tammikuu 09, 2025, 22:09:53 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Mullasta itäminen

Aloittaja henkkaado, huhtikuu 16, 2009, 19:30:55 ip

« edellinen - seuraava »

henkkaado

Tilasin fataliilta ensimmäistä kertaa läjän erilajisten chilien siemeniä, enkä ole koskaan ennen chiliä kasvattanut. Fataliin ohjeen mukaan chilit pitäisi idättää turpeessa tai kivivillakuutioissa, onko mitään mahdollisuutta idättää mullassa? Ja luin jostain foorumilta ettei mustaa multaa saa käyttää, ja tietenkin mulla sitä ompi kaapissa. Ennenkun laitan siemenet itää, haluisin tietää et mihin ne kannattaa tökätä amatööriltä? Siis eli mikä on helpoin ja hyvin.

Noli Me Tangere

Käy lukemassa http://www.saunalahti.fi/~thietavu/ ja sieltä "Kasvatus".

Kyllä se mullassa idättäminen toimii, itse olen käyttänyt kaktusmultaa.

Antsu

No kyllähän nuo mullassakin itävät :) useimmiten luonnossa ainakin mullassa kasvavat  ;) itse liotan siemeniä ennen kylvöä nykyisin.Yön yli liottaminen varmaan riittää, vaikka välillä liottelen pidenpäänkin (johtuu tosin yleensä laiskuudesta tai darrasta tms.  :P ) Multaan kylvin tän vuoden chilit vaikka olis tossa turvettakin ollut...Noh eipä tullut sillä hetkellä taas mieleen että turpeesta enempi tykkäävät  :) Hyvin lähtivät kasvaan kuitenkin ja kauhee syyhy ois pistää lisää lajikkeita mutta tuo naiseni pistää vastaan.Väittää ettei olis tilaa  ;D

Niabo

Mä lopetin multaan idättelyt kokonaan kokeiltuani kivivillakuutioita. On niin helppoa pitää ne villakuutiot kosteena eikä hometta tarvii pelätä. Sitte ku on sirkkalehdet mukavasti putkahtanu ni taimi vaan kuutioineen multaan ni hyvä tulee :) ite tän oon ainaki helpoimmaks tavaks havainnu

Noli Me Tangere

Tuosta olen kyllä samaa mieltä Niabon kanssa. Tein tämän kevään idätykset kivivillassa, viime vuonna käytin mainitsemaani kaktusmultaa. Kuutiot ovat kyllä näppärä ja siisti tapa idättää.

Abloy

Idättäny oon talouspaperin välissä ja siitä siirtäny multaa.
1577

naga morich

jos mullassa idättelet niin älä pistä syvälle multaan siemeniä
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää