tammikuu 10, 2025, 11:38:04 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Kasvarin rakentamisesta

Aloittaja Rach, kesäkuu 10, 2009, 23:01:57 ip

« edellinen - seuraava »

Rach

Hei! Suunnitelmissa olisi siis tehdä kasvihuone tässä kesällä. Muutama juttu askarruttaa:

Pitäisikö kaikki puuosat olla painekyllästettyä? Varsinkin jos päätyy tuplamuovi-ratkaisuun, niin on vaikea uskoa, että kyllästämätön puu kestäisi monen vuoden oleskelun muovien välissä.

Katon ajattelin tehdä valokatteesta, joskin se melko kalliiksi käykin (n.7e/m2). Olisiko parempi tehdä kaikki seinät samaisesta värkistä? Vaihtoehtona siis uv-suojattu kasvihuonemuovi tuplana.

Jossain puutarhasivuilla suosittelivat, että kasvihuone pitäisi olla maasta irti. Meneekö kaikki mönkään jos kasvihuoneen tekee suoraan maan päälle? Mielessä oli että toiselle puolelle kasvaria voisi tehdä vaikka multapenkin ja toiselle hydrot pörisemään.. Ja Starfish tietenkin takaseinustalle, harjan kohdalle. :)

tonttu

Painekyllästettyä, kyllä! Tuplakerros aina hyvä juttu, teit sen mistä vaan. Muista tehdä perustukset kunnolla! Tuuletusaukkoja mitoita reilusti. Maasta irti on vähän vaikea toteuttaa varsinkin, kun hydroaltaat painaa jne. Lattiaan eristys vaikkapa finformia ja siihen sitten päälle laatat. Empä ole pelkästään valokatteista tehdystä huoneesta kuullut, mutta sen verran terassin suunnittelun yhteydessä oli valokatteista puhetta, että kerro ihmeessä minullekkin mistä saa sitä 7e/neliö??? Minulle tarjottiin 20e ja siitä ++++ laadusta riippuen.

antha

Starkilla on ollut halvin valokate tarjouksessa n. 21 € levyltä (n. 1000 x 3000mm), mikä tekee reilut 7 € neliöltä. Bauhausissa oli samannäköistä (saattoi olla sävyltään hieman sinisempää) 24 €/levy.

Nämä siis Espoossa kun eilen hain terassille lisää valokatetta.

tonttu

Aa, voi olla, että mun neuvonantajalla on menny levyt ja neliöt sekasin... Tai sit mulla...

shp

Itse sain vihdoinkin parin kuukauden väsäämisen jälkeen oman kasvarin siihen kuntoon että sain kasvit sinne siirrettyä.
Minulla on vanha autokatoksen runko (vanhoista bussipysäkkirungoista tehty =) johon laitoin kattoon valokatetta ja sivuille tuplamuovit.
Tällähetkellä siinä on maapohja, kun ei rahat riittäneet soran ostamiseen. Runko tosin on ratapöllien päällä ~20cm maasta irti.
Kun taas on ylimäärästä rahaa niin kaivan lattiasta kerroksen multaa pois, kuoppaan soraa ja eristeet päälle, eristeiden päälle sitten jonkunlainen lattia.
Laitoin kattoon valokatetta, koska runko on tasakattoinen, niin siinä ei olisi muovi kestänyt.

Kuvasta näkyy rakennustyyli, eli muovi on ylhäältä taitettu kahtia, yksi puoli on rungon ja keskimmäisen puuriman välissä, toinen puoli on keskimmäisen ja uloimman puuriman välissä. Käytin perus mäntyrimaa, kun sitä oli valmiiksi. Ylhäältä lähtee sitten valokate.

Siinä vielä koko kasvihuone

:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.