tammikuu 10, 2025, 16:33:11 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

tahtois tehdä ebbin mutta...

Aloittaja maunemaune, maaliskuu 20, 2009, 17:29:03 ip

« edellinen - seuraava »

maunemaune

Mua houkuttais tosi kovin tehdä oma ebb&flow systeemi, selailin jo tarvikkeita ja ohjeita siihen ja mun laskelmien mukaan tulis maksamaan verkkoruukut, pumppu, ravinteet, ph tarkastus tsydeemit, ym suunnilleen 60-70€,

Mulla on turpeessa kasvamassa kaikki kasvit tällä hetkellä, onko kellään kokemuksia turpeesta vesiviljelyyn vaihdosta, voiko kasvi ottaa todella kovin nokkiinsa tästä vaihdosta? ja miten tulis edetä ravinteiden kanssa ettei mahdollisesti tulis mitään suurempaa shokkia oon aika miedosti lannoittanut bio bizzillä .. oon suunnitellu alustavasti et siirtäisin naga morichin ja sit jos mulla noi uudet kuviot sattuu itämään ni seuraksi scotch bonnettia tuohon tulevaan ebbiini

flora mato&Microa oon suunnitellu käyttäväni ravinteina

GynZi

Lainaus käyttäjältä: maunemaune - maaliskuu 20, 2009, 17:29:03 ip
Mua houkuttais tosi kovin tehdä oma ebb&flow systeemi, selailin jo tarvikkeita ja ohjeita siihen ja mun laskelmien mukaan tulis maksamaan verkkoruukut, pumppu, ravinteet, ph tarkastus tsydeemit, ym suunnilleen 60-70€,

Mulla on turpeessa kasvamassa kaikki kasvit tällä hetkellä, onko kellään kokemuksia turpeesta vesiviljelyyn vaihdosta, voiko kasvi ottaa todella kovin nokkiinsa tästä vaihdosta? ja miten tulis edetä ravinteiden kanssa ettei mahdollisesti tulis mitään suurempaa shokkia oon aika miedosti lannoittanut bio bizzillä .. oon suunnitellu alustavasti et siirtäisin naga morichin ja sit jos mulla noi uudet kuviot sattuu itämään ni seuraksi scotch bonnettia tuohon tulevaan ebbiini

flora mato&Microa oon suunnitellu käyttäväni ravinteina

peset mullat huolellisesti pois ja istutat hydroon. Kasvin tottumisessa hydroon voi mennä päiviä tai viikkoja, jolloin käytännössä ei tapahdu mitään kunnes vesijuuret alkaa kasvamaan. aluks jätät hydrossa lannotuksen joko kokonaan pois tai todella miedoks, ja kun vesijuuret alkaa kasvamaan, rupeat asteittain lisäämään lannotevahvuutta.
Artesaanirakastelija

maunemaune

kiitos todella nopeasta vastauksesta GynZi:) täytyy vissiin laittaa tavarat kohtapuoliin jo tilaukseen, ton juurien pesuhomman tiesin, mut olisin varmaan vetäny heti sinne veteen hullut annostukset, mitenkäs muuten jos laittaa c.chinensejen seuraks joitain annuumeja tai baccoja? varmaan kumminkin aika erilaista lannoitusta kestävät sitten kunhan ovat ensin tottuneet kasvualustan vaihtoon?

GynZi

Lainaus käyttäjältä: maunemaune - maaliskuu 20, 2009, 17:43:54 ip
kiitos todella nopeasta vastauksesta GynZi:) täytyy vissiin laittaa tavarat kohtapuoliin jo tilaukseen, ton juurien pesuhomman tiesin, mut olisin varmaan vetäny heti sinne veteen hullut annostukset, mitenkäs muuten jos laittaa c.chinensejen seuraks joitain annuumeja tai baccoja? varmaan kumminkin aika erilaista lannoitusta kestävät sitten kunhan ovat ensin tottuneet kasvualustan vaihtoon?

baccat ja chinenset menee vielä samassa hydrossa, vaikka onkin aika kompromissilannoite siellä jo sillon, annuumeista en uskalla sanoa. kokemusteni mukaan ne kasvaa vaikka koiranpaskassa, mutta hydrosta en tiedä. Itsellä on baccoja ja annuumeita tänä vuonna samassa ebbissä, baccojen mukaan teen lannoituksen ja annuumit saa yrittää tulla perässä.
Artesaanirakastelija

maunemaune

ja taas kärppänä paikalla  ;D ok eli vois laittaa samaan ebbiin mut  tietty voisin tehdä baccoille oman hydron ku suurimmat kustannukset on kumminkinvain lannoitteet ja pumput, samalla vois toisen pumpun ostaa ku kerran tilaa

GynZi

Lainaus käyttäjältä: maunemaune - maaliskuu 20, 2009, 17:56:52 ip
ja taas kärppänä paikalla  ;D ok eli vois laittaa samaan ebbiin mut  tietty voisin tehdä baccoille oman hydron ku suurimmat kustannukset on kumminkinvain lannoitteet ja pumput, samalla vois toisen pumpun ostaa ku kerran tilaa

kahdessa hydrossa on toinenkin hyvä puoli; kaksinverroin tilaa kasveille ;D
Artesaanirakastelija

maunemaune

joo ja kun homma on kerran lähteny käsistä ni antaa mennä vaan  ;D

GynZi

käsistä se mopo kuitenkin lähtee niin parempi sitten lähteä rytinällä eikö?  8)
Artesaanirakastelija

maunemaune

Masokisti

Noita pumppuja saa tarpeeksi tehokkaita myös esimerkiksi Prismoista, kesäpiha-alue ei ole vielä välttämättä auki, mutta pyytämällä pääsee kyllä sisälle vilkuilemaan. 8.90e oli halvimmat suihkulähdepumput kun itse sellaisia nappasin mukaan ja hyvin ovat toimineet.

maunemaune

maaliskuu 20, 2009, 18:37:45 ip #10 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 20, 2009, 18:39:37 ip käyttäjältä maunemaune
tälläisiä meinasin http://www.viherpeukku.fi/catalog/product_info.php?cPath=135_137&products_id=586 mut  kannattaa varmaan ruveta ettimään niitä pumppuja jos kerran vois saada  2 yhden hinnalla tohon peukun pumpun hintaan nähden . en noiden tehoista tiedä hölkäsen pöläystä, mut kait tollanen 5w pöräyttää liemet liikkeelle hyvin..
ja täytyy myös muistaa ostaa ajastin, sehän on vissiin ehdoton tässä touhussa

tässähän kädet jo syyhyää et pääsee tilaamaan tarvikkeet  :)

MikkoM

Juu, Prismoista saa noita waterwerksin pikkupumppuja 8.90e ja on toiminu mulla ebbeissä ja aiemmin ämpäri bubblerissa moitteettomasti. Ainaskin Tampesterin sammonkadun prismassa ihan hyllytavarana kesät talvet, mitänyt sillointällöin loppu kun joku chilinkasvattaja ostaa hyllyn tyhjäks ::) Lähtoletkuksi käy 12 mm vesiletku.

Lannoitteita saa halvemmallakin, esim tsekkaa toi kemiran hydrolannos threadi:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3670
Itselläni mato+micro käytössä mutta seuraavan vedenvaihdon yhteydessä laitan noi kemirat pönttöihin.

Ebbeissä on se "ongelma" että on aika sama minkäkokoisen tekee, kustannukset on isolle ja pienelle tsydeemille suurinpiirtein samaa luokkaa, eli kannattaa tehä samantien niin iso kun mahdollista.

Xbow

Ebbissähän pumppua pöristellään melko vähäisiä aikoja, eikä chilinjuuret pääse resoon ( ainakaan pitäisi :p ), siinä mielessä ei pumpulle aseta kovia vaatimuksia. Suht pienitehoinen sen pitää olla, muuten tuloksena on komia suihkulähde keskellä kasvatusallasta :p Kuitenkin riittävästi pitää olla voimaa, yleensähän pumpuissa lukee nostokorkeus, se antaa osviittaa, millä korkeudella resoa pitää suhteessa chileihin pitää, jotta homma toimii toivotulla tavalla.

Omiin yksinkertaisimpiin ebbeihin Honkkarista ostamani 2.5W jebo pumppu on ollut teholtaan komiasti riittävä.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Kärsä Babar

Ebbi on melko halpa tehdä:
Pari laatikkoa n.15€
Sähköputkea ja akvaarioletkua n. 5€
Kevyt soraa n.10€
Ajastin n.5€
Lannoitteet n.16€
Pumppu n. alle 10€
Kyseiset tarvikkeet voi löytyä pikkusen halvemmalla kuin arvioni.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Masokisti

Tuon kevytsorankaan ei tarvitse olla sitä kalliimpaa hydrosoraa. Lecasora on tähän asti ainakin toiminut ihan hyvin, ennen käyttöä vaan pesaisee sorat ja iskee sitten ebbiin. Pientä kellumista tapahtuu ainakin alussa, mutta kun juuret saavat hieman otetta niin homma korjaantuu.

maunemaune

Kiitos kaikille vastanneille ja erityiskiitos tästä järjettömän nopeasta info paketista palailen kuvien kanssa asiaan jahka saan homman lyötyä tulille! (tai paremminkin vesille) maune lähtee nyt juhlimaan, hyvää viikonloppua kaikille chilipäille

shp

Jos nuo Prisman suihkulähdepumput on samoja mitä HonKongin, niin kannattaa hakea sieltä, maksaa 4,95 tjsp =)
Viime kaudella oli noita parissa pienemmässä ebbissä.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: shp - maaliskuu 27, 2009, 09:25:18 ap
Jos nuo Prisman suihkulähdepumput on samoja mitä HonKongin, niin kannattaa hakea sieltä, maksaa 4,95 tjsp =)
Viime kaudella oli noita parissa pienemmässä ebbissä.

Eikös Hongkongin pumput ole Jabeo (tjsp) ja Prisman Waterwerks? Varmaan aivan yhtälailla toimivat, mutta hieman eri tuote kuitenkin.

MikkoM

Viimekesänä käväisin Pirkkalan honkkarissa kyselemässä ja myyjä pyöritteli siellä silmiään "ikinä oo semmossia ollukkaan" isompia pumppuja kyllä silloin oli jotka oli turhan järeitä ja kalliita. Eli niitä pumppuja saa myös honkkarista hyvällä tuurilla ja hirveellä munkilla saattaa löytyä jopa myyjä joka ehkä mahollisesti tietäis jotain jostain.

Kärsä Babar

Suihkulähdepumpun nimellä niitä on saanut Pirkkalan hongkongista.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903