Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

PP

Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 20, 2013, 17:16:17 ip
Muuten auttaisin mutta tällä hetkellä yksikään neljästä EC-mittaristani ei suostu toimimaan asiallisesti. Bluelabia odotellaan.
...
Heti kun saan luotettavan mittarin johon ei tarvitse paristoja vaihtaa 3 vrk välein teen testin ja raportoin sulle.

Jos Bluelab ob tulossa, tämä on turha mainos, mutta tämä Kärsän myymä Martini (ennen Subota) on kestänyt 3,5 vuotta satunnaista käyttöä ilman pattereiden vaihtoa. Tuntuu myös pysyvän hyvin kohdallaan kalibroimatta (alle 10 % poikkeama 3 vuoden kalibroimattomuuden jälkeen).

bluesman

Lainaus käyttäjältä: PP - helmikuu 20, 2013, 18:18:20 ip
Lainaus käyttäjältä: bluesman - helmikuu 20, 2013, 17:16:17 ip
Muuten auttaisin mutta tällä hetkellä yksikään neljästä EC-mittaristani ei suostu toimimaan asiallisesti. Bluelabia odotellaan.
...
Heti kun saan luotettavan mittarin johon ei tarvitse paristoja vaihtaa 3 vrk välein teen testin ja raportoin sulle.

Jos Bluelab ob tulossa, tämä on turha mainos, mutta tämä Kärsän myymä Martini (ennen Subota) on kestänyt 3,5 vuotta satunnaista käyttöä ilman pattereiden vaihtoa. Tuntuu myös pysyvän hyvin kohdallaan kalibroimatta (alle 10 % poikkeama 3 vuoden kalibroimattomuuden jälkeen).

Sulla on sitten hyvä yksilö. Mulla on 2 samanlaista ja homma takkuilee.

Wonka

Laitoin nyt tuon ohjeen mukaan ja luulisin tuon mittarin (subota) tosiaan näyttävän oikein eli saavat aika laimeaa litkua. Kattellaan, ei ne kasvit alilannoitukseen hetkessä kuole ja jos alkaa näkyä kellastumista alalehdissä niin sitten vaan lisää lannoitteita. Liika taasen voi vahingoittaa nopeasti. Odottelen rauhassa ,että Bluesman saa toimivan mittarin ja voi antaa luotettavan vertailukohdan tai joku muu vahvistaa epäilyni virheellisestä ec-arvosta wikin ohjeessa.
Kiitokset vastanneille.

sorrii

Lainausaiemmin hydroa 1,1 litraa/10 litraa vettä koska on kevyempää kuin kilo/litra

Mitä väliä painolla on jos ei annostele vaa-an kanssa?
Mä oon stokkini tehnyt [nutrifortella] mittaamalla mittalusikallisen [15ml] jauhetta mittalasiin ja lisännyt vettä niin että tulee se 150ml tasan. Annostelen sitten 15ml litkua litraan jos ohje on 15ml -mitallinen 10 litraan. [½ mittaa=7,5ml; 1/3=5ml]
Näyttäisi tuo jauhe liukenevan siihen veteen niin ettei pinta juuri nouse, joten eipä lie merkitystä.

Mulla halpis PPM-mittari näyttää Nutriforten peruslitkulla [7,5+5] 800 eli EC 1,6 aika tarkaan ..
Ostin Tampereen rautatieasemalla ohikiitävästä pohjoisen junasta kerran sen 20€'lla  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 21, 2013, 11:13:23 ap
Mulla halpis PPM-mittari näyttää Nutriforten peruslitkulla [7,5+5] 800 eli EC 1,6 aika tarkaan ..
Ostin Tampereen rautatieasemalla ohikiitävästä pohjoisen junasta kerran sen 20€'lla  8)

Mitenkäs noita EC-halpismittareita on tarkoitus lukea ja tulkita? Jos mittari sanoo kraanavedestä, että 157, eikö se silloin tarkoita 157 uS/cm, eli mikrosiemensiä per senttimetri? Tuntuisi pitävän silloin aika hyvin kutinsa Helsingin vesilaitoksen ilmoittamiin vedenlaatuarvoihin 15,5 mS/m: http://www.hsy.fi/vesi/juomavesi/vedenlaatu/Sivut/vedenlaatutaulukko.aspx

Mitä nuo täällä kerrotut EC-arvot sitten ovat? Onko niiden yksikkö 1 mS/cm vai jokin sen monikerta?

Anonyymi

Sellaista vaan kysyisin, että milloin chilit uskaltaa viedä kasvihuoneeseen, siis sellaiseen mikä ei ole eristetty kuplamuovilla ja missä ei ole lämmitintä? Kun 10.kesäkuuta on hallanvaara on ohi, mutta voiko viedä ennemmin? Kyse siis etelä-savo akselista :D

sorrii

helmikuu 21, 2013, 12:51:46 ip #6246 Viimeisin muokkaus: helmikuu 21, 2013, 12:54:06 ip käyttäjältä sorrii
 8)  Mä en tiedä - mutuilen vaan, ja järkeilen: On kerrottu että PPM-mittarin lukema jaetaan vaan 500'lla [tai 700!?] niin tulee EC-arvo.
Mä kokeilin sen joskus Mikro-Mato-setillä ohjeen mukaisella annoksella, ja tuo 500-kerroin osui aika nappiin. En ole jaksanut edes perehtyä siihen mitä nuo yksiköt mittaa. Oletin vaan että sähkönjohtavuutta. Kasvienhoidon kannalta se tieto riittää ... Hyvin on papua tullut.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

vilkku

Onko tietoa keskimääräisestä Peruvian white habaneron siementen itämisajasta? Ne on n. 27 asteen lämpötilassa turvebriketissä. Ollu jotain 2 viikkoa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: vilkku - helmikuu 21, 2013, 13:01:04 ipPeruvian white habaneron siementen itämisajasta?

Kerran olen noita idättänyt ja silloin meni nopeimmilla 16 päivää huoneenlämmössä.
Odottelua ja kärsivällisyyttä siis.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 21, 2013, 12:51:46 ip
8)  Mä en tiedä - mutuilen vaan, ja järkeilen: Kasvienhoidon kannalta se tieto riittää ... Hyvin on papua tullut.

Paitsi Chinenseistä, joista syksyllä mutuilit, että olet antanut liian niukasti lantaa, etkä ole montaa papua saanut. Voisiko tässä olla jotain syy-seuraus-yhteyksiä havaittavissa?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

LainausPaitsi Chinenseistä, joista syksyllä mutuilit, että olet antanut liian niukasti lantaa, etkä ole montaa papua saanut. Voisiko tässä olla jotain syy-seuraus-yhteyksiä havaittavissa?

Saivartelua  8)

Eipä ole chinenset ollut mun suosikkejanikaan: Paria hassua kasvatellut mullassa parvekkeen nurkassa. Nyt olen pikkuhiljaa alkanut tykkäämään tokikin esim. nagasta ja on pari yksliöä kookoskuitupassiiveissa [pauliin-kookos] ja kookoslannoitteella. Tahtovat silti jäädä isojen baccatumien varjoon.
Lempparit ovat tuottaneet ihan kivasti ottaen huomioon olosuhteet: Kaakkoisparveke ' kele kääntyi viime talvena itään eikä mutsi anna kaataa kasvihuoneen edestä muutamaa tyhmää koivua. Peltsun plantaashilla oli tulvakesä eikä muutenkaan EC'tä tullut peltosavesta testailtua ...

Jos ja kun olen antanut liian vähän tai paljon lantaa, niin se ei ole mittarin vika eikä edes tiedonpuutteen koskien noiden yksiköiden tuntemusta  :o

Kasvatuskilpailuissa tuli sijoitus Aji Fantasylla ja Serranolla  ;) : Fantasy kasvoi Autopotissa kookoksessa ja mittasin kerran EC'nkin !!

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 21, 2013, 12:51:46 ip
8)  Mä en tiedä - mutuilen vaan, ja järkeilen: On kerrottu että PPM-mittarin lukema jaetaan vaan 500'lla [tai 700!?] niin tulee EC-arvo.
Mä kokeilin sen joskus Mikro-Mato-setillä ohjeen mukaisella annoksella, ja tuo 500-kerroin osui aika nappiin. En ole jaksanut edes perehtyä siihen mitä nuo yksiköt mittaa. Oletin vaan että sähkönjohtavuutta. Kasvienhoidon kannalta se tieto riittää ... Hyvin on papua tullut.
O-kei! Tää selvensi kyllä, eli mittasit aavistuksen verran eri asiaa eli liuenneiden ionien määrää nesteessä (TDS, yksikkö ppm) etkä sähkönjohtavuutta (EC, yksikkö mS/cm), mutta ne on tosiaan kyllä suoraan laskettavissa toisistaan ainakin nettikaavojen mukana. Ja varmaankin osaan lukea omaa mittariani ihan oikein.

http://www.lenntech.com/calculators/conductivity/tds-engels.htm
Tämä laskuri väittää, että se PPM-lukema pitäisi jakaa 640:lla, niin siitä tulee EC-lukema, jonka yksikkö olisi mS/cm, vaikka tuolla alaviitteessä puhutaankin mikro-siemensistä varmaankin virheellisesti. Mistähän tuonne voi lähettää palautetta... Kuitenkin tämän selityssivun mukaan kerroin vaihtelee konsentraation mukaan ja tuohon kertoimeen 640 on päädytty approksimaationa normaalilla mittausalueella.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 21, 2013, 14:02:17 ip
LainausPaitsi Chinenseistä, joista syksyllä mutuilit, että olet antanut liian niukasti lantaa, etkä ole montaa papua saanut. Voisiko tässä olla jotain syy-seuraus-yhteyksiä havaittavissa?

Saivartelua  8)

Olet oikeessa, pääsimpähän tuikkaamaan!  ;)
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

Harrastelupuuhasteluahan tämä mulle, vaikkakin näyttää vievän kaiken työ- ja vapaa-ajan. Mä en edes kuluta lähellekään niin paljon chilejä kuin tulee vaatimattomallakin tuotolla. Kuivattuja chilejä oon ajatellut alkaa käyttää kasvualustana pikkuhiljaa ...

Mun ymmärrys ja tapa käyttää PPM-mittaria perustuu edelleen siihen, että olen joskus mitannut ohjeen mukaan sekoitetuista liemistä arvot, ja sitten yrittänyt pitää ne suurinpiirtein samoina. GHE'n Mikro-Mato-settiä joku viisaampi kehui, niin aloin soveltaa samoja taulukko-arvoja Tomaatti&Mansikka-lannoitteeseen ja B'cuzz-kookoslantaankin.
En ole paljonkaan kokeillut muutella noita annostuksia ennekuin nyt tänä talvena kun "foorumi" rohkaisi kokeilemaan kovemmilla annoksilla. Tokikin olen huomannut ennekin että parhaimmillaan/pahimmillaan joissakin pikkuhydroissa on se "EC" karannut jopa yli mun mittarin asteikon, eikä kasveissa ole näkynyt ongelmia!
Näyttäisi -senkin olen ihan itse päätellyt- että tuon sinisen halpismittarin mittausalue loppuu 200 kohdalla ?!?! Eli EC4 ... Mä olen siis pärjännyt sillä mittarilla.

bluesman

Lainaus käyttäjältä: vilkku - helmikuu 21, 2013, 13:01:04 ip
Onko tietoa keskimääräisestä Peruvian white habaneron siementen itämisajasta? Ne on n. 27 asteen lämpötilassa turvebriketissä. Ollu jotain 2 viikkoa.

Peruvian white iti v.2011 10 vrk, 2012 8 vrk ja tällä kaudella peräti 5 vrk ollen kauden nopein itäjä. Itämislämpötila +25C-28C.
Jos on viileämpää, tuntuvat tietyt lajit itävän epätasaisesti ja hitaasti jos ollenkaan.

sorrii

Mä en ole jaksanut odotella yli viikkoa minkään itämistä parina vuotena: Jääkaapin yläkomerossa kun on ~30o niin viikon jälkeen rupeaa lautta näyttämään aika mädältä ja loput saa mennä! Ja oon mä idättänyt rocotoja ja lancenkin. Eikä näytä H2O2 kuin pahentavan asiaa!?!
Tuo mun yläkomero on kyllä selvästikin vähän liian lämmin tai sitten muista syistä viihtyy homeet vähän liian hyvin keittiössä jossa on natikka ja parikymmentä isoa kasvia, leipälaatikko, jääkaappi, tiskipöytä, biojätelaatikko, roskis .... ja roiskeita ja muruja enemmän kuin ehtii osapäivämuijakaan siivota  8) 8) 8)

Lämpö siis nopeuttaa mutta altistaa myös ongelmille.

tretjakov

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 21, 2013, 14:16:54 ipMun ymmärrys ja tapa käyttää PPM-mittaria perustuu edelleen siihen, että olen joskus mitannut ohjeen mukaan sekoitetuista liemistä arvot, ja sitten yrittänyt pitää ne suurinpiirtein samoina. GHE'n Mikro-Mato-settiä joku viisaampi kehui, niin aloin soveltaa samoja taulukko-arvoja Tomaatti&Mansikka-lannoitteeseen ja B'cuzz-kookoslantaankin.

No harrastushan tää on vaan itse kullekin, jos toisille ehkä vakavampi kuin toisille. Jos sä mahdollisesti olet voinut saada mittarista laskemalla 20 % liian suuria arvoja, niin eipä se varmaan ole vaikuttanut haitallisesti yhtään mihinkään. Mutta näin keskustelemalla ja ymmärryksiä vertailemalla pääsen itsekin paremmin jyvälle siitä, miten asioiden pitäisi toimia.

sorrii

Mä harrastelin samalla apinan innolla tietokoneita ennen chilejä. Yllättävän paljon on samaa: Yleensä asiat sujuu taitamattoman hyvin kun vaan uskaltaa kokeilla ja etsiä tietoa. Sitten kun tulee se päivä että kaikki menee pieleen, niin menee. Syytä ei tahdo löytää vaikka hakkaisi päätä seinään ...

Jos pitäisi elanto tienata chilinkasvattamisella niin en ehkä olisi kovin innostunut enää. Mun tsilit maksaa 300-1000€/kg riippuen sesongista  8)
Pakko niitä on rakastaa  :-* :-\ ;)

vilkku

Jos kerran Peruvianin pitäisi itää keskimäärin alle parissa viikossa, noi siemenet on ilmeisemmin kelpaamattomia kasvatukseen. Täytyy huomena poiketa Treen chilitarvikeliikkeessä ostaan uudet. (aikaisemmat tullu postissa tän foorumin jampalta).

koomikko

Mitäs kaikkia syitä oli lehtien riiputtamiseen? Kuivuuden lisäksi.

Mulla on suht pienet rocoton taimet (n. 15cm) alko kukkia joku aika sitten ja nyt riiputtavat lehtiään vaikka on kasteltu. Ajattelin että johtu liian pienestä multatilasta ja vaihdoinkin suurempiin ruukkuihin, mutta ei ole tapahtunut muutosta parempaan näin pari päivää ruukunvaihdon jälkeen.
"Kokemus on sitä että tunnistaa virheensä tehdessään sen uudestaan" - Franklin Jones