kesäkuu 26, 2024, 03:06:06 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hot Lemon vai lemon drop??

Aloittaja papereeka88, kesäkuu 23, 2009, 16:52:04 ip

« edellinen - seuraava »

Aji Inferno

Enemmän tai vähemmän samoja chilejä nuo ovat enimmäkseen. Kuvan "Kellu Uchu" on selvä Lemon Drop, ja samalla Kellu on melko varmasti sen aito, paikallinen nimi, eikä noita kaupallisia tai porukan itse keksimiä "myyviä" nimiä malliin Lemon Drop. On aivan tasan tarkka juttu, ettei Perun tienoilla, missä kasvia kasvatetaan, käytetä mitään pirun "Lemon Drop" nimeä! Miksi siis mekään käyttäisimme? Mutta käytämme kuitenkin. Osa tätä harrastusta on fiilistellä eri nimillä ja koodeilla, vaikka kaikki olisivat samaa peruspaprikaa. ;)

"Lemon Drop" teemasta on muutama variaatio, joissa lähinnä hedelmän koko ja muoto hiukan vaihtelevat, mutta muutoin kyseessä on ihan sama baccatumin tyyppi. Erot ovat samaa luokkaa kuin tavallisen paprikan eri muodoissa. Infernon sivuilta voi katsella tämän baccatumin alatyypin eri versioita. Baccalla on tosiaan muutama hyvin selkeä ja keskenään erilainen tyyppi, joista makean tuliset isot "Ajit" ovat olleet tunnetuimpia, mutta nämä pienemmät "sitruunachilit" ovat viime vuosina yleistyneet harrastajilla. Brassilajikkeet ovatkin sitten ihan oma juttunsa, villeistä puhumattakaan...

papereeka88

6 päivää kylvön jälkeen hot lemon on avaamassa sirkka lehtiään ja kaikki muutkin jo hyvässä kasvussa.poikkeuksena habanerot jotka ovat vasta alkamassa itämään.Mutta kukaan konkareista ei ole vielä lyönyt pöytään keltaista annuum lajiketta?Olisi vain mukava tietää mitä kasvattelee,mutta kai se sitten aikanaan selviää.Annuumina kuitenkin myytiin ni annuumina sit kasvatetaan siihen saakka kunnes selviää mikä kasvi on kyseessä.
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

cola

Siis mitä tääl oikeen sepitetään ???
Minä itse laitoin Hessiltä saatuja Lemon Droppeja itämään ja ei nekään mitään nopeasti itäviä olleet. Yhtä kauan kesti kaupasta ostetut ja Hessiltä saadut siemenet itää joten en mä nopeudesta tiedä.
Meinaako Aji Inferno nyt sitten että kaikki muut Lemonit on perseestä paitsi Fattelta ostetut??? ??? Hmmm  Vaikka Fatte oliskin joskus suoraan Perusta niitä saanut/ostanut niin ei silläkään ole mitään takeita että vuosien varrella lajike olisi enään puhdas Kellu.

wille

kesäkuu 29, 2009, 14:24:04 ip #23 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 29, 2009, 14:26:27 ip käyttäjältä wille
Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 29, 2009, 13:13:12 ip
Siis mitä tääl oikeen sepitetään ???
Minä itse laitoin Hessiltä saatuja Lemon Droppeja itämään ja ei nekään mitään nopeasti itäviä olleet. Yhtä kauan kesti kaupasta ostetut ja Hessiltä saadut siemenet itää joten en mä nopeudesta tiedä.
Meinaako Aji Inferno nyt sitten että kaikki muut Lemonit on perseestä paitsi Fattelta ostetut??? ??? Hmmm  Vaikka Fatte oliskin joskus suoraan Perusta niitä saanut/ostanut niin ei silläkään ole mitään takeita että vuosien varrella lajike olisi enään puhdas Kellu.


En usko että Aji Inferno tässä nyt on kenenkään kasvia epäaidoksi luttamassa. Vaan puhuu tästä nykyisestä nimeämiskäytännöstä. Kellu Uchu = Keltainen chili. Tuskin alkuperäiskansatkaan vertailivat kasvien tarkkoja ominaisuuksia ja miettivät:
"Ei tuo sinun omasi ole Kellu Uchu, siinä on erilainen kukka ja podikin on erimuotoinen..."
Keltaista Chiliä kutsuttiin keltaiseksi chiliksi, siksi että se oli chili ja väriltään keltainen...  ;)
Eli yleiskäsite tuo lienee siihenkin aikaan ollut. Toki Kellu Uchu on todennäköisesti ollut yksi ja sama lajike tietyllä alueella.

Minulla kasvaa Lemon Drop. Vain ja ainoastaan sen takia, että sillä nimellä siemenet tilasin Fataliilta. Puutarhakaupoista löytyvät siemenet saattavat olla sen verran jalostettuja, että eroavat sen takia ns. alkuperäisistä. Myynnin lisäämiseksi niille myöskin keksitään uusi "myyvä" nimi. Fatalii kuitenkin yrittää parhaansa mukaan pitää myymänsä lajikkeet puhtaina ja mahdollisimman lähellä alkuperäistä. Ja uskon, että hän siinä myös onnistuu.

Tärkeintähän tässä hommassa on itse kasvattelu ja eri lajikkeiden kokeilu. Toisekseen on ihan mielenkiintoista vertailla hyvin samankaltaisia lajikkeita keskenään. Antaa tiedon liikkua!  :)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

cola

Jees jees mun mielestä luulis Fattella risteytyvän aika paljon chilejä kun hänellä kasvaa kaikki niin lähekkäin toisiaan. Mut eipä se mua kyl niin haittaa jos nimi on Lemon Drop niin se yleensä riittää minulle ;)

wille

Lainaus käyttäjältä: cola - kesäkuu 29, 2009, 14:42:50 ip
Jees jees mun mielestä luulis Fattella risteytyvän aika paljon chilejä kun hänellä kasvaa kaikki niin lähekkäin toisiaan. Mut eipä se mua kyl niin haittaa jos nimi on Lemon Drop niin se yleensä riittää minulle ;)


Uskoisin kyllä, että Fatalii pitää noi kauppaamansa lajikkeet aika visusti puhtaina. Ei paljon kannata sekundaa myydä ja Jukka kuitenkin osaa hommansa pirun hyvin...  ;)
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Chilivaari

Hämmennetäänpä tätä soppaa vielä vähän: Lemon Drop annuum on nähty:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg68750;topicseen#msg68750

Valitettavasti linkki ei osu usein kohdalle, mutta tarkoitan Cyberdogin vastausta n:o 217,  29.6.

papereeka88

Heh ei asialla muuten ole väliä mutta kun nuo baccatumit ilmeisesti talvehtii annuumeja paremmin sisätiloissa?Itelläni nyt siis itämässä HOt lemon,Jalapeno f1 (joku hercules homma),chiluacle negro ja sit caribean red habanero.Kaikki muut paitsi habanerot on alkanut itämään ja osa on jo sirkkalehdillä,mutta katselli tänään että habiskin olis alkanut työntämään vihreää mullasta ylös:) toivon mukaan selviäisivät talvesta niin saisin sitten ens kesänä hyvin kasvaneesta chilistä satoa :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Aji Inferno

Baccoille talvehtiminen on vain hetken hengähdystauko ilman ongelmia, ellei sitten anna ötököiden pistää noita poskeensa. Chinense ja Frutescenskin talvehtivat hyvin, mutta annuumit parhaimmillaan keskinkertaisesti, huonoimmillaan ei oikein lainkaan...

cola

Papereeka88 hahahaha mulla on nuo samat lajikkeet kuin sinullakin ;)  On mulla tosin kymmenittäin muitakin lajikkeita mut oli pakko myös ostaa noita kun kaupasta löytyi.

papereeka88

Itteläni kaikki lajikkeet nyt itäneinä kun habaneerotkin iti nyt sit vaan kasvua seurailemaan :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

dicotyledon

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 29, 2009, 16:18:54 ip
Uskoisin kyllä, että Fatalii pitää noi kauppaamansa lajikkeet aika visusti puhtaina. Ei paljon kannata sekundaa myydä ja Jukka kuitenkin osaa hommansa pirun hyvin...  ;)


Sattuu Fataliillekin ilmeisesti välillä vahinkoja. PI260560:na (baccatum) myyty lajike on ilmeisesti jonkin sortin risteymä tai annuum. Lehdet vaikuttavat baccatumin pyöreiltä lehdiltä, mutta kukat ovat puhtaan valkoiset. Toisin kuin Fataliin sivuilla olevissa kuvissa.

Aji Inferno

Kaikille sattuu vahinkoja, jopa tieteelliselle USDA:n siemenpankille - koettu on...

cola

Nimenomaan sen takia minun mielestä on turhaa hehkutella liikaa Fatten kasveja. Miettikääs nyt itekkin ei kasvit voi mitenkään pysyä puhtaina kun kasvattaa kymmeniä lajikkeita pienessä tilassa  ???

papereeka88

Jatketaampa tarinaa tälläsellä mikä löyty chileman.org sivustolta.Täsmäis aika hyvin pakkauksen suomen kieliseen kuvaukseen: http://www.thechileman.org/results.php?chile=1&find=Hot+lemon&heat=Any&origin=Any&genus=Any

This is something very special! Hot Lemon produces 2.5inch long tapering chillies that ripen to a bright glossy yellow. The name doesn't come from the colour though - it comes from the wonderfully citrus-lemony aroma and taste. Great in any recipe where you want some extra fruity tang. Plants produce 2.5inch long tapering chiles that ripen to a bright glossy yellow.

Tollasta kirjottelivat siellä,omat kasvit hyvässä kasvuvauhdissa :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

papereeka88

"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Matteus

Onko näitä kukaan päässyt vielä testaamaan rinnan? Oma kokeilu meni mönkään kirvainvaasion tapettua Lemon Dropin nimellä oleva taimi. Kasvarissa oleva kasvi on nyt sitten se Hot Lemon. Viime kaudella sillä nimellä kasvattamani eivät kyllä mitenkään eronneet LD:stä, ainakaan ulkoisesti. Myös Chileman.orgin kuvat ovat aivan identtiset palkojen ja kukkien suhteen. Mene ja tiedä...
I am not dead, I am just badly,badly burned...

cola

Mulla on kumpaakin kasvamassa mutta ovat vasta about 20cm joten hetki menee vielä että pääsee testailemaan ;)

papereeka88

palautellaampa tätä hieman esiin taas.Itselläni nuo ovat kyl hyvin pieniä vielä.En taida oikeen osata kasvattaa niitä,kun jalapenot ja negrot ovat paljon isompia.Mutta mites muut tätä kasvattavat?onko selvinnyt minkälaisia kukkia tuottaa?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Laavalimppu

Aikoinaan nappasin kaupasta Lord Nelsonin pussin. Kuvia kukista löytyy huhtikuun paikkeilta & kypsiä podeja mm. kesäkuun kohdalta. Linkki kuviin --> http://laavalimppu.blogspot.com/

Olen koko vuoden kirjoittanut Lemon dropista.. Meneekö editoinnin puolelle vai kasvatanko edelleen Lemon Droppia? ???