Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

jannemanne

Mitens toi chilin vegetys eli pystyykö sitä kasvattamaan esim 2kk jonka jälkeen vaihtaa valojakson ja rupee kukkimaan,vai rupeaako noi automaattisesti kukkimaan ku siltä tuntuu.Näköjään mullan kuivuus tiputtaa kukkasia ja sato jää pienemmäksi,itsellä kävi näin  / 3 Lemon drop:ia  n.7-8L multatilassa ei ole paras mahdollinen :-[

http://chiliwiki.fi/index.php?title=Tiedosto:Lemon_Drop_kasvihuoneessa.JPG Massiivinen  :o

Whili

Lainaus käyttäjältä: samsuni - huhtikuu 24, 2013, 11:59:53 ap
Terve!

Olen tässä vähän aikaa sitten kiinnostunut chileistä, niin aloittellaanpa nyt täällä foorumillakin. Kotona on nyt parikymmentä noin 1kk ikäistä taimea. Taimet on tällä hetkellä pääosin maitopurkeissa. Olen kastellut niitä normaalisti noin 2-3 päivän välein ihan suoraan mullan päältä. Nyt on pariin purkkiin alkanut muodostua jotakin valkoista hometta päälle. Tämä johtuu varmaan siitä, että multa ei ole päässyt kuivumaan tarpeeksi.  Jonkin verran on ollut tuuletustakin, mutta ei sekään ole sitä hometta pitänyt loitolla.

Mitä tälle vois tehdä? Onko homeesta haittaa, saako sitä mitenkään pois?

Tuosta homeesta ei ole kasville mitään haittaa. Auringonvalo ja kuivuus tappaa homeen.

Whili

Lainaus käyttäjältä: jannemanne - huhtikuu 24, 2013, 15:13:32 ip
Mitens toi chilin vegetys eli pystyykö sitä kasvattamaan esim 2kk jonka jälkeen vaihtaa valojakson ja rupee kukkimaan,vai rupeaako noi automaattisesti kukkimaan ku siltä tuntuu.Näköjään mullan kuivuus tiputtaa kukkasia ja sato jää pienemmäksi,itsellä kävi näin  / 3 Lemon drop:ia  n.7-8L multatilassa ei ole paras mahdollinen :-[

Vegetys ja kukitus on enempi hamppuväen termejä. Chilit tarvitsevat VALOA, ei niinkään ole väliä onko se lämmintä tai kylmää.

Iso lemon drop vaatii reilusti multatilaa. Tuo 7-8-litraa on sopiva yhdelle kasville, toki isompikin saa olla.

Herpiili

Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 24, 2013, 16:10:35 ip
Lainaus käyttäjältä: jannemanne - huhtikuu 24, 2013, 15:13:32 ip

Vegetys ja kukitus on enempi hamppuväen termejä. Chilit tarvitsevat VALOA, ei niinkään ole väliä onko se lämmintä tai kylmää.

Iso lemon drop vaatii reilusti multatilaa. Tuo 7-8-litraa on sopiva yhdelle kasville, toki isompikin saa olla.

Capsicumit ovat päiväneutraaleja kasveja, joten valojakso ei aiheuta minkään sortin kukintainduktiota. Chilien (ja monen muun) kohdalla tuntuu toisinaan toimivan kukintainduktiona kuivuus, jos vain kasvi itsessään on ohittanut nuoruusvaiheen ja on riittävän iäkäs tuottaakseen satoa. Varsin lajikekohtaista ja monesti riippuvainen myös ympäristön muista tekijöistä, kuten lämpötilasta ja ilmankosteudesta. Värilämpötilalla on joiltain osin merkitystä sen suhteen, mille aallonpituuksille polttimon sisältämä säteilyenergia osuu.

Chilivaarin valotesti

mxv

Totanoiniin, vaihtelin eilen Aji Cristalin (kukki, mutta tiputti kaikki kukat kokoajan) ja Bolivian Rainbowin (kukkivan ja yks podikin on jo) isompiin ruukkuihin eilen. Ongelmaks tuli se että en saanu kauheasti juuria mukaan kummastakaan uuteen ruukkuun, viime kerrasta oppineena (Lemon drop otti ja kuoli aurinkoon) jätin molemmat kasvit varjoon, kauan tuollaisilla suht isoilla kasveilla kestää kasvattaa kunnon juuret takaisin, että uskaltaa aurinkoon taas päästää?

sorrii

LainausOngelmaks tuli se että en saanu kauheasti juuria mukaan kummastakaan uuteen ruukkuun..

Mihin ne juuret katosivat??  ???

Mä ainakin istutan uuteen [yleensä isompaan] ruukkuun koko paketin mitä on vanhassa ruukussa. Säiliöruukuissa voi niitä vesijuuria vähän jäädä pohjaan kiinni. Yleensä taimikasvatuksessa alimmaisena on salaojana vähän lecasoraa, josta juuria saa avattua helposti. Jossain muistan lukeneeni vinkin että juurien päitä kannattaakin vähän leikata, mikä innostaa kasvin kiihdyttämään juurien kasvattamista.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Mullassa varmaan osa juurista ottaa osumaa kun vanhat mullat kaavitaan pois, mutta kyllä niitä pitäisi suurin osa jäädä :O

Caide

Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 25, 2013, 12:54:45 ip
Mullassa varmaan osa juurista ottaa osumaa kun vanhat mullat kaavitaan pois, mutta kyllä niitä pitäisi suurin osa jäädä :O

Mä jättäisin kaavinnat synnytyspuolen lekureille. Ellei kasvi nyt liian iso ole, niin pitämällä rungosta kiinni ja kääntämällä ruukun ylösalaisin ja kenties joku apuvoima vielä koputtelee ruukun pohjaan, niin lähtee koko juuripaakku kokonaisena. Sitten vaan tilanteen mukaan, joko koko hoito uuteen ruukkuun tai jos juuristo on ihan shittinä, niin joku harvennus/pesu siihen. Näin ainakin minä toimin :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Caide - huhtikuu 25, 2013, 13:04:09 ip

Mä jättäisin kaavinnat synnytyspuolen lekureille. Ellei kasvi nyt liian iso ole, niin pitämällä rungosta kiinni ja kääntämällä ruukun ylösalaisin ja kenties joku apuvoima vielä koputtelee ruukun pohjaan, niin lähtee koko juuripaakku kokonaisena. Sitten vaan tilanteen mukaan, joko koko hoito uuteen ruukkuun tai jos juuristo on ihan shittinä, niin joku harvennus/pesu siihen. Näin ainakin minä toimin :)

Näin minäkin olen vaihtanut ruukut. Vieläkun jollain kapealla ja pitkällä (esim. viivotin) pyöräyttää ruukun sisäseinää pitkin ympäri, niin saa paremmin koko höskän irti seinistä. Itse olen juurien kärjet leikannut pois, kuten aikaisemmin jo täällä mainittii, pitäisi auttaa vedenottoa. Mikä kyllä käy järkeen, sillä kyllähän kukkakaupassakin varresta otetaan osa pois, että vedenotto tehosuu.

mxv

Mulla toi operaatio oli aikamoista kaavintaa ja väkivaltaa, eli meni vähän perseelleen ruukunvaihto kun en oo kauhean kokenut puuhassa vielä. Suuri osa juurista siis jäi niihin vanhoihin turpeisiin...

mxv

Lainaus käyttäjältä: Caide - huhtikuu 25, 2013, 13:04:09 ip

Ja näin minäkin AION toimia ens kerralla. Toivottavasti Aji ja Bolivia ei ota siipeensä liikaa ku suuri osa juurista läks helevettihin.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 25, 2013, 13:57:09 ip
Mulla toi operaatio oli aikamoista kaavintaa ja väkivaltaa, eli meni vähän perseelleen ruukunvaihto kun en oo kauhean kokenut puuhassa vielä. Suuri osa juurista siis jäi niihin vanhoihin turpeisiin...

Itse en niitä vanhoja turpeita poista juurikaan siksi, että se rikkoo aika rajusti juuristoa, etenkin jos ruukun vaihtoväli on venahtanut.  Jos välttämättä haluat tehdä noin, niin kastele se juuristo turpeineen läpimäräksi. Vaikka lasket saaviin vettä ja huljuttelet sitä juuripaakkua siellä. Myös suihkuttelu auttaa.
Foorumilla on kaksi tai kahdeksan koulukuntaa miten tuo ruukutus kuuluu tehdä. Jaolstenilla on ohje kuvien kera miten vaihto tehdään juuret pesemällä. Minä en tee niin. Vaikka ohje onkin hyvä  ;). Ja kelpo chilejä siellä Ylöjärvellä kasvaa.
Tärkein asia on kumminkin se, että kasvi saa lisää tilaa kasvattaa juuriaan suhteessa lehtimassaan. En usko että se sinullakaan niin pieleen meni kuin tuntuu.
Ja mitä isompi kasvi, sitä hankalampaa alkaa se multien/turpeiden vaihto alkaa olemaan.

Dethlock

Mites tuollaisessa tilanteessa sitten pitäisi toimia jos haluaa pitää chilin hengissä? Leikata alas niin ettei lehdet tarvitse niin plajon vettä ja ravinteita ja toivoa että runko jää henkiin?
I'm newbie and I know it  -  2013  -  Chilisti #2374
Kasvatuspäikkäkirja
Hydrohärpäke DethTable

Youtube kanava

mxv

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 25, 2013, 14:58:01 ip
Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 25, 2013, 13:57:09 ip

Itse en niitä vanhoja turpeita poista juurikaan siksi, että se rikkoo aika rajusti juuristoa, etenkin jos ruukun vaihtoväli on venahtanut.  Jos välttämättä haluat tehdä noin, niin kastele se juuristo turpeineen läpimäräksi. Vaikka lasket saaviin vettä ja huljuttelet sitä juuripaakkua siellä. Myös suihkuttelu auttaa.
Foorumilla on kaksi tai kahdeksan koulukuntaa miten tuo ruukutus kuuluu tehdä. Jaolstenilla on ohje kuvien kera miten vaihto tehdään juuret pesemällä. Minä en tee niin. Vaikka ohje onkin hyvä  ;). Ja kelpo chilejä siellä Ylöjärvellä kasvaa.
Tärkein asia on kumminkin se, että kasvi saa lisää tilaa kasvattaa juuriaan suhteessa lehtimassaan. En usko että se sinullakaan niin pieleen meni kuin tuntuu.
Ja mitä isompi kasvi, sitä hankalampaa alkaa se multien/turpeiden vaihto alkaa olemaan.

Toi Aji on niin iso jo että sitä on aika vaikea tosiaan kääntää ylösalaisin, mutta olisi pitäny olla vähän pelisilmää miettiä miten saada koko kasvi juurinen ja vanhoine turpeineen pois sieltä ruukusta, ilman että reilu osa juuristosta jää sinne :D

Nyt varmaan pari päivää kannattaa ton antaa olla ihan vaan kasvattamassa juuria ja kastella päältä juuria mahd. paljon?

Huru-ukko

Ei minun mielestäni sitä kannata kastella ylenmäärin, kostea multa on ihan riittävä hoitokeinona.
Ja sehän on jo uudessa ruukussa...?
Jos siinä kasvissa on liikaa lehtiä juuriin nähden, se itse kyllä tiputtelee ylimääräisiä pois. Jos on pitkiä oksia kasvanut rimpuloiksi, voihan niitä poistaakkin.
Ei lämpöhalvauksia eikä liikaa aurinkoa.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 25, 2013, 15:39:50 ip

Toi Aji on niin iso jo että sitä on aika vaikea tosiaan kääntää ylösalaisin, mutta olisi pitäny olla vähän pelisilmää miettiä miten saada koko kasvi juurinen ja vanhoine turpeineen pois sieltä ruukusta, ilman että reilu osa juuristosta jää sinne :D

Nyt varmaan pari päivää kannattaa ton antaa olla ihan vaan kasvattamassa juuria ja kastella päältä juuria mahd. paljon?

Nouse tuolin päälle seisomaan, niin mahtuu kääntämään ylösalaisin. Tai sitten ruukku lattialle ja kylmästi vaan molemmat kädet ruukun laitaa pitkän pohjalla ja nostat. Sillon kyllä kannattaa aluksi vähän irrotella kaapimalla laitoja

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 25, 2013, 17:20:40 ip
Lainaus käyttäjältä: mxv - huhtikuu 25, 2013, 15:39:50 ip

Nouse tuolin päälle seisomaan, niin mahtuu kääntämään ylösalaisin. Tai sitten ruukku lattialle ja kylmästi vaan molemmat kädet ruukun laitaa pitkän pohjalla ja nostat. Sillon kyllä kannattaa aluksi vähän irrotella kaapimalla laitoja

Minä oon itse käyttänyt sellaista taktiikkaa, että kenttälapio ruukun ja multapaakun väliin, rehu kyljelleen, rungosta ja lapiosta kiinni ja purkki erilleen. Helpoiten lähtee, kun kasvualusta on kuivahko. Märkä tahtoo jäädä aina kiinni joka paikkaan.

-V-

Lainaus käyttäjältä: Jarok - huhtikuu 25, 2013, 20:29:44 ip
Helpoiten lähtee, kun kasvualusta on kuivahko. Märkä tahtoo jäädä aina kiinni joka paikkaan.

+ei painakaan hävyttömästi, jos on isommasta ruukutuksesta kyse.

Seppo

Helpoiten lähtee, kun kasvualusta on kuivahko. Märkä tahtoo jäädä aina kiinni joka paikkaan.

Tuntuu riippuvan siitä, mitä ainetta kasvualusta on ja mitä ainetta ruukku on. Esim. muovisesta Edenistä kookoskuidussa kasvavat chilit irtoavat paljon paremmin, kun kasvualusta on kunnolla märkä. Ei siihen mikään jää kiinni, sen verran liukkaat ovat ruukun seinämätkin.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Seppo - huhtikuu 25, 2013, 22:20:25 ip

Tuntuu riippuvan siitä, mitä ainetta kasvualusta on ja mitä ainetta ruukku on. Esim. muovisesta Edenistä kookoskuidussa kasvavat chilit irtoavat paljon paremmin, kun kasvualusta on kunnolla märkä. Ei siihen mikään jää kiinni, sen verran liukkaat ovat ruukun seinämätkin.

Kookoskuitua en ole kokeillut, mutta turvemulta on ainakin helpoin irroittaa kuivana. Se kun kutistuu kuivuessaan ja on jo ikään kuin valmiiksi reunoistaan irti ruukusta.

Tähän tapaan: