lokakuu 06, 2024, 09:34:37 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Nerokkaan haban ekat kokeilut 09

Aloittaja Nerohaba, huhtikuu 21, 2009, 19:42:24 ip

« edellinen - seuraava »

Saudijoe

Piti ihan tarkistaa tuosta LED-viestiketjusta ja eihän ne muistipohjalta täysin oikein menneet. Tässä siis klorofyllien yhteyttämisessä käyttämät aallonpituudet:


CyberDog

Aika samalta näyttää tuo kun mitä mun kirjassa on. (Mauseth, James D. Botany : an introduction to plant biology - 3rd ed.) Pitäisin ko. opusta melko luotettavana. Siinä kuitenkin annetaan sivulla 291 myös hieman toisenlainen kuvaaja Action Spectrum of photosynthesis nimellä. Kuvaa en nyt pysty tähän liittämään koska scannerini ei toimi. Kopion kuitenkin kuvatekstin: The absorption spectra of chlorophyll a and chlorophyll b, and the action spectrum of photosynthesis. On the bottom axis is the wavelength...The vertical axis...is the amount of light absorbed...for the action spectrum, it is the amount of photosynthesis carried out. Chlorophylls absorb little of the very short wavelength light at 400nm, and little photosynthesis occurs. But light at slightly longer wavelengths, about 425 nm, is absorbed well by chlorophyll a and photosynthesis proceeds. Quanta with intermediate wavelengths pass right thorough the pigment and photosynthesis is low, but in the 650 to 680 nm range (red) considerable absorption occurs. Because the absorption spectra of chlorophyll a and b is different, more wavelengths can be efficiently harvested. If the two matched perfectly, chlorophyll b would be useless.

Mitään uuttahan tuo ei sinänsä tähän keskusteluun tuo. Kuitenkin huomauttaisin sen että tuossa action spectrumin kuvaajassa huippu tuossa 450 kohdilla on matalampi kuin kin huippu 430 kohdilla. Lisäksi tuon edellä esitetyn kuvaajan huiput eivät ihan osuisi samoille kohdille kun tässä kuvaajassa. Varsinkin tuon punaisen pään kohdalla.

sik

Ei noilla aallonpituuksilla ja värilämpötiloilla ole kotikasvatuksissa juurikaan merkitystä, joten turha niillä on päätänsä vaivata...  8)

Nerohaba

huhtikuu 30, 2009, 09:56:59 ap #23 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 30, 2009, 11:35:35 ap käyttäjältä Nerohaba
Kiitos kaikille asiallisesta perehdyttämisestä valon ihmeelliseen maailmaan  :-*

Ajattelin tässä samalla vähän päivittää kuvilla ja kysellä pari kysymystä.
(30.04.09)

Tässäpä päivityskuvia:

valoa vähän nostettu muutoin aika perus menoo  :)

___

Paksuilta näyttää lehdet..jokohan se kohta ravinteita kaipais?  ::)

__________________

Sitten pari kysymystä kuvien kera:

Toissa aamuna huomasin että yhden ruukun mullan pinnalle oli tullut ilmeisesti hometta!  :o

Onko tämä vaarallista ja mistä se voisi johtua?
Kastelen aika useasti päivässä varmaan 2-3kertaa..
Tosin aina ennen kastelua olen sormella vähän "kaivanut" multaa ja kokeillut että on syvemmältäkin kuiva.

Sitten toinen ongelma on tässä

Kahdessa habassa on tummuneet lehdet tähän malliin.
Voisiko syynä olla se että lamput ovat olleet liian lähellä ja lehdet ovat hieman palaneet?
Nyt siis nostin lamppuja kun lämmöt alkoivat ruukkujen määrän kasvun myötä nousta yli 30asteen

Vappuja! ;)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

wille

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - huhtikuu 30, 2009, 09:56:59 ap
Kahdessa habassa on tummuneet lehdet tähän malliin.
Voisiko syynä olla se että lamput ovat olleet liian lähellä ja lehdet ovat hieman palaneet?
Nyt siis nostin lamppuja kun lämmöt alkoivat ruukkujen määrän kasvun myötä nousta yli 30asteen

Vappuja! ;)


Voisiko olla siemenet menneet sekaisin? Voisi vaikkapa Bolivian Rainbown normikäytökseltä. Voi tosin johtua valostakin. Mulla tummui Pink Habaneron isommat lehdet vähän violeteiksi loisteputkien alla. Ei ole myöhemmällä iällä ollut haittaa.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: wille - huhtikuu 30, 2009, 12:01:39 ip
Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - huhtikuu 30, 2009, 09:56:59 ap
Kahdessa habassa on tummuneet lehdet tähän malliin.
Voisiko syynä olla se että lamput ovat olleet liian lähellä ja lehdet ovat hieman palaneet?
Nyt siis nostin lamppuja kun lämmöt alkoivat ruukkujen määrän kasvun myötä nousta yli 30asteen

Vappuja! ;)


Voisiko olla siemenet menneet sekaisin? Voisi vaikkapa Bolivian Rainbown normikäytökseltä. Voi tosin johtua valostakin. Mulla tummui Pink Habaneron isommat lehdet vähän violeteiksi loisteputkien alla. Ei ole myöhemmällä iällä ollut haittaa.


No mutku noi on otettu sieltä kaupanhylly habaneroista..
Tosin eri paketeista mutta olevinaan samaa lajiketta  ???
Seuraillaan näitten vointia mutta tosiaan eivät ole sen huonompivointisemman näköisiä kuin muutkaan joten huoli on varmaan aiheeton  :)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Fudurez

Minulla tummuivat melkein kaikista taimist tolleen lehdet kun porotti liian läheltä tuo 100W natikka. Ne sitten myöhemmin pudottivatkin ne lehdet pois ilmeisesti tämän takia, joten kannattaa ottaa varovasti. Minulla se natikka oli vain n. 10-15cm päässä pikkutaimista, joten ei ihmekkään jos vähän kärvähtivät.

Niabo

mä oon alkanu lannottaa heti ku on kaks oikeeta lehtiparia, ja chinensejä kun kasvatat niin ne on mulla ainakin kestäneet aika uskomattomia määriä lannotetta ilman mitään överi oireita :) eli kannattaa kokeilla sen lannottamisen alottamista! :)

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - huhtikuu 23, 2009, 00:00:34 ap
Joo, eli kuten edellä sanottiin. Kolmen, neljän viikon päästä alat lannottelemaan. Sitten viiden, kuuden viikon päästä vaihdat isompiin. Tai se toki riippuu kasvien koosta. Samoin kuin tuo lannoitus. Kannattaa vähän katella sitten mitä lannotteita täällä suositaan. Puutarhan kesä taitaa olla aika suosittu. Siinä taitaa olla hinta-laatu kohdillaan.


Minusta alkaa tuntua että habat alkavat tarvita lannoitusta  ::)
Mistä tuota puutarha kesää saa/mihin hintaan ja millaisissa purkeissa sitä myydään?
Olisin kiitollinen jos joku linkittäisi vaikka kuvan tähän tai muuta millä löydän oikeaa tavaraa kaupasta.  :)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Niabo



tollanen purnukka. Varmaan saa mistä vaan puutarhaliikkeistä ja isojen markettien puutarhaosastolta... Kilon purkki on jotain 9-11e

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: Kärsä Babar - toukokuu 03, 2009, 23:16:56 ip
Osta minulta tätä tavaraa: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=3670.60
On halpaa ja oikein hyvää.


Voisinpa ostaakkin!  ;)

Onko tuo siis multaa vai jotain nestettä,raetta,jauhoa?

Laita vähän tietoja tähän tai yv.

Paljonko tarvitsen noille kasveille (~20kpl) tuota ja miten annostellaan jne?

Kiitos!  8)
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Nerohaba

Ja kerrassaan hyvää päivää kaikille!
(5.5.09)

Chili kasvatteluhan on lähtenyt aivan lapasesta.

Alahyllylle rakentelin paperin päällä "kasvaneille" jäännös haboille paikan.
Jännä muuten huomata miten nuo paperikasvatit jotka on olleet vain "ikkunan valossa" ovat noin surkeita verrattuna mullassa ja megamanin valossa kasvaneisiin tovereihin.
Nuo alahyllyn veijarit ajattelin kesäksi viedä faijan kasvihuoneeseen ja jakaa sitten syksyllä pitkin kyliä jos jollekkin kelpaa.
__


Myös aijemmin itämään laittamani "punaiset chilipaprikat" ovat nyt itäneet ja ottavat vähän megamanilta voimia ruukkuihin siirtoon.
__

tässä sitten vielä parit yleiskuvat:


Joku tarkkaavainen (40" näytön omistava) huomaa että vasempaan alakulmaan on tullut myös ruohosipuli ja yksi on joutunut ET kammioon hengailemaan syystä että yksi lehti paloi/kuivui kärjestä ja koitan nyt hoitaa sitä noin..  ::)


Minusta ihan potra poika?  ::)

Ainiin!
Lannoitus aloitettaneen heti kun kärsä babarilta tulee epäilyttäviä valkeita nyyttejä postissa!  ;)


Jatkakaa!

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Saudijoe

Noniin. Hommahan on lähtenyt käyntiin. Sitten vaan seuraavaksi ebbiä askartelemaan ;). Siinä vähän ebbiohjetta gtapirin malliin:

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5671.0

Nerohaba

toukokuu 06, 2009, 08:01:25 ap #34 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2009, 13:23:20 ip käyttäjältä Nerohaba
Kiitos neuvosta!
Oon vähä miettinykkin tota ebbiä..
Pitänee katsoa kun saa nuo siihen kuntoon että pitää ruukkua vaihtaa niin vaikka viisi vois laittaa ebbiin ja muut multaan.  :)

E: Miten muuten onnistuu tuo mullasta vesiviljelyyn siirtyminen? puhdistetaanko juuret mullasta vedellä ja tökätään verkkoruukkuun vai miten?
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

TepinKapsikuumi

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - toukokuu 06, 2009, 08:01:25 ap
Kiitos neuvosta!
Oon vähä miettinykkin tota ebbiä..
Pitänee katsoa kun saa nuo siihen kuntoon että pitää ruukkua vaihtaa niin vaikka viisi vois laittaa ebbiin ja muut multaan.  :)

E: Miten muuten onnistuu tuo mullasta vesiviljelyyn siirtyminen? puhdistetaanko juuret mullasta vedellä ja tökätään verkkoruukkuun vai miten?


Hyvin se onnistuu - aloittelijanakin. Pesin juuret kraanaveden alla ja laitoin hydrosoraa sisältävään verkkoruukkun. Siis en edes pujotellu kivivilla kuution sisään ja kivasti on kasvaneet...joihinkin hydroihin olen laittanut kivivillakuutioon siten, että olen puskenut pohjaan reiän juurille ja sitten soralla tukenut taimen hyvään korkeuteen, mutta jatkossa en kyllä idätä vesiviljeltäviä muussa kuin kivivillassa. Onnistuu hyvin, mutta tulee tehtyä turhaa työtä.
Tuolla tuossa ekassa kuvassa (27.2) on juuri istutettu molompia..sekä kivivilla että multaidätettyjä kasveja
http://picasaweb.google.fi/tepinkuvat/Chilit09#

Nerohaba

toukokuu 07, 2009, 10:03:51 ap #36 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2009, 10:37:51 ap käyttäjältä Nerohaba
Morjensta!

Nyt kun olen mietiskellyt tuota vesiviljely hommaa olen tullut siihen tulokseen että tuollainen putkihydro olisi varmaan mun juttu  ::)


Ideana olisi tehdä tuollainen noin 150cm pitkä 10 kasvin compo jossa olisi kiertävä putki (voi olla U:n muotoinenkin) ja keskellä idätyslaatikoille paikka.
Myös valojen korkeutta voisi säätä laittamalla sokan tolpissa oleviin reikiin.
Vesisäiliö, pumppu yms olisi alapuolella ja koko "alakertaa" kiertäisi vanerit eli ne eivät jäisi näkyviin..toki johonkin sivuun tulisi huolto luukku..
tuo musta möykky tuolla laidassa esittää kiskoilla kulkevaa verhoa  :D


Sanokaapas olenko ollenkaan oikeilla reiteillä ja mitä tulisi ottaa huomioon?

E:Tämä on sitten vasta idea tasolla eli kovin tarkkaa selostusta joka komponentista en laita vielä  ;)

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Herra 47

hmm... 150 cm ja 10 kasvia.... Aika tiheään laitat.... 15 cm tilaa kasvilla

Itse en laittais ku 3-5 chiliä tuollaiseen tilaan
kat ko kat kara puuhu
Chiliyhdistys ry, varajäsen



ainoastaan 56,8g nagaa kerralla ;)

Nerohaba

toukokuu 07, 2009, 12:18:02 ip #38 Viimeisin muokkaus: toukokuu 07, 2009, 13:05:49 ip käyttäjältä Nerohaba
siis 5 kasvia sivulleen (150cm) niinkuin kuvassa näkyy (vai näkyykö toi kuva?)  :)

yhteensä siis putkea tulisi 3m + mutkat ja päädyt.

Mietin myös tuossa että U muotoinen varmaan takaisi paremman veden vaihtuvuuden ettei tulisi "suvantoa" tuonne putkeen..

Töitten jälkeen olisi tarkoitus lähteä ostamaan tuota putkea ja muita tykötarpeita.
olisikohan 110m putki liian isoa  jos siihen jyräyttää 78mm ruukkuja?  ::)

Vanerit ja muut puuhommat löytyy omasta takaa kun faijan luokse menossa rakentamaan joka on eläkkeellä oleva puuseppä verstaineen  ;)

Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

Chilivaari

Muutama ei koskaan vesiviljelleen tyhmä kysymys ja huomio:

Oletko ottanut huomioon auringonvalon hyödyntämistä? Kesällähän tuota ilmaista energiaa olisi tarjolla ja se on voimakkaampaa ja parempaa kuin mikään keinovalo. Silloin tarvittaisiin varmaan pyörät alla.

Chilit kasvavat tyypillisesti vähintään  60 cm leveiksi, mutta oksat voivat kasvaa lomittain. Oikein tunkemalla olen saanut 4 mahtumaan metrin hyllylle - multakasvatuksessa. Korkeuteen pitää varata metri tai puolitoista ja siltikin joudut katkomaan liikaa kasvua. Putket kannattaa siis sijoittaa melko alas ja lampuille runsaasti nostovaraa.