lokakuu 06, 2024, 18:29:42 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ekat chilit

Aloittaja Luuk, toukokuu 10, 2009, 18:56:39 ip

« edellinen - seuraava »

Luuk

Tarttui eräiltä messuilta tuollaiset idätyskennot ja pussillinen cayanne siemeniä ja siitähän se riemu lähti. Olen auttamasti vauvojeni kanssa myöhässä, mutta minkäs teet kun chilikärpänen iski. Alla kuva suurimmista rääpäleistä tällähetkellä, ei siis kovin kummosta mitä on katsellut teidän noita, mutta eipä nuo kovin vanhojakaan ole vielä



Nyt on itämässä myös Habaneroa ja Jalãpenoa, mutta näiden kanssa on vissiin edes turha toivoa satoa.



Tuollainen erästä taloudemme asukasta rumuudellaan kauhistuttava häkkyrä tuli värkättyä viimeyönä chileille, kaikkea sitä kanssa saas nähdä kauan tota katsellaan  :o

Neuvoja ja vinkkejä otetaan mielellään vastaan vaikka paljon olenkin jo löytänyt mielenkiintoista materiaalia niin täältä kuin muualtakin netistä. Lähinnä huolestuttaa se, että asuntomme on lähes aina varjossa ja suhteellisen vilpoisa opiskelija-asunto. Parveke löytyy, mutta maatasosta ja avoin :( kaiken tämän epäonnen kukkuralle olen harjaantunut kaktusten tappaja joten helppoa tuskin tulee olemaan  :'(

Chilivaari

Hyvällä mallillahan nuo jo ovat.
Nyt vain reilusti lannoitteita peliin, niin pääset kesällä vielä maistelemaankin.
Cayenne on melko nopea ja kestää runsastakin lannoitusta. Noihin pitäisi nyt saada vähän lisää mittaa ja tukevuutta.
Tuossa kokemuksiani viime keväältä cayennen kanssa:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg40271;topicseen#msg40271
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42583;topicseen#msg42583


Luuk

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 10, 2009, 19:29:45 ip
Hyvällä mallillahan nuo jo ovat.
Nyt vain reilusti lannoitteita peliin, niin pääset kesällä vielä maistelemaankin.
Cayenne on melko nopea ja kestää runsastakin lannoitusta. Noihin pitäisi nyt saada vähän lisää mittaa ja tukevuutta.
Tuossa kokemuksiani viime keväältä cayennen kanssa:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg40271;topicseen#msg40271
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=4107.msg42583;topicseen#msg42583



Näistä rohkaistuneena törkkäsin yhteen purkkiin substral puikon, kaikki tai ei mitään mentaliteetilla. Kastelussa käytän jotain Rainbow lannoiteliuosta. Saa nähdä miten käy.

CyberDog

Reilu lannoitus chilin kohdalla tarkoittaa yleensä aika varovaista lannoitusta :D Mutta kokeile ja seuraile kasveja. Parveke/patio on kuitenkin varmaan aina parempi kun sisätila valon puolesta.

snu

Kunhan et lannoita niitä liikaa! Substralilla kaveri sai ajoissa kylvetyn Dutchinsa kasvamaan kattoon, koko joukon pudonneita nuppuja ja aivan loppukesästä neljä minimaalisen kokoista podia.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Fudurez

Substral lannotepuikoista on ollut muistaakseni joillakin aika karvaita muistoja, joten niiden kanssa kannattaa ottaa aika varovaisesti.

Luuk

Lainaus käyttäjältä: Fudurez - toukokuu 11, 2009, 16:06:50 ip
Substral lannotepuikoista on ollut muistaakseni joillakin aika karvaita muistoja, joten niiden kanssa kannattaa ottaa aika varovaisesti.

Niinhän siinä sitten kävi, eilen katselin jo, että lehdet lerputtaa. Aamulla ne lerputti sitten kunnolla ja heitin vanhat mullat lannoitteineen mäkeen. Sirkkalehdet ja alin pari lehtiä lähtivät irti pelkästään nostettaessa purkkia, saa nähdä elpyykö tuosta. Tietysti minun piti kokeilla tuota isoimman taimeni kanssa joten hiukan lisää setbackia  ::)

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 10, 2009, 20:41:01 ip... törkkäsin yhteen purkkiin substral puikon, kaikki tai ei mitään mentaliteetilla. Kastelussa käytän jotain Rainbow lannoiteliuosta. Saa nähdä miten käy.


Onko noilla puikoillakin sitten noin isot erot?
Biolanin tuotteita olen käyttänyt hyvällä menestyksellä:
http://www.biolan.fi/suomi/default2.asp?active_page_id=189

Näkyypä Substralin typpipitoisuus olevan yli kaksinkertainen ja se vielä sisältää ureaformaldehydiä, jota pidetään chileille vahingollisena.
http://www.substral.fi/tuotteet/huonekasveille/kasviravinnepuikko_viherkasveille

Taitaapa siinä Rainbowssa olla myös sitä ureaa. Ehkä pitää uskoa vanhoja konkareita, että se ei ole hyväksi kasvateillemme. Annoitko tupla-annoksen ureaa samana päivänä?


Luuk

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 12, 2009, 11:04:36 ap
Annoitko tupla-annoksen ureaa samana päivänä?

Taisi sitä tulla annettua vielä tuon puikon päälle vähän Rainbowta, en nyt varmaksi mene vannomaan. Muistan vain, että mietin kastellakko sitä lannotetulla vedellä vai normaalilla, se mihin tulokseen päädyin on toinen tarina  :-\

Asiasta kolmanteen, tuli lisää siemeniä ja mietin nyt sitten että kannattaako mun yhtään niistä koittaa edes idättää enää? Mieli tekisi idättää noiden Cayannejen rinnalle vähän Scotch Bonnetia, Aij Crystalia, Lemon Droppia ja mitä muuta kaikkea nyt tilasinkaan, mutteivät taida ehtiä minkään moisiksi ennen talvea. Se saanko ne talvehtimaan riippuu ihan siitä kuinka vähällä valolla ne pärjää, koska sitä on aika niukasti tarjolla kesälläkin.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 12, 2009, 11:21:15 ap... Mieli tekisi idättää noiden Cayannejen rinnalle vähän .... Aij Crystalia, Lemon Droppia ja mitä muuta...


Eipä tuo kokeilu nyt paljon maksa. Hyvällä hoidolla noista baccatumeista voisi saada satoa neljässä kuukaudessa. Ne eivät vaadi aivan hirveästi valoa ja loppu sato kypsyy lokakuussa vaikka pimeässä, kunhan sen kasvu on saatu alkuun ja lämpöä riittää. Kriittinen vaihe on muutaman lehden kokoisesta kukkimisvaiheeseen. Siinä voi mennä aikaa tai kasvi jäädä kääpiökokoiseksi, jolloin satokin on sen mukainen. Siinä vaiheessa oikea lannoitus merkitsee paljon. Sen voi hoitaa myös vaihtamalla ruukkua isompaan muutaman kerran ja käyttämällä hyvää multaa.

Luuk

No pistinpä vielä sitten tohkeissani itämään. Valitsin menetelmäksi tuon talouspaperin päällä idätyksen vesikipossa, koska olen sen verta malttamaton, että haluan hetipiankohta nähdä tulosta aina.

Toivottavasti lähtevät pikkuset tulemaan.
Sellainen ongelma mulla vain on, että olen täältä lueskellut ihanne lämpötilan olevan 27-30 idätyksessä, mutta pääsen itse vain 23 asteeseen, että miten mahtaa vaikuttaa.

CyberDog

kyl maar ne mahtaa tollakin lämmöllä tulevan. Jos tohon laittais kelmua tai kannen päälle niin lämmöt varmasti vähän vielä nousisi.

Luuk

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - toukokuu 12, 2009, 18:19:20 ip
kyl maar ne mahtaa tollakin lämmöllä tulevan. Jos tohon laittais kelmua tai kannen päälle niin lämmöt varmasti vähän vielä nousisi.

Juuh, kansi tosiaan päällä on. Noh, toivottavasti riittää.

Niin ja lajikkeita joita pistin sinne

C. Annuum
Numex Bailey Piquin
Chilly Chili

C. Baccatum
Aji Benito
Aji Cristal
Aji Little Finger
Lemon Drop
Pimenta Cambuci (hui, ei mulla ole tälle tilaa)

C.Chinense
Big Sun Scotch Bonnet
Habanero (kaupasta ostetun siemeniä)

Luuk

No juman zuikkelis, eilen pistin siemenet lillumaan tuonne ja tänään levottomuuspäissäni oli pakko kaivaa suurennuslasi ja mennä tarkkailemaan niitä ja eikös siellä ainakin Aji Cristal selkeästi ollut jo alkanut tulemaan. Jos saan hengissä nuo siirrettyä tuolta aikanaan vielä pois niin peukkua tälle systeemille.

Masokisti

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 13, 2009, 10:42:20 ap
Jos saan hengissä nuo siirrettyä tuolta aikanaan vielä pois niin peukkua tälle systeemille.


Heti kun rupee näkymään päätä sieltä siemenen sisältä kannattaa siemen ottaa pois varovasti ja laittaa multaan kasvamaan. Mitä kauemmin odottaa sitä hankalempaa se on, varsinkin jos se kerkeää kasvattamaan pidemmälle sitä juurta sinne paperin syövereihin.

Habafun

Lainaus käyttäjältä: Masokisti - toukokuu 13, 2009, 11:01:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 13, 2009, 10:42:20 ap
Jos saan hengissä nuo siirrettyä tuolta aikanaan vielä pois niin peukkua tälle systeemille.


Heti kun rupee näkymään päätä sieltä siemenen sisältä kannattaa siemen ottaa pois varovasti ja laittaa multaan kasvamaan. Mitä kauemmin odottaa sitä hankalempaa se on, varsinkin jos se kerkeää kasvattamaan pidemmälle sitä juurta sinne paperin syövereihin.


Mun mielestä ne lähti melkeen paremmin kasvamaan, jos odotteli sen verran, että siemenen alle kerkes kasvamaan sentin tai puolentoista mittainen juuri! Silloin piti tietenkin todella varovasti siirtää paperilta multaan, mutta ihan hyvin se onnistui kunhan kädet on tarpeeksi vakaat. Mutta en tietty varmasti pysty sanomaan kummalla tavalla lähtee nopeammin kasvamaan... Tuossa on itämässä sen verran paljon siemeniä, että voisi olla pienen testin paikka 8)

Luuk

toukokuu 14, 2009, 06:59:21 ap #16 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2009, 07:08:17 ap käyttäjältä Luuk
Lainaus käyttäjältä: Habafun - toukokuu 13, 2009, 15:47:43 ip
Lainaus käyttäjältä: Masokisti - toukokuu 13, 2009, 11:01:52 ap
Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 13, 2009, 10:42:20 ap
Jos saan hengissä nuo siirrettyä tuolta aikanaan vielä pois niin peukkua tälle systeemille.


Heti kun rupee näkymään päätä sieltä siemenen sisältä kannattaa siemen ottaa pois varovasti ja laittaa multaan kasvamaan. Mitä kauemmin odottaa sitä hankalempaa se on, varsinkin jos se kerkeää kasvattamaan pidemmälle sitä juurta sinne paperin syövereihin.


Mun mielestä ne lähti melkeen paremmin kasvamaan, jos odotteli sen verran, että siemenen alle kerkes kasvamaan sentin tai puolentoista mittainen juuri! Silloin piti tietenkin todella varovasti siirtää paperilta multaan, mutta ihan hyvin se onnistui kunhan kädet on tarpeeksi vakaat. Mutta en tietty varmasti pysty sanomaan kummalla tavalla lähtee nopeammin kasvamaan... Tuossa on itämässä sen verran paljon siemeniä, että voisi olla pienen testin paikka 8)


Tosiaan noissa on hiukan raottunut se siemen ja sieltä pukkaa sitä juurta, mutta aattelin kyllä venailla, että tulee edes vähän ulos, kun on nyt hädintuskin tullut ulkopuolelle.

Tosiaan monessa paikkaa sanottu, että musta multa on pahasta chileille, niin mulla ainakin näyttää nuo taimet ihan tykkäävän, millasia ongelmia tän kanssa on odotettavissa? Ei ollut muuta kun noi pistin, eikä vielä viitsisi isompiin ruukkuihin vaihtaa (nyt 10cm halkasijan ruukussa ja vasta joku 4 lehtiparia tossa isoimmassa).

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Luuk - toukokuu 14, 2009, 06:59:21 ap... monessa paikkaa sanottu, että musta multa on pahasta chileille, niin mulla ainakin näyttää nuo taimet ihan tykkäävän, millasia ongelmia tän kanssa on odotettavissa?


Hiukan asiaa tutkineena, mutta ei käytännössä kokeilleena sanoisin, että suurin ongelma Mustalla on ollut laadun epätasaisuus. Eviran tutkimusraportteja olen muutaman lukenut ja niiden mukaan toisinaan mullassa on tuskin ollenkaan typpeä, seuraavassa erässä kymmenkertainen määrä ilmoitettuun nähden. Kumpikin poikkeama on kohtalokasta chileille. Nuo raportit olivat muutaman vuoden takaa. Asia voi olla parantunut. Ehkä he ovat oppineet sekoittamaan huolellisemmin.  ;)

Toinen asia, josta sitä usein syytetään keskustelupalstoilla on painuminen ja tiivistyminen jopa kivikovaksi. Jos kastelee alakautta, tuo ei pitäisi olla niin vakavaa kuin pinnalle vettä lorotellen. Eli jos olet saanut multasi hyvin sekoitettua erää ja kastelet alakautta, se voi toimia aivan hyvin. Yhtä hyvin kuin muutkin mullat.

Luuk

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - toukokuu 14, 2009, 09:26:20 ap

Hiukan asiaa tutkineena, mutta ei käytännössä kokeilleena sanoisin, että suurin ongelma Mustalla on ollut laadun epätasaisuus. Eviran tutkimusraportteja olen muutaman lukenut ja niiden mukaan toisinaan mullassa on tuskin ollenkaan typpeä, seuraavassa erässä kymmenkertainen määrä ilmoitettuun nähden. Kumpikin poikkeama on kohtalokasta chileille. Nuo raportit olivat muutaman vuoden takaa. Asia voi olla parantunut. Ehkä he ovat oppineet sekoittamaan huolellisemmin.  ;)

Toinen asia, josta sitä usein syytetään keskustelupalstoilla on painuminen ja tiivistyminen jopa kivikovaksi. Jos kastelee alakautta, tuo ei pitäisi olla niin vakavaa kuin pinnalle vettä lorotellen. Eli jos olet saanut multasi hyvin sekoitettua erää ja kastelet alakautta, se voi toimia aivan hyvin. Yhtä hyvin kuin muutkin mullat.



Lorottelen vedet tosiaan tohon pinnalle, että täytynee hiukan seurailla miten voivat. No seuraavassa purkissa ne eivät enää kyseisessä mullassa majaile kuitenkaan, ihan varmuuden vuoksi.

Kärsä Babar

Mustassa mullassa on vähän sitä vikaa myös että se tiivistyy liikaa. Liika tiivistyminen on taas juurille huono juttu.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903