tammikuu 08, 2025, 19:45:09 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Koekasvattamo 5 eli lasten chiliretki

Aloittaja Perhonen_Kärpänen, kesäkuu 01, 2009, 19:02:34 ip

« edellinen - seuraava »

Perhonen_Kärpänen

laitoimme tässä taloudessa noin 3 viikkoa sitten kasvamaan paikalliselta Kärkkäiseltä hankittuja budjettisiemeniä. Paketit tuli heitettyä pois melkein heti istuttamisen jälkeen, joten tarkkaa lajimääritelmää ei tähän voi laittaa  :D

Muistikuvien mukaan kasvamassa on chilien osalta Habaneroa, Jalapenoa sekä joku Cayennehässäkkä.

Chilien lisäksi kasvamassa on samaan aikaan multaan tökätyt parvekekurkut ja marraskuun tienoilla istutetut hunajapomelot.

Habanerot:

Jalapeno och Cayenne:

Hunajapomelot:

Kurkut:

Perhonen_Kärpänen

Perhonen_Kärpänen

Lisäkysymys alottelijoilta palstan asiantuntijoille, eli minkähänkokoisiin astioihin nuo chilit kannattaisi tuosta vielä siirrellä ja missä vaiheessa tuo siirto tulisi tehdä? Tarvitsevatko nuo paljonkin tilaa ympärilleen, vai viihtyykö useampi chili samassa, kohtuullisen pienessä, ruukussa ?

SahuriX

Itse olen kanssa aloittelija mutta olen huomannut että chilit tarvitsevat sopivasti tilaa ja olen pitänyt jokasta omassa ruukussaan... eli kannattaa varmaan laittaa jokanen omaan ruukkuunsa mutta ei kerralla liian suureen muuten kasvi kasvattaa pelkkiä juuria pitkänaikaa...

Korjatkaa jos olen väärässä mutta mielestäni nou kannattaisi laittaa pikimmiten esom maitopurkin puolikkaisiin tai muihin suunnilleen puolenlitran vetoisiin...

roskaposti@turha.tilaus.fi    http://yksi.fi/juha/      NRO:590

Fudurez

Minun ymmärtääkseni chilit viihtyvät todella pienessäkin ruukussa, mutta yksin. Montaa planttua ei kannata laittaa yhteen ruukkuun ellei erottele niille omia kasvutiloja juurilleen. Ruukun koko voi olla todella pienikin isolle kasville, mutta silloin pitää lannoittaa ja kastella todella runsaasti. Minulla nuo ovat kaikki omassa 220mm Pauliina-altakasteluruukussa. Tuon kokoisessa ne voivat olla jo aika kauankin, vaikkapa ensimmäiseen satoon asti lajikkeesta riippuen. Jotkut kasvavat todella suuriksi, joten ne tarvitsevat luonnollisesti suurempia ruukkuja. 10L ämpärissä kasvaa kyllä mikä tahansa chili mukisematta. Ei kuitenkaan pidä siirtää todella pientä kasvia todella isoon ruukkuun, vaan ennemmin muutaman välivaiheen kautta. Minunkin mielestäni noita voisi jo siirtää omiin ruukkuihin, vaikkapa noihin 1L maitopurkkeihin.

Perhonen_Kärpänen

kesäkuu 02, 2009, 15:53:19 ip #5 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 02, 2009, 16:23:49 ip käyttäjältä Perhonen_Kärpänen
Päivittelyä hieman ja vähän taas kysyttävääkin.

Löysin netistä kuvat pussukoista, joiden sisältöä on nyt uudelleen istutuksen ja 'heikkojen yksilöiden karsimisen jälkeen' jäljellä 47 yksilöä.

Tässäpä kuvia pakuteista:

Onko kenelläkään kokemuksia noista tuotteista, onko onnistunut vai eikö ole.

Mullaksi valittiin Kekkilän parvekepuutarha multahässäkkäsysteemi 40L paketti, kun oli niin halpaa. Katastrofin ainekset ilmassa?

Chilivaari

Habanero ja Cayenne ovat tuttuja. Habanero on hyvinkin maukas, aloittelijalle riittää pienikin siivu...

Lainaus käyttäjältä: Perhonen_Kärpänen - kesäkuu 02, 2009, 15:53:19 ip... Katastrofin ainekset ilmassa?

Katastrofi odottaa myöhemmin syksyllä. Habanerosta voi saada ensimmäiset kypsät neljän kuukauden ikäisenä, jos kukinnan saa alkamaan kuukautta aikaisemmin ja valoa on PALJON.  Eteläikkuna noin loppupuolella kesää. Cayenne voi olla hitusen nopeampi.

Eli nyt pitäisi saada nuo kasvamaan vauhdilla. Lannoitusta peliin, valoa ja hyvää hoitoa, jotta saat ne mahdollisimman pian isoiksi. Jos kasvu on hidasta, joudut kypsyttelemään chilejäsi syksyllä keinovalossa, eikä siihen riitä ihan pöytälamppu. Kun niitä on noin paljon, siinä pitäisi olla mahdollisuus kokeiluun ja kikkailuunkin. Osalle taimista vain reilusti kananP:tä tai Pollen Parasta ja katsot, mitä tapahtuu.

Perhonen_Kärpänen

Hyvä että ovat maukkaita, vesi kielellä täällä odotellaan jo nyt  :P
Tulisuuteen on totuteltu blair's mega death -soosilla, jota on lirahdellut säännöllisesti ruoan sekaan  ;D.

Tuosta lampusta vielä sen verran, että millainenhan olisi semmoinen kevyen budjetin lamppu? Pitäisi saada normaaliin kattovaloon kiinni + tämän lisäksi voisi tuommoisen lattiavalaisimen sosialisoida käyttöön. Ilmeisesti jotain energiansäästölamppuja väki käyttää ?

Mihinkään Natriumjyskyttäjään ei kyllä taida rahat piisata..

snu

Mulla on punaista habaneroa, joka on ainakin oikein hyvää, yksi haba saa jo kunnon poltteen 4 hengen ruokamäärään, osalle syöjistä olisi riittänyt se puolikaskin ;).

Mulla oli myös Golden Cayenneä, joka maultaan ei ollut mikään erikoinen, ja poltteeltaan aivan hirveä. Sen lisäksi, että se oli kunnolla tulinen (ei kyllä haban luokkaa), se polte oli harvinaisen ikävä: pistävä ja ärsyttävä. Onneksi sain sen puskan myytyä.
Eksyminen on suotavaa.

Niabo

No siis energiansäästö lamput ja loisteputket riittää kyllä chilien hengissäpitämiseen talven yli mutta melkeenpä sen pitää joku iso ESL tai natikka olla että satoa kypsyttelee lampun voimalla...

CyberDog

Niin ja kohtalaisen lähellä olisi sitten syytä pitää ne lamput. Mutta kyllä ne hengissä pysyy ehkä vähemmälläkin. Ei vaan välttämättä ole kovin kaunistuksia enään...

Perhonen_Kärpänen

Jes ! Chileissä (ilmeisesti nuo longnuumit) havaittavissa selvää varren paksuuntumista ja lehtien 'räjähdysmäistä' kasvua. Öytöyköitä ei oo näkyny, niinkö nuita näkyykään. Lienevätkö kovassakin vaarassa kun sisällä on tarkoitus kasvataella..? ???

Habaneron poikasetkin näyttävät selvinneen mullan ja ruukun vaihdosta mukavasti, riehaantuvat jopa noissa turveruukuissa. Tai ainakin se siltä äkkinäisen silmään näyttää.

Pahoittelen kuvien laatua, pahoittelen myös postin asiasisällöllistä (mikä sana!) laatua.

CyberDog

Kyllä niitä ötököitä sisäkasvatuksessakin voipi tulla. Mulla on ollut meinaan melkeen joka vuosi vihannespunkkeja.

Perhonen_Kärpänen

Piuru että nuo kurkut kasvaa vauhdilla  :o

Perhonen_Kärpänen

kesäkuu 11, 2009, 13:59:50 ip #14 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 17:17:27 ip käyttäjältä Perhonen_Kärpänen
Habaneron kehitys välillä 2.6 - 10.6

16.6.2009

Perhonen_Kärpänen

Laitetaampas joutessaan kuva, kun kurkku pukkaa kukkaa.

Saas nähdä miten käy. Ikinä ei ole tullut moista kasvatettua..

ja ettei ihan kokonaan poikettaisi forumin pääasiasta, niin tässä kuva kuinka osa chileistä pääsi tilanpuutteen takia parvekkeelle jatkamaan (kitu)kasvuaan. Parhaat yksilöt saivat jäädä sisälle nauttimaan tasaisemmasta lämpötilasta yms. etuisuuksista.

Perhonen_Kärpänen

kesäkuu 16, 2009, 17:22:04 ip #16 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2009, 17:24:24 ip käyttäjältä Perhonen_Kärpänen
Mysteerichilin kehitys 7.6.2009 - 16.6.2009

Onkohan tämä nyt cayenne vai liekkö jalapeno. Tunnistaako kukaan ??   ::)

-muok-muok-

Ei oikein kännykkäkameran kuvista välity, mutta tuo kasvaa melkoisella vauhdilla. Muutamassa päivässä kasannut reilut 10 senttiä lisää pituutta ja varsi paksuuntuu mukavaa tahtia.

Perhonen_Kärpänen

Tarttuipa mukaan Boutique Kärkkäiseltä tuommoista nutriforten hyötykasvilannoitetta. Ilmeisesti ihan hyvää chilejä ja kurkkuja ajatellen. Ainoa mikä vähän ihmetyttää, on tuo annostelu, eli paljonkohan tuota ilkeäisi nuille laittaa  ???

Laitoin teelusikallisen möyhyä 2L kannuun ja kaataa hivauttelin siitä pieniä lirauksia. Tulikohan turhan jämäkästi laitettua näin heti alkuun, kun mullan vaihdostakaan ei ole kovin kauaa..

Mitä haittaa on ylilannoituksesta / miten se ilmenee ?

naga morich

annostelu riippuu N-P-K arvoista mikas lannoitteen npk on?
Ilman kahvia, chiliä  ja salmiakkia ei voi elää

Perhonen_Kärpänen

Lainaus käyttäjältä: naga morich - kesäkuu 17, 2009, 19:48:17 ip
annostelu riippuu N-P-K arvoista mikas lannoitteen npk on?

Tämmöistä löytyy intttternetistä: Ravinnepitoisuus: Vesiliukoinen NPK 12-7-21 + 1,5 % Mg + hivenaineet