tammikuu 08, 2025, 22:23:25 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

chili hulluus iski 2009

Aloittaja kalat69, maaliskuu 24, 2009, 21:57:58 ip

« edellinen - seuraava »

kalat69

tänään tuli sitte poimittua ensimmäiset podit  :) muutama jalapeno drh 7400, tosin vielä vihreinä. nattalyt on sentään punastuneet, ja niitä punastuu koko ajan lisää ja muutama sun flame. niitä tossa jo maistelinkin ja potkua löytyy mukavasti. jos huomenna sais vaikka pizzaa, missä olis kunnolla ytyä  ;D pistetäänpä vielä kuva tosta sadosta  :)

2010- 2013 hallituksen jäsen

kalat69

pitääpäs taas välillä pistää uusia tapahtumia. pikku hiljaa on tullut istuteltua noi chilit mitkä aion itselleni jättää isompiin ruukkuhin. vaikka kyllä sitä istuttamista vielä riittää. nyt vaan alkaa tuntumaan siltä, että vaikka toi huone alussa näyttikin niin isolta, niin pieneksihän se on käymässä. ja luulen että ne kasvaa vielä vielä jonkun verran ennen kuin kesä on ohi. taitaa aika moni joutua pihalle kasvamaan. onneksi talossa on pitkä eteläseinä, jonka eteen voi viritellä ison rivin chilejä:) tänään tuli taas hankittua uusi taimikin, kun satuin löytämään sellasen mitä ei ollu vielä, elikkä piment d´ espalette.

uusin tulokas piment d´espalette

pari viikkoa sitten istuttamani long slimit ovat kasvaneet huomattavasti enemmän kuin pieneen ruukkuun jäänneet

aij cristallin sato sen kun kasvaa

purple flashit kukkii hirveesti, mutteivat suostu tekemään potikoita, olisko jollain vinkkiä antaa....?

habanero sudden death tekee jonkun verran satoa ja kukkaa

pimenta da neyde ja c. rhompoideum odottaa isompaan ruukkuun pääsyä, koko vaan on vielä epäselvä, ku en oikein tiedä minkä kokoiset ne vaatii

goat´s weedit odottaa istuttamista

huone ei näytä enää ollenkaan niin tilavalta kuin ensimmäisissä kuvissa :)

snu

Eksyminen on suotavaa.

jewe

Hyvän näköisiä noi Goat`s Weedit. Runko ihan suora ja hauskan näköiset isot lehdet.

Pitää kai itsekin kokeilla kun siemenkirjeketjusta sain siemeniä.

Niabo

Joo, en oo vielä goats weedejä päässy maistelemaan mutta mukava kasvatettava kyllä on. täällä vähän kuvia mun goats weed vertailuista http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5604.15

kalat69

ihan hyvin on lähteneet molemmat cap 1471 kasvamaan, täytyykin muistaa ottaa niista kuva, hiukan erilaisilta ne kyllä muihin verrattuina näyttää, mutta kasvavat kyllä. Niabon goats weedit on kieltämättä hiuman isompia kuin nuo omani, mutta perässä tullaan ja toivotaan että niistä edes pari podia sais tän kesän aikana, maistiaisia...
muutaman koekappaleen oon nyt ulos laittanu, testailen niitten kanssa kuinka ne pärjää ulkona, että koska vois niitä enemmän siirtää ulkotiloihin. tänään tein pientä karsintaa noille isoimmille chileille, lyhentelin muita kuin päähaaroja, ja poistelin alimpia lehtiä, että saavat valoa enemmän. niin ja keräilin taas kypsää satoa, kymmenkunta sun flamea ja muutaman nattalyn. vihdoin ja viimein purple flashiin on tulossa podi, ja tässä kuva kyseistä uudesta tulokkaasta.

championeissakin kasvamassa ihan kivasti podeja

kalat69

taas on tullu touhuttua chilihuoneella, vähän vaihdeltua ruukkuja. vaihdoin taas rocotot isompiin, vanha ruukku oli jo ihan täynnä juuria, mullan pinnallakin niitä jo kiemurteli. vaihdoin ne 35 senttisistä 45 senttisiin, ja nyt on tilan jo pakko riittää. pistetäänpä taas muutama uus kuva, nehän kertoo enemmän kuin tuhat sanaa...

tässä olis ensin nämä CAP 1491, kyllä ne kasvaa kovin laihan näköisinä tosin, mutta taitaa olla niille ominaista

c.rhompoideumit kasvaa kivasti, ne on aika erimallisia kuin muut

nagatkin aloittelevat podin tekoa

tässä sekalaista seurakuntaa kasvamassa, isoissa ruukuissa takana vasemmalla inca red drop, pimenta da neyde, ja etualalla pink habanero

toisesta apachessa oon poistanu ´varkaat´ja toisessa oon antanu kasvaa... yllättävä loppu tulos, takana goats weed venyy pituutta

kalat69

meinas tossa loppuviikosta paniikki iskeä, kun chilit alko kellastua... olihan niissä jo aikasemminkin ollu jotain oireita mutta luulin että että niissä oli vaan jotain lannoitusongelmia, mutta kun lannoituksen vaihtelut ei auttanu ja väri alko muuttumaan jo pelottavan keltakirjavaksi. niinpä oli pakko tarttua puhelimeen, ja soittaa pari hätäpuhelua, ja löytyhän sieltä neuvoja. ei muuta ku ph mittarin ostoon, ja mittaukset osoitti, että mullan ph oli lähes kaikilla kasveilla 8 paikkeilla, kun sen olis pitäny olla 5 ja 6 välillä. no ph piti saada laskemaan nopeesti, ja apu löyty piimästä. elikkä pikkasen piimää veden joukkoon ja kastelemaan sillä. ja heti tapahtu parannusta ph:ssa. meillä täällä turun seudulla toi veden ph on niin korkea, että se oli muuttanu mullankin liian emäksiseksi. nyt kasvit voi taas hyvin, suurimmilla osalla on lehtien väri on jo muuttunu paljon tummeksi ja varsinkin uusi kasvu on tosi terveen väristä. että sellasta täällä, aloittelijan tietämättömyyttä, mut oppihan sitä taas... laitetaanpa muutama kuva vielä... niin ja suuret kiitokset puhelujen kohteille avusta :) :)

sun flame alkaa kellastumaan, mutta terveellä tavalla :)

ja nattalyt punastuu....

ja aij cristalli tekee podeja paljon!

keskellä kuvaa star fish kasvaa... on nyt noin 2,5metriä

ulkoilevassa chilissä oli tällänen kaveri päivänokosilla

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: kalat69 - toukokuu 26, 2009, 22:11:07 ip... meillä täällä turun seudulla toi veden ph on niin korkea, että se oli muuttanu mullankin liian emäksiseksi.

Tuopa on mielenkiintoinen tapaus ja vielä sai onnellisen ratkaisun. Ei sinulla sattuisi olemaan kuvia keltaisesta vaiheesta? Siitä voisi olla opiksi monellekin. Ei Turku varmaan ole mitenkään ainutlaatuinen, on tuota ongelmaa muuallakin.

jewe

Olen havainnut omassa Hungarianissa myös lievää lehtien laikukkuutta ja olen ajatellut että syy on liian korkeassa PH:ssa, samoilla seuduilla asustelen kuin kalat69.
On ollut suunnitelmissa kasteluveden PH:n laskeminen mutta jäänyt tekemättä. Pitää varmaan tehdä ennen kuin käy samalla tavalla. Itselläni on PH-miinus rakeita joita käytän kun teen hydroihin litkuja ja on täällä turun seudulla kyllä aika emäksistä vettä kun olen mitannut.

Chilivaari

Paljonkos sitä piimää tarvittiin, jos kokeilisi "korjaussarjaa"?
Vesilaitos väittää pH:n olevan Tampereella 8, Turussa 8,2. Keväisin, kun ne käsittelevät huonoa pintavettä, kalkin määrä saattaa kuitenkin nousta. Täällä ainakin putkirikot tms. syyt aiheuttavat laadussa heittoja, kun veden alkuperä muuttuu. Sitä tapahtuu täällä kaupunginosittain. Vedenottamoita on useita ja ne voivat vaihtua. Tilapäiset yllätykset ovat siis mahdollisia.

kalat69

ei mulla mitään tarkkaa määrää oo, emäntä vaan sano että maan happamuutta on laskettu hortensioille ja alppiruusuille iät ajat jo piimän avulla, elikkä huuhdeltu piimäpurkki ja kasteltu kasvi sillä. mä vaan lorautin sitä sitä veteen jonkun verran. testiähän toi mullakin oli, muutamalle tarvii lisätä vielä hieman. nyt seurailen tolla ph mittarilla noita arvoja ja muutamalle tarvii laittaa vielä hiukan.

meriahven

Jossain foorumilla oli myös käytetyt kahvinporot heitetty rodokasveille maata hapantamaan. Itse lorautin kylmän kahvin perjantaina iltapäivällä työpaikan keittimestä limupulloon ja lorautin sitä kasteluveteen. Kahvin ph oli muistaakseni 2-3. Tiedä sitten miten käy...

kalat69

no juu, kahvinporoja tuli laitettua muutamalle joille ruukkua vaihdoin, eivätkä siitä ainakaan pahastuneet ja phkin tuntuu olevan sopivissa lukemissa. ollaan emännän kanssa käyty hakemassa hakemassa vihanneksia yhdeltä läheiseltä tarhalta ja oon siellä niitten kasveja tutkaillu. paprikat siellä on ollu niin tumman vihreitä ja reheviä, niinpä vähän utelin millä siellä oikein lannoitetaan. äijä sano ettei hän niitä mitenkään ihmeemmin hoida, samaa ne saa ku tomaatitkin, eikä sillä lannoitteella niin väliä oo, sinne voi vaikka kusasta purkkeihin kun vaan tarpeeksi saavat typpeä ;D, että sellaset ohjeet. niinpä oon nyt vähän lisännyt lannoitusta ja kyllä lehdet on ruvennu tummumaan. pikku hiljaa tässä alkaa jotain oppimaan tosta chilin kasvatuksesta, mutta ihan noviiseja tässä vielä ollaan :)

limon tekee kukkaa ihan hirveesti

pink habanero haaroo ja aloittelee kukintaa

sudden death habanerot aivan täynnä kukkaa ja potikkaa

fataleissäkin on jo podeja tulossa

hessiltä tullut jallukin aloittaa podien tekemisen

ja toiset jallut punastuu pikku hiljaa

nattaly ja sun flame kypsyy kilpaa

cayanne long slim tekee valmiita renkaita

kalat69

jaahas, päivät kuluu aikas mukavasti tuolla chilihuoneella, aina on kastelemista, ruukun vaihtoa, mullan lisäystä ja muuta ihmeteltävää. nyt oon kantanu niitä oikein urakalla uloskin ja istutellu niitä vähän ympäri pihaa. osan ihan suoraan maahan, tekee sitte satoa tai ei, mut sielläpähän ovat nyt. ja osan oon kantanu ruukuissaan ensin omenapuun alle totuttelemaan ulkoilmaan, ja odottamaan myöhempää sijotuspaikkaa. vähän oon saannu lisää tilaa huoneelle, mutta tolla kasvuvauhdilla ne sisällä olijat kyl vallottaa sen tilan hyvinkin piaan. pistetäänpä taas pari kuvaa.

omenapuun alla majailevat

pari jallua eivät saaneet ees varjopaikkaa, sadonkorjuuta odottavat

penkkiin joutuneita kavereita

star fish mikä taitaa ollakin joku ihan muu, alkaa punastumaan

oranssit rocotot alkaa olemaan jo aika kivan kokoisia

ja keltanen rocotoo on hessin mielestä ihan väärän mallinen, taitaa olla risteytys..

sudden death habanerot alkaa kypsymään ja nimi on aika kohdallaan!

ei se niin kovin tyhjältä näytä vaikka oon uloskin niitä kantanu

ja chilien välissä mahtuu kasvamaan vielä tälläsiä minikokosia, viikakkokurkku

Herra 47

ei tuo keltainen rocoto ole niin kamalasti väärän mallinen :)
saattaa hieman muoto vaihdella niissä ja tuo on aika normin näköinen.. vaikka viime vuonna sillä oli pyöreämpi malli

mulla samanlaisia ollut pari keltaista lajiketta... ja tuo onkin "tunnistamaton" eli vain tieto että keltainen ja rocoto niin... :)

tuo orange taitaa olla kans hessiltä eli sen lajimääritys on virallisesti orange rocoto
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen

ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Mape

todella hienoa työtä...
chilit ovat todella upean näköisiä, kateeks käy
---

snu

Mun keltaiset rocotot on myös ihan saman mallisia. Ja melkoisen tulisiakin!
Eksyminen on suotavaa.

tonttu

Mitä mahtaa muuten olla tuo käyttämäsi lattiamateriaali kasvarissa?