kesäkuu 26, 2024, 02:52:34 ap

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Hot Lemon vai lemon drop??

Aloittaja papereeka88, kesäkuu 23, 2009, 16:52:04 ip

« edellinen - seuraava »

papereeka88

Olen hieman hämmentynyt,kun sain ystävältäni paketin chilin siemeniä,joissa sanottiin lajin nimeksi hot lemon ja sanottiin sen kuuluvan c.annuumiin.Mutta nyt kun olen netissä lueskellut ja googlettanut niin joissakin kirjoituksissa sama kasvi sanottiin olevan lemon drop ja kuuluvan c.baccatumiin?Ystäväni ei sen enempää asiasta tiennyt koska oli ostanut paketin minulle hetken mielijohteesta.Laitoin siemenet vasta multiin joten kuvia minulla ei kasvista ole.Joten konkarit valaistaa tietämätöntä mikä laji on siis kyseessä? Kiitos etukäteen :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Endalion

kesäkuu 23, 2009, 20:54:38 ip #1 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 24, 2009, 19:08:24 ip käyttäjältä Endalion
Jos on kellertävät/ruskeat täplät kukissa niin on baccatum, puhtaan valkea kukka niin annuum. Oletusarvoisesti se on annuum jos paketissa niin lukee. Annuum ja baccatum on aika helppo erottaa toisistaan kukan perusteella. Kovin myöhään olet kylvön kanssa liikkeellä, voi olla että menee keinovaloon tukeutuvaksi sadon kypsyttely. Kylvä sitten joskus tammikuussa seuraavan vuoden kasvit.

CyberDog

Voi ne baccan täplät olla vihertäviäkin. Tai mun baccoissa ainakin on.

papereeka88

Kiitänpä tästä tiedosta:) tiedän kylvön olevan myöhässä mutta saampa ainakin idätyksessä käytettyä hyväksi luonnon lämpöä ja valoa joten toivon mukaan itävät ja kasvavat hieman helpommin :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

cola

Siiiiis voi Peeeeeee Mä idätin Kukkataalon Hot Lemoneita 13,5 ja nyt näyttää tän viestin perusteella että se ei olekkaan sitä Lemon Droppia jota olen jo vuoden halunnut maistaa  >:( Siiiiis voihan v. No kai sitä on idätettävä nyt uudestaan  :'(

snu


Olen kyllä 99,54% varma, että mistään suomalaisesta kukkatalosta ei saa Lemon Droppia. Tuskin saa mitään muutakaan baccatumia, hyvä jos edes jonkin chinensen.
#419
Eksyminen on suotavaa.

Chilivaari

Kyllä niitä on, vähitellen.
http://www.exoticgarden.fi/search.php?searchword=chili&showshopcat=4
Mitaltaan tuo ei kyllä vaikuta aivan Lemon Dropilta.

Hyötykasviyhdistyksellä on mainio Habanero ja nyt myös Bhut Jolokia. Siellä ei ole Baccatumia.

cola

Ja vaari pelastaa taas tilanteen.. Kiitos tuo on just se Hot Lemoni joka minulla on :) Joten ei ainakaan annumi. Mä ostin noita just sen takia kun kelailin etteivät olisi ainakaan niin pahasti risteytyneitä mut saas nähdä mitä niistä tulee.

papereeka88

Tuo chilivaarin sivulta löytynyt hot lemonin kuvaus vastaa täöysin oman siemen pakettinit tekstiä joten ilmeisesti minullakin sitten on c.baccatumia kasvamassa?Haluaisin toiselta ihmettelijältä kysellä,että kenen tuottamat siemet on käytössä?Omani oliva lord nelson nimisestä pussista ja ainakin siellä takana luki sama teksti kun tuossa vaarin laittamassa linkkisivustossa?
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

cola

Joo sama merkki on minulla. Joten samaa kasvatellaan. Noi on kyl mun mielestä aika vaikeita idättää ja aika hitaita kasvamaan.

Aji Inferno

Lemon Drop on perulainen, euroopassa yhä harvinainen c.baccatum, eikä sitä ole tietääkseni tarjolla kaupallisesti muualla kuin ehkä Fataliin kaltaisissa erikoissiemenkaupoissa. Se on kasvina helppo tunnistaa, ja sillä on useita nimiä maailmalla. Esim. Aji Limón, yms. Aito kasvi on nopeakasvuinen ja satoisa, helppo kasvatettava. Sen kukissa on vaaleanvihreät täplät ja hedelmä on pitkä, mutkikas.

Sinänsä, näitä "sitruunachilejä" riittää tolkuttomasti... Eikä edes Lemon Drop taatusti kulje tuolla nimellä kotiseudullaan Perussa. Tässä on taas kyse kaupallisista eduista; porukka nimeää chilejä myyvillä tavoilla, aiheuttaen samalla sekaannusta muualle. Ja tämä on myös täsmälleen se syy, miksen kannata itse keksittyjen nimikkeiden käyttöä. Jokin PI-322444 on ehkä kryptinen, mutta selkeä ja varma koodi. Mutta kun siitä tulee jotain "Tulipersechili"-nimistä, kohta ihan mitä tahansa myydään ja jaellaan sen nimen alla. ;)


papereeka88

Tänään todettu,että kaikki muut siemenet ovat itäneet paitsi habanerot :) pari päivää ja varmaan loput siemenet itää mukana :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilicutter

kesäkuu 27, 2009, 17:07:58 ip #12 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 27, 2009, 17:58:03 ip käyttäjältä Chilicutter
Sekoitetaampa keitosta vielä ;D
Aji Limon tunnetaan myös nimellä Peru Yellow.Jossa on hieman eri muotoiset podit kun Lemon Dropissa
Todennäköisesti  Lemon Drop on muunnos ALstä.LD tunnetaan perussa nimellä Kellu Uchu,muualla myös Hot Lemon nimeä käytetään.
Nuo on siis Baccoja.Kotimaa on Peru molemmissa.
Mutta pelkkä Limon on taas C.Chinenese joka on myös kotoisin Perusta

Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Aji Inferno

Totta turiset. :)  Ja vielä lisäsekoitus: koska Ají Limón tarkoittaa kirjaimellisesti sitruunachiliä, käytännössä kaikki kirkkaan keltaiset chilit andien alueella voivat olla tuon nimisiä. Valtaosa toki ymmärtääkseni Lemon Dropia muistuttavia baccatumeja...  :P

papereeka88

No kysytäänpä sitten konkareilta,että löytyykös mitään tuohon hot Lemoniin sopivaa anuumia?Vai onko just tuo vai onko nyt sitten kysymyksessä kuintenkin baccatum? Itse olen aivan ymmälläni,mutta eikai se väliä ole kun kasvaa vaan
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Chilicutter

No ei :D
Monesti nuo puutarha kauppojen pussin siemenet on laitettu annuumeiksi,vaikka kyseessä olisikin joku muu.
Aika näyttää,veikkaisin että kyseessä on lopulta bacca.
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

papereeka88

Toivon mukaan saan idut siihen vaiheeseen,että näkisin minkälainen kasvi on kyseessä.Kasvatin aikanani avokadon kaupankasvin siemenestä ja hyvinhän tuo yhden talven jaksoi,mutta tein virheen enkä alkanut haarottamaan sitä ja sitten seuraavana talvena loppui kasvista puhti,mutta nyt leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

Aji Inferno

Lainaus käyttäjältä: papereeka88 - kesäkuu 28, 2009, 00:32:40 ap
No kysytäänpä sitten konkareilta,että löytyykös mitään tuohon hot Lemoniin sopivaa anuumia?Vai onko just tuo vai onko nyt sitten kysymyksessä kuintenkin baccatum? Itse olen aivan ymmälläni,mutta eikai se väliä ole kun kasvaa vaan


Eiköhän se ole sitä mitä paketissa lukikin, mutta varmistuu kukkimisen aikaan. :)

Chilivaari

kesäkuu 28, 2009, 11:13:21 ap #18 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 28, 2009, 11:25:17 ap käyttäjältä Chilivaari
Minua tässä Hot Lemon / Lemon Drop jutussa on jäänyt askarruttamaan podien koko. Onko tästä keltaisesta baccatumista tosiaan liikkeellä 2 täysin erikokoista versiota? Hot Lemon / Aji Limon / Peru Yellow mainitaan 4 cm mittaisiksi, Lemon Drop tuplasti isommaksi. Ainakin minun Kellu Uchuni kasvattaa 8 cm mittaisia chilejä.

Kyseinen baccatum on siis Inkojen ja inkkarien ketšuan kielellä Kellu Uchu, keltainen chili, espanjalaisvalloittajien mukaan Aji Limon, englanniksi se sitten on väännetty noihin muihin muotoihin. Samaa ne kaikki tarkoittavat, mutta onko siitä kehittynyt 2 aivan eri kokoista versiota?

Edit: Kerrotaanpa se vielä kuvilla
Kellun vihreäpilkulliset kukat: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg61149;topicseen#msg61149
Kellun keltaiset 8-senttiset: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg67368;topicseen#msg67368

wille

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 28, 2009, 11:13:21 ap
Minua tässä Hot Lemon / Lemon Drop jutussa on jäänyt askarruttamaan podien koko. Onko tästä keltaisesta baccatumista tosiaan liikkeellä 2 täysin erikokoista versiota? Hot Lemon / Aji Limon / Peru Yellow mainitaan 4 cm mittaisiksi, Lemon Drop tuplasti isommaksi. Ainakin minun Kellu Uchuni kasvattaa 8 cm mittaisia chilejä.


Täälläkin Lemon Drop puskee 8 - 10 cm chilejä. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki vallitsevat olosuhteetkin vaikuttavat isosti tällä kasvilla hedelmien kokoon ja muotoon. Ainakin omien kokemusteni mukaan. Runsas valo ja lämpö saa aikaiseksi tosiaan noita 8 - 10 cm pötköjä, jotka ovat teräviä kärjestään. Viime syksynä kun valo ja lämpö väheni, pyöräytti kasvini viimeseksi sadokseen muutaman kappaleen huomattavasti lyhyempiä ja pyöreämpiä chilejä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit