Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

zarmo

heinäkuu 31, 2012, 18:52:37 ip #5480 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 31, 2012, 19:00:37 ip käyttäjältä zarmo
Minkä kokoiset podit Cajamarcaan (chinense) pitäisi tulla?
Omassa alkaa jo tuollaisina pikkusormen pään kokoisina vaihtaa väriä. Puskakin on pieni ja mullassa.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

zarmo

Lainaus käyttäjältä: fly - heinäkuu 29, 2012, 01:03:24 ap
Millä ilveellä lemon dropin saa podittamaan? Piti olla helpppoa mutta ei vaan onnistu...

Yhdessä ebbissä on kaksi lemon dropia, joista toisesta nypin ensimmäisestä aallosta kukinnot pois. Kumpikaan ei kuitenkaan vielä ole alkanut podittamaan. Kasvusto on rehevää ja saksia on käytettty ahkeraan, koska lemon drop leviää vauhdilla. Mutta podeja ei vielä ole muodostunut ja kukintojakin on aika niukasti.

Vieressä starfish ja scorpion black tongue voivat ihan hyvin ja tuottavat satoa. Jostakin syystä lemon drop vaan ei halua podittaa. Liemet ovat ebbissä samoja kuin podittavilla kasveilla. Mutta lemon drop ei vaan ole alkanut tuottaa satoa. EC on n. 1,8-2,0, joka pitäisi olla ihan ok. Kasvit näyttävät todella hyvävoimaisilta mutta podeja ei vaan synny. Vesi on ollut välillä sadevettä ja välillä laitosvettä mutta kun ei niin ei.

Tauteja tai tuholaisia ei ole syytä epäillä mutta mikä tässä oikein mättää?

Ehkä se tahtoo vielä kasvaa. Itsellä ainakin puskat on alkaneet tehdä satoa aikaisemmin pienehköissä multaruukuissa kuin bublereissa tai ebbissä, joissa ne taas kasvavat paljon suuremmiksi ennen satoamisen alkua.
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Yuzzi

Mitäs chili tykkää kun vahingossa repäisee hiukan sirkkalehteä? Onko kasvun hidastumista kummempia vaikutuksia?

osro

Lainaus käyttäjältä: Yuzzi - heinäkuu 31, 2012, 22:28:53 ip
Mitäs chili tykkää kun vahingossa repäisee hiukan sirkkalehteä? Onko kasvun hidastumista kummempia vaikutuksia?

En itse ole ainakaan kovin kummoisia huomannut, kun on muutaman kerran noin sattunut.
Repäistystä lehdestä saattaa tulla hieman hassun muotoinen, kun se vielä hieman kasvaa :)

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Yuzzi - heinäkuu 31, 2012, 22:28:53 ip

Ei välttämättä mitään, jollet nypännyt koko lehteä irti tai muuten niin lujaa, että juuri viottui.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: Anthro-Emesis - heinäkuu 31, 2012, 16:42:18 ip
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - syyskuu 06, 2010, 10:52:01 ap
Ja väitteet, että mosaiikkivirus tarttuisi tupakinsavusta on suunnilleen yhtä absurdi kuin, että lukihäiriön voisi saada suojaamattomasta seksistä.

Jos tämä pitää paikkansa, käyhän tarkistamassa "Mikä chilejäni vaivaa?" ketjun viimeisin postaus, kerro ettei Turbo Pube ole sairastunut.
Itse en tupakoi mutta tyttöystäväni tupakoi, eikä juurikaan käsittele chilejä.

Aikamoinen mäihä, että satuin kerrankin lukemaan tätä ketjua! Yleensä en vaivaudu, koska ihmisten ongelmat ovat luokkaa "Mikä on joulupukin osoite, tarvitsen uudet villa sukat ja aion tojvoa ne joulu lahjaksi".

Propsit muuten, että keksit lainata kahden vuoden takaista kommenttiani. Itse en olisi vaivautunut.

Mosaiikkiviruksen tarttuminen teollisten bulkkipaskatupakoiden savusta on utopistinen näkemys. Melkein sama kuin väittäisi tatuointien periytyvän - tai homeopatian toimivan!

En millään jaksaisi selittää KOKO juttu JÄLLEEN, mutta luota sanaani; tyttöystäväsi osuuskaupasta ostamat siniset chesterfieldit ovat niin prosessoituja, myrkytettyjä ja jatkettu kaikella skeidalla, että niiden sisuskaluja voisi hieroa chilien lehtiin, eikä niistä tulisi mitään mörkötauteja. Usko huviksesi, minä tiedän yhtä sun toista tupakasta ja sen jatkokäsittelystä.

Minä olen chilien istuttamisen, leikkaamisen ja kastelun lomassa käsitellyt satoja eri sikareita, eri puolilta maailmaa, röyhyttänyt amerikkalaistyylistä filtersavuketta, ranskalaista tumppiröökiä, polttanut piippua, ladannut piippuja eri tupakoilla ja hiplaillut jopa vesipiipputupakkaa. Useiden vuosien ajan. Chileissäni ei ole mosaiikkiviirusta, eikä tule - ei ainakaan kansanterveyden emävaleen uhrista - tupakkatuotteista!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: zarmo - heinäkuu 31, 2012, 18:52:37 ip
Minkä kokoiset podit Cajamarcaan (chinense) pitäisi tulla?
Omassa alkaa jo tuollaisina pikkusormen pään kokoisina vaihtaa väriä. Puskakin on pieni ja mullassa.

4-6 cm, sellaisia pikkurillin mittaisia komeita pötkylöitä. Sinun ovat ilmeisesti pölyttyneet turhan kylmässä, kuten omanikin, ja pikkuruisia podeja on odotettavissa.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset

sorrii

LainausMinä olen chilien istuttamisen, leikkaamisen ja kastelun lomassa käsitellyt satoja eri sikareita, eri puolilta maailmaa, röyhyttänyt amerikkalaistyylistä filtersavuketta, ranskalaista tumppiröökiä, polttanut piippua, ladannut piippuja eri tupakoilla ja hiplaillut jopa vesipiipputupakkaa. Useiden vuosien ajan. Chileissäni ei ole mosaiikkiviirusta, eikä tule

Mä olen kärsinyt syvästä syyllisyyden aiheuttamasta ahdistuksesta jo kolme vuotta, kun olen nuuska huulessa -välillä nenässäkin- hoivaillut rakkaita kasvejani ja pelännyt että joku chilipoliisi sen näkee. Kävi viimeksi juuri tänään mielessä josko se nyt on sitä M-tautia mun Aji Cristaleilla kun ovat jotenkin kirjavia lehdiltään tuolla ranchilla, tuulessa ja tuiverruksessa, märässä ja kylmässä.

Taitaa olla mosaiikkiviirus yhtä harvinaista sorttia kuin joku botuliinum -bakteeri siinä savulohessa. Ensi viikolla voittanen loton päävoiton, minä.
[Helpotti kummasti avautua tästäkin  ::) ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ryhis

Taas en ihan ymmärtänyt. Clostridium Botulinum on erittäin yleinen bakteeri jota tavataan mm. kaikissa kaloissa. Hunajassa on clostridium botulinumin itiöitä.

Botuliinia, joka on em. pöpön tuottama hermomyrkky taasen on harvinaisempaa.

Klassinen esimerkkivirhe.

sorrii

Äkkiä ja ekana nyt tuli mieleen tuo botulinum:
Siitähän varoitellaan tämän tästä, mutta tapauksia jossa sitä tavataan elintarvikkeissa on häviävän vähän, onneksi.
Paha hommahan varmaan on myös jos mosaiikkiviirus luikertelisi chilitarhaan. Ja se chileihin tarttuva laji on nimenomaan tupakan mosaiikkiviirus: ei kai nuokaan pelottelut ihan tuulesta ole temmattuja ..

[itse aikanaan tein johtopäätöksen noista varoitteluista ettei saisi tupakoitsijoitakaan päästää lähelle chilejä lähinnä samaksi fanaattiseksi tupakanvastaisuudeksi mitä on jokapaikassa nykyään. Varmaan itse sain toisaalta motivaatiota mm. VR'ltä lopettaa polttaminen, kun vitutti IC-junissa viikoittain poltella salaa veskissä naama punaisena. Nikotiinista en ole kyllä edes harkinnut luopumista kun henkilääkärikin kannusti jatkamaan nuuskan käyttöä [tai n-purkan ;) ]: "Se on sinunlaisellesi juuri sopivaa lääkettä tasapainottamaan noita hermoja - paljon vaarattomampi kuin vaikka pamit ... ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Fredrik-flugarn

Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 02, 2012, 09:02:21 ap
Taas en ihan ymmärtänyt. Clostridium Botulinum on erittäin yleinen bakteeri jota tavataan mm. kaikissa kaloissa. Hunajassa on clostridium botulinumin itiöitä.

Botuliinia, joka on em. pöpön tuottama hermomyrkky taasen on harvinaisempaa.

Klassinen esimerkkivirhe.

Kyllä tulevat yleistymään nuo botulismitapaukset mitä enemmän uusavuttomuus leviää.
Jos cittarista saisi maalaisjärkeä ostettu...
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

chilimieli

Mistä päin turkua löytyisi tukevia läpivientejä, samasta kaupasta saisi myös löytyä sopivaa putkea poistovedelle? Honkkarista en löytänyt vaikka kuinka yritin. :-\
Kysymys nr.2:
Mitenkä tukevia tällaiset altaat ovat?
http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/ruukut/?num=373000&upotusURI=/kasvivalaisimet/ruukut/&x297478=Select/Card

Tarkoitus olisi siirtää 16 kasvin dripfeet (ruukut+hydrosora, painoa siis reilusti) tuollaiseen. Oman mallin "parvekelaatikot", joissa ruukut normaalisti ovat, on fletkuja ja niistä sojottaa liian monia poistovesiletkuja, joiden takia astioiden asettelu on melko hankalaa. Eli siis tarvitsisin nämä kahdeksalle 6,5 litraiselle ruukulle per allas. Ilmeisesti tarvitsee ainakin koko pohjaa tukevan alustan? ::)

Fredrik-flugarn

elokuu 02, 2012, 21:12:16 ip #5492 Viimeisin muokkaus: elokuu 02, 2012, 21:14:18 ip käyttäjältä Fredrik-flugarn
motonetillä ja biltemalla on tämäntyyppisiä vähän eri kokoja

moponetin versio, kyllä pienempi irl.

Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0

chilimieli

elokuu 03, 2012, 12:26:54 ip #5493 Viimeisin muokkaus: elokuu 03, 2012, 12:52:29 ip käyttäjältä chilimieli
Joo, täytyisi vielä saada tuohon pieni putken pätkä.

Mites noiden altaiden vankkuus... Äääh.. Soitan itse väinö pakkalalle.  ;)

Edit.. Jeps.. Kovia ovat.

perminna

Mitkä kaikki (muu kuin lajikkeen ominaisuudet) vaikuttaa chilien kypsymiseen? Lämpötila, valon määrä ja laatu, lannoitus, kastelu?

Ulkona kasvavan nopeana kypsyjänä pidetyn Inca Red Dropin chilit eivät näytä kypsymisen merkkejä, vaikka vanhimmat podit ovat olleet puskissa kuukauden. Rawitissa ensimmäiset podit ovat olleet puskissa kohta kaksi kuukautta eikä yksikään ole vielä alkanut vaihtamaan väriä. Kumpikin puska tekee jatkuvasti uusia kukkia ja podeja. Meneekö näillä vain kaikki energia uuden luomiseen vanhan kypsyttämisen sijaan?

chilimieli

Pääsyyt jo mainitsitkin.
Jos mahdollista, kokeile pitää kasvia päivän-pari pimeässä.
Omat pimenta da neydet lähtivät siten kypsymään samantien.
Lannoituksessa liika typpi hidastaa kypsymistä. Riittävä lämpökään ei ole pahitteeksi, joskin huonommissa olosuhteissa jotkin lajikkeet pyrkivät turvaamaan  jälkikasvun kypsyttäen podinsa nopeammin. Inca red drop oli muistaakseni malttia vaativa lajike, joka kypsyy kyllä aikanaan.

Raumala

Meinasin tuoda parvekkeelta pari chiliä kypsyttelemään hedelmiä sisälle kun nuo kelit ovat niin pirun kylmiä ja ennustivat ensiviikoksi vielä kylmenevää. Chileissä ei näy mitään punkkeja tai muita hönniäisiä silmämääräisesti ja kasvupisteet terveitä. Riittääkö Raiditus ja Herpisiidit päälle ehkäisemään mahdollisia sisälle tulevia hönniäisiä etteivät mahdollisesti tartuttaisivat sisächilejä ? Ainahan on mahdollisuus että jotkut paskat munineen multaan vaikka lecasorat pinnassa.

JOOONA

Kysymys! Saako vain kypsistä chileistä idätys kelpoisia siemeniä vai voiko niitä jo raakileista ottaa?

Huru-ukko

Vain kypsistä kannattaa  siemenet ottaa idätykseen...Ja mieluiten hyvin kehittyneestä podistakin. Eli jos on tämän kolean kevään ja syksyn aikan tullut kitukasvuisia podeja, niin on mahdollista, etteivät niiden siemenetkään ole 1A luokkaa...

PJJHCHHOA

Mikä chilejä vaivaa, kun runko ei millään puumaistu ? Monessa puskassa on jo melkein kypsiä chilejä, mutta runko on vihreä/jostain violetti ? ???