lokakuu 06, 2024, 14:30:23 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ekat chilit

Aloittaja Luuk, toukokuu 10, 2009, 18:56:39 ip

« edellinen - seuraava »

Luuk

Sijoittelin hieman uusiin purkkeihin ja uusille paikoille nuita chilejä ja tajusin, että nyt vie chili miestä eikä toisinpäin.





Kivan näköisiä purkkeja:


Ja lampun alta löytyy vielä:


Taitaa tulla tuttaville jonkinmoisia chilitaimilahjoituksia, eivät meinaan kauaan tähän meidän katon alle mahdu ::)

Luuk

Noniin, eipä ole kirvoja nyt enää näkynyt, mutta ennaltaehkäisevänä toimena kaksi saamaani vahtikoiraa ovat asettuneet vauvahyllylle vaanimaan niitä pirulaisia ja kaikkea muutakin mikä tohtii tässä kämpässä lennellä / luikerrella.


snu


Kannattaa hommata myös tahmeita vahtihauveleita. Meillä yökönlehdet ja kihokit hoitavat nenäkärpäset (=harsosääsket) hetkessä, kun jättää ainoastaan niille kahdelle kostean pintamullan. Normaalit kärpäset eivät niihin kyllä oikein jää. Noita kärpäsloukkuja ja tötteröitäkin on, mutta ne eivät juuri koskaan saa mitään kiinni.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Luuk

Vihdoin aukesi ensimmäinen kukka täällä, lisää pukkaa noissa vanhemmissa Cayanneissa



Kaveri ylläolevassa kuvassa on hiukan reilut 40cm korkea ja majaili n.2,5d ruukussa ja alkoi pukkaamaan kukkaa. Vaihdoin hiukan isompaan, toivottavasti nyt tuo eka kukka ja monet nuput ei siitä kärsi, jätin multapaakun rikkomatta sen kummemin kun ajattelin, ettei välttämä tykkää siitä.
Ai niin ja tuo kaikki 2,5d oli sitä kaikkien kiroamaa mustaa multaa vielä  ::)

Luuk


Noniin, eka kukka kokonaan auki. Totako nyt täytyy mennä sörkkimään sillä pumpulipuikolla vai pitääkö odottaa vielä vai ?

Luuk

Ei piruvie, nyt on kovimmassa vauhdissa ollut cayanne keskeltä poikki toinen osa vesilasissa toinen edelleen ruukussa. Aamulla meinasin, että pitäisikö nostaa pois ulkoa kun tuuli sen verran, noh... olisi pitänyt  :'( kaksi muutakin suurempaa chiliä olivat maatavasten painuneena tuulessa. Myös muut pienemmät chilit ulkona kärsineitä.  :'(

CyberDog

Ei muuta kun kunnon tukikeppejä vaan. Sama se on mulla ollut ulkokasvatuksessa aikaisemmin. Nyt ollut sen verran surkeeta keliä että oon katsonut parhaammaksi pitää kasvit sisällä kun on valoa ja tilaa kuitenkin toistaiseksi riittävästi.

Luuk

Voi kurjuuksien kurjuus, kuinka kauan noilla kukilla oikeen kestää ruveta muodostumaan itse chileiksi?  ::)

Jännä yksityiskohta muuten katkenneesta chilistä, pistin latvaosan vesilasiin ja se pirulainen alko kukkimaan  :o

CyberDog

Joo. Saman tekee mulla pistokkaat. Kuvittelevat ilmeisesti vielä olevansa osa isoa kasvia. Mut kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa tokenee. Sitä en osaa sanoa että kuinka kauan menee kukista hedelmiksi. Voipi mennä kauankin ja aina ei edes tule hedelmää...

Luuk

Lainaus käyttäjältä: CyberDog - kesäkuu 19, 2009, 11:53:28 ap
Joo. Saman tekee mulla pistokkaat. Kuvittelevat ilmeisesti vielä olevansa osa isoa kasvia. Mut kyllä se siitä sitten jossain vaiheessa tokenee. Sitä en osaa sanoa että kuinka kauan menee kukista hedelmiksi. Voipi mennä kauankin ja aina ei edes tule hedelmää...

Aika jännä ominaisuus. Tänään kun katsoin, niin oli pudonnut yksi kukka (terälehdet) se törö oli jäänyt sojottamaan nupusta jonka sisällä näkyy pieni vihreä pallo, tarkottanee että sieltä on jotain tulossa, näin ainakin veikkasin.

snu


Siltä vaikuttaa :). Tuokin voi vielä tipahtaa, mutta hyvältä näyttää.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Luuk

Lainaus käyttäjältä: snu - kesäkuu 20, 2009, 13:56:54 ip

Siltä vaikuttaa :). Tuokin voi vielä tipahtaa, mutta hyvältä näyttää.

Kiitos rohkaisusta. Koska pelkkä teksti on tylsää pistetään nyt vielä kuva tosta ensimmäisestä toivonkipinästä


Ja vielä myöhemmin laitetuista chileistä joista osa jäänyt kitukasvuisiksi ja osa puolestaan on ottaneet kovan spurtin. Näistä tuskin satoa tulee tänäkesänä.


Chilivaari

Nyt sitten tarkkana tuon pikkuisen kanssa. Älä käännä kasvia juuri nyt. Minä onnistuin tiputtelemaan Turbo Pubesta tuon kokoiset raakileet, kun käänsin sen ympäri, että toinenkin puoli olisi saanut valoa:  http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg67900;topicseen#msg67900 Sentin mittaisena ne jo pysyvät.

Kyllä noista spurtin ottaneista vielä satoa voisi saada, kunhan hoidat niitä hyvin ja annat spurtin jatkua. Muutaman viikon päästä ne jo voivat kukkia. Ruukun vaihdon isompaan voi tehdä niin, että ei hajota niiden juuripaakkua.

Luuk

Aivan uskomatonta, vesilasissa majaileva kaveri pukkaa kahta podia ja kukkii enemmän kuin mikään muu, taitaa olla kaverilla pakka sekasin oikein kunnolla.

Luuk

Siinä se nyt möllöttää.

Luuk

Lampun alla myöhään kylvetyt ovat alkaneet pukata nuppua


Chilit joutuvat jäämään viikoksi kastelua vaille, toivottavasti selviävät. Nostan isommatkin puskat ulkoa sisälle, jotteivät kuivuisi niin nopeasti.

Luuk

Nojoo, pitkästä aikaa päivitystä kuvien kera.

Habaneron siirsin juuri kattilaan:


Cayanne podittaa ja kukkii satasella:


Mini-gardenissa majailee lajike 9 kaveria, aika kätevä systeemi, suosittelen -b 8e / 3 osan setti Bacaksen poistomyynnistä, kannattaa käydä kattomassa vieläkö on, itse ostin kaksi moista settiä, 16e:llä kätevästi joka parvekkeelle menevä 18 kasvin ratkaisu ;)


Ja vielä lampun alla kukkiva Jalapeño: