Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Mä olen antanut ~EC 0.8 heti kun on sirkoilla. Olen idättnyt paperilautalla ja "istittanut" kuutioon tai Jiffyyn kun sirkat aukeaa. Siinä samalla alkanut lannoittamaan. Toisilla lehdillä jo Nutriforyen ohjeen mukaan (ppm 80 - EC 1.6 - 7.5ml +5ml /10l ...
...tai sama vahvuus Starttilannoitetta ...
Valo tietysti sitten aika hyvää tasoa (=2*55W TNeon) ...

Taidampa aloitella itsekin ...ainakin huomenna. Rocotot ja Chinenset hautumaan ennen uuttavuotta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Faraokaktus

Hmmm. Mä ehkä koitan semmoista että alan antamaan laimennettua aluksi ja sitten kun on vähän enemmän kasvanut, niin ohjeen mukaisesti.  Ehkä jotain 50% vettä / 50% ohjeen mukainen annostus. 

sorrii

Lainaus50% vettä / 50% ohjeen mukainen annostus

Se on siinä 0.8 EC silloin. Ohjeen mukainen antaa EC 1.6 ...
Ihan pienillä voi/kannattaa ekoina päivinä kokeilla ehkä vähän vielä laimeampaakin. Ei juuret kuitenkaan taida saada enää mitään ravinnetta, jos on liian laimeaa ...

((Oon viime aikoina leikkinyt yrttien kanssa Herbiellä ja havainnut kummallisen säännön: EC täytyy pidellä siinä samassa 1.6 kieppeillä että kasvaa hyvin. Silti EC nousee koko kasvujakson ja pysyy lähes samana jos lisäilee sitten pelkää vettä kun pinta laskee! Yrtit siis eivät kuluta juuri mitään, mutta litku saa olla ihan normivahvaa ...))
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Charles D. Ward

Lainaus käyttäjältä: DP - joulukuu 23, 2015, 21:33:00 ip
Lainaus käyttäjältä: Trioniska - joulukuu 23, 2015, 20:50:37 ipCGN 21500 on myös kova ehdokas tuohon hedelmällisyyteen  ::) itse kaksi rupuista ehkä kypsää syöneenä hyvät viitteet oli mehukkuuteen, toki topakkaa potkuakin tuli samassa...

Tälle ääni, oikein hedelmällisen makunen ja makeakin on. :) Ei tosin tuohon ihan mietojen lokeroon mene. :D

Jaa, toi CGN näyttäisi olevan samalla levelillä lemon dropin kanssa, jota jo löytyykin (pusikon neljäs kausi lähtemässä. Saas nährä mitä veteraani tykkää. Viime kesä oli kehnosta kelistä huolimatta aikamoinen). Eli pitääpä tilata nyssäkkä tuota CGNää.

Joo, hedelmäinen-mällinen. Pistetään vaikka paniikkiratkaisuna erilaisen äidinkielen koulutuksen ja oikolukemisen piikkiin  ;D

Kiitoksia vinkeistä taas! :)

Diego

Oon nyt tässä taas koittanu miettiä pääni puhki ja tulin siihen tulokseen että ehkä fiksumpi kysellä täällä  ;D
Eli tämmönen:

Ylemmässä kuvissa taimia, jotka ovat olleet suurin osa noin viikon taimimullassa.
Alemman kuvan taimien alut laitoin juuri äsken taimimultaan. Ja niin kuin varmasti kuvastakin näkyy, on nuo ylemmän kuvan kaverit selvästi vaaleamman värisiä ja muutenkin yleisilmeeltään vähän kulahtaneen näköisiä. Alemman kuvan kaverit taas selkeästi tummemman vihreitä ja terveemmän näkösiä. Eli mistähän tämä johtuu? Tekeeköhän taimimullassa olevat lannoitteet noin? Vaiko vaikuttaisikohan ilmankosteus asiaan, alemmat ovat olleet läpinäkyvän kannen alla ja siis paljon kosteammassa. Vai olenkohan kastellut liikaa noita haaleampia?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Diego - tammikuu 01, 2016, 19:16:50 ip

Ylemmässä kuvissa taimia, jotka ovat olleet suurin osa noin viikon taimimullassa.
Alemman kuvan taimien alut laitoin juuri äsken taimimultaan. Ja niin kuin varmasti kuvastakin näkyy, on nuo ylemmän kuvan kaverit selvästi vaaleamman värisiä ja muutenkin yleisilmeeltään vähän kulahtaneen näköisiä. Alemman kuvan kaverit taas selkeästi tummemman vihreitä ja terveemmän näkösiä. Eli mistähän tämä johtuu? Tekeeköhän taimimullassa olevat lannoitteet noin? Vaiko vaikuttaisikohan ilmankosteus asiaan, alemmat ovat olleet läpinäkyvän kannen alla ja siis paljon kosteammassa. Vai olenkohan kastellut liikaa noita haaleampia?

Veikkaan että kaksi viimeistä oletusta on oikein.
Ilmankosteus vaikuttaa asiaan.   

Kuvasta vaikea sanoa, mutta ylemmän kuvan taimiruukkujen multa vaikuttaa tiiviltä ja märältä. Liikakastelua voi pitää mahdollisena, etenkin jos sitä itsekkin epäilee.
Talouspaperi ruukkujen alla imee tehokkaasti liikaa vettä pois.

Taimimullassa lannoitteita on vähän, mutta silti niiden pitäisi riittää. Ja näkyyhän sieltä nousussa olevan ekat oikeat lehdet. Sirkkalehdet jäävät vaaleammaksi, niiden väriin ei muutokset enää auta.

Ylemmän kuvan taimet vaikuttaa terveiltä, vaikka olisivatkin vaaleampia kuin toiset.

Diego

Okei. Mulla olis tommosia pienoiskasvihuoneen läpinäkyviä kansia. Kannattaiskohan laittaa vielä noiden päälle vai saakohan ne sitten valoa huonommin? Oon kastellu noita sumutinpullolla päivittäin, onkohan se aivan helvetisti liikaa? Tota kastelua oon alusta asti kuumotellutkin eniten koska aika monet kai tekee sen virheen aluksi että liikakastelee. Nämä on mun ensimmäiset chilit ja tämä kausi menee kyllä aivan täysin opetellessa  :D

Jomppe

Riippuu paljon sumutat kerralla ;)
Mutta niin, itse sumutan joka toinen päivä neljä-kuusi sumutusta 2,5dl kertiskuppien asukeille ja lämmöt on päivisin n. 28-30.
Ylikastelun olen ollut jokseenkin saanut hallintaan vaikka välillä hirvitti jättää kastelematta, mutta huomattavan vähällä määrällä vettä pärjäävät.
Ei kuitenkaan kannata tuota pitää absoluuttisena totuutena, minulla on helppo katsoa kastelun tarve myös kupin lävitse, läpinäkyvät kun ovat.
Sormipelillä huomaat kosteuden ;) Sormi reunasta multaan ja jos tuntuu kostealta niin älä kastele, pintamulta saa olla aika kuivakkaa ja syvällä on siltikin kosteutta tarpeeksi.

Huru-ukko

tammikuu 01, 2016, 20:40:12 ip #9328 Viimeisin muokkaus: tammikuu 01, 2016, 20:42:17 ip käyttäjältä Huru-ukko
Saa ne valoa huonommin tietysti, mutta jos käytössäsi on riittävä valaistus se ei vaikuta asiaan.
Mikä se riittävä valaistus sitten on on asia erikseen  ;D...

Kansien ollessa päällä sisäpuolen kosteus% nousee joten sumuttelua ei tarvita. Mielestäni.
Etenkin jos ruukut on märät.
Sitä en itse ole harrastanut koskaan.
Se taas olisiko se auttanut minun kasveja jotenkin on vaikeampi sanoa koska verrokkia ei ole ollut.

Jokaisella on oma tapansa kasvattaa ja omat tyylinsä. Ja kaikki saavat satoa.
Chilinkasvattelu on jokaiselle se oma juttu  :).....

Diego

Kyllä tuo kasteleminen on ollut mulla ainakin aivan liiallista. Ei tuo pintamultakaan ole oikeen kerennyt mennä kuivakaksi. Pitääpä alkaa kokeilemaan tuota joka toinen päivä sumuttelua  :D Kyllähän sen varmaan huomaa sitten aika selkeästi jos nuo kasvit liian vähän sitä vettä saavat.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Diego - tammikuu 01, 2016, 20:46:33 ip
Kyllä tuo kasteleminen on ollut mulla ainakin aivan liiallista. Ei tuo pintamultakaan ole oikeen kerennyt mennä kuivakaksi. Pitääpä alkaa kokeilemaan tuota joka toinen päivä sumuttelua  :D Kyllähän sen varmaan huomaa sitten aika selkeästi jos nuo kasvit liian vähän sitä vettä saavat.

Kuten sanottua, olosuhteet vaikuttavat asiaan todella paljon. Pintamulta kun näyttää kuivakalta niin sormi rohkeasti multaan vain, sillä saat selvyyden parhaiten.  :)
Ja kuten Huru-ukko tuossa totesi, jos ruukut on märät ja kannen lykkää päälle niin sumuttelua ei tarvitse(eikä ole muutoinkaan välttämätöntä, kai?). Muutenkin saa tuolloin kastelua vähentää entisestään kun ei haihduta niin paljoa.
Itse sumuttelen aamuin illoin kasvit(akvaarioon roiskin sinne tänne viisi-kuusi sumua), paitsi kun on pyykkejä telineellä huoneessa, silloin huomaa sen ilmankosteuden itsekin ;D Tapa mikä tapa, hyödystä en tiedä.

gurgo

Osaisiko joku vinkata mistä saisi tilattua jalapeno biker billyn siemeniä? Viime vuotiset siemenet joita tilasin eivät olleet aivan sitä mitä halusin. Kyseessä ilmeisesti F1 hybridi.

Petteri Nuora

Miksikohän mun lemon drop rullailee lehtiään. Taimi noin 7 cm korkea ja kasvaa kivivillassa. Mitään lannotteita en ole antanut. On loisteputken alla minikasvarissa.

PP

Lainaus käyttäjältä: Petteri Nuora - tammikuu 16, 2016, 23:41:43 ip
Miksikohän mun lemon drop rullailee lehtiään. Taimi noin 7 cm korkea ja kasvaa kivivillassa. Mitään lannotteita en ole antanut. On loisteputken alla minikasvarissa.

En tiedä, voiko rullailu olla oire lannoitepuuttesta, mutta siitä(kin) tulee pian oireita ellet lannoita. Kivivillassa pitää lannoittaa heti sirkkalehdistä alkaen, koska villassa ei ole mitään ravinteita.

Kuva on näissä ongelmissa aina hyvä ja usein korvaamaton lisä.

Petteri Nuora

Ok , tuota lannoitus asiaa en tiennytkään. Hyvä että kerroit.
Mikä lannoite sopisi?

Hegezi

Puutarhan Kesä on helppo ja hyvä. Suurpiirteiset ohjeet kasvin koon ja iän mukaan löytyy kanssa foorumilta, http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14953.0

Rullailu oli ainakin viime vuonna omilla Lemon Dropeilla ihan normaalia, tekivät sitä yli-tai alilannoitti, kasteli liikaa tai jätti kuivaksi. Mutta joo, rupea vaan antamaan jo lantsia ihan kaikessa rauhassa.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Hegezi - tammikuu 17, 2016, 00:45:57 ap
Rullailu oli ainakin viime vuonna omilla Lemon Dropeilla ihan normaalia, tekivät sitä yli-tai alilannoitti, kasteli liikaa tai jätti kuivaksi. Mutta joo, rupea vaan antamaan jo lantsia ihan kaikessa rauhassa.

Lemon Drop on vähän sellainen, että se rullaa lehtiä, vaikkei mitään vikaa oliskaan :D  Varmaan jokaisella juuri Lemon Droppia kasvattaneella (minä mukaanlukien) lehden rullaa jossain vaiheessa :D

Kuten sanottua, nyt viimeistään kannattaa lannoittaa jos jo noin korkea

Diego

Osaisitteko sanoa mikä tekee Aji Cristalin lehtien reunoihin tämmöstä?

Tossa alemman kuvan lehdessä on myös tollasia muutamia pieniä paakkuja  :o
Jokohan pitää julistaa joku hätätila vai kuumottelenko ihan turhia?

Everkistus

Veikkaisin ödeemaa eli liikaa ravineita jos kasveissa ei näy elämää. Ei ole vaarallista, mutta lannoitetta voi vähän vähentää :)

Diego

Lainaus käyttäjältä: Everkistus - tammikuu 17, 2016, 15:45:02 ip
Veikkaisin ödeemaa eli liikaa ravineita jos kasveissa ei näy elämää. Ei ole vaarallista, mutta lannoitetta voi vähän vähentää :)

Vaihdoin noihin uudet taimimullat 1,5 viikkoa sitten. Lannotteita en ole vielä edes antanut, eli pelkällä taimimullan lannoitteella vielä mennään. Minkäänlaista liikettä en ole onneksi nähnyt muutamia harsosääskejä lukuunottamatta