Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Zurbrigen

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2017, 15:25:12 ip
Kaapin saa helposti, kun ostaa kangasvaatekaapin. Niitä on saatavilla melko monenlaista versiota, erilaisineen kankaineen ja hyllyineen. Sisältä vuoraa alumiinifoliolla tmv. niin ei valokaan kauheasti hohkaa läpi.

Harmittaa kun lidlissä oli noin kuukausi taakseppäin sellaisia kankaisia vaatekaappei, mutta epäilin sen materiaalin kosteudenimukykyä niin paljon etten uskaltanut ostaa.

Ezmo

Mikä siinä kosteudenimukyvyssä mietityttää? Mulla on parista kaapista viritellyt ebbipöydät. Toinen on vanha, jonka kankaasta tein alas kaapit. Ne on sellaista umpimuovia. Toisessa mukana tuli muistaakseni ihan oikeasta kankaasta tehty kangas.

Zurbrigen

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - tammikuu 27, 2017, 15:51:08 ip
Mikä siinä kosteudenimukyvyssä mietityttää? Mulla on parista kaapista viritellyt ebbipöydät. Toinen on vanha, jonka kankaasta tein alas kaapit. Ne on sellaista umpimuovia. Toisessa mukana tuli muistaakseni ihan oikeasta kankaasta tehty kangas.

Home tykkää kosteudesta. Tosin se ei pääse valloilleen jos on sopiva ilmankierto.

Ezmo

Kosteassa puukaapissakin yhtälailla home alkaa elämään, jos ei ilma vaihdu.

Chilivaari

tammikuu 27, 2017, 22:47:17 ip #9944 Viimeisin muokkaus: tammikuu 27, 2017, 22:53:24 ip käyttäjältä Chilivaari
Ilma vaihtuu tuollaisessa kaapissa kyllä itsellään, kunhan ei tee siitä liian tiivistä.
Alhaalta pitää päästä ilmaa sisään useammalta puolelta ja ylhäältä pois. Reikiä tai rakoja siis tarvitaan. Lampun lämpö pitää huolen, että ilma kiertää. Omassa pahvilaatikossani kosteus ei ole tullut ongelmaksi, vaikka taimiruukkujen alla on vesiallas. Vasta, kun chilit kasvoivat niin isoksi, että ne tukkivat lehdillään ilmankiertoa, alkoi siellä tuntua kostealta, kun oven aukaisi.

Jos kaappisi pituus on vähän yli 70 cm, kaksiputkinen 60-senttinen loisteputkivalaisin olisi sinne juuri passeli, tähän tapaan: http://www.biltema.fi/fi/Rakentaminen/Valaisimet-ja-lamput/Sisavalaistus/Loisteputkivalaisin--D-merkitty-IP65-2000021567/
Tuollaistakin voi riiputtaa ketjuissa ja nostaa kasvien kasvun mukana. Valittujen yrttien tasakorkeus on aika tärkeä valintakriteeri. Äkkiä korkeaksi kasvavat pakottavat nostamaan lamppua ja pienemmät jäävät varjoon.

Zurbrigen

Päätettiin nyt kuitenkin tehdä kehikko 2x2 kapuloista ja siihen taustalevyä reunoille, yksi ilmanpoistoaukko ylhäällä, reikiä sivussa jotta ilma pääsee sisään vaihtumaan. Tekisi kyllä mieli kikkailla hiilidioksidin kanssa vielä tässä. Valmistaisi "valepohjan" jossa on reikiä ja johtaisi tähän hiilidioksidia alkoholikäymisen kautta. Näin pöntön sisällä olisi jatkuvasti runsaasti hiilidioksidia.

Michilin

Aloittelijan virheet idätyslautalla? Ei oo yksikään siemen itäny yli viikon aikana.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 03, 2017, 11:07:15 ap
Aloittelijan virheet idätyslautalla? Ei oo yksikään siemen itäny yli viikon aikana.

Ei välttämättä mitään virhettä, hyvinkin voi itää yli viikon. Eihän lautan pinta ole päässy kuivumaan, että onhan sulla astia peitettynä, jossa lautta on?
Pieniä reikiä saa olla ja kannattaa "tuulettaa" päivttäin, eli käyttää kantta pois (tai millä ikinä kelmulla tms oletkaan peittänyt astian)

Allusd

Sopiva ketju löyty omaankin kyssäriin. Mä vähän selailin ikean sivuja ja tuli vastaan tämmönen FNISS roskakori (http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/60295438/). Nää näyttää oikein hyviltä "ruukuilta" joihin voi sitten esikasvatuksen jälkeen siirtää chilit red cupseista. Mulla on menossa chilit lasitetulle parvekkeelle kesäksi, niin onko mielestänne parempi ostaa musta vai vaalea roskakori? Musta varmaan kuumenee melkolailla, mutta vaalea taas päästää valoa aika paljon läpi.. Tuleeko mieleenne muita haittoja noista euron roskiksista? Noi on niin helvetin halpoja, että pakko ostaa niitä ainakin 10 kappaletta tonne parvekkeelle. Ei mistään saa noin halvalla noin isoja ruukkuja. :D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Allusd - helmikuu 03, 2017, 11:48:24 ap
Musta varmaan kuumenee melkolailla, mutta vaalea taas päästää valoa aika paljon läpi..

Juuri näin se menee. Osta kumpaa vaan ja kääri foliota ympärille

Michilin

Varmasti ei ole kuivanu. Mun silmään näyttää jotkut mädiltä jo... Mullassa iti alle viikossa.

-AP-

Ezmo

Maalaus ei tahdo pysyä nuissa ja se maalaus helposti maksaa yli tuplasti roskiksen hinnan.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 03, 2017, 11:07:15 ap

Kuinka kuumassa lautta on ollut?

sorrii

?!?  :o

Mites lämmöt?
-Ongelma voi olla liikalämpökin ehkä. Olivatko valon alla vai pimeässä ...
-Tehokas lamppu voi nostaa minikasvihuoneen lämpöjä paljonkin yli huoneenlämmön.
-yli 30 astetta on liikaa ...

Siementen laatu?
-Oliko montaa lajia vaiko jotain yhtä ainoaa, joka voisikin olla paskaa.
-Jotkut lajikkeethan sitten on luonnostaan niin hitaita, etten mä saisi koskaan idätettyä [=kestää yli viikon  :-\]

Edellisia pubeja minä pidin lautalla kaksi viikkoa: Nopeammat alkoivat työntää häntää 4 päivässä; viikon jälkeen oli puolessa jo ihan hyvä alku, mutta annoin niiden vielä kasvaa ja vaihdoin paperit uusiin. Ne yli viikon itäneet sitten taisivatkin mennä piloille: Kun olivat vihdoin itäneet, olivat juuret niistä kadonneet johonkin. Joko öttiäisten suihin tai sitten vaan mädäntyneet. Joku kummallinen virhe siis kävi mullakin tänä vuonna, mutta onneksi idättelin taas reilusti, joten riittävät hyvin nuokin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Luulen että voi pikemminki olla liian kylmää ku lämpö vähän vaihtelee 17-21 asteen välillä. Lajikkeita tais olla 19...

sorrii

Tuossa lämmössä voi olla ihan normaalia että menee parikin viikkoa itämiseen. Eikä siinä lämmössä myöskään kaikki mätäne niin äkkiä. Mulla on idätyslämmöt 27-30 välillä, ja silloin suodatinpaperi muuttuu jo ruskeaksi limaksi reilussa viikossa. Nopeimmat anuumit on näyttänyt itua jopa alle vuorokaudessa. Typpillisesti tavallisimmat alkavat itää 3-5 päivässä. Eli siis valkoinen itu alkaa näkyä ...

Kyä se siitä  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Voiko kärsiä liiasta kosteudesta?

bobster

Eipä oikein idätyksessä voi olla liikaa kosteutta.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

PP

Valkoisen läpi menevä valo ei haittaa mitään. Vastassa on multa/turve, joka ei kuitenkaan läpäise valoa. Onhan niitä kaiken maailman reikäruukkuja, joissa osa mullasta on suoraan valossa eikä se haittaa mitään. Jos juuret ei tykkää valosta, ne ei kasva siihen pintaan.