tammikuu 08, 2025, 22:09:27 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Dazzlerin chilit 2009

Aloittaja Dazzler, maaliskuu 27, 2009, 21:33:52 ip

« edellinen - seuraava »

Dazzler

Kun laskin tarkemmin minkälaista mehua kasveille tuli annettua niin huomasin että eiväthän ne saa tarpeeksi kalsiumia!

Tomaateille suositeltava kalsium määrä 150-300ppm , minimi määrä 125ppm (Kirjasta: "Growing greenhouse tomatoes in soil and in soilless media, AX Papadopoulos")

Ainoastaan kastelukalkkisalpietari sisältää kalsiumia (19%), kemiran hydrolannoitteessa sitä ei ole yhtään.

ppm määrä lasketaan näin: %aineen määrä * xgrammaa * (10/reson tilavuus litroissa)
eli kun kastelukalkkisalpietaria (19% kalsiumilla) tuli laitettua 20grammaa 80litraan vettä, niin kalsiumin ppm määrä lasketaan:
19*20*(10/80) = 47,5ppm

47,5ppm kalsiumia kun minimimääräkin on 125ppm
joku viisaampi voi korjata jos jokin lasku on mennyt väärin  :)

Tältä näyttää kurkku jolla on kalsiumin puutostila:

Tässä mun kurkkuni:

hmmh, mutta totahan kalsiumia pitäisi olla jo ihan pelkässä vedessäkin valmiina, joten 47,5ppm ei ehkä pidäkkään paikkaansa?
ei ole helppoo  ;D

Dazzler

huhtikuu 30, 2009, 01:32:03 ap #21 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2009, 01:42:13 ap käyttäjältä Dazzler
Kun muiden hydrolannoitteiden kalsium pitoisuuksia olen katsonut niin eipä nekään yllä lähellekään 100ppm:ää
Esim. Floramato dry & MaxiGro kalsium pitoisuudet 60ppm (annosteltaessa 10g/10l)

Itsellä nyt lähes kaikilla tomaateilla lehtien kärjet kuivuneita.
"Many of the classic deficiency symptoms such as tip burn, chlorosis and necrosis are characteristically associated with more than one mineral deficiency and also with other stresses that by themselves are not diagnostic for any specific nutrient stress."

Yhdeksi "järkeväksi" selitykseksi tulee mieleen vain se, että kun siirsin tomaatit uuteen ebbiin niin juuret lyhenivät erittäin paljon. Hyväkun sain vanhoja juuria mukaan 1/5osan.

Taidan sittenkin hylätä ton kalsiumin puutostilan ja mietin muita vaihtoehtoja  ;D

Chilivaari

Vesijohtovedessä on kalsiumia, mutta määristä en saanut selvää. Vesilaitoksemme sivuilla kerrotaan, että pH pidetään 8:ssa ja kaavakuvassa puhdistamosta oli iso kalkkivesisäiliö, josta automaattisesti  annostellaan tarvittava määrä.

Nutriforten Tomaatti- ja mansikkalannoitteessa on aivan samanlainen salpietariosa kuin Kemiran hydrolannoitteessa ja sama 19% kalsiumia.

Filago

Lainaus käyttäjältä: Dazzler - huhtikuu 30, 2009, 01:32:03 ap
Kun muiden hydrolannoitteiden kalsium pitoisuuksia olen katsonut niin eipä nekään yllä lähellekään 100ppm:ää
Esim. Floramato dry & MaxiGro kalsium pitoisuudet 60ppm (annosteltaessa 10g/10l)

Itsellä nyt lähes kaikilla tomaateilla lehtien kärjet kuivuneita.
"Many of the classic deficiency symptoms such as tip burn, chlorosis and necrosis are characteristically associated with more than one mineral deficiency and also with other stresses that by themselves are not diagnostic for any specific nutrient stress."

Yhdeksi "järkeväksi" selitykseksi tulee mieleen vain se, että kun siirsin tomaatit uuteen ebbiin niin juuret lyhenivät erittäin paljon. Hyväkun sain vanhoja juuria mukaan 1/5osan.

Taidan sittenkin hylätä ton kalsiumin puutostilan ja mietin muita vaihtoehtoja  ;D

Mulla oli vuosi sitten keväällä Rocotossa em. oiretta. Luulin, että on näitä liian kuumaa ja kuivaa Rocotoille asioita, ja kun uusia lehtiä syntyi katselin vain vierestä... kun pääsi ulos niin oireet hävisivät.. ja multaa en vaihtanut. Että kaipa ne tosiaan voi monesta syystä ruskistua noi lehtien kärjet ja kasvit murjottaa.

Filago

Dazzler

huhtikuu 30, 2009, 12:59:57 ip #24 Viimeisin muokkaus: toukokuu 02, 2009, 21:56:33 ip käyttäjältä Dazzler
Veden kovuus johtuu magnesium&kalsium pitoisuudesta vedessä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_water
(kalsium&muiden aineiden yhteispitoisuudet)
    * Very soft: 0-70 ppm, 0-4 dGH
    * Soft: 70-140 ppm, 4-8 dGH
    * Slightly hard: 140-210 ppm, 8-12 dGH
    * Moderately hard: 210-320 ppm, 12-18 dGH
    * Hard: 320-530 ppm, 18-30 dGH
    * Very hard >530 ppm, >30 dGH

Tämänhän takia esim. GHE:n FloraMicroa on erikseen kovalle vedelle ja pehmeälle vedelle. Kovassa vedessä (vesijohtovesi) on jo paljon kalsiumia, joten lannoitteessa ei tarvitse olla sitä sitten niin paljoa. Kaikkea sitä oppiikin  :)

Kun vesijohtovettä olen käyttänyt, niin enpä oikein enää jaksa uskoa että mitään kalsium puutteita olisi. Mutta tulen myöhemmin käyttämään sadevettä jossa ei ole lähes yhtään kalsiumia, joten silloin saattaa kalsiumin vähäinen määrä aiheuttaa ongelmia.

Dazzler

2.5.2009

Kasvit rupeavat toipumaan hyvin kasvihuoneeseen tuonnin alkushokista.

Suurin osa chileistä harsojen alla suojassa auringolta.

Pari tomaattia jo kukkii  :)

Dazzler

kesäkuu 04, 2009, 02:30:42 ap #26 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2009, 20:04:50 ip käyttäjältä Dazzler
3.6.2009

Kurkkuja ja tomaatteja. Kurkkuja on hauska kasvattaa kun kurkut kasvavat 2viikossa syötäviksi ja kypsymistä ei tarvitse odotella  ;)

Tomaatteja ja parit chilit.

Chilipöytä

Salaatit&yrtit

Multatomaateille tuli rakennettua pieni kasvihuone

LemieuX

WOW, tosi hyvältä näyttää. Nyt iski paha kateellisuuden puuska :D

Dazzler

kesäkuu 05, 2009, 20:17:58 ip #28 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 05, 2009, 20:21:08 ip käyttäjältä Dazzler
3.6.2009

Lähikuvia chileistä:

Aji Cristal

CAP 1473

Chili Brazil

Datil, sweet

Hyper Pube

Jalapeno Early

Lemon Drop

Omnicolor

Peito De Moca

Tomaatteja

Delizia F1

Vision F1

Niinkuin näkyy joissakin chileissä on hieman liikalannoituksen merkkejä, vaikka olenkin hyvin maltillisesti lannoittanut, tässä määrät mitkä on resoon mennyt:

Mato 10ml/10l - Micro 10ml/10l
Mato 24ml/10l - Micro 16ml/10l
Mato 15ml/10l - Micro 10ml/10l
Mato 15ml/10l - Micro 10ml/10l +150ml TOPMAX

ja joka toinen viikko olen vaihtanut lannoiteliemet.

snu

Tuo joka toinen viikko kuulostaa ainakin mun mielestä melko tiheältä väliltä. Mä olen vaihdellut kuukauden välein.

On kyllä hyvännäköistä settiä.
Eksyminen on suotavaa.

Dazzler

kesäkuu 09, 2009, 21:20:25 ip #30 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2009, 21:22:31 ip käyttäjältä Dazzler
Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 06, 2009, 08:37:04 ap

Tuo joka toinen viikko kuulostaa ainakin mun mielestä melko tiheältä väliltä. Mä olen vaihdellut kuukauden välein.

On kyllä hyvännäköistä settiä.

Pari päivää seurasin ravinnepitoisuuksia ja EC-pitoisuudet laskevat tosi nopeasti.

Jo viiden päivän aikana tomaatti&chili ebbin EC laski 37% (1,02->0,65) ja resosta väheni vettä n. 33% (74l->50l) (lannoitteena oli kemiran hydrolannosta 6ml/10l, ja kalkkisalpietaria 2ml/10l (siis jauheena))
En tiedä sitten kuinka luotetteva toi EC mittarini on ja kerääntyykö osa ravinteista lecasoraan vai meneekö kaikki kasveille
Ja EC:n pitäisi kait olla jotain luokkaa 1,5-2ainakin, no seuraavalla vedenvaihto kerralla laitain väkevämmät mehut.

snu

Tuosta saisi varmaan laskettua, että miten paljon resoon pitää lisätä lannoitteita vaikka siinä parin viikon jälkeen, että niiden pitoisuus pysyisi sen kuukauden ajan järkevänä.
Eksyminen on suotavaa.