tammikuu 10, 2025, 22:08:58 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Ruukunvaihto

Aloittaja kaihis, kesäkuu 14, 2009, 13:43:39 ip

« edellinen - seuraava »

kaihis

Terve,

Aloittelevana Chiliharrastajana olen seurannut tätä palstaa mielenkiinnolla. Olen kasvatellut chilejäni (5kpl) ns. parvekelaatikossa. Nyt olen ajatellut vaihtaa ruukkua suurenpaan(luonnollisesti), mutta onko se enää mahdollista eli aiheutanko kasvien kuoleman vaihdolla? Lähinnä tarkoitan miten sekaisin juuret mahtavat olla? Lajike lienee Capsicum annuum (peperoni). Kannattaako touhuun lähteä vai jättääkö suosiolla kasvamaan kuvanmukaiseen laatikkoon.

Lannoitus on ollu kerran viikossa Plantagenin Orgaaninen nestemäinen kasviravinne (humushappoa?).

snu

"Kuvanmukainen laatikko" jäi hieman epäselväksi :). Juuret luultavasti ovat aika sekaisin jos kasvit ovat suuria, mutta jos vaan väkivalloin erotat kasvit toisistaan niin, että jokaiselle jää mahdollisimman paljon (omia) juuria jäljelle, niin ne kyllä toipuvat nopeasti.
Eksyminen on suotavaa.

Chilicutter

Jos kasvi on peräkkäin ruukussa..todennäköisesti on.
Niin leikkaa vaan viipaleisiin koko pötkö,jätät joka plantulle suurinpiirtein saman kokoisen juuripaakun.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

kaihis

Hmm kuvan liittäminen muodostuikin ongelmaksi...

No kuitenkin kasvit ovat noin 40cm pituisia ja etäisyyttä toisillaan noin 5-10cm eli aika lähellä toisiaan. Onko siitä mitään varsinaista haittaa, jos kaksi kasvia kasvaa noin lähellä toisiaan?

pgrt

Haittaa tulee vasta jos haluat pitää lajit "puhtaina" ja jos ei kastelua, ravinteita tai valoa ole tarpeeksi saatavilla. Käytännössä ainakin parvekkeella lannoitevedellä kasteltaessa ongelmia ei synny kuten villissä luonnossa voisi(toinen kuolisi pois).
Experience is simply the name we give our mistakes.

snu

Minä ainakin vaihtaisin erillisiin ruukkuihin mahdollisimman pian.
Eksyminen on suotavaa.

pgrt

saman tekisin myös mutta tuossa parvekkeella tiheässä kasvatellut tilanpuutteen vuoksi ja samaan tahtiin ne tuntuvat kasvavan kuin omissakin jos hoito on riittävää.
Experience is simply the name we give our mistakes.