lokakuu 06, 2024, 01:52:31 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


short yellow tabasco

Aloittaja metaqxa, maaliskuu 27, 2009, 17:25:40 ip

« edellinen - seuraava »

metaqxa

chilejä ei koskaa ole liikaa tilaa on vain liian vähän
chiliyhdistyksen jäsen nro 673

Hombre

"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: Hombre - maaliskuu 27, 2009, 19:31:54 ip
Annuum on oikea vastaus.


Näin on. Siinä jälleen yksi kaupallisista syistä väärin nimetty lajike, jolla ei ole mitään tekemistä Tabascon kanssa.

metaqxa

chilejä ei koskaa ole liikaa tilaa on vain liian vähän
chiliyhdistyksen jäsen nro 673

welho

Minkä makuista tämä kyseinen lajike on ???

Hombre

Ihan hyvä jauhettavaksi ja aika tulinen. Mutta todellinen arvo on sen koristeellisuudella. Kasvi on kompakti ja esim. Bonchiksi hyvä.
"Kun demokratia ja sananvapaus on uhattuna, ne pitää siirtää turvaan. Ja kun niitä ei ole paikalla, voi tehdä kaikenlaista."
R.Repomies

welho

Kiitos Hombre. Tilasin fataliista chilejä ja sain kylkiäisenä pussin näitä. :)

ottoboi

Joo mun serkuula maistoin kysesen kasvin hedelmää, eikä kyllä ainakaan mun makuhermoja miellyttänyt. Maku oli aikas kitkerä ja pliisu, poltetta kyllä oli reippaasti.. varmaan jauheena toimisi paremmin niinkuin aiemmin joku mainitsi.

MrFrost

Lainaus käyttäjältä: ottoboi - marraskuu 06, 2009, 14:32:35 ip
Joo mun serkuula maistoin kysesen kasvin hedelmää, eikä kyllä ainakaan mun makuhermoja miellyttänyt. Maku oli aikas kitkerä ja pliisu, poltetta kyllä oli reippaasti.. varmaan jauheena toimisi paremmin niinkuin aiemmin joku mainitsi.


Tuohan on suhteellisen yleistä annuumeille.

Kuivattuna toimii, ehkä tuoreena viipaloituna ruoan sekaan, mutta muuten maku on yleensä aika epämiellyttävä.

-T
Lainaus käyttäjältä: bluesmanTrinidad scorpion Morouga blend; Mieto lasten chinense. Kannattaa tarjota ensimmäistä chiliään maistavalle. Savusalsa ihan ok. Riittoisa.

Lainaus käyttäjältä: Räyhis
Räyhis - halvempi kuin luulin!

Aji Inferno

Kyse on capsicum annuum -tyypin erään perustyypin, "Cayennen" jalostetusta, minikokoisesta koristechilityypistä. Kasvihan on nätti ja pienikokoinen, ja sen hedelmät ovat aikalailla "normaalien" Cayenne, Thai, tms. vastaavien tyyppien makuisia. Makua ei juuri ole, tulisuutta on nykymittapuulla keskinkertaisesti, ja lajike sopii mainiosti esim. keittoihin ja kastikkeisiin tuomaan potkua. :)

welho

no niin, nyt on viisi podia tulossa joista kaksi jo keltaisa (voi kai kohta maistaa) mutta onko tää joku vitsi! kaikki podit on sentin tai alle!!!(kyllähän nimessä on short, mutta odotin kyllä hieman enemmän)eli kuinka pitkiä näma podit normaalisti ovat? ???

Wolfman

Lainaus käyttäjältä: welho - helmikuu 24, 2010, 17:36:15 ip
no niin, nyt on viisi podia tulossa joista kaksi jo keltaisa (voi kai kohta maistaa) mutta onko tää joku vitsi! kaikki podit on sentin tai alle!!!(kyllähän nimessä on short, mutta odotin kyllä hieman enemmän)eli kuinka pitkiä näma podit normaalisti ovat? ???


Näin aloittelijana paha sanoa mitään varmaa kun ensimmäisiä chilien podeja vielä muutama kuukausi odotellaan mutta heitetään arvausta, ensimmäiset podit ja vielä pienehkö kasvi ? Itse laitoin noin vuosi sitten suippopaprikaa itämään (kaupasta niitä 15-20cm pitkiä joita ainakin täälläpäin myydään usein 2kpl pusseissa), ensimmäiset hedelmät olivat jotain 4-5cm pitkiä kun kasvikin oli kai aika "keskenkasvuinen". Olisi ehkä pitänyt nuo ensimmäiset kukat nyppiä kaikki ja antaa kasvin kasvattaa itseään enemmän, nyt jätin muutaman kukan joista siis tuli "alikokoisia" mutta maultaan ihan hyviä paprikoita.

Olisiko tuossa syy eli kasvi ei jaksa vielä kasvattaa "täysikokoisia" podeja ? Eli kannattaisiko nuo ensimmäiset kukat nyppiä kaikki pois noin yleisesti ottaen ?

shp

Podit on 1-2.5cm olleet minulla, yksi taisi jopa yltää mahtavaan 3cm mittaan =)



Tuolla on oman SYT:n ensimmäisestä kaudesta kuvia, kasvi vieläkin hengissä =)
http://nwh.1g.fi/kuvat/SHP/grow/kausi_08/Short+Yellow+Tabasco/
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: welho - helmikuu 24, 2010, 17:36:15 ip
no niin, nyt on viisi podia tulossa joista kaksi jo keltaisa (voi kai kohta maistaa) mutta onko tää joku vitsi! kaikki podit on sentin tai alle!!!(kyllähän nimessä on short, mutta odotin kyllä hieman enemmän)eli kuinka pitkiä näma podit normaalisti ovat? ???


Koriste- ja etenkin villichileillä marjat ovat tavallisesti pieniä tai hyvin pieniä. Edes tavallinen "oikea" Tabasco ei kasvata paljon senttiä pidempiä marjoja.

MikaK

Tämä on kyllä mainio kasvi. Itselläni on yksi SYT työpöydällä erittäin pienessä ruukussa ja mullassa. Pienellä leikkelyllä kasvi on nyt ruukkuineen hiukan yli 30 senttiä korkea ja parikymmentä senttiä leveä. Viime aikoina kukkia on tullut mukavasti ja arviolta 60% kukista on muuttunut podeiksi. Pari suurinta podia on 25 millisiä ja kypsymistä odotellessa. aiempien arvioiden perusteella on odota mausta mitään kummoista, mutta laitetaan podit kuivumaan ehken myös työpöydälle, niin saa sitten jauheeseen laitettua lisukkeeksi. Valoa tulee itäänosoittavasta ikkunaseinästä, jossa tosin auringonpaisteella taloyhtiö lyö kaihtimet eteen. Lisukkeena on työpöytävalaisin, missä tuplaminiloisteputki. Vähään tyytyvä kasvi ja olkoon täällä töissä kesälomaan asti työpäiviä ilahduttamassa. Kesäloman alkaessa iskenen kasvin mökille maahan loppukesäksi ja ensi talveksi aion ottaa Arriba a saian työpöydälle kokeiluun. Tarvitsee vain ruukkuun laittaa jotain mullan ohella, että kasvi pärjäilisi pidemmät työreissut ilman apua työkavereilta.

Tältä pohjalta sanoisin SYT:stä: Helppo ja kaunis kasvi sekä satoisa, mitä voi suositella kasvatettavaksi.

Tomppa

tuo näyttää kyllä aika mielenkiintoiselta kasvattaa  8)

tiedän että jotkut chilit ( esim linnunsilmät) ovat pieniä mutta toi on oikeesti  söpö..

hmm... tämän talouden kauniimpi puoli innostuisi varmasti...

MikaK

Laitetaanpa tännekin kuva toimistolla olevasta short yellow tabascostani. Kuusi podia toistaiseksi kypsynyt ja n. 20 podia vielä puskassa. Kasvi on n. 30 cm korkea ja olen saksilla pitänyt kokoa kurissa. Isoimmat lehdet olen myös poistanut esteettisten syiden vuoksi. Ruukussa multa on tiivistynyt pahasti ja puolet ruukusta onkin nykyään vapaana mullasta.


Untenmaa

Tavallaan ihan kiva. Leikkelemällä pysyy kivana ikkunalautaviherkasvina. Tai jos tilaa riittää niin ei tarvi leikata.  Mulla oli viimevuonna 6 kpl näitä, ja satoa tuli ihan mukavasti. Kuivattuna ja jauhettuna oikein riittoisaa. Maku ei tosiaan ole mitenkään erinomainen, kuten sanottu pistävä ja kitkerä, mutta tulisuutta ruokaan tulee ihan mukavasti.

Japso

Vanhaa aihetta ylös...itellä on pari keltaista kasvamassa kanssa, maku ei tosiaan ole mikään maan mahtavin, mutta yllättävän tulinen. On kyllä hienon näköinen minipuu. Naapurin mummo kävi ihmettelemässä kasvihuonetta yhtenä päivänä, niin annoin maistiaisen. Lähti ihmeen nopeesti kotia :D.

Gnurava

Tosiaan nätti pikkupuu. Itse ostin taimena toukokuussa, ja tuli tosi pienessä ruukussa. Ensin pelästyin, liekö siinä jotain ötököitä, kun lehtihangoissa ja lehdillä oli kummaa harmaata röpöä, mutta sitten jostain täältä foorumin uumenista löysin ketjun, että se saattaa reagoida niin ylilannoitukseen. Laiska hoitaja kun olen, otin chilin 11 cm halkaisijan ruukustaan (joka oli täynnä juurta) ja iskin samantien kasvamaan runsaasti vermikuliitilla kevennettyyn ja huolella lecasoralla salaojitettuun mustaan multaan ämpäriin. Chili mökötti pari viikkoa mutta valtasi aika nopsasti juurakollaan ämpärin ja alkoi kasvaa valtavalla tahdilla lehdistöstään. Alkuajan pienessä ruukkussa paprikat olivat semmoista n. 1 cm pitkiä, mutta nyt ämpärissä se on tehnyt tasaista 3 cm pituista palkoa. Poikkeuksena kesän kylmemmät ja sateisemmat jaksot: silloin hedelmöittyneet chilit jäävät pienemmiksi. Puu asuu eteläparvekkeella suorassa paahteessa ja ilmiselvästi tykkää. Nyt kesän aikana satoa on tullut karkeasti arvioiden semmoiset kolmesataa pikku chiliä. Runkokin on paksuuntunut parvekkeen tuulissa kunnon puumaiseksi ja tukevaksi. Hassu kasvi sikäli, että lehtiä on tuskin nimeksikään, koko puu on pienten chilien peitossa... :D