tammikuu 09, 2025, 22:50:54 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Altakasteluruukku

Aloittaja TurboPuberteth, toukokuu 13, 2009, 20:18:11 ip

« edellinen - seuraava »

TurboPuberteth

Kuinka tuon kastelun tulisi tapahtua. Itsellä on pauliina ruukkuja joihin jää usein vettä pohjalle vaikka kuinka jopa viikoiksi lillumaan. Eli pitäisikö kastella vähemmän? Tuntuu, ettei juuret saa vettä jos kastelee vaan vähän, koska siellä ruukun pohjalla on sellainen "välitila" jossa ei ole multaa.

Fudurez

Ymmärtääkseni se pauliinan keskiosassa oleva alakartio mahdollistaa sen veden imeytymisen siihen multaan ihan pohjalta asti. Ymmärtääkseni myös se kasvi kasvattaa lopulta juuria jo vesitilaan asti, joten vedensaannissa ei pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka vesi olisikin aika alhaalla. Tuuppaat vaan vesitilan täyteen ja sitten kun vesi meinaa loppua, pistät lisää. Se seisominen ei ainakaan minun tietääkseni vaikuta mitenkään. Altakasteluruukuissa parasta onkin, ettei vettä tarvitse lisäillä vähän väliä vaan riittää kun tuuppaa kerralla täyteen ja sitten se kasvi imeskeleekin sitä vettä useamman viikon sieltä eikä tarvitse sinä aikana lisäkastella :)

chiliwili

toukokuu 13, 2009, 20:34:49 ip #2 Viimeisin muokkaus: toukokuu 13, 2009, 21:07:43 ip käyttäjältä chiliwili
Ilmeisesti käytät varsin suurta tai ainakin syvää ruukkua? Juuret eivät luultavasti ole kasvaneet pohjaan asti ja kasvi kituu kuivuudessa, vaikka vesisäiliössä olisi runsaastikin vettä. Vastaisuuden varalle kannattaa istuttaa kasvi varsin syvälle, eli ainakin sirkkalehtiä tai alinta lehtiparia myöten. Tällöin juurilla ei ole ihan niin pitkä matka kasvaa kohti vesitilaa.

Mitä tehdä? Voit tietty repiä kasvin ja kaivaa syvemmän kuopan ja laittaa kasvi takaisin. Kasvi saattaa ottaa itseensä moisesta hetkellisesti, mutta eiköhän se siitä. Toinen vaihtoehto on laittaa kasvi yksinkertaisesti pienempään ruukkuun. Tai sitten vain kastella kasvia jatkossa päältä päin. Tätä viimeistä en kyllä suosittele, sillä säiliössä lojuva vesi on hyvä kasvualusta kaikenmaailman ei-toivotuille barbabapoille ja päältä kastellessa multakin tamppautuu, eivätkä juuret saa kunnolla ilmaa.

Minulla itselläni oli Starfish viime kesän kasvamassa 30 cm altakasteluruukussa ja siinä kävi juuri kuten sinullakin, kasvi meinasi nääntyä kuivuuteen, vaikka säiliö lainehti vettä. Siirsin sen 20 cm ruukkuun ja nyt tuo on päättänyt ruveta jo kukkimaankin.

Lisähuomiona vielä se, että minulle sattui kohdalle pari sellaista altakasteluruukkua, missä ne välipohjan syvennyksen aukot eivät olleetkaan auki, vaan reikiä piti suurentaa/halkaista itse veitsellä.

Edit:No hmm... Tarkemmin kuin luin, niin et kyllä maininnut että kasvisi varsinaisesti kärsisi veden puutteesta. Jääköön tuo minun hiukan ohi aiheen mennyt sepustus paikalleen, jos siitä jollekin olisi vielä iloa.

TurboPuberteth

Pikemminkin multa meinaa olla liiankin märkää.. Ilmeisesti pitäisi kastella vaan vähän kerrallaan, mutta miksi helvetissä siinä on se tikku mistä näkee veden määrän jos ei ole tarkoitus hukuttaa kasveja? ;D Siitä voisi luulla, että vettä tulisi olla jatkuvasti siinä tikun asteikolla??

Fudurez

Niin mie ainakin oon pitäny et se vesisäiliö on ihan täynnä. Minulla ovat pärjänneet loistavasti vaikka multa onkin täytön jälkeen jonkun aikaa melkein litimärkää.

Masokisti

Jos sitä säiliötä jatkuvasti täyttelee niin ettei pääse vähänkään välissä kuivahtamaan, eikö silloin ole mahdollista liikakastella ja tappaa juuret?

Fudurez

Jaa saapha sen ain päästää siihe asti kuivamaa et alkaa pikkasen nuupottamaa tsilin lehdet ja sit laittaa uuet. Mie laitan aina kun tulee mieleen täytellä ellei nuupota jo. Se on kans jännä ku ne alkaa usein nuupottaa jo enneku se multa on ollenkaan kuivan tuntusta. Säiliöstä kyllä aina näyttäs vesi olevan sillon vähissä. Veikkaisin et se tsili vähän ajan kasvamisen jälkeen työntää juuret sinne vesitilaan ja imuttelee sieltä sitä tahtia vettä ku tarvitsee ja se pintamulta jota tulee aina tunnusteltua ei enää olekaan niin tärkeä vedenlähde ja se ei enää kasvata juuria niin paljon sinne ympäröivään multaan kun se saa kaiken tarvitsemansa veden sieltä vesitilasta. Omaa päättelyä vain, korjatkaa jos olen pahastikkin väärässä.

TurboPuberteth

Ihan järkevällehän tuo kuullostaa..

Endalion

Mulla chilit juovat parissa päivässä, joskus päivässäkin, tuon vesitilan tyhjäksi. Näin siis 18 cm Pauliinoissa. Ainakin tuo yksi 87 cm korkea kasvi juo melkein kipollisen päivässä toisinaan. Sitten täyttelen vesitilaa kun on taas tyhjentynyt.

Aji Inferno

Altakasteluruukut sopivat chilille aivan mainiosti. :)

pak

Itselläni on kastelurytmi kutakuinkin sellainen, että kun säiliö on täysi (en täytä täpötäyteen vaan mittaasteikolla 3/4), niin siitä menee sellanen 3-4 päivää kun alkaa olla vesi lopussa. Riippuen hieman auringonpaisteesta. Usein annan veden mennä loppuun ja lisää vsta 1-2 päivän päästä taas säiliön täyteen. Tuossa ei lehdet suuremmin ala vielä lerpattamaan.

Näin ihan noviisina pidän altakasteluruukkuja kyllä loistavina, juurikin helppoutensa vuoksi.

naga morich

toukokuu 14, 2009, 09:15:20 ap #11 Viimeisin muokkaus: toukokuu 14, 2009, 09:17:54 ap käyttäjältä naga morich
paljos tollaset altakasteluruukut maksavat?

Edit: käykö turve altakasteluruukkuihin?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

pak

Hinnat ovat muutamasta eurosta muutamaan kymppiin. Riippuen koosta. Kokoluokat taitaa olla halkaisijaltaan tuollaista 10-50cm.

massmur

Ja hyvin se turve on niihin ainakin itselläni käynyt.

Mursu

miulla lemondroppi nyt 17cm pauliinassa ja chinenset ja ulupica sellassissa tosi snadeissa 13cm(?) harmaissa. maa-aineksena kookos. jos en o reissuun menos, ni lorotan niille mututuntumalla (lasken rauhallisesti kymppiin) vettä, jonka ne hörppää kokonaan parissa tunnissa. sit taas oottelee päivän pari, kolmekin, ennenku taas lisää.. annan siis "kuivahdella". pääasia ettei pidä liian märkänä kauheen kauaa kun toi kookos o vähä sellasta.. se tosin kyl kuivahtaakin salakavalasti. ja tosiaan, tyhmänä laitoin pikku baccat isoon 25cm pauliinaan, enkä alkuun tajunnu kastella päältä vaan ihan normi altakastelu tyyliin... eivätkasvaneetmihinkään... muutos oli silminnähtävä ku annoin vettä päältä. eli iso ruukku paha pienille. mut kyl voi pitää isossakin, kuha vaan lorottelee suoraan kasvin juurelle. vettä siis. kunnes juuret kasvaa ja voimistuu... et näin.. olipa taas sekava sepustus :S

sik

Normi altakasteluruukut on toimineet mainiosti. Mulla ollu käytössä 20 ja 25cm pauliinoita. Nyt alkuviikosta ostin Hammarplastin altakastelu parvekelaatikon, johon siirrän pari kolme saman lajin edustajaa kokeeksi. Jäänyt muutama kitumaan turhan pieniin ruukkuihin  ::)

Luigi

Hain itse juuri 2 kpl 17cm pauliinoita uusien perheenjäsenten myötä. 3,45€ kappaleelta kustansivat, tiedä sitten oliko halpa vai kallis...   ::)

sik

Lainaus käyttäjältä: Aurinkokuningas - toukokuu 14, 2009, 19:52:58 ip
Hain itse juuri 2 kpl 17cm pauliinoita uusien perheenjäsenten myötä. 3,45€ kappaleelta kustansivat, tiedä sitten oliko halpa vai kallis...   ::)

Aika normi hinta. 20cm / 25 cm ruukut about 6 / 10 eur kappaleelta

Mursu

tars kyl iteki hakee isompia pauliinoita.. noi pienet 13cm ja jopa toi 17cm on todella köykäisiä tolla kookoksella vaiks ois täynnä vettä.. pelkää et menee nurin parvekkeella :S

kuje

Oletteko pitäneet taukoa vesisäiliön täytössä vai lykänneet aina lisää vettä kun säiliö on tyhjä?
Ite oon pitäny päivän pari taukoa ja antanut chilin imeä lopun veden turpeesta.
Nyt kuitenkin kattelin tonne vesisäiliöön, niin noi juuret tummuu ja rapistuu päistä.
Ne siis kuivuu ja kuolee(?). No se ei varmaan ole hyvä, mut ei viittis ylikastellakkaan.