista ajatellen? Harsoa kyllä on, jos tarve vaatii. Noi seinäthän on jotain tollasta läpinäkyvää muovia. Riittääkö ne suojaamaan vai tarviiko vielä heittää harso kasvarin päälle?

Ekan yön selvisivät aika hyvin vaikka meni aika kylmäkski. Oli vähä mattoa päällä. Aurinkoisena päivänä kyl joutuu pitää auki tota, lämpenee ihan sikana.

Tänks!

MiKla

Hups heijaa, löytyihän täältä keskustelua aiheesta kun vähän haki. Ei suoraa puhetta ollu tollasesta muovista, mutta jos parvekelasien läpi palaa, niin enköhän heitä noille pari kerrosta harsoa vielä päälle. Eilen ja tänään olivat ilman harsoa. Toivottavasti ei mitään katastrofaalista oo tapahtunu.
Tomaatit laitoin eilen maahan, ja yön oli harson alla. Harso katko osan tuulessa, ja osa on muuten vain aika huonon näkösiä. Liekö halla vai eilinen paiste tehny kiusaa. :/

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: MiKla - toukokuu 23, 2012, 12:35:19 ip... Eilen ja tänään olivat ilman harsoa. Toivottavasti ei mitään katastrofaalista oo tapahtunu.

Tuo on sellainen aihe, että minä en ainakaan anna kenellekään tarkkoja neuvoja, miten pitää suojata UV:ltä. Chilit ovat niin erilaisia, varsinkin kasvatusolosuhteet. Pohjoisikkunalla kasvanut, ohutlehtinen ja vaalea chili polttaa lehtensä lasienkin läpi:
http://chilivaari.blogspot.com/2012/04/ala-polta-chilejasi.html
Toisaalta eteläikkunalla kasvanut tummalehtinen kestää kaiken. Hyvä idea on aloittaa varjosta ja siirtää vasta myöhemmin aurinkoon. Harsolla simuloidaan sitä varjoa.

Partsu

Teettää vaikeuksia päättää mihin sijoittaisi chilit parvekkeella. Onko kellään minkälaisia kokemuksia suorasta tuulen vaikutuksesta, meneekö myrskyssä rungot poikki?

Mulla on lasiton parveke umpinaisella kaiteella länteen. Vaihtoehdot:

1. Chilit takaseinällä, aurinko on ainakin nyt jo niin korkealla, ettei pääse paistamaan missään vaiheessa suoraan chileille, mitä nyt alimmat lehdet luultavasti saisivat suoraa poltetta. Eli lähes koko kesä varjossa, mutta tuuli ei paiskoisi niin paljon, kun olisi seinät sivustaa suojaamassa.

2. Chilit heti kaiteen takana (ois helppo viritellä ämpärit suoraan kaiteeseen kiinni). Aurinkoa piisaa, mutta hirvittää että myrskyllä tulee ruumiita (4. kerros). Kai siihen jonkinlaiset tuet saisi rakennettua, mutta silti epäilyttää kovan tuulen vaikutus.

Molempia vaihtoehtoja olen pohtinut, mutta en pääse yli enkä ympäri kumpi olisi parempi. Onko avomaalla chilit heti vaakatasossa vai kestääkö kovempaakin höykytystä?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Partsu - toukokuu 23, 2012, 14:48:10 ipOnko avomaalla chilit heti vaakatasossa vai kestääkö kovempaakin höykytystä?

Kestää.
Suurin ongelma on pystyssä pysyminen. Runko ja oksat kyllä useimmilla kestävät. Pitäähän niitä pisimpiä baccoja ja annuumeita tietysti tukea jollakin. Takaseinällä viihtyvät vain vähään valoon tyytyvät, ehkä parhaiten pubescensit ja jotkut baccatumit.


Minun systeemini lasitetulla parvekkeella, jota kuitenkin pitää tuulettaa ja ukkosmyrsky tulee juuri lasien jäätyä auki, on sitoa ruukut hyvin kiinni. Ne ovat hyllyllä ruukun korkeuden kaiteen takana, jotta juuret eivät kuumene. Olen vetänyt rautalangalla pannat ruukkujen yläpään ympäri ja lanka seinään kiinni ruuvilla. Noin ne ovat kestäneet.


Chilit, varsinkin chinenset, joita minulla on etuseinällä, ovat tukevaa tekoa. Muutama on tuulessa (ennen tuota sidontakikkaa) kupsahtanut ruukkuineen lattialle melkein metrin korkeudesta varsin pienin vaurioin. Tämä Omnicolor putosi monta metriä: http://chilivaari.blogspot.com/2009/09/ei-selvitty-myrskysta-ilman-tuhoja_05.html

ponu83

toukokuu 23, 2012, 18:03:52 ip #5165 Viimeisin muokkaus: toukokuu 23, 2012, 18:18:48 ip käyttäjältä ponu83
Soveltuuko mäntysuopaliuos käytettäväksi ebb&floodissa? Jotain pieniä vihreitä perkeleitä oli ilmestynyt chileihin, kun ulkoilutin osaa muutaman päivän. >:(

Edit. Laitetaanpa vielä samaan syssyyn toinen kysymys, ettei mene spämmäilyksi. Ajattelin tehdä passiivihydron 20cm Pauliina-ruukusta. Minkähän verran tuollaiseen arvaa laittaa vettä?

biblo

Laita lannoitenestettä sen verran että on mittatikun ylärajassa. Näin itse ja hyvin toimii.
"Grow food, not lawns"

ponu83

Lainaus käyttäjältä: biblo - toukokuu 23, 2012, 19:15:59 ip
Laita lannoitenestettä sen verran että on mittatikun ylärajassa. Näin itse ja hyvin toimii.


Ok. Tätä jo kokeilin ja heräsi epäilys, koska sora tuntui ihan kuivalta ylempänä, kun kokeilin muutaman tunnin jälkeen. Mennään kuitenkin tällä ohjeella, jos se todistettavasti toimii.  :)

biblo

Itsehän kastelin toki soran ennen laittoa joten tuo nesteen nousu alempaa käy rivakammin, mielestäni. Hommaa voi verrata altakasteluun eli ensin päältä ja sitten lautaselta.
"Grow food, not lawns"

ponu83

Lainaus käyttäjältä: biblo - toukokuu 23, 2012, 19:47:31 ip
Itsehän kastelin toki soran ennen laittoa joten tuo nesteen nousu alempaa käy rivakammin, mielestäni. Hommaa voi verrata altakasteluun eli ensin päältä ja sitten lautaselta.


Juu, näin itsekin tämän järkeilin, että pitää aluksi kastella päältä. Piti vielä varmistaa asiasta enemmän tietäviltä, etten mene ryssimään. Muutenkin näyttää heikolta sadon kannalta, koska aloitin niin myöhään idättämisen.

Partsu

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 23, 2012, 15:13:08 ip
Suurin ongelma on pystyssä pysyminen. Runko ja oksat kyllä useimmilla kestävät. Pitäähän niitä pisimpiä baccoja ja annuumeita tietysti tukea jollakin. Takaseinällä viihtyvät vain vähään valoon tyytyvät, ehkä parhaiten pubescensit ja jotkut baccatumit.


Pitänee sitten rohkaistua ja laittaa chilit kaiteelle. Oikeastaan helpompi sillä tavalla, kun ei tarvitse rakentaa erillistä lattiatilaa vievää pöytää, vaan voi viritellä ämpärit suoraan metallikoukuilla kaiteeseen. Pitänee vielä integroida jonkinlaiset tukikepit noihin telineisiin, että saa edes rungot pingotettua naruilla paikoilleen, sorassa kun tuppaavat kaatumaan ennen tai myöhemmin.

Criolla sella ja muut hontelommat saavat viettää kesänsä takaseinällä, jonne näyttäisi ainakin ilta-aurinko paistavan hetken. Kaiteelle joutuvat Aji Cristalit ja Habanerot nyt ei onneksi ole mitään kolmimetrisiä kasveja. Ensimmäisessä ukkosmyrskyssä voi joka tapauksessa sitten jännittää ikkunasta mitä tuleman pitää.

Kaikesta huolimatta pitää verstaalla vielä väsätä parvekekalusto ja saada sekin mahtumaan parvekkeelle hellasärön välttämiseksi.  ???

sorrii

toukokuu 24, 2012, 10:06:17 ap #5171 Viimeisin muokkaus: toukokuu 24, 2012, 10:19:30 ap käyttäjältä sorrii
LainausAjattelin tehdä passiivihydron 20cm Pauliina-ruukusta. Minkähän verran tuollaiseen arvaa laittaa vettä?


Mä oon aika monta passiivihydroa viritellyt, Pauliinastakin:

Näppisääntö on että vedenpinnan maksimi on varran alapään alla, eli kohdan josta juuret lähtee haarautumaan.
Käytännössä esim Pauliinassa oon täyttänyt ensin astian puolilleen soraa ja siihen päälle taimi kuutiossa tai Jiffyssä; peitellään soralla astia täyteen. Vettä voi silloin lurauttaa reilun litran kerralla tuohon 20cm pauliinaan eli 4-5cm yli välipohjan. Ne varsinaiset juurethan kyllä kasvaa veden alle nopeasti. Mutta jos koko "juurakko" on vedessä pitkään niin kuolo käy..

Noita passiiveja oon tehnyt Pauliinoista joista on hukkunut tai hajonnut se välipohja -ja muistakin astioista- laittamalla kasvin alle ison verkkoruukun tai rei'itetyn purkin joka pitää kasvin tyven tietyssä korkeudessa [=max vedenpinta] ja suurentaa vesitilaa. Joku putki on hyvä olla mistä voi kokeilla vedenpinnan tason ..
Litraan soraa mahtuu ½ litraa vettä mutta jos alla on tyhjä tila (verkkoruukku) niin tiet enemmän.

PS. Täytön eli kastelun voi aina tehdä päältä! Sehän hapettaakin vähän vettä ja huuhtoo sekä kostuttaa soraa. Kotona ollessani mä usein ohikulkiessani saatan ruisku-letku-virityksellä huuhtoa eli kierrättää sitä vettä. Joskus oon pulputellut pillillä vettä säiliössäkin. Mitä aktiivisempi passiivihydro, sitä parempi kasvu ja sato ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Etsiskelin täältä haulla ja googlellakin mutta en saanut tyhjentävää vastausta.

Voiko chilit viedä etelässä jo kokonaan pihalle ja jättää sinne yöksi? Lämpötilahan käy varmaan vielä aika matalalla mutta kuoleeko ne heti siihen jos esim yöllä on vaikka +2C?

Alkaa sisällä olemaan jo aika ahdasta ja mielusti siirtäisin jo ulos.

Maradoona

Kasvu kärsii ainakin C.Chinenseillä jos noin alas pääsee ja pahimmassa tapauksessa kuolevat. C.Pubenscensit on itsellä jo pihalla enkä aio ennen syksyä sisälle ottaa.

Itse pitäisin kyllä sisällä chilit jos olisin sinun asemassasi
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

Maradoona

Onko Chinensejen joukossa vähemmän valoa vaativaa lajiketta?
Kerran luulin olleeni väärässä, onneksi olin erehtynyt.

PP

toukokuu 27, 2012, 00:57:45 ap #5175 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2012, 00:59:50 ap käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: Chilinkalastaja - toukokuu 27, 2012, 00:00:29 ap
Onko Chinensejen joukossa vähemmän valoa vaativaa lajiketta?


Ei. Ei mitään selkeästi vähässä valossa viihtyvää siis, mutta eroja varmasti löytyy. Hatusta vetäen veikkaan Cajamarcaa ja muita keskimääräisestä eniten poikkeavia chinensejä vähiten valoa vaativiksi.

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - toukokuu 26, 2012, 17:11:19 ip
Etsiskelin täältä haulla ja googlellakin mutta en saanut tyhjentävää vastausta.

Voiko chilit viedä etelässä jo kokonaan pihalle ja jättää sinne yöksi? Lämpötilahan käy varmaan vielä aika matalalla mutta kuoleeko ne heti siihen jos esim yöllä on vaikka +2C?

Alkaa sisällä olemaan jo aika ahdasta ja mielusti siirtäisin jo ulos.


Sinuna veisin ulos. Ne ei kuole kahteen asteeseen eikä useimmat hetkelliseen nollaankaan, mutta kasvu voi hidastua. Mitä pitempään on kylmää, sitä enemmän haittaa. Tyhjentävää vastausta ei ole eikä tule vaan erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä.

Noli Me Tangere

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 27, 2012, 01:01:41 ap
Lainaus käyttäjältä: HSuomi - toukokuu 26, 2012, 17:11:19 ip
Etsiskelin täältä haulla ja googlellakin mutta en saanut tyhjentävää vastausta.

Voiko chilit viedä etelässä jo kokonaan pihalle ja jättää sinne yöksi? Lämpötilahan käy varmaan vielä aika matalalla mutta kuoleeko ne heti siihen jos esim yöllä on vaikka +2C?

Alkaa sisällä olemaan jo aika ahdasta ja mielusti siirtäisin jo ulos.


Sinuna veisin ulos. Ne ei kuole kahteen asteeseen eikä useimmat hetkelliseen nollaankaan, mutta kasvu voi hidastua. Mitä pitempään on kylmää, sitä enemmän haittaa. Tyhjentävää vastausta ei ole eikä tule vaan erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä.


Asun Helsingissä ja olen itse pitänyt chilejä parvekkeella yötä päivää jo noin kuukauden ajan. Kuten todettua, kasvu hidastuu.

Huru-ukko

toukokuu 27, 2012, 10:44:30 ap #5178 Viimeisin muokkaus: toukokuu 27, 2012, 12:02:37 ip käyttäjältä Huru-ukko
Samasta aiheesta on päiväkirjassanikin kysymys....
Aina oppii uutta...Silikoni ja silikaatti on eri asia näemmä. En ennen eilistä ollut kuullut koko silikaatista enkä oikeastaan silloinkaan. Tänä aamuna kirjoitin Googleen "juurimädän hoito" niin ekana vaihtoehtona oli erään köysityypin nimen alla kulkeva keskustelufoorumi. Aika hyviäkin ohjeita. Chilifoorumi muuten antaa haulla vain minun päiväkirjan...Siis etusivulla suoritettu kysely.
Liquid Silicon mainitaan täällä juurimädän ennaltaehkäisyyn hyväksi, köysifoorumilla todetaan että sillä ei voi hoitaa juurimätää jos se on päällä....
Kenelläkään kokemuksia tuosta silikaatista...(Niiden vastauksia ei tarvita jotka ei erota kahta eri ainetta toisistaan.... höhö asiantuntijan neuvo  ::) ).
Samasta bublerista jossa tuo juurimädän saanut Lemon Drop oli, löytyi samantien kaksi Nagaa sairaslistalle, joista toisen voi ehkä pelastaa ja toisessa oli vain pieni oksa katkenneen varren kyljessä kiinni. Se kuolee varmaankin, mutta työnsin sen multaan pieni toivo paranemisesta mielessä. Myös lopuissa on juuret ruskeat, mutta kasvit on vielä elinvoimaiset eli niille vesi+peroksidi kuuri varmaan auttaa.
Vielä semmoinen kysymys että kun tuota peroksidia sinne resoon laittaa, niin kauanko sen vaikutus kestää. Haihtuuko tuo peroksidi pois ?.Voiko koko hoidon ajan kunnes/jos kasvi paranee  laittaa vaikka joka päivä saman suosituksen 0,5ml/litra.
Hyvän neuvon sain vaihtaa vedet joka päivä, mutta olisi helpompi lisätä resoon vain peroksidi...PRKL..se laiskuus ;).

HSuomi

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 27, 2012, 01:01:41 ap
Sinuna veisin ulos. Ne ei kuole kahteen asteeseen eikä useimmat hetkelliseen nollaankaan, mutta kasvu voi hidastua. Mitä pitempään on kylmää, sitä enemmän haittaa. Tyhjentävää vastausta ei ole eikä tule vaan erilaisia kokemuksia ja mielipiteitä.

Selvä. Vien ulos. Mutta vien ne enisn sellaseen välikköön mihin ei aurinko paista. Siitä ajattelin sitten vähitellen viedä aurinkoon.