tammikuu 10, 2025, 12:29:03 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Jewen chilit 2009

Aloittaja jewe, maaliskuu 14, 2009, 22:28:33 ip

« edellinen - seuraava »

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 25, 2009, 21:31:37 ip
Kyllä ne kypsyy ihan niin kuin tomaatitkin. Kokemuksia on jo kahdelta syksyltä.
Täysikasvuisia niiden pitäisi olla, muuten rypistyvät ja jäävät kalpeaksi.
Chilit kypsyvät myös irti leikatuissa oksissa vesiastiassa, jos koko ruukkua ei halua siirtää sisään. Siinä ne saattavat vähän kasvaakin.

Tuo sinun Omnicolorisi saattaisi punastua parissa päivässä, jos se pääsisi lämpimään.

Eli samaan tapaan kuin pistokkaita otettaessa, varsi vaan vesilasiin. Tää oli ihan uutta tietoa mulle !!

Joo kyllä mä olen sitä ajatellut että Omnicolor voisi kypsyä sisällä lämpimässä, mutta se on niin hankala puska liikutella kun kasvaa hydrossa ja on ihan toispuolinen ja rähjänen että jos tuon sen sisälle saan vielä itse häädön kasvariin. ;D
Pitää nyt sinnitellä sen kanssa tuolla kasvarissa jossa yölämmöt on olleet lämmityksen kanssa noin +8 - +10 astetta ja päivällä suurin piirtein saman verran tai pikkasen enemmän ilman lämmitystä. Kyllä ankeeta on tämä suomen syksy...kun tulisi edes muutama aurinkoinen päivä niin johan lämpötila nousisi hetkessä kasvarissa +20 asteen paikkeille päivällä.

jewe

niin ja noi bluesmanin Starfishit, siinä on tavoitetta ensi kaudelle, todella komeat puskat !

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 25, 2009, 22:01:59 ip... Eli samaan tapaan kuin pistokkaita otettaessa, varsi vaan vesilasiin. Tää oli ihan uutta tietoa mulle !!

Joo kyllä mä olen sitä ajatellut että Omnicolor voisi kypsyä sisällä lämpimässä, mutta se on niin hankala puska liikutella...

Kokeilepa yhdellä Omnicolorin oksalla. Ne on kauniita maljakossa.  :D

jewe

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - lokakuu 25, 2009, 22:57:45 ip
Lainaus käyttäjältä: jewe - lokakuu 25, 2009, 22:01:59 ip... Eli samaan tapaan kuin pistokkaita otettaessa, varsi vaan vesilasiin. Tää oli ihan uutta tietoa mulle !!

Joo kyllä mä olen sitä ajatellut että Omnicolor voisi kypsyä sisällä lämpimässä, mutta se on niin hankala puska liikutella...

Kokeilepa yhdellä Omnicolorin oksalla. Ne on kauniita maljakossa.  :D

Tuo oli hyvä idea chilivaari, pitää kokeilla. ;)

jewe

Kylmistä ja ankeista kasvihuonekeleistä huolimatta nagaan on tullut nyt muutamia kukkia ja podin alkuja. Olisikohan led-ufolla nyt sormet pelissä.

jewe

Huomenna marraskuu ja kaikki satoa tuottavat chilit ovat nyt kasvihuoneessa ja satoa kypsyy edelleen lähes viikottain vaikka keskilämpötila lokakuun ankeudessa ollut 10 asteen tienoilla eikä paljoa ole aurinkokaan pilkottanut. Yllättävan hyvin nuo chilit pärjää näinkin viileässä kun taas viimeiset tomaatit ei tahdo millään kypsyä ja muutenkin ovat jo ihan ränsistyneitä, chilit taas ovat ihan terveitä ja lehdet tummanvihreät.

Aji Cristal

Starfish kukkii edelleen runsaasti

Aji Cristalin podi ja kypsyvä Naga

jewe

Tänään tuli sitten aika pistää tuo hydrossa kasvanut Omnicolor pakettiin ja aika vähän sain kypsiä kun en viitsinyt tuoda puskaa kasvihuoneelta sisään kypsymään.
Leikkasin lyhyeksi ja katsotaan jos saisi talvetettua ja ensi keväänä kokeilen laittaa amppeliin kun näytti Chilivaarillakin sopivan kokonsa puolesta sinne. Jos tuo ei selviä talven yli niin sitten siemenestä uutta kehiin. ::)

...ja huomenna jatketaan taas sadonkorjuulla kun on niin paljon vielä podeja kypsynyt kasvihuoneen viileydessä. En olisi kesällä uskonut että kausi kasvihuoneen kasvualustoissa jatkuu vielä marraskuussa. Lämpötila maassa nyt +8 astetta ;D

jewe

Tämän illan sadonkorjuuta. Leekit taitaakin tällä kertaa mennä savustimeen.

Hessiltä keväällä hankittu Naga ja toinen aalto kun siinä podeja kypsyy. Jostain syystä kaikki Nagani (3kpl) ovat tuottaneet heikosti satoa ja loput podit tuossakin puskassa kypsyy vasta nyt. Nagoja olen hoitanut samalla tavalla kuin muitakin chilejä ja yhteistä niille kaikille tosiaan on ollut mm. tosi myöhäinen kypsyminen tai pienet podit. Tuokin puska oli koko kesän paraatipaikalla kasvarissa. Ei ymmärrä..kasvattajassa vika, no ekaa vuotta tätä vakavammin vasta harrastetaan. >:(

Joka tapauksessa satoa tulee edelleen varmaan vielä tämän marraskuun ajan ja kohta pitää jo varmaan ekat rocotot kylvää joten menee jo ympärivuotiseksi touhuksi :)

hessi

no ei se aina kasvattajassa se vika ole, joku vuosi toinen viihtyy toinen ei.
omat Nagani tuottivat tänä vuonna huomattavasti heikommin satoa kuin viimekautena.
Kotikasvarissa näytti viihtyvän muiden takana hiukanvarjossa ja taas isollakasvarilla ei
viihtynyt, vaan selvästikkin kaipasi enemmän valoa.
oma näkemys on että naga tarvitsee paljon tilaa ja valoa, mutta ei ehkä suoraa paahdetta.
suosittelen kirjaamaan kaiken näköistä tietoa kasvusta itselle, näin voi sitten verrata seuraavaan kauteen ja varsinkin myös rinnakkais kasvit, eli minkä kasvin vieressä viihtyi, minkä ei!
kaikella voi olla merkitys :)

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Lainaus käyttäjältä: hessi - marraskuu 11, 2009, 19:40:22 ip
no ei se aina kasvattajassa se vika ole, joku vuosi toinen viihtyy toinen ei.
omat Nagani tuottivat tänä vuonna huomattavasti heikommin satoa kuin viimekautena.
Kotikasvarissa näytti viihtyvän muiden takana hiukanvarjossa ja taas isollakasvarilla ei
viihtynyt, vaan selvästikkin kaipasi enemmän valoa.
oma näkemys on että naga tarvitsee paljon tilaa ja valoa, mutta ei ehkä suoraa paahdetta.
suosittelen kirjaamaan kaiken näköistä tietoa kasvusta itselle, näin voi sitten verrata seuraavaan kauteen ja varsinkin myös rinnakkais kasvit, eli minkä kasvin vieressä viihtyi, minkä ei!
kaikella voi olla merkitys :)

Huh, nyt on Leekit savustimessa ja muut podit riivitty ja kuivurissa ja koko ilta melkein meni. :)

Tuo kuvan naga kasvoi aika ahtaassa välissä ja huoneen kuumimmassa nurkassa jolloin myös valoa sai varmaan eniten chileistä. Pitää ensi kaudella siirtää johonkin toiseen paikkaan ja katsella miten sujuu. Jotenkin vaan aina epäilen omia kastelutottumuksia että saapi chilit liikaa vettä ja lannoitettakin vähän epätasaisesti kun ei jaksa muistaa aina koska mitäkin ruokaa puskille antaa....   

hessi

jaa, annatkos joka puskalle eri ruuat?
yksinkertaista ensikaudella asiaa niin, että kaikille vaan samaa janojuomaa,
pienet yleensä juo vähemmän joten muutenkin saavat vähemmän ja isot on sitten juoppoja
ja saavatkin enemmän...
minä ruokin kyllä kaikki ihan samalla janojuomalla, sekoitan 2x 70 l saavit lannoitevedellä ja yhden
70 l pelkällä ph tasatulla vedellä, jota käytän sitten tarpeen mukaan jos näyttää, että joku saisi liikaa  lannoitetta, ja lannoitus kannattaa aloittaa jo kylvöstä, mun taimet ainakin saa alusta asti. lannoitesuhdetta lisätään tietenkin kasvukauden aikana jonkun verran.
mun kotikasvarissa tuo janojuoman saanti on aina siitä kiinni kuka on viikolla paikalla kastelemassa, kun itse olen työssä ja aina vähintään tuon 4 vrk poissa. joskus on chilit olleet niin ylikasteltuja, että ne ovat lähes hukkuneita, toisella kertaa ovat unohtaneet kastella kokonaan, mutta yksikään taimi ei ole kuollut!

2012-2015> hallituksen jäsen/rahastonhoitaja
2011-> hallituksen varajäsen
2010-> hallituksen jäsen,sihteeri
2008-10 tilintarkastaja Suomen Chiliyhdistys ry

jewe

Kyllä ne pääasiassa saa samaa sapuskaa, mutta tänä vuonna mulla oli niin eri aikaan kylvettyjä taimia ja alkukesästä ruokin niitä noilla BioBizzin litkuilla ja joillekin nopeimmille taimille annoin kukituslannoitetta eri aikaan kuin muille kun oli kasvu eri vaiheessa ja jossain vaiheessa ei enää muistanut mitä oli millekin antanut, heh. :D
Loppukesästä lannoitinkin pääasiassa puutarhan kesällä kaikkia. Ehkä suurempi ongelma on se että pitäisi muistaa milloin lannoittaa ja milloin antaa pelkkää vettä ettei mene noi suhteet sekaisin.
Tuo ph -juttu onkin mielenkiintoinen. PH:ta olen tasannut vain hydrochileille jotka saaneet kraanavettä kun täällä Littoisissa on aika emäksistä tuo vesi. Kasvihuoneella kastelen aina tynnyristä sadevedellä enkä ole koskaan edes sen ph:ta mitannut ! Pitäisi kai sitäkin seurata ?

bluesman

Aika hyvä suoritus vielä tähän aikaan korjata terveennäköisistä puskista satoa. Mun chilit on jo yli 6 viikkoa olleet ns. talviteloilla enkä kasvariani katsoessani voisi kuvitella minkään enää pystyvän tuottamaan yhtään mitään. Kuplamuovi on ilmeisesti kova sana eristyksenä. Valoakaan ei liiemmin ole, mitä nyt pari tuntia auringonpaistetta tänään yllätti. Lisävalaisetko?

jewe

bluesman
Olen itsekin hämmästynyt miten hyväkuntoisia ja terveitä nuo puskat edelleen ovat vaikka lämpötila ollut +5 - +10 keskimäärin. Silloin harvoin kun aurinko hetkeksi on näyttäytynyt niin lämpötila muovien sisällä on noussut jopa +20 asteeseen. Podeja kypsyy edelleen tasaiseen tahtiin olosuhteista huolimatta ja tämä on yllättänyt minut kun kuitenkin on menossa ensimmäisen vuoden kokeilu tällä kasvihuoneella ja kuplamuovilla.
Valaistus hoituu 2x58w loisteputkeilla tällä hetkellä ja ajastimilla ne on nyt päällä noin klo16:30-23:00 päivittäin. Kiinan ufokin tuolla oli mutta pistin sen nyt "telakalle" kun en viitsi tuhlata ledejä noihin vanhoihin puskiin kun ei ne kuitenkaan kasva noissa lämpötiloissa. Saa ufo sitten näyttää onko siitä mihinkään kun pistän siemenet taas kasvamaan.
Jos meinaat hankkia sitä kuplamuovia keväällä niin suosittelen ehdottomasti tuota kasvihuonemuovia. Itselläni on molempia kun kasvihuonemuovi loppui kesken ja loput hankin tuota pakkausmuovia kun oli halvempaa, mutta ne on ihan eri tavaraa vaikka kuplakoko on sama. Pakkausmuovi on ohuempaa ja yksinkertainen "laminointi" muovissa. Huoneesta on kuitenkin suurin osa n.85 % vuorattu sillä oikella muovilla.

bluesman

Juu ajattelin keväällä kasvarin takahuoneeseen tehdä juuri kuplamuovieristetyn taimiosaston. Jos ehdin ja ei oo pakkasia, vois valaa takaosaan keväällä laatan jossa lattialämmityskaapeli. Olis irtolämmittimet pois tieltä ja lämpöhän tunnetusti nousee ylöspäin. Voipi kyllä jäädä ens syksyn hommiksi.

jewe

Lainaus käyttäjältä: bluesman - marraskuu 12, 2009, 18:58:01 ip
Juu ajattelin keväällä kasvarin takahuoneeseen tehdä juuri kuplamuovieristetyn taimiosaston. Jos ehdin ja ei oo pakkasia, vois valaa takaosaan keväällä laatan jossa lattialämmityskaapeli. Olis irtolämmittimet pois tieltä ja lämpöhän tunnetusti nousee ylöspäin. Voipi kyllä jäädä ens syksyn hommiksi.

Ihan toteuttamiskelpoinen idea.
Itsekin olen miettinyt miten tuon kevään taimikasvatuksen järjestäisin. Ihan turhaahan se olisi minullakin koko huonetta pitää käytössä, jos vielä jotenkin jakaisi puoliksi, ettei turhaan silloin lämmitä noin isoa tilaa.

bluesman

Vaikka mulla on vliovi ja -seinä niin senverran aloittelija kun olen, en tajunnut polykarbonaattilevyn etuja eristävyytensä suhteen vaan mulla on seinät ja päädyt ja välisenäkin lasia, vain katto on polykarbonaattia. Tekis mieli vaihtaa ainakin taimiosastolle lasit pois mutta kun ovatten silikonilla kiinni niin saattaa olla hankalaa. Kuplamuovihan tietty toimii kai hyvänä eristeenä. Vaihdan sitten kun on aikaa. Hehhheh. Sitähän on ja kellosta saa lisää.

jewe

Onhan tuo kieltämättä aika hyvä yhdistelmä polykarbonaatti ja kuplamuovi lämmöneristykseen.

Tulevaa taimikasvatusta silmälläpitäen värkkäsin aikani kuluksi tänään kasvihuoneeseen tuollaisen taimikasvatusalustan jossa vielä kypsyy kaikenlaista vanhaa satoa...  :D

...eli tyhjennetyn kasvatusalustan päälle laitin styroxlevyjä ja myös samoja levyjä pohjoisseinälle kun niitä oli ylimääräisiä. Näyttää varmaan hullun näköiseltä kasvihuoneessa ;D ;D

jewe

En sitten pystynyt kauempaa odottamaan vaan tuli tehtyä hitaimmilla lajikkeilla varaslähtö ja ensi kauden chileistä neljä lajiketta tuli kylvettyä kivivillaan tänään...ja vanhaa satoakin kypsyy edelleen eli meni nyt sitten ympärivuotiseksi minullakin.

Noista uusista kylvöistä sitten tarkemmin ensi kauden päiväkirjassa, kunhan minulle muistiin että 18.11.2009 se taas alkoi. :)

jewe

Tämän minun ensimmäisen kauden satoa jauheena...ja lisää tulee että saa nuo vajaat purkitkin täydemmäksi.