Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chiliyo

Kiitos vastauksista. itse ajattelin koittaa kookoskuitua siis. Mitenkäs pienoiskasvihuoneissa ilmanvaihto luukkujen käyttö, onko vinkkejä tähän?

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: chiliyo - heinäkuu 06, 2016, 13:21:43 ip
Kiitos vastauksista. itse ajattelin koittaa kookoskuitua siis. Mitenkäs pienoiskasvihuoneissa ilmanvaihto luukkujen käyttö, onko vinkkejä tähän?

Ite pidän läpät kiinni ja kun itäminen alkaa niin läpät auki. Kookoskuidulla itekkin aloittelin kun on ilmavaa ja kuohkeutta saa lisää kevytsoralla. Ilmavuus ja kuohkeus lisääntyy jos pitää vähän kuivempana. Tällein ite tehnyt ja saanut vahvan juuriston taimilleni. Noin 10% kevytsoraa lisänny kookoskuituun. Eli yhtä harkkoa kohden noin litra ja yhdestä harkosta tulee noin 10L kasvualustaa. Voi kai sitä laittaa enemmänkin mutta ihan hyvin on toiminu tollakin määrällä.

sorrii

Jep: kevytsoraa, ja jos haluaa päästä halvalla niin halvinta laatua: rautakaupan rakentajaosastolta tai sekahalpakaupan hiekoitusmursketta. Jos meinaa tuhlata johonkin Kekkilän "ruukkusoraan" niin samantien samalla rahalla saa paljon parempaa perliittiä.
Itsellä oli viime vuoden keväällä 100l. säkki perliittiä ja se on nyt loppu !!! Oon käyttänyt taimilla, esikasvatuksissa sekä mökillä Autopoteissa samaa 4+1 sekoitusta ...

(Tokihan oon aika paljon kerännyt kiertoon sitä kookosmixiä: liottanut betonipaljussa Canna Flushin kanssa. Ompelin paljuun suodatinkankaasta tiukan "kannen" jolla saa valutettua huuhteluvedet pois.
Ensi vuoden kasvatukset mennee uusioalustalla. Plus tieyysti vesiviljelyt lisäksi....)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Ezmo

En tiedä onko siinä mitään järkeä, mutta aattelin ensi kaudella kaikki idättää kivivillassa ja siirtää ne isoon ebbiin taimivaiheen ajaksi. Sieltä parhaat valita kookokseen väliruukkuihin. Varakasvit voi jättää sitten ebbiin kasvamaan ennen hävittämistä. Lanceolatumilla tämä ainakin toimi hyvin.

sorrii

heinäkuu 07, 2016, 10:46:04 ap #9704 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 07, 2016, 11:02:17 ap käyttäjältä sorrii
Juurien irrottelu voi olla aika haastavaa jos taimet kasvavat ebbissä vähänkin pidempään!

Mä olen monena keväänä kasvatellut taimia vesiviljelyllä, joista sitten suurin osa kuitekin on päätynyt maahan.
Se on tehokas tapa saada isoja kasveja nopeasti.

Ongelmia vaan tulee kun/jos ebbissä (tai NFT'ssä, monireikäisessä bublerissa ym.) on taimia aika tiheässä, valo ei välttämättä sitten kasvien kasvaessa olekaan riittävää; kasvit kilpailevat kasvussaan ja kasvavat ristiin ja kaatuilevat toistensa lomassa, tai vaan tukeutuvat viereisiin. Nopeasti kasvaneiden chilien varret vaikka ovat paksuja, voivat olla hauraita kuin maitohorsma ... jne. Täytyy siis olla tarkkana ja kuitenkin aika aikaisessa vaiheessa valikoida ja päättää mitkä kasvit jäävät pysyvästi vesiviljelyyn.

Mulla kävi tänäkin vuonna ahneuksissani, niin että ne parhaat taimet jotka valikoin 30cm mittaisina vesiviljelyyn ja laitoin kasvamaan NFT'hen menivät jokseenkin vituiksi. Keittiössä oli 110cm Nutriculturen NFT jossa 12kpl aji- chilejä ikkunan edessä ja päällä 200W tehokas ledi. Sehän ei mulle riittänyt, vaan huomasin että ikkunanlaudalle mahtui vielä 100cm mittainen 20cm leveä omatekoinen NFT johon neropattina laitoin "väiaikaisesti" 3kpl tomaatteja, joiden piti olla menossa aika pian ulos aurinkokennolirutin-tyyppiseen laatikoon.

3 viikossa olivat tomaatit kasvattaneet 2cm paksut varret ja latvoihin aika tuuheat puskat lähempänä lediä, jossa alkoi tulla raakileita. Nehän siitä sitten kaatuilivat niiden ajien päälle ja tunkioviljelmä oli valmis ... Enpä huomannut ajoissa laittaa tomaateihin naruja vaan luotin keppeihin. Ne tomaatit sain siitä pelastettua ja siirsin parvekkeella tyhjänä olevaan ebbiin: istutin Ventipotteihin hydrosoraan ja laitoin väleihin vain muutaman sentin soraa. Ajeista siinä isossa NFT'ssä jouduin leikkaamaan aika suuren osan solmussa olevia ja katkeilevia oksia ja siinä meni ~yhden kuukauden kasvu hukkaan ...

Tänä(kin) kesänä sotki hommaa mun ainainen paheeni, että kun innostun rakentelemaan uusia virityksiä kasvimaalleni, niin jää kasvien siirto ulos vähän myöhään. Nyt on ollut työn alla 3.6m x 3.9m "pressukasvari" viljelypastan keskelle. Aikaisempina kesinä on ollut useita kaaritunneleita, joista isoin on 1.2m x 4.2m ja korkeutta keskellä 1.2m. Niisähän chilit viihtyvät hyvin keskellä peltoa jossa valoa riittää.

Mä siis olen kuitenkin onnistunutkin noissa ja komeimmat kasvit olen kasvatellut alkuun vesiviljelyllä. Kun kunnon juuriparta on valmiina olen istuttanut kohtuulliseen ruukkuun kookoskuituun niitä. Kookoksessa on saanut jatkaa melko reipasta kastelua palkäämättä juurimätää. Kookoskuidussa kasvanut kasvi sitten taas sopeutuu maahan aika nopeasti. Oon aika paljon istutellut maahan Ventipotteja ja Airpotteja upottamalla ne vain puoliksi multaan. Ventipotit ovat aika halpoja ja kestävät monta kesää. Niitä on sitten vielä aika kätevää nostella maasta ylös ja kuskata sisälle kypsyttelemään KUN taas kay niin että syyskuun alussa ovat puskat täynnä raakileita  ???

PS. Itse aion nyt viisaampana toimia ensi vuonna viksummin kuin tänä vuonna. Nythän kasvatin taimia 7 ja 10cm kuutiossa valokaapissa 30-40cm mittaan asti ja siirsin sitten vasta NFT'hen. Ensi vuonna palaan aikaisempaan tapaan että kasvatan pienissä kuutiossa taimia alusta asti joko NFT'ssä tai monireikäisissä bublereissa. Ideaa voisi olla myös monireikäinen taimi-ebbi jossa kuutiot ovat valolta suojatussa tilassa kuten NFT'ssä, mutta kastelu ebbin tapaan ja väliainen pois kuutioden väleistä.

Arvaisin että siinä viimeistään kuin taimet ovat 40-50cm, täytyy niistä jo valita vesiviljeltävät lopullisiin paikkoihinsa, tai ainakin lopullisiin astioihin: Noita Trofast-NFT'tähän voi aika hyvin siirrelläkin.

Aika komeita taimia on lopulta tullut varataimistakin joita en taaskaan (onneksi) raaskinut hävittää. Varataimetkin ovat olleet kookos-perliitti-4+1-sekoituksessa taimiruukuissa ja osa pienissä Ventipoteissa. Jos siis paljon aikoo kasvattaa taimia pienissä tiloissa, niin vesiviljely ei ehkä kannata ... Kookosmiksistähän voi päinvastoin aika kivuttomasti siirtää joitain ebbiin lopulliseen kasvuun.

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Voisiko Puutarhan Kesä Topmaxilla höystettynä olla sopivalla annoksella hyvä mixi NFT-chileihin?  Sanotaan vaikka esim. suositellusta annostuksesta 50-50?

Vuorikaskas

heinäkuu 07, 2016, 19:42:29 ip #9706 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 08, 2016, 01:42:31 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - heinäkuu 07, 2016, 17:29:01 ip
Voisiko Puutarhan Kesä Topmaxilla höystettynä olla sopivalla annoksella hyvä mixi NFT-chileihin?  Sanotaan vaikka esim. suositellusta annostuksesta 50-50?

Jatkokysymys. Mihin aineisiin BioBizz TopMax perustuu?  Onko sen vaikutuksesta luotettavaa vertailevaa tutkimusta olemassa?

Kysymyksen aihetta sivuten: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3052.msg330982#msg330982

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3052.msg87534#msg87534

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: sorrii - heinäkuu 07, 2016, 10:46:04 ap
Juurien irrottelu voi olla aika haastavaa jos taimet kasvavat ebbissä vähänkin pidempään!

Toivon taimiruukkujen hidastavan juurien sotkeutumista. Ajatuksena oli kuutiot laittaa soran sekaan taimiruukkuihin ja niitä laitella ebbiin sopivilla väleillä.

PP

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - heinäkuu 07, 2016, 19:42:29 ip
Jatkokysymys. Mihin aineisiin BioBizz TopMax perustuu?  Onko sen vaikutuksesta luotettavaa vertailevaa tutkimusta olemassa?

Voisin kysyä, että mistä lannoitteesta yleensä ottaen on, saati tuollaisesta aika marginaalisesta lisäaineesta. Vertailevat tutkimukset tehdään lähes aina kasveilla, joilla on suuri tai edes kohtuullinen taloudellinen merkitys. Tomaatilla tehty tutkimus voisi päteä chileihinkin.

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 09, 2016, 18:46:08 ip

Voisin kysyä, että mistä lannoitteesta yleensä ottaen on, saati tuollaisesta aika marginaalisesta lisäaineesta. Vertailevat tutkimukset tehdään lähes aina kasveilla, joilla on suuri tai edes kohtuullinen taloudellinen merkitys. Tomaatilla tehty tutkimus voisi päteä chileihinkin.

Totta!  Viljely on tärkeää ihmiskunnalle ja sitä tutkitaan kyllä paljon.  Kysyin noin, koska hiljattain näin hieman vastaavan lisäaineen markkinointia, johon oli liitetty kasvintuotannon tutkimuksia lisäaineen vaikutuksista.  Aineen nimi ei jäänyt valitettavasti muistiini, mutta ihan siitä sai käsityksen että kauppapuutarhat sitä saattaisivat käyttääkin.

Jos tutkimuksia ylipäätään on, ne ovat mielenkiintoisia.  Niitten luotettavuus on jo ehkä mahdoton toive, mutta kun olisi edes jotain.   Ja toinen mikä olisi melko "kiva" tietää että mihin teho perustuu, mitä aine on edes suunnilleen.

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - heinäkuu 09, 2016, 18:55:29 ip
Lainaus käyttäjältä: PP - heinäkuu 09, 2016, 18:46:08 ip

Totta!  Viljely on tärkeää ihmiskunnalle ja sitä tutkitaan kyllä paljon.  Kysyin noin, koska hiljattain näin hieman vastaavan lisäaineen markkinointia, johon oli liitetty kasvintuotannon tutkimuksia lisäaineen vaikutuksista.  Aineen nimi ei jäänyt valitettavasti muistiini, mutta ihan siitä sai käsityksen että kauppapuutarhat sitä saattaisivat käyttääkin.

Jos tutkimuksia ylipäätään on, ne ovat mielenkiintoisia.  Niitten luotettavuus on jo ehkä mahdoton toive, mutta kun olisi edes jotain.   Ja toinen mikä olisi melko "kiva" tietää että mihin teho perustuu, mitä aine on edes suunnilleen.

Täytyypä sitten vain tehdä experimenttiä   :D

Vuorikaskas

heinäkuu 11, 2016, 18:49:21 ip #9711 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 12, 2016, 11:23:20 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - heinäkuu 11, 2016, 16:43:40 ip

Täytyypä sitten vain tehdä experimenttiä   :D

Ilmeisesti niin.   Ei löytynyt tuotteen edustajia eikä heidän sissejään tarinoimaan vaikuttavasta voimasta.  Mutta ehkä vielä jotain tulee tai jopa pyyteetöntä diggaamista.  Ei luulisi olevan vaikeaa jättää toisesta identtisestä systeemistä aine pois - paitsi harrastajalta, minkä ymmärrän täysin.

edit.  Tällä en vähääkään halua torpata kokemuksien jakoa siltä normaalilta yksinkertaiselta pohjalta että miltä näyttää tai tuntuu!  Kukapa vertailuja todella ehtisi tehdä... ken on yrittänyt, tietää kuinka vaivalloista ja pitkäjänteistä se lopulta on jos luotettavuuttakin pitäisi olla.  Muuttujat pitäisi saada vähennettyä ainoastaan tutkittavaan asiaan.

NPhoBiaz

Mistähän johtuu tällaiset jäljet lehdissä? Esiintyy neljässä kasvarin chilissä.

NPhoBiaz

Edelleen mietityttää nuo lehtien laikut. ::)

Vuorikaskas

heinäkuu 23, 2016, 12:35:46 ip #9714 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 23, 2016, 12:58:13 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - heinäkuu 23, 2016, 09:27:30 ap

Vaikea kysymys.  Katselin kuvahakua ja ne johtivat niin bakteeri- kuin sienitautiin.

http://www.slideshare.net/csapramod/major-diseases-of-chilli

jussa

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - heinäkuu 23, 2016, 09:27:30 ap

Itsellä tuli samanlaisia laikkuja kun vahingossa suihkuttelin vahvaa pesuainetta chilin lehdille. Parvekkeella ikkunan peltiä piti vaan vähän pyyhkäistä.

Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

sorrii

Mulla on ollut tänä vuonna kaikissa kasveissa ollut vähän outoja ja samantapaisia oireita, eikä ole näkynyt ötököitä pahemmin. Kasveja oli talvehtimassa viime talvena paljon -kuten aina- ja taimiakin jouduin myrkyttelemään monta kertaa. Pahoja tuhoja eli kunnon sulkasatoa tai kuolemantapauksia ei ollut. Ne kasvit jotka pääsivät kunnon oloihin kasvihuoneeseen, parvekkeelle tai ulos, ovat tuottaneet satoa [lähinnä vielä raakileita] ihan aisallisesti, mutta lähes kaikki kasvit ovat jotenkin sairaalloisia, laikukkaita ym. Viime vuoden chinenset ovat kaikki jotenkin kellastuneen näköisiä, mutta pientä podia täynnä. Carolina Reaperilla ja Fatalii Jigsawilla se tuskin haittaa kauheesti  ::)

Saattaapi olla että minä ainakin toteutan vihdoin jo monta vuotta suunnittelemani täyspuhdistuksen, eli en säästä mitään kasvia -ainakaan chilejä- talveksi, että saan aloittaa kaiken siemeistä talvella. Ja todennäköisesti pitäydyn hyvin pitkään pelkässä vesiviljelyssä [passiivisessa pääosin!] ja vasta kohtuu isoja taimia alan sopeuttamaan multakasvatukseen istuttelemalla kookokseen aikaisintaan huhtikuussa ....

Mulla on muuten käsitys, että jos on mahdollisesti tautisten kasvien siemeniä sitten käytössä, niin liottaminen kunnon peroksidikylvyssä idätysten alussa auttaa.
Liquid Oxygenin [=17% H2O2] vanhassa ohjeessa neuvotaan käyttämään siinä peräti 2ml/l ... eli uudella versiolla [12%] 3ml/l

J.J Chili

Moro!

Mulla olis kyssäri ravinteiden käytöstä siinä vaiheessa kun chilit kypsyy,eli käyttääkö porukka ravinteita ihan loppuun asti kastelussa,vai vaihtuuko puhdas vesi tilalle lopussa kun kastellaan? Ja vaikuttaako se millään tavalla podien makuun. Kasvit on mulla turpeessa,ja käytän Biobizzin grow:ta ja bloomia. Kasvit kypsyttelevät jo jonkin verran podeja,mutta myös uutta kukkaa pukkaa lisää.

sorrii

heinäkuu 25, 2016, 12:17:56 ip #9718 Viimeisin muokkaus: heinäkuu 25, 2016, 12:27:53 ip käyttäjältä sorrii
Mä olen jatkanut koko kauden yleensä samoilla vaan. Chilit tuottaa jatkuvasti uutta hedelmää. En ole koskaan edes kokeillut mitä vaikuttaa jos jättää lannoitteet pois. Olisihan se ehkä loogista lopettaa lannoitus syksyn lähestyessä, jos tietää että kasvit menee biojätteeseen kohta. Ja JOS tietäisin että se parantaa makua, niin lopettaisin lannoituksen. Toisaalta itse oon aina valikoinut joitain kasveja talvehtimaan sisälle, joten olen lannoittanut kaikkia: Ja maku luonnollisesti on samaa niin kauan kuin olosuhteetkin pysyvät kohtuullisina. Mun käyttämät lannoitteet eivät ole niitä kalleimpia toisekseen [Nutriforte Tomaatti&Mansikka -> Yara Hydro + Calcinit]

Sillä mun tavallani, että jatkan lannoitusta kesän tapaan, tiedän että syksyllä viileämmässä [lasiparvekkeella -10-15oC] ja heikommalla valolla jatkuu podien tuotto ehkä vähän heikompana, ja sato maistuu pahalle, kitkerälle tai ei millekään. Oon kerran antanut parin Ajin kasvaa ebbissä Tapaninpäivään asti. Päivisin pidin 250W natikkaa itäparvekkeellani 12t lisävalona. Koko syksyn sato oli käytännössä huonoa, mautonta, kitkerää. Kiinnostaa kokeilla ja ehkä sen teenkin nyt syksyllä, että jätän lannoituksen pois, kun ilmat kylmenevät. SITTEN tiedän senkin  :D ;D ...

PS. Oli muuten aika hauska kokeilu pari vuotta sitten, kun teippasin parvekelasit aika tiiviiksi; parvekkeen lattiassa ja kaiteilla on 2cm styrofoamlevyt piilossa maton/kankaan alla ja katossa 3cm alakatto samaa styroksia. Ovi aina auki asuntoon ~5cm. Sillä konstilla pysyi lämpö kasvien korkeudella min. 10 asteessa ja pienellä natikalla nousi päivisin vähän. Ja tiet aurinkoisella kelillä nousee kesälämpöihin vaikka olisi ulkona vähän pakkastakin!
Annoin sitten kahdessa ebbissä kasvaa Aji Cristalin ja Lemondropin. Toisella oli akvaariolämmitin resossa [18oC] ja toisella ei ...
Tapanina vähän hirrvitti, kun ulkona oli ~25o pakkasta ja laseissa Joulunpyhien aikaan kertynyt 2-3cm jääkerros. Pienemmässä ebbissä oli resossa sentin jääkerros veden pinnalla! Aji Cristal näytti senkin kestävän urhoollisesti vaikkakin jotain oksia siitä kuoli .... Lopputulos oli ettei tässäkään taas mitään järkeä ollut  8) 8)

miiksuli

Miten kasvien tuuletus kannattaa hoitaa optimaalisesti? Mistä suunnasta ilmanvirtauksen pitäisi tulla että pölytys onnistuisi? Kyselen tässä nyt ennen kuin teen lopullisen päätöksen tuulettimien asennuksesta.